Keressen minket

Mezőgazdaság

Hogyan igényeljünk FELIR azonosítót?

Print Friendly, PDF & Email

Megjelent a Magyar Közlöny 2020. évi 278. számában az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer működéséről szóló kormányrendelet

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Megjelent a Magyar Közlöny 2020. évi 278. számában az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer működéséről szóló kormányrendelet.

FELIR azonosító most már a növényorvosi tevékenységet, növényvédelmi szolgáltatást végzőknek is szükséges (Kép: PIxabay)

A Kormányrendelet az alábbiakban meghatározott tevékenységeket érinti, ezáltal a 2008. évi LXVI. törvény 16. § (3) bekezdés b) pontja előírja a FELIR azonosító feltüntetését a növényorvosi vényen, tehát a növényorvosi tevékenységet, növényvédelmi szolgáltatást végzőknek is rendelkezniük kell FELIR azonosítóval.

FELIR azonosító igénylésére az alábbiak szerint van lehetőség:

portal.nebih.gov.hu honlapon az ügyfélprofil / e-ügyintézés részen kell belépnie a saját ügyfélkapus jelszójával. Amennyiben még nem szerepel a NÉBIH rendszerében, kérjük mindenképpen a saját adatokkal regisztráljanak. Válassza „Tevékenységek” csempét és a „FELIR azonosítót kérek” utána kiválassza a szakterületet” Növényvédelem” és a”Növényorvosi tevékenységet”, utána generál magának FELIR azonosítót.

Akinek másik tevékenységből van FELIR azonosítója a plusz tevékenységet ugyan itt kell hozzá regisztrálnia.

Bővebb információ: https://magyarnovenyorvos.hu/bekerult-az-e-veny-rendszerbe-a-felir-azonosito-feltuntetesenek-lehetosege-2021-03-22

Milyen egyéb tevékenységek folytatása esetén kell FELIR azonosítóval rendelkezni:

A 578/2020. kormányrendelet kimondja, hogy az alkalmazásában eljáró szerv (NÉBIH): a FELIR azonosító köteles tevékenységre vonatkozó jogszabály (a továbbiakban: tevékenységre vonatkozó jogszabály) szerinti, élelmiszerlánc-felügyeleti, állattenyésztési, növénytermesztési, talajvédelmi, vadászati, halgazdálkodási, erdészeti vagy mezőgazdasági igazgatási feladatokat ellátó szerv; továbbá, hogy FELIR azonosító köteles tevékenység: az 1. mellékletben felsorolt, nyilvántartásba vételi vagy engedélyezési kötelezettség alá tartozó tevékenység.

A FELIR azonosító köteles tevékenységet végző természetes és jogi személynek e tevékenység végzéséhez FELIR azonosítóval kell rendelkeznie.

FELIR azonosító köteles tevékenységek:

A következő tevékenységek kizárólag FELIR azonosító megléte esetén végezhetőek:

  1. élelmiszer-termelési, tenyésztési, kísérleti célból tartott állatok forgalomba hozatala;
  2. élelmiszer-, takarmánytermelési célból termesztett növény, növényi termék forgalomba hozatala;
  3. a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról szóló 2004. évi XVIII. törvény 11. § (1) bekezdése szerint adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó tevékenységek;
  4. szaporítóanyag előállítása, tárolása, forgalomba hozatala;
  5. az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó jogi aktusában, valamint az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Éltv.) végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott esetekben engedélyezett vagy nyilvántartott élelmiszer- vagy takarmánylétesítmény működtetése, élelmiszer- vagy takarmányvállalkozási tevékenység folytatása;
  6. az Éltv. végrehajtására kiadott jogszabály szerint nyilvántartott vagy engedélyezett laboratórium működtetése;
  7. élelmiszerekkel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő anyagok és tárgyak előállítása, első magyarországi forgalomba hozatala;
  8. élelmiszerláncban felhasználható fertőtlenítőszer előállítása;
  9. gombaszakellenőri tevékenység;
  10. az Éltv. szerinti engedélyköteles termék, valamint EK-műtrágya előállítása vagy forgalomba hozatala;
  11. állatgyógyászati készítmény, valamint állatgyógyászati készítménynek nem minősülő állatgyógyászati termék előállítása, forgalomba hozatala;
  12. állati vérkészítmény előállítása;
  13. az állatok jelölésére szolgáló eszköz forgalomba hozatala;
  14. állati eredetű melléktermék kezelése, felhasználása, további feldolgozása, szállítása vagy az ezekből származó termék forgalomba hozatala;
  15. élőállat-szállítás, élőállat-szállító járművek mosását és fertőtlenítését végző hely, az idegen állományból származó állatok fogadására kiválasztott elkülönítő (karantén), állatrakodó, gyűjtőállomás, kereskedői telep, etető-itató állomás, pihentetőállomás működtetése;
  16. állatkísérő tevékenység;
  17. állatvásár, állatpiac, állatkiállítási hely működtetése;
  18. állatkert működtetése;
  19. cirkuszi menazséria működtetése;
  20. állatmenhely, ebrendészeti telep működtetése;
  21. állatpanzió működtetése;
  22. állatklinika, állatkórház, állatorvosi rendelő működtetése;
  23. állatkozmetika működtetése;
  24. kedvtelésből tartott állatok kereskedelmi tevékenység keretében történő forgalmazása;
  25. állatkísérleti létesítmény működtetése;
  26. veszélyes eb tartása;
  27. állatorvosként, növényorvosként, segédszemélyzetként folytatott tevékenység;
  28. növényvédelmi munkavégzőként folytatott tevékenység;
  29. növényvédelmi szolgáltatási tevékenység;
  30. növényvédő szer légi kijuttatása;
  31. talajvédelmi szakértői tevékenység;
  32. hígtrágya termőföldön történő felhasználása;
  33. nem veszélyes hulladék termőföldön történő felhasználása;
  34. szennyvíz, szennyvíziszap, szennyvíziszapkomposzt termőföldön történő felhasználása;
  35. elismert tenyésztőszervezeti tevékenység;
  36. művi szaporítólétesítmény, spermagyűjtő, spermatároló működtetése;
  37. méhtartás, méhanyanevelő telep működtetése;
  38. vágóállat-minősítés, minősítőhely működtetése, minősítőszervezeti tevékenység;
  39. apróvad-gazdálkodás, vadaspark, vadaskert, vadfarm üzemeltetése;
  40. vadászatra jogosultként folytatott tevékenység;
  41. hivatásos vadászi tevékenység;
  42. halgazdálkodási jog jogosultjaként folytatott tevékenység;
  43. halászat, horgászat;
  44. halőri tevékenység;
  45. faanyag-kereskedelmi lánchoz tartozó tevékenység;
  46. fenntartható bioüzemanyag-termeléshez kapcsolódó gazdasági tevékenység.

    A rendelet 2021. április 1-jén lép hatályba.

Forrás: NAK

 

Mezőgazdaság

Folytatódik az öntözésfejlesztés támogatása

Print Friendly, PDF & Email

110 milliárd forint összegű támogatást kaptak a gazdák

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A gazdálkodókat támogatni kell abban, hogy alkalmazkodni tudjanak a klímaváltozás jelentette kihívásokhoz és egyben növelni tudják a nagyobb hozzáadott értékű növényi kultúrák termesztését. A Vidékfejlesztési Program keretében éppen ezért újabb 40 vízgazdálkodási projekt részesült hozzávetőlegesen 19,5 milliárd forint támogatásban, így a konstrukcióban összesen mintegy 110 milliárd forint összegű támogatás odaítélése történt meg – fogalmazott Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár.

Fotó: AM

Az Agrárminisztérium kiemelt területként kezeli az öntözéses gazdálkodás fejlesztését, cél az öntözött területek nagyságának folyamatos és jelentős növelése a következő években is. A Vidékfejlesztési Program keretében hosszú éveken át volt elérhető „A mezőgazdasági vízgazdálkodási ágazat fejlesztése” elnevezésű kiírás. A felhívás átfogóan biztosított fejlesztési forrást minden, az öntözéshez kapcsolódó tevékenységhez, így többek között új vízkivételi művek kialakításához, új öntözőgépek és csővezetékek telepítéséhez, valamint az elavult öntözőrendszerek elemeinek cseréjéhez is – emelte ki az Agrárminisztérium államtitkára.

A mind gyakoribbá és hosszabbá váló száraz időszakok miatt víz megtartását segítő gazdálkodási gyakorlatok ösztönzése mellett a kormány a most záruló Vidékfejlesztési Programban, illetve az új támogatási időszakban is prioritásként tekint az öntözésfejlesztésre.

Az államtitkár kiemelte, hogy az agártárca már dolgozik a KAP Stratégiai Terv keretei között meghirdetésre kerülő új vízgazdálkodási projektek megvalósítását segítő támogatási konstrukción, melyet az előzetesen meghirdetett menetrend szerint várhatóan még ez év tavaszán megismerhetnek az érdeklődők.

Az öntözésfejlesztés beruházási oldalának folyamatos támogatása mellett nagy segítséget jelent, hogy a tavalyi esztendőhöz hasonlóan idén is átvállalja a kormányzat a mezőgazdasági vízszolgáltatás anyagi terheit, azaz a gazdálkodók mentesülnek az állami tulajdonú vízilétesítményeken keresztül történő mezőgazdasági vízszolgáltatás díja alól – zárta gondolatait Feldman Zsolt.

Forrás: AM

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Eredményesnek bizonyult az eGN adategyeztetés a termelőkkel

Print Friendly, PDF & Email

A NÉBIH cikket közölt az eGN adategyeztetés eredményeiről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az elektronikus gazdálkodási napló benyújtásának egy hónappal ezelőtti határidejét követően a Nébih március 14-ig adategyeztetést kezdeményezett a termelőkkel. A hivatal a pontosítások érdekében felkereste azokat a gazdálkodókat, akiknél az eGN-be beadott adatok kapcsán eltérést tapasztalt. Mintegy 2000 termelő élt a lehetőséggel.

A Nébih elektronikus úton kereste meg azokat az érintetteket, akiknél bizonyos eltérések, hiányosságok alapján további adategyeztetésre volt szükség a 2023. évi gazdálkodási naplóval kapcsolatban. Az adatok eGN-ben történő ellenőrzésére, javítására, kiegészítésére a gazdálkodóknak március 14-ig volt lehetőségük. E határidőig megközelítőleg 2000 termelő pontosította az adatait a rendszerben. Mindezzel az alapvetően jó feltöltési arány további javulását sikerült elérni.

Az eGN folyamatos fejlesztésének köszönhetően az elkövetkezendő hetekben újabb fejlesztési csomagot élesít a hatóság, ami tovább könnyíti majd a rendszer használatát. A Nébih emellett javasolja a gazdálkodóknak, hogy év közben folyamatosan töltsék az adatokat az eGN-be, így még gördülékenyebbé válhatnak a benyújtási időszakok.

Forrás: NÉBIH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Mit látnak a műholdak? – A Területi Monitoring Rendszer 2024-ben

Print Friendly, PDF & Email

A Magyar Államkincstár műhold segítségével vizsgálja a mezőgazdasági gyakorlatokat

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

1. Miért vizsgáljuk?

A ’TMR – Parcellán belüli inhomogenitás’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, melyekre a parcellán belül két (vagy több) eltérő hasznosítás jelenléte miatt pontatlan területalapú igénylések kerülnek benyújtásra.

2. Mit vizsgálunk?

A ’TMR – Parcellán belüli inhomogenitás’ ellenőrzés a bejelentett táblán belül eltérő hasznosítások jelenlétét keresi, azaz a tábla területére kívülről érkező, vagy teljes terjedelmében a táblában lévő eltérő hasznosítású területek nagy valószínűséggel nem felelnek meg a támogathatósági kritériumoknak.
Ilyen például a tábla területébe benyúló szomszédos parcella eltérő vegetációja, vagy a teljes egészében az adott táblán belül lévő, de eltérő vegetációjú hasznosítások.

3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?

I.    Valós konfliktus – szomszédos parcelláról „átnyúló” vegetáció
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a területén egy másik parcelláról „benyúló”, az igényelt növénytől eltérő hasznosítás is jelen van. Tudatában van az inhomogenitást okozó terület elhelyezkedésével és annak alapján módosítja az igénylés határát.
II.    Valós konfliktus – parcellán belüli inhomogenitás
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy az igényelt területen belül több eltérő hasznosítás található. Az igénylés módosítását megteszi (táblahatár és hasznosítás).
Amennyiben az eltérő termények a saját gazdálkodásának részét képezi, lehetősége van a tábla megosztására.
III.    Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyet azzal, hogy a területén a felszínborítás nem egységes. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

Tipp: Az EK beadó felületén már 2 hetes gyakorisággal jelennek meg az aktuális Sentinel-2 valósszínes felvételek, melyekről jól azonosíthatók a különböző művelésű táblák hátárai.

4. Fel nem oldott konfliktusok

Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület felszínborításáról.

5. Példatár

Első kép:     2022-es légifelvételen megjelenített beadás utáni igénylés határ (kék).
Második kép:     Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel.
Harmadik kép:    2023-as légifelvételen megjelenített aktualizált igénylési határ (piros).

1. példa

Az igénylés területén észak-kelet – dél-nyugat irányban egy markáns vegetációs határ látható, melynek ellentmondását a kedvezményezett nem oldotta fel határidőre, így helyszíni ellenőrzést kellett elrendelni.

2. példa

Az igénylés nyugati határán vegetációs határ látható, melyet a szomszéd tábláról átnyúló hasznosítás okoz. A kedvezményezett módosította a táblarajzot, beljebb hozta a tábla nyugati határát, de még mindig nem kellőképp ahhoz, hogy ez megszüntesse az inhomogenitás problémáját.

3. példa

A tábla közepe tájékán nyugat-kelet irányban húzódó vegetációs él szembetűnő inhomogenitást jelez. A kedvezményezett nem reagált a TMR jelzésre, változatlanul hagyta a táblarajzot, így itt is helyszíni ellenőrzés döntött.

4. példa

Az igénylés észak-nyugat – dél-keleti irányában húzódó vegetációs határ a Sentinel-2 műholdfelvételen tisztán látszik. A kedvezményezett megfelelően módosította a táblarajzot.

5. példa

 

Az igénylés nyugati határán vegetációs határ látható, melyet a szomszéd tábláról átnyúló hasznosítás okoz. A kedvezményezett módosította a táblarajzot, beljebb hozta a tábla nyugati határát, így már elfogadható az igénylése.

MobilGazda fotók és fel nem oldott konfliktusok – Tapasztalatok 2023-ból

A 2023. évi TMR eljárás során az inhomogenitás jelzés feloldására a Magyar Államkincstár irányított fotó kérést adott ki. A kedvezményezett az irányított fotó feladatot nem volt köteles teljesíteni, ha egyetértett a konfliktussal és azt az igénylés határának megfelelő módosításával képes volt feloldani.
Azonban a 2023-as évben tömegesen kerültek benyújtásra az irányított fotó követelményeknek megfelelő MobilGazda fotók, melyek a konfliktus alátámasztására voltak alkalmasak, de igénylés oldalról a konfliktus nem került feloldásra. Az ilyen esetekben további helyszíni ellenőrzés megtétele feltétlenül szükséges, hiszen fel kell oldani a konfliktust, ez pedig a táblához tartozó támogatások kifizethetőségét és annak időbeliségét is befolyásolhatja. Javasoljuk tehát, hogy ha a kedvezményezett egyetért a TMR inhomogenitásra vonatkozó megállapításával, akkor – fényképezés helyett – elsősorban a kérelmét módosítsa.

Példák a meg nem felelést dokumentáló fotókra:

1. példa

2. példa

Forrás: MVH

Tovább olvasom