Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Mezőgazdaság

Édesburgonyát fenyegető vírus jelent meg a hazai szaporítóanyag-előállításban

Print Friendly, PDF & Email

Növényegészségügyi szempontból jelentős, édesburgonyát (batátát) károsító vírus jelent meg hazánkban.

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Növényegészségügyi szempontból jelentős, édesburgonyát (batátát) károsító vírus jelent meg hazánkban. Jóllehet a szakemberek étkezési édesburgonya gumójából már korábban is kimutatták a klorotikus törpülést okozó vírust, jelenlegi előfordulása azonban amiatt különösen jelentős, mert ezúttal a szaporítóanyag-előállításban igazolódott a vírus jelenléte. A termesztők felelős hozzáállása is szükséges a vírus továbbterjedésének megakadályozásában.

Fotó: Pixabay

Az édesburgonya klorotikus törpülését okozó Sweet Potato Chlorotic Stunt Virus (SPCSV) vírus a vonatkozó EU rendelet1 II. mellékletében szereplő zárlati károsítóként a bejelentés-kötelezett károsítók közé tartozik. Megjelenésének gyanúját – a megfelelő formanyomtatvány kitöltésével – kötelező jelenteni a területileg illetékes vármegyei kormányhivatalnak. Ennek részletei megtalálhatóak a Nébih honlapján.

A SPCSV vírus tüneteire a törpülés, mozaikosodás és klorotikus foltok vagy a levélerek mentén enyhe világoszöld színezetű mintázat megjelenése a jellemző, továbbá egyes fajtáknál lilás elszíneződés is előfordul.

Idén májusban a hatósági szemlék során vett növényi minták laboratóriumi virológiai vizsgálata az SPCSV károsító jelenlétét igazolta egy édesburgonya szaporítóanyag-előállítónál. A vírust Csongrád-Csanád vármegyében 12 dugvány-előállító fóliasátorban termesztett növényekből vett mintákból mutatta ki a hatóság.
A növényvédelmi szakemberek növényegészségügyi zárlati intézkedéseket tettek a fertőzés továbbterjedésének megakadályozása érdekében. Megkezdték a fertőzés forrásának felderítését, valamint szigorú higiéniai előírásokat rendeltek el, amely magában foglalja a fertőzés terjesztésére alkalmas minden anyag (pl. munkaruha, metszőolló) rendszeres fertőtlenítését is. A helyszínen megsemmisítést, talajba dolgozást, valamint totális gyomirtószeres kezelést rendelt el a hatóság.

Mit tegyen a termesztő?

  • A zárlati károsító hazai előfordulása miatt különösen indokolt a szaporítóanyag vagy batátagumó kizárólag megbízható forrásból való beszerzése, valamint az étkezési célra termesztett gumók használatának kerülése.
  • Emellett szükséges a termesztés és a forgalmazás általános higiéniai szabályainak szigorú betartása, valamint a használt eszközök alapos és rendszeres fertőtlenítése.
  • Javasolt továbbá a vírus vektorok elleni védekezés és az önellenőrzés, ugyanis a megbízható forrásból származó ültetési anyagoknál is előfordulhat a vírus.

A hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a SPCSV tüneteinek első észlelését követően a fertőzés gyanúját be kell jelenteni a területileg illetékes vármegyei kormányhivatalnak!

A Nébih emellett tájékoztatja a lakosságot, hogy a vírus az emberi egészségre nem veszélyes, kizárólag a növényeket károsítja, az étkezési célú batátagumók fogyasztása nem jelent kockázatot.

Forrás: NÉBIH

Mezőgazdaság

Fordulat a Természet Helyreállítási Rendelet EU elfogadásában

Print Friendly, PDF & Email

A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.

Ez a fordulat azután történt, hogy márciusban Magyarország és Lengyelország is visszavonta a támogatását, majd az osztrák környezetvédelmi miniszter Leonore Gewessler az elmúlt héten – az osztrák kormány álláspontjától eltérően – megváltoztatta döntését és támogatta a jogszabályt. Az osztrák miniszter mellett Szlovákia is támogatta a javaslatot, így a jogszabályt az EU lakosságát képviselő 20 ország szűk többséggel elfogadta.

Fotó: Pixabay

A természet helyreállításáról szóló rendelet célja, hogy olyan intézkedések kerüljenek bevezetésre EU szerte a tagországokban, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2030-ig megvalósuljon a leromlott EU szárazföldi és tengeri ökoszisztémák legalább 20%-nak, 2050-ig pedig az összes helyreállításra szoruló ökoszisztémának a helyreállítása.

A témakörben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara korábban írt cikkei az alábbi linkeken érhetőek el:

A Természet helyreállítási jogszabálytervezet -nemzetközi vélemények és aggályok

A Mezőgazdasági Bizottság EP képviselői a jelen formájában elutasították a természethelyreállítási rendelet tervezetét

Terv a Természet Helyreállításáról

További viták az EU természethelyreállítási jogszabály tervezetéről

Fontos kiemelni, hogy az eredeti tervezethez képest sok helyen könnyítés került a szövegezésbeelőtérbe került a tagországi hatáskörben történő megvalósítás. Többek között a mezőgazdasági területek 10%-ának biológiai sokféleség fenntartása szempontjából előnyös területek kialakítása kikerült a rendeletből. A miniszterek által jóváhagyott jogszabályi szöveg fenntartja a mezőgazdasági ökoszisztémák biológiai sokféleségének javítására vonatkozó általános kötelezettséget, amelyet három mutató közül kiválasztott két mutatóval terveznek mérni: a gyepi pillangóindex, a szántóföldek talajának szerves szénkészlete, illetve a változatos tájképi jellemzőkkel rendelkező mezőgazdasági területek aránya. Ugyanakkor nem elhanyagolható az sem, hogy ezen célok elérésének felelőssége a tagállamokat terheli, nem pedig az egyes termelőket. Továbbá a vizes élőhelyek helyreállítását önkéntessé teszi a gazdálkodóknak.

Végül, de nem utolsó sorban beépítésre került egy sürgősségi rendelkezés, mely kimondja, hogy a természet helyreállítási rendelet végrehajtása felfüggeszthető abban az esetben, ha a mezőgazdasági termelést fenyegető „előre nem látható, rendkívüli és indokolatlan esemény” következik be.

A rendelet az EU hivatalos lapjában történő kihirdetése után 20 nappal hatályba lép, melyről a megjelenésekor cikksorozattal jelentkezünk!

Forrás: Gyenes Adrienn, Vadkerti-Tóth Viktor – NAK

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Az Agro-ökológiai Program első évének eredményei és tapasztalatai

Print Friendly, PDF & Email

Az Agro-ökológiai Program eddigi eredményei:

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A tavaly indult új zöld területalapú támogatás, az Agro-ökológiai Program (AÖP) 2023. évi kérelmei után közel 51 ezer termelő, mintegy 3,6 millió hektár után részesült összesen mintegy 92,5 milliárd forint értékű kifizetésben.

Fotó: Pixabay

A KAP Stratégiai Terv keretében 2023-ban bevezetett új, a gazdálkodók számára önkéntesen választható támogatási jogcím valamennyi földhasználati kategóriában olyan agronómiai és gazdálkodási gyakorlatok elterjedését hivatott ösztönözni, amelyek kedvezően hatnak a talajállapotra, a vízvisszatartása és a biológiai sokféleségre, a beporzók életkörülményeire.

A Magyar Államkincstár által a tavasz folyamán lezárt ellenőrzések után 73 milliárd forintot meghaladó összegű részfizetéseknek köszönhetően 53 ezer gazdálkodó jutott hozzá az igényelt támogatás egy részéhez. Ezen a héten további 18,7 milliárd forint kifizetéséről intézkedett a Magyar Államkincstár (Kincstár), amivel 92,5 milliárd forintra emelkedett az AÖP kifizetések összege. A 2023-as kérelmek alapján kifizetett AÖP-támogatás hektáronkénti fajlagos összege 71,18 euró, ami a többi közvetlen támogatás esetében is alkalmazandó 2023. szeptember végi árfolyamon számolva hektáronként 27.724,6 forint kifizetését jelenti végül a termelők számára.

Mint minden más támogatási jogcímnél, az AÖP első tanulóévének esetében is születtek elutasító, illetve részben elutasító határozatok, amelyekkel szemben a gazdálkodóknak fellebbezési lehetősége van. Ebben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara falugazdász munkatársai minden szükséges segítséget megadnak az érintettek számára. Melyek a legfontosabb tanulságai az első évnek? Az első, hogy a leggyakrabban a következő gyakorlatok betartása okozott nehézséget a termelőknek: talajtakarás szántón, a forgatás nélküli talajművelés, a mikrobiológiai készítmények vagy kondicionálók alkalmazása szántón, a méhbarát növényvédelem, extenzív gyepek legalább egyszeri kaszálása, a gyepterületek megőrzése, továbbá az ültetvények talajtakarása évelő növényzettel vagy gyeppel. A legtöbb esetben a termelő sajnos valóban nem tudta teljesíteni az eredetileg vállalt gyakorlatot, erről pedig ellenőrzés keretében meggyőződött a Kincstár. A második, hogy vannak olyan esetek is, amikor a termelő adminisztratív mulasztása miatt született a számára kedvezőtlen döntés, mint például a késedelmes vagy pontatlan agrotechnikai bejelentés.

Fentiekre tekintettel ezért gazdálkodói oldalról az idei évben fokozott figyelmet célszerű fordítani a szükséges bejelentésekre és adatrögzítésekre, hiszen számos gyakorlatnál ez az egyetlen objektív ellenőrzési, igazolási eszköz a hatóságok számára annak megítélésében, hogy a választott gyakorlatot teljesítette-e. Emellett az Agrárminisztérium az eddigi végrehajtási tapasztalatok alapján igazított az AÖP adminisztratív kötelezettségeinek teljesítési lehetőségein, finomította az ezekhez fűződő jogkövetkezményeket, illetve maguk a választható gyakorlatok is bővültek 2023-hoz képest a gyepek és az ültetvények esetében.

Forrás: AM

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Az étkezési búza termelői ára 12 százalékkal emelkedett

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI adatokat közölt a búzapiac helyzetéről:

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A Tallage júniusi tájékoztatása szerint Németországban a 12,5 százalék fehérjetartalmú malmi búza spot piaci ára (FOB Hamburg) 15 dollárral 292 dollár/tonnáig nőtt május 13. és június 10. között.

Fotó: Pixabay

Ezzel szemben a Rouenba érkező malmi búza azonnali exportára (FOB) 8 dollárral 266, a júliusi 21 dollárral 255, az októberi és a decemberi egyaránt 13 dollárral 269, illetve 271 dollár/tonnára csökkent. Az Oroszországban megtermelt 11,5 százalék fehérjetartalmú malmi búza (FOB) az azonnali szállítási határidőre vonatkozóan 232 dollár/tonnáért (+17 dollár), a 12,5 százalék fehérjetartalmú pedig 250 dollár/tonnáért (+25 dollár) volt elérhető június 10-én. Romániában és Bulgáriában 270 dollár (+35 dollár) volt a malmi búza tonnánkénti spot piaci ára a jelzett időszakban. Az USA-ban a piros lágyszemű őszi búza (SRW) azonnali exportára 8 dollárral 245 dollár/tonnára, a 11 százalék fehérjetartalmú piros keményszemű őszi búzáé (HRW) 6 dollárral 269 dollár/tonnára mérséklődött. Argentínában a 12 százalék fehérjetartalmú termény azonnali exportára 16 dollárral 294 dollár/tonnáig emelkedett (Tallage).

Magyarországon az AKI PÁIR adatai szerint átlagosan 72,4 ezer forint/tonna áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával június második hetében. Ez az árszint az egy évvel korábbit 12 százalékkal haladta meg. A takarmánybúza 70,7 ezer forint/tonnáért (+16 százalék) forgott ugyanekkor. A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a búza júliusi jegyzése 206–230 dollár/tonna tartományban ingadozott június 10. és 21. között. Ezzel egy időben a párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) a termény szeptemberi tőzsdei elszámolóára 225–247 euró/tonna között mozgott.

Az étkezési búza heti termelői ára Magyarországon (2022–2024)

További információk e témában az Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 12. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom