További információk e témában az Agrárpiaci jelentések – Baromfi című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 9. szám.
Forrás: AKI
A 2023-as év terméseredményei Ukrajnában elmaradnak a korábbi évek szintjétől
A magyar mezőgazdaság szempontjából kulcsfontosságúak az ukrán szántóföldi növénytermesztés helyzetével kapcsolatos információk, tekintettel az ukrán termények vámmentes exportálási lehetőségére az Európai Unióba.
A nemzeti hatáskörben elrendelt importtilalom miatt már április 19-e óta nem érkezhet hazánkba Ukrajnából gabona és olajosnövény, emellett 2023-ban keleti szomszédunkban csökkenő terméseredménnyel számolhatnak. A hazai ellátás a magyar termények révén is teljes mértékben biztosított.
Agrárminisztérium áttekintette a Nemzetközi Gabonatanácstól és az Európai Bizottságtól származó adatokat, amelyek alapján 2023-ban csökkenő ukrán terméseredményekkel és a 2023/24-es gazdasági évre csökkenő exportteljesítménnyel számolhatunk. A 2023-as év terméseredményei Ukrajnában elmaradnak a korábbi évek szintjétől, elsősorban az orosz-ukrán háború hatásai miatt. Ezáltal Ukrajna exportálható árualapja is csökkent a korábbi évekhez képest. A 2023-as ukrán búzatermés 23 millió tonnás szintet ért el, ami a háború előtti években megszokott mennyiségekhez képest kb. 24%-os visszaesést jelent. Ugyanez az adat kukorica esetében 30%-os nagyságrendű visszaesést mutat, a 2023-as ukrán kukoricatermés 24 millió tonna körül alakulhat. A termésmennyiség visszaesése az olajos növényeknél kevésbé erőteljes és az egyes növényfajokat eltérően érinti, de ezeknél a kultúráknál is érezhető a háború hatása.
A legfrissebb becslések az Ukrajna által exportálható összes gabona, olajos- és fehérjenövénnyel kapcsolatban 46-47 millió tonnás exportot jeleznek előre a 2023/24-es gazdasági évre. Ez a mennyiség továbbra is jelentős, de érezhetően – kb. 28%-kal – elmarad a háború előtti években megszokott 65 millió tonnás szintekhez képest. A tényleges exportpotenciált befolyásolja a dunai ukrán és a kapcsolódó román tengeri kikötői kapacitások működési hatékonysága, valamit a szárazföldi tranzitfolyosó kapacitásának bővítésére irányuló európai erőfeszítések eredményessége és gyorsasága.
Figyelembe kell venni azt is, hogy a 2022 szeptembere és 2023 májusa között csúcson lévő Ukrajnából érkező uniós gabona- és olajos növény import – melynek havi mennyisége elérte a 2,5-4 millió tonnát is – 2023 májusa után havi 1,6-1,7 millió tonnára süllyedt. A hatalmas volumenek mögött jelentős szerepet játszottak a háború kitörése miatt a korábbi időszakban felhalmozódott 2021-es ukrán termésből származó beszorult készletek is.
A jövőbeli ukrán export alakulását befolyásoló további tényező az ukrán hrivnya árfolyama is, amely a háború kitörését követő sokkok után 2023-ban meglehetősen stabilan alakult, sőt némileg erősödni tudott a főbb valutákkal szemben. A stabil, illetve erősödő hrivnya az ukrán exportot a következő időszakban fékezheti.
Forrás: AM
Az Európai Bizottság adatai szerint az unió (EU27) baromfihúsexportja 17 százalékkal 171 ezer tonnára emelkedett 2024 januárjában az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Az unió legnagyobb célországa az Egyesült Királyság volt. A közösség baromfihúsimportja 27 százalékkal 85 ezer tonnára emelkedett ezzel egy időben. Az import több mint fele Brazíliából és Ukrajnából származott.
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 10 százalékkal 35 ezer tonnára nőtt 2024 első két hónapjában 2023 azonos időszakához viszonyítva. Ezen belül a csirkehús kivitele 7 százalékkal 24 ezer tonnára, a pulykahúsé 25 százalékkal 4 ezer tonnára emelkedett. A baromfihús legnagyobb célpiacai Románia és Bulgária voltak. Magyarország baromfihúsimportja 21 százalékkal 12,5 ezer tonnára csökkent a megfigyelt időszakban. Ezen belül a csirkehús beszállítása 29 százalékkal 9 ezer tonnára esett vissza, míg a pulykahúsé 36 százalékkal 831 tonnára bővült. A legtöbb baromfihús Lengyelországból és Romániából érkezett.
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a vágócsirke élősúlyos termelői ára 19,9 százalékkal 412,6 forint/kilogrammra, a vágópulykáé 14,9 százalékkal 596,9 forint/kilogrammra csökkent 2024 első tizenhét hetében az előző év azonos időszakához képest.
Közlemény a TMR-rendszerről:
Az Európai Bizottság előírásai miatt a tavalyi esztendő óta – a többi uniós tagállamhoz hasonlóan – a magyar agrártámogatási rendszerben is kötelező alkalmazni a Sentinel műholdcsalád felhasználásával működő területi monitoring rendszert, azaz TMR-rendszert.
A rendszer alkalmazása az uniós elvárások okán 2024-ben bővül a tavalyi esztendőhöz képest és minden területalapú agrár- és vidékfejlesztési támogatás azon jogosultsági feltételeire ki kell terjednie, ahol a műholdfelvételek vizsgálata és értékelése alapján nagy bizonyossággal megítélhetőek azok teljesítése.
Az alábbi letölthető szakmai tájékoztató a gazdálkodók munkájának és döntéseinek segítése érdekében, az öntözött területek azonosításáról és az abból fakadó következményekről ad iránymutatást az érintetteknek.
Forrás: AM
Az Országgyűlés elfogadta a termelővédelmi törvénycsomagot
Szankcionálhatóvá válnak a felvásárlók általi, 30 napon túli késedelmes fizetések a gazdálkodók felé az Országgyűlés által elfogadott termelővédelmi törvénycsomagnak köszönhetően – közölte Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár. A szabályozás új lehetőségek megteremtésével javítja a termelők felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatott helyzetét és jogi eszközökkel biztosít erősebb védelmet számukra. A legtöbb új szabály a szükséges felkészülési idő biztosítása érdekében 2025. január 1-jétől lép életbe.
Feldman Zsolt kiemelte, világszerte jellemző az, hogy az élelmiszer előállítási láncban a termelők arányaiban nagyobb kockázatokat viselnek, az eredményekből pedig kisebb mértékben részesülnek. Ennek oka, hogy a termelők legtöbbször kisebb alkuerővel és érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek, mint a láncban felettük álló feldolgozók vagy a kereskedők. A kockázatok és az eredmények arányosabb megosztása érdekében szükség van a termelők szabályokkal történő támogatásra, azért, hogy a felvásárlók, feldolgozók ne háríthassanak minden kockázatot a termelőkre. A termelők számára emellett átláthatóbbá és tervezhetőbbé kell válnia a felvásárlási folyamatoknak – tette hozzá.
Az államtitkár szerint a magyar kormány az agrárium vonatkozásában arra törekszik, hogy ne csak a támogatáspolitikában, hanem a hazai termékpályák működésében is előrelépés történjen. Ezért folyamatosan fejleszti a hazai szabályozási rendszert, mely megalapozza a hazai termelők felvásárlókkal szembeni védelmét, helyzetük jogi eszközökkel történő javítását és integrációjuk erősítését. Ezt szolgálja a most elfogadott termékpiacokról szóló törvény módosítása is, mely számos, a termelők védelmét erősítő, kézzelfogható szabályozási elemet tartalmaz. Ezek közé tartozik a kockázatmegosztási rendelkezések kötelező alkalmazása a zöldség-gyümölcs, valamint sertés- és baromfi ágazati szerződésekben, a 30 napnál későbbi késedelmes fizetések hatékonyabb szankcionálása 2025. január 1-jétől, valamint bizonyos esetekben a felvásárló tevékenységtől történő eltiltásának bevezetése. A cél mindezzel az, hogy ne egyedül a termelő viselje a termékpálya működésének teljes kockázatát. Fontos cél, hogy a szerződések a jövőben egyértelműen tartalmazzák ezeket a kockázatokat és a teherviselés arányait. A termelők védelmének javítását szolgálja az is, hogy az ágazati érdekképviseleti szervezetek mintaszerződéseket vezethetnek be a jó gyakorlatok széleskörű elterjesztése érdekében – hangsúlyozta.
Kifejtette, ez a törvénymódosítás kiterjed a vertikális együttműködésekre vonatkozó, önkéntesen alkalmazható termeltetői szerződés kategóriájának és szabályainak megteremtésére is. Ez az új szerződéstípus keretet ad a termeltetői együttműködéseknek, ami nemcsak a termelők helyzetét teszi kiszámíthatóbbá, hanem a feldolgozók alapanyag ellátottságának biztonságához is hozzájárul, valamint csökkenti a piaci túltermelés kockázatát is. A termeltetői együttműködésekre vonatkozó előírások alapján az árat olyan módon kell meghatározni, hogy az a szerződés egész időtartamára vonatkozóan biztosítsa az átláthatóságot és kiszámíthatóságot – ismertette Feldman Zsolt.
Az agrártárca azt kívánja elérni, hogy ezek a szabályok gyorsan és sikeresen beépüljenek a magyar mezőgazdasági gyakorlatba és átláthatóbb, tervezhetőbb viszonyokat teremtsenek országszerte.
Forrás: AM