A kanadai agrár- és élelmiszeripar számos iparágat ölel fel. A biztonságos és kiváló minőségű termékek sikere mögött ott állnak a termelők, a feldolgozók, az értékesítési lánc szereplőivel együtt, akik globális hírnevet szereztek az elmúlt időszakban Kanadának – tájékoztatott közleményében a kanadai kormány.
A világ népessége 2050-re várhatóan 10 milliárd főre növekszik, amely hatalmas lehetőségeket jelent ennek az iparágnak. A világ növekvő globális fehérje igényének kielégítése is fokozódik. Ezek nagyon jó lehetőségek, de ez nem lesz könnyű feladat – vélik Kanadában. Az ágazat erőteljes versenyhelyzete a globális és a hazai piacokon egyaránt jelentős, ami azt is jelenti, hogy az innováció terén a továbbiakban kanadai irányítással kívánnak fejlődni. Most egy dinamikus szabályozási rendszert és infrastruktúrát terveznek, amely lehetővé teszi a nagy értékű piacokra történő exportot is.
Kanada elképzelése 2025-re
Kanada, a biztonságos, fenntartható, jó minőségű agrár-élelmiszeripari termékek elismerten legmegbízhatóbb, legversenyképesebb és legmegbízhatóbb országként, az öt legnagyobb szereplő egyike. A hozzáadott értéket képviselő termékek fejlesztőjeként a lendületesen növekvő globális piacokat célozta meg. Várhatóan vezető digitális és technológia-alapú ellátási láncuk lesz, és ki akarnak emelkedni a fehérje előállítók sorából is.
Murad Al-Katib
Murad Al-Katib úgy fogalmazott, hogy Kanadának meg kell ragadnia a hozzáadott értékkel bíró lehetőségeket, ideértve a nagyobb kanadai feldolgozást, az agrár-élelmiszeripari termékek innovatív végfelhasználását, valamint a társtermékek gyártását, illetve melléktermékek további felhasználását.
Céljaik
2025-re 140 milliárd dollárra akarják bővíteni a belföldi értékesítést, amely 2017 évben már így is 110 milliárd dollár volt. Emellett további 85 milliárd dollárnyi exportot céloznak 2025-re, ami 2017 évben már 64,6 milliárd dollár profitot termelt.
1 ábra: Mezőgazdasági, mezőgazdasági élelmiszerek és a tengeri halászat exportja, 2005–2025 évek között (Forrás: AAFC kalkulációja)
2017 februárjában a pénzügyminiszter a gazdaság növekedésével foglalkozó tanácsadó testülete megállapította, hogy Kanada agrár-élelmiszeripari ágazata nagy potenciállal rendelkezik és a nemzet gazdasági növekedésének mozgatórugója is lehet. Komoly kihívást jelent számukra, hogy az ágazat a 75 milliárdos dollár export növekedést elérje. A globális és a hazai tendenciák, valamint a növekedési lehetőségek felmérése után most az agrár-élelmiszeripari asztal (elnökség) ambiciózusabb célt tűzött ki.
A kanadaiak megértették, hogy a hazai piac ugyanolyan fontos, mint az export lehetőségek bővítése. Ezek a növekedési célok, Kanadát, a nagy értékű piacok globális vezetőjévé tehetik és úgy tűnik, hogy a korábban elveszített belföldi lehetőségeket sikerül újra visszaszerezniük. Ezért átalakítják a szabályozásukat, ami vonatkozik az infrastruktúrára, a piac felkészítésére, az innovációra és a megfelelő munkaerő képzésére egyaránt.
2. ábra: A hazai mezőgazdasági és élelmiszer-feldolgozási értékesítés, 2005–2025 évek között(Forrás: AAFC kalkulációja)
A kanadai célok
Kanadának számos kritikus problémát kell megoldania, hogy megvalósíthassák törekvéseiket. A belső szabályozási rendszerek jelenleg akadályozzák az innovációt és a versenyképességet. A beruházások minden ágazatban elmaradtak, különösen az élelmiszer- és italgyártás területén. Az erős kanadai cégek, amelyek nemzetközileg is erős pozícióban lennének, jelenleg hiányoznak. Az akut infrastrukturális problémák és a szűk keresztmetszetek akadályozzák az áruk áramlását Kanadában és az exportpiacokon egyaránt. A megbízható szélessávú internet hiánya ráadásul tovább korlátozza az új technológiák előnyeinek kihasználását. A szűk munkaerőpiac, a külföldi munkavállalók korlátozott belépése és az ágazat fejlődő készségei mind kihívást jelentenek. A kereskedelmi akadályok egyre növekszenek és egyre összetettebbé is válnak.
Mezőgazdasági Minisztérium, Kanada
A kanadai agrár-élelmiszeripar sikere érdekében most egy hatékony szabályozási rendszert fejlesztenek, amely támogatja az innovációt, az ipart, úgy, hogy környezetbarát technológiákat vezetnek be. Mindezt olyan üzleti környezetben képzelik el, amely támogatja a kanadai vállalatok méretének növekedését, hogy érdemes legyen a befektetőknek ezt az iparágat választania. Intelligens, összekapcsolt szállítási rendszerek, amelyek képesek nagy mennyiségű árut mobilizálni, valamint a szélessávú internet szolgáltatások fejlesztése a 21. században elengedhetetlenné vált. Ez utóbbit minden közösségnek és minden vállalkozásnak elérhetővé kell tenni – vélik Kanadában. Végül, de nem utolsó sorban a munkaerő piacot fel kell készíteni az új technológiák megismerésére és alkalmazására. Kanada belső piaca mellett a szabad nemzetközi kereskedelmet szorgalmazza.
A kanadai kormány közleménye nyomán a cikket magyarra átdolgozta:
Dr. Szilágyi Gergely PhD