Mezőgazdaság
Áprilistól nyitott könyv lesz az életünk az adóhivatal előtt?
Április elsején, vagyis néhány nap múlva új időszámítás kezdődik a magyar adóigazgatásban az adóügyi államtitkár, Izer Norbert szerint. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal onnantól kezdve minden számla adatát megkapja azonnal, elektronikus úton, így évente félmilliárd számla információi futnak majd be a szervezethez – közölte a Magyar Nemzet.
Az idei április elseje a hazai adóügyek szempontjából hosszú ideig nevezetes dátum lesz – az adóügyi államtitkár szerint egyenesen mérföldkőről beszélhetünk. – Április elsejétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) minden számla adatait megkapja az online számlarendszeren keresztül. Ezentúl már nemcsak a cégek közötti számlák információi érkeznek meg a hatósághoz, hanem azoknak a számláknak az adatai is, amelyeket a lakosság, vagyis a különféle magánszemélyek vásárlásairól, ügyleteiről állítanak ki a vállalkozások – mondta a Magyar Nemzetnek nyilatkozva Izer Norbert.
A módosítás révén az adóhivatalhoz adatok százmilliói érkeznek ezentúl. Egy-egy évben akár félmilliárd számla adatai is befuthatnak.
Arról, hogy mihez is kezd a hatóság az irdatlan mennyiségű információval, az államtitkár két feladatot említett meg. Először is arról beszélt, hogy amíg 2010 előtt 25 százalék körül mozgott a hazai feketegazdaság mértéke, addig – az Európai Bizottság legutóbbi becslése szerint – immár hét százaléknál is alacsonyabb ennek nagysága. – Az eddigi eredményeket nem szabad veszni hagyni. Már csak azért sem, mert az úgynevezett fehérítésből már eddig is több száz milliárdos pluszbevétele származott a közkasszának, ami nemegyszer fedezetet nyújtott az elmúlt idők adócsökkentéseihez – magyarázta Izer Norbert.
A másik fontos feladat a vállalkozások adóügyintézésének megkönnyítése. – Idén nyáron első alkalommal az adóhivatal áfabevallási ajánlatot készít a vállalkozások számára, vagyis komoly segítséget nyújt az egyik legbonyolultabb teendő elvégzéséhez. Mégpedig az Európai Unióban az elsők között – mondta az államtitkár. – Az e-áfa rendszere – folytatta – megannyi olyan állami szolgáltatás előtt nyit kaput, amelyek később jelentős könnyebbséget nyújthatnak a hazai vállalkozásoknak. Ilyen például az áfaegyenleg akár naponkénti lekérdezése vagy az, hogy bizonyos összeghatárnál vagy adott számlakiállítókra automatikus értesítést kérhetnek a vállalkozások az adóhivataltól. – Így például a cég beállíthatja, hogy jelezze a rendszer, ha a fizetendő áfa elér egy meghatározott összeghatárt – jegyezte meg az államtitkár.
Röviden szólva: adóügyek napra, percre pontosan.
Az e-számlarendszer soron következő lépésének gyakorlati teendőire visszatérve Izer Norbert arról beszélt, hogy március 31-ig még szankciómentesen használható az online számlarendszerben a régi, úgynevezett 2.0-s verziójú XSD-séma, de április elsejétől már csak a fejlettebb 3.0-s verzióval készült adatszolgáltatást fogadja be a NAV rendszere. Az átállás jelenleg csupán nagyjából húszezer vállalkozásnak ad feladatot, de nekik mindenképpen lépniük kell. – Az érintett cégek a napokban elektronikus tájékoztatást kaptak az adóhivataltól, ebben az is szerepel majd, hogy április elsejével lejár a szankciómentes időszak, vagyis mindenképpen át kell állniuk az új sémára. Ezt egyébként a NAV ingyenesen elérhető programjával tehetik meg a legkönnyebben – fogalmazott az államtitkár. Végezetül úgy fogalmazott: új időszámítás kezdődik, olyan, amelyben az adójukat rendesen fizető vállalkozások a saját szolgálatukba állíthatják az adóhivatalt.
Lényeges kérdés, hogy ha áprilistól a NAV rálát minden lakosságnak kiállított számlára, az egyúttal azt jelenti-e, hogy mindent megtud-e majd nemcsak a cégekről, de a magánszemélyekről is.
Nyitott könyv lesz-e az életünk?
Szó sincs erről – válaszolt Izer Norbert. Az államtitkár közölte: a verziócsere, vagyis az áprilisi átállás adatvédelmi szempontból is lényeges, hiszen a 3.0-s séma garantálja, hogy a lakossági adatok anonimak maradjanak. A magánszemélyeknek történő értékesítés információi ugyan nélkülözhetetlenek a vállalkozások tevékenységének elemzéséhez, de a magánszemély vevő személyes adataira nincs szükség. Azokat az adóhivatal nem is látja majd – nyomatékosította Izer Norbert.
Forrás: magyarnemzet.hu
Még ma sem kímélte a hideg reggel a növényeket, sőt a korán útnak indulókat sem. Több helyen kellett kaparni az autók szélvédőjéről a ráfagyott párát.
A mára virradóan átvonult front mögött felszakadozott a felhőzet, a derűs, szélcsendes idő pedig rásegített a lehűlésre.
Holnap hasonlóan a derült, szélcsendes tájakon számíthatunk nulla fok körüli értékekre, gyenge fagyra pedig az Északi-középhegység, az Alpokalja, a Bakony fagyzugos és magasabb részein.
Forrás: Időkép
Mezőgazdaság
Mit látnak a műholdak? Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás
Az MVH cikket közölt a Területi Monitoring Rendszerről
Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).
1. Miért vizsgáljuk?
A ’TMR – Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, vagy akár komplett igénylések, melyeken a kaszálást határozottan tiltó időintervallumon belül mégis történt kaszálás, így a nem támogathatóságuk miatt pontatlan területalapú igénylések kerülnek benyújtásra. Az ellenőrzés a VP Agrár-környezetgazdálkodás intézkedéssel érintett területeken kerül vizsgálatra, a kötelező vagy választható előírások alapján.
2. Mit vizsgálunk?
A ’TMR – Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás’ ellenőrzés a bejelentett táblán tiltott időszakban történő kaszálás jelenlétét/jeleit keresi, azaz a tábla egy bizonyos része, vagy teljes terjedelmében a táblában lévő területrészek nagy valószínűséggel nem felelnek meg a támogathatósági kritériumoknak.
3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?
I. Valós konfliktus – részterületre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a kaszálást tiltó időszakban kaszálta a terület egy részét vagy egészét. Tudatában van a kaszált terület elhelyezkedésével és annak alapján módosítja az igénylés határát.
II. Valós konfliktus – teljes területre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy az igényelt területen kaszálást tiltó időszakban történt kaszálás. Az igénylés visszavonását megteszi.
III. Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a területén kaszálás történt tiltott időszakban. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.
4. Fel nem oldott konfliktusok
Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.
5. Példatár
Első kép: 2023-as kaszálás előtti állapotot tükröző Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület
Második kép: Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel, kaszált területek geometriájával
Harmadik kép: Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület
1. példa
A fentebbi képsorozat egy kaszált gyep kaszálás előtti, illetve utána állapotát mutatja be Sentinel-2 műholdfelvétel alapján. A kaszálás utáni helyzetet egyértelműen igazolja a terület vegetációjának csökkenése („barnulása”).
2. példa
Forrás: MVH
Mezőgazdaság
Mit látnak a műholdak? Túllegeltetett területek azonosítása
A Magyar Államkincstár műholdfelvételekre támaszkodva vizsgálja a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket
Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).
1. Miért vizsgáljuk?
A ’TMR – Túllegeltetett területek azonosítása’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, vagy akár komplett igénylések, melyek a támogathatósági kritériumokat meghaladó mértékben legeltetettek. A túllegeltetés a legelő állateltartó képességénél nagyobb állatlétszám tartása, amely könnyen tönkre teheti a növényzet struktúráját, szélsőséges esetben a gyep záródása hiányossá válik, csökken a fajszám, láthatóvá válik a csupasz talajfelszín, ami kedvez a gyomok és a bokrok elszaporodásának, illetve az eróziónak.
2. Mit vizsgálunk?
A ’TMR – Túllegeltetett területek azonosítása’ ellenőrzés a bejelentett táblán túlzott mértékben történő legeltetés jelenlétét/jeleit – ún. túllegeltetett „foltokat” – keresi, azaz a tábla egy bizonyos része, vagy teljes egésze túllegeltetéssel sújtott, így nagy valószínűséggel nem felel meg a támogathatósági kritériumoknak.
3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?
I. Valós konfliktus – az igénylés visszavonása
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a tábláján a túllegeltetés nyomai jelen vannak. Ennek megfelelően az igénylés visszavonását megteszi.
II. Valós konfliktus – táblarajz módosítása
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a tábláján a túllegeltetés nyomai jelen vannak. Tudatában van a túllegeltetett terület elhelyezkedésével, és annak megfelelően módosítja a táblarajzát.
III. Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a területén túllegeltetés történt. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.
4. Fel nem oldott konfliktusok
Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.
5. Példatár
Első kép: Konfliktust feltáró 2023-as légi fotó + parcella rajz (kék körvonal) + túllegeltetett terület geometriája (piros, vonalkázott terület)
Második kép: Terepi ellenőrzésen készült helyszíni fotó
Harmadik kép: Terepi ellenőrzésen készült helyszíni fotó
1. példa
A fenti kérelmezett tábla egy része gyeptakaróval egységesen borított, túllegeltetéssel, valamint tiprással nem érintett. Más részek állatok számára szolgáló kifutók, karámok, itt a gyeppel való fedettség legfeljebb foltokban van jelen, A táblán található egy gyakorlópálya is, mely nem támogatandó terület (nulla gyepborítottságú). A következő évek igénylésekor csak és kizárólag a gyeppel fedett, túllegeltetéssel nem érintett területrészek lehetnek a támogatás alapjai.
2. példa
3. példa
Forrás: MVH