További információk e témában Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
Az Agrárminisztérium szigorítást vezetett be a 2024-ben kiírt ültetvénytelepítési támogatásokra:
A FruitVeB üdvözli az Agrárminisztérium szigorítását, amelyek célja a szakmailag és gazdaságilag egyaránt megalapozatlan kérelmek kiszűrése.
Az Agrárminisztérium tapasztalata szerint a 2024-ben kiírt ültetvénytelepítési támogatásra számos szakmailag és gazdaságilag sem megalapozott támogatási kérelem érkezett, – különösen csipkebogyó, málna és mezei cickafark kultúrák esetében – amelyeknek hiányzik a piaci háttere, gyakran klimatikusan alkalmatlan helyen történne a telepítése, vagy éppen a tényleges művelésükhöz szükséges munkaerő sem áll rendelkezésre.
Piaci információk alapján számos gazdálkodó pedig olyan ültetvénykultúrákat kíván az agrár-környezetgazdálkodási és ökológiai támogatásba bevonni 2025-től – különösen a még el nem telepített ültetvények, a magoncról szaporított dió, a csipkebogyó esetében – amelyek mögül szintén hiányzik a piaci megalapozottság, és ezáltal vélelmezhető, hogy nem a valós termelési tevékenység a célja a telepítésnek, hanem csupán az egységnyi területen, minimális ráfordítás mellett realizálható legnagyobb támogatás igénylése.
Mindkét esetben további támogatási kockázatot jelent, hogy az érintettek különböző vis maior bejelentésekkel kívánják majd az ültetvény hiányát vagy hiányosságait igazolni.
A támogatásokat célszerűen felhasználni kívánó gazdálkodók védelme és a források megfelelő felhasználása érdekében, az Agrárminisztérium célja, hogy ezek a kérelmek egyáltalán ne kerüljenek támogatásra, illetve a lehető legszigorúbb támogatási és hatósági ellenőrzésekben részesüljenek az érintettek. A döntési folyamatban a szakmai megalapozottság figyelembe vétele teremt erre megfelelő keretet. Felhívjuk a figyelmet, hogy az agrártámogatási rendszerben a támogatások megszerzése érdekében teremtett mesterséges körülmények megállapítása esetén a kérelem elutasítása mellett az érintettek egyéb szankciókkal is szembesülhetnek. Fentieken túlmenően a minisztérium felülvizsgálja a gondozatlan ültetvényekre vonatkozó szabályozást is.
Forrás: Fruitveb
Január 15-től hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete
Január 15-től hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete, amely fontos lépés a mezőgazdaság generációs megújulásának elősegítésében, a generációk együttműködésének ösztönzésében, és a gazdatársadalom fiatalításában. Ezt a folyamatot a kormány a már működő gazdaságok fiatalok számára történő könnyített átadási lehetőségének biztosításával és a kapcsolódó szabályozás folyamatos fejlesztésével is támogatja. A teljes gazdaság (termőföld, egyéb ingatlanok, ingóságok, vagyoni értékű jogok, társasági részesedések stb.) átadása egyetlen szerződés aláírásával megvalósulhat.
A gazdák jelzéseit meghallgatva, a kormány egyszerűsítéssel támogatja a családi gazdaságok zökkenőmentes átadását a generációk között. A fiatalítás, családon belüli átadás maguknak a gazdáknak az igénye, hiszen az egyéni gazdálkodók majdnem kétharmada 55 év feletti, többségük 65 évnél idősebb.
Az agrárgazdaságok átadásáról szóló 2021. évi CXLIII. törvény a korábbi gyakorlathoz képest lehetőséget biztosít egy gazdaság, illetve a gazdasághoz kapcsolódó összes vagyonelem (termőföld, egyéb ingatlanok, ingó dolgok, vagyon értékű jogok, társasági részesedések, stb.) fiatalabb generáció számára történő egységes és egyszerűbb átadására, a gazdaságot átadó és a gazdaságot átvevő közötti gazdaságátadási szerződés révén.
A törvényi szabályozás mostani módosításának központi eleme a gazdaságátadás időpontjának szabályozása és ennek révén annak biztosítása, hogy a gazdaság valamennyi vagyoneleme egyszerre, egy időpontban szálljon át a gazdaságátvevőre.
Az Agrárminisztérium a törvényt az eddigi tapasztalatok és társadalmi egyeztetések alapján finomhangolta, ezzel biztosítva a zökkenőmentes végrehajtást. Az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény most hatályba lépő végrehajtási rendelete, a 480/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet pedig fontos részletszabályokat tartalmaz a gazdaságátadási szerződés tartalmi elemei, a gazdaságátadási szerződés hatósági jóváhagyása iránti eljárás, a gazdaságátadási szerződés jóváhagyását követő eljárások, valamint a vármegyei kormányhivatal által vezetett nyilvántartás tekintetében.
A módosult és új szabályozási elemek tartalmi összefoglalója innen tölthető le.
Forrás: AM
Tavaly közel 585 milliárd forint forráshoz jutottak a gazdálkodók, a vidéki vállalkozások és az önkormányzatok.
Tavaly közel 585 milliárd forint forráshoz jutottak a gazdálkodók, a vidéki vállalkozások és az önkormányzatok, amely összeget európai uniós támogatások és az ezekhez kapcsolódó, kiemelkedően magas, 80 százalékos hazai társfinanszírozás biztosított. Ezen támogatások az agrárium versenyképességének növelését, a fenntartható gazdálkodás elősegítését és a vidék fejlesztését szolgálják.
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára ismertette, hogy a támogatási területek közül a legnagyobb kifizetett összeg a záruló Vidékfejlesztési Program agrárberuházási felhívásaihoz kapcsolódott, összesen 264 milliárd forintot meghaladóan. A legnagyobb mértékű forráslehívás állattartó telepek megújításához, élelmiszeripari üzemek fejlesztéséhez, precíziós gazdálkodáshoz és vízgazdálkodási projektekhez történt.
Az államtitkár kiemelte, hogy a kifizetések második legnagyobb tétele olyan, a zöld fenntarthatóságot segítő mezőgazdasági programokhoz kapcsolódott, mint az agrár-környezetgazdálkodás, az ökológiai gazdálkodás támogatása vagy éppen a Natura 2000 gyepterületek utáni kompenzáció. 2024-ben ezek együttes összege több mint 214 milliárd forintot tett ki. 30 milliárd forint értékben jutottak forráshoz a vidékfejlesztési intézkedések kedvezményezettjei, elsősorban a vidéki önkormányzatok kisléptékű infrastruktúra fejlesztéseit támogatva.
Az erdőgazdálkodók az erdészeti programoknak köszönhetően közel 28 milliárd forintot, míg az állattartók az egyes állatjóléti intézkedésekre 11,6 milliárd forintot igényeltek sikeresen. A vidéki közösségeket támogató LEADER programban pedig összesen 16,7 milliárd forint kifizetése történt meg. A fentiek mellett jelentős források jutottak tudásátadásra, együttműködésekre vagy éppen kockázatkezelési intézkedésekre – sorolta.
Magyarország kormánya stratégiai ágazatként tekint az agráriumra, a legkisebb gazdálkodóktól egészen a nemzetközi piacokon is eredményes vállalkozásokig. Bizalmat jelez a pályázók részéről az, hogy a tavalyi felhívásokra többszörös volt a túljelentkezés. Idén is folyamatosan nyílnak meg a támogatási lehetőségek, amelyek segítségével az agrárvállalkozások eredményesen alkalmazkodhatnak a megváltozott klimatikus és piaci környezethez, ezzel pedig nő hazánk élelmiszerszuverenitása – hívta fel a figyelmet az államtitkár.
Fotó: AM
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal kisebb, 53,9 millió tonna napraforgómag-termésre számítanak világszinten a 2024/2025. gazdasági évben. Oroszországban 9 százalékkal (16,9 millió tonna), Ukrajnában 16 százalékkal (12,5 millió tonna) kisebb termést arattak. Az Európai Unióban 12 százalékkal 8,7 millió tonnára csökkent a kibocsátás. Argentínában 9 százalékkal nagyobb termést (4,1 millió tonna) várnak. A globális felhasználás 55,6 millió tonna, a termény zárókészlete pedig 2,8 millió tonna lehet.
Az AKI PÁIR adatai szerint a magas olajsavtartalmú napraforgómagot (HO) 244,7 ezer forint/tonna (+77 százalék), a nagy olajtartalmút (LO) 210,6 ezer forint/tonna (+69 százalék) áron vásárolták a feldolgozók és a kereskedők decemberben. Az ipari napraforgómag (magas olajsavas napraforgómaggal együtt) áfa és szállítási költség nélküli termelői ára átlagosan 215,5 ezer forint/tonna (+65 százalék) volt.