Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Mezőgazdaság

Szálas fehérjetakarmány-növény termesztés – kaszálás ellenőrzése

Print Friendly, PDF & Email

A Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva vizsgálja a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket:

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

Fotó: Pixabay

1. Miért vizsgáljuk?

A ’Szálas fehérjetakarmány-növény termesztés – kaszálás ellenőrzése’ ellenőrzés a bejelentett táblán előírt időszakban történő kaszálás elmaradását/elmulasztását keresi, azaz a tábla nagy valószínűséggel nem felel meg a támogathatósági kritériumoknak.

2. Mit vizsgálunk?

A ’Szálas fehérjetakarmány-növény termesztés – kaszálás ellenőrzése’ ellenőrzés keretében észlelt kaszálás elmaradások esetében két körben történik majd a kedvezményezettek tájékoztatása.

19/2024. (IV. 9.) AM rendelet 28. § alapján:

  • „ha az állomány már többévesnek minősül, illetve a támogatás igénylésének a további éveiben tárgyév július 1-jéig legalább kétszeri kaszálást végezzen”

A TMR tervezetten a július 1 határidő előtti hetekben adhat azon kérelmekre jelzést, melyeknél a kérelmezett területen az adott évben nem volt megfigyelhető a kétszeri kaszálás.

  • „az igénylés évét megelőző évben megvalósult őszi vagy a tárgyévben megvalósult tavaszi telepítés vagy felülvetés esetén a két- vagy többéves művelésre alkalmas kultúrák vonatkozásában a támogatásigénylés első évében augusztus 1-jéig egyszeri” kaszálást végezzen

A TMR tervezetten az augusztus 1 határidő előtti hetekben adhat azon kérelmekre jelzést, melyeknél a kérelmezett területen az adott évben nem volt megfigyelhető kaszálás.

A TMR tervezetten az augusztus 1 határidő előtti hetekben adhat azon kérelmekre jelzést, melyeknél a kérelmezett területen az adott évben nem volt megfigyelhető kaszálás.

3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?

  1. Valós konfliktus

Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy az igényelt területen a kaszálást előíró időszakban nem történt meg az egyszeri vagy kétszeri kaszálás (az állomány korától függően), azonban a kötelező időszak még nem zárult le. A kaszálás az előírásoknak megfelelően elvégezhető, melynek megvalósulását a MobilGazda applikációban, fotó készítéssel tudja igazolni.

  1. Valós konfliktus

Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy az igényelt területen a kaszálást előíró időszakban nem történt meg annak egyszeri vagy kétszeri kaszálása (az állomány korától függően). Az igénylés visszavonását megteszi.

  1. Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás

Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a kötelező időszakban elmulasztotta volna a kaszálást. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

4. Fel nem oldott konfliktusok

Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.

Forrás: MÁK

Mezőgazdaság

Hosszú kajszibarack szezonra számíthatunk

Print Friendly, PDF & Email

Kiváló termésre számíthatnak idén a kajszibarack termesztők

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Kiváló termésre, a tavalyi duplájára és hosszú szezonra is számíthatnak idén a kajszibarack termesztők – közölte közösségi oldalán az agrárminiszter. Nagy István kiemelte, a kajszibarack, mint kultúrnövény, nemcsak gazdasági szempontból fontos, hanem táplálkozástani értékei és gazdasági potenciálja miatt is kiemelt figyelmet érdemel.

A tárcavezető elmondta, idén korábban kezdődött és tovább tarthat a kajszibarac szezonja. Magyarországon jelenleg 1.731 termelő foglalkozik ennek a gyümölcsnek a termesztésével, összesen 4.938 hektáron. Az elmúlt években a termőterület jelentős növekedést mutatott, 2013 és 2024 között 4.000 hektárról 5.000 hektárra emelkedett, ami mutatja a kultúra növekvő népszerűségét és gazdasági jelentőségét. Hozzátette, a kajszibarack termesztése a sokszínűsége miatt fontos része a magyar mezőgazdaságnak. Az agrártárca azon dolgozik, hogy a termelők minél stabilabb feltételek között növelhessék terméshozamukat, és megfelelő támogatást kapjanak fejlesztéseikhez – hangsúlyozta Nagy István.

A miniszter kifejtette, a kajszibarack termése nagy szórást mutat az évjáratok között, az elmúlt évek átlagos termése ugyanakkor 15-17 ezer tonna között mozgott. Az idei évben a klímaváltozás hatására korábban, május második felében megkezdődött a korai fajták betakarítása, és a gazdák átlagosan 16-18 ezer tonna gyümölcsöt várnak. A kajszibarack fő termesztő körzetei Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Pest, Somogy és Tolna vármegyékben van.

Nagy István emlékeztetett, az Agrárminisztérium az új Közös Agrárpolitika keretein belül jelentős támogatási rendszert épített ki a kajszibarack termesztők számára, amely legalább 50%-os, maximum 65%-os forrásintenzitással segíti elő a vállalkozások fejlesztési elképzeléseit. A csemete megvásárlásától kezdve egészen a feldolgozott késztermék előállításáig terjednek ki a támogatások. A kormány továbbra is elkötelezett a kajszibarack termesztésének és feldolgozásának támogatása mellett, hogy a magyar mezőgazdaság versenyképesebbé váljon a nemzetközi piacon. A kajszibarack ugyanis frissen fogyasztva kiváló antioxidáns forrás, magas béta-karotin-, valamint A, C és E vitamin-tartalommal. Fontos szerepe van a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében és általános egészségünk fenntartásában – húzta alá a tárcavezető.

Forrás: AM
Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A legfontosabb agrár-külkereskedelmi partner Németország

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI adatokat közölt a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek kiviteléről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek kivitelének értéke 3570 millió eurót, behozatalának értéke 2428 millió eurót tett ki 2024 első negyedévében, az agrár-külkereskedelem aktívuma 1143 millió euró volt, 389 millió euróval több, mint 2023 első negyedévében. A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek exportértéke 2,7 százalékkal emelkedett, importértéke 10,9 százalékkal mérséklődött 2024 első három hónapjában, az egyenleg 51,6 százalékkal haladta meg a vizsgált időszakban a 2023. első negyedévi értéket.

Fotó: Pixabay

Magyarország agrár-külkereskedelme a vizsgált negyedévben is koncentrált és erősen Európa-centrikus volt: az exportforgalom 95,3 százalékát európai országokkal bonyolítottuk, Ázsia részesedése 3,1, Amerikáé 1,1 százalék volt, Afrika és Ausztrália részesedése pedig 0,4-0,2 százalék körüli értéket ért el.

Fotó: AKI

További információk e témában Az élelmiszer-gazdaság külkereskedelme, 2024. I. negyedév című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 2. szám.

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Fordulat a Természet Helyreállítási Rendelet EU elfogadásában

Print Friendly, PDF & Email

A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.

Ez a fordulat azután történt, hogy márciusban Magyarország és Lengyelország is visszavonta a támogatását, majd az osztrák környezetvédelmi miniszter Leonore Gewessler az elmúlt héten – az osztrák kormány álláspontjától eltérően – megváltoztatta döntését és támogatta a jogszabályt. Az osztrák miniszter mellett Szlovákia is támogatta a javaslatot, így a jogszabályt az EU lakosságát képviselő 20 ország szűk többséggel elfogadta.

Fotó: Pixabay

A természet helyreállításáról szóló rendelet célja, hogy olyan intézkedések kerüljenek bevezetésre EU szerte a tagországokban, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2030-ig megvalósuljon a leromlott EU szárazföldi és tengeri ökoszisztémák legalább 20%-nak, 2050-ig pedig az összes helyreállításra szoruló ökoszisztémának a helyreállítása.

A témakörben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara korábban írt cikkei az alábbi linkeken érhetőek el:

A Természet helyreállítási jogszabálytervezet -nemzetközi vélemények és aggályok

A Mezőgazdasági Bizottság EP képviselői a jelen formájában elutasították a természethelyreállítási rendelet tervezetét

Terv a Természet Helyreállításáról

További viták az EU természethelyreállítási jogszabály tervezetéről

Fontos kiemelni, hogy az eredeti tervezethez képest sok helyen könnyítés került a szövegezésbeelőtérbe került a tagországi hatáskörben történő megvalósítás. Többek között a mezőgazdasági területek 10%-ának biológiai sokféleség fenntartása szempontjából előnyös területek kialakítása kikerült a rendeletből. A miniszterek által jóváhagyott jogszabályi szöveg fenntartja a mezőgazdasági ökoszisztémák biológiai sokféleségének javítására vonatkozó általános kötelezettséget, amelyet három mutató közül kiválasztott két mutatóval terveznek mérni: a gyepi pillangóindex, a szántóföldek talajának szerves szénkészlete, illetve a változatos tájképi jellemzőkkel rendelkező mezőgazdasági területek aránya. Ugyanakkor nem elhanyagolható az sem, hogy ezen célok elérésének felelőssége a tagállamokat terheli, nem pedig az egyes termelőket. Továbbá a vizes élőhelyek helyreállítását önkéntessé teszi a gazdálkodóknak.

Végül, de nem utolsó sorban beépítésre került egy sürgősségi rendelkezés, mely kimondja, hogy a természet helyreállítási rendelet végrehajtása felfüggeszthető abban az esetben, ha a mezőgazdasági termelést fenyegető „előre nem látható, rendkívüli és indokolatlan esemény” következik be.

A rendelet az EU hivatalos lapjában történő kihirdetése után 20 nappal hatályba lép, melyről a megjelenésekor cikksorozattal jelentkezünk!

Forrás: Gyenes Adrienn, Vadkerti-Tóth Viktor – NAK

Tovább olvasom