Gödöllő, 2021. október 4. – Az agráriumot érintő, drónokkal kapcsolatos kutatások és fejlesztések, azok összehangolása érdekében együttműködési megállapodást kötött a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. A kölcsönös előnyökön alapuló keretmegállapodás a III. ZalaZONE Innovációs nap keretében, a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán került aláírásra – közölte a MATE.

A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem kutatói és hallgatói a hazai dróntechnológia motorjai lesznek a megállapodásnak köszönthetően (Kép: Tompa Gábor – MATE)

Az ünnepélyes aláírási ceremónián jelen volt Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Dr. Csányi Sándor, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke, valamint az aláíró felek képviseletében Dr. Gyuricza Csaba, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora, Molnár Gábor Péter, a MouldTech Systems Kft. ügyvezetője és Barta-Eke Gyula, az APZ Kft. ügyvezetője.

„A mai napon kötött megállapodás fontos mérföldkő a hazai dróntechnológia agráriumban betöltött szerepében. Megvalósítottuk, hogy a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem kutatói és hallgatói immár a térség legmodernebb infrastruktúrájú tesztkörnyezetében kamatoztathassák tudásukat és legyenek motorjai a hazai dróntechnológiai fejlesztéseknek, valamint azok gyakorlati alkalmazásának, későbbi bevezetésének” – hangsúlyozta Dr. Gyuricza Csaba rektor.

Kép: Tompa Gábor – MATE

Az aláírt keretszerződés megteremti a közös kutatás lehetőségét többek között a drónok mezőgazdasági alkalmazása, illetve az autonóm terepi járműirányítási rendszer kutatásának terén.

A ZalaZONE tesztpályán kiépített fejlesztési környezetben lehetőség nyílik a különféle drónos alkalmazások tesztelésére és vizsgálatára mezőgazdasági, illetve valós és szimulált városi ökoszisztémában. A kutatás kiterjed az autonóm járművek és a drónok közötti kommunikációra, valamint egyedi drónszerkezetek fejlesztésére is. A felek munkavédelmi és munkabiztonsági megfelelőségi vizsgálati módszerekre is javaslatot tesznek.

Az autonóm terepi járműirányítási rendszerrel a kiválasztott jármű alkalmassá tehető önálló terepi manőverek végrehajtására. Ez a fejlesztési folyamat jól illeszkedik a mezőgazdasági járműrobotok fejlesztéséhez, de akár növényápolási, szállítási folyamatok is elvégezhetők a járművel. A mezőgazdaságban egyre inkább terjednek a nagy sebességű és kettős célú, szántóföldi és közúti alkalmazású járművek, amelyeket közúti áruszállításra szánnak. A nagy tömeg és sebesség fokozott menetdinamikai, stabilitási és biztonsági kockázatot vet fel, melynek megoldása az együttműködés egyik alaptémája.

Forrás: MATE