További információk e témában Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
Az MVH cikket írt az integrált növényvédelem elveinek be nem tartásáról:
A 2023. évi kérelmek elemzése során a Magyar Államkincstár megállapította, hogy a támogatások igénylése során a VP4-10.1.1.-21 Agrár-környezetgazdálkodási kifizetés elnevezésű intézkedésben, az alábbi tematikus előíráscsoportokban támogatott területeken gyakran jelentett problémát az integrált növényvédelem elveinek be nem tartása:
– Horizontális ültetvény
– Horizontális szántó
– Magas Természeti Értékű területi lehatárolás, szántó kék vércse védelmi előírásokkal (Zonális)
– Szántó földhasználati kategória erózió érzékeny területi lehatárolással (zonális)
– Szántó földhasználati kategória aszály érzékeny területi lehatárolással (zonális).
A 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet integrált növényvédelemről szóló VIII. melléklete az alábbiakat írja elő kötelezően betartandó előírásokként:
1. A károsítók megjelenésének megelőzésére vagy azok mennyiségének gazdasági kárt okozó szint alá szorítására a biológiai, biotechnikai, agrotechnikai, mechanikai, fizikai és kémiai védekezési eljárások, illetve ezek technológiai rendszereinek felhasználása során elsősorban az alábbi eszközök alkalmazandók:
1.1. megfelelő, a kultúrnövény optimális fejlődését biztosító, a károsítók elleni kompetícióját elősegítő agrotechnikai elemek,
1.2. rezisztens vagy toleráns növényfajták alkalmazása azoknál a növényfajoknál, ahol ez technológiailag indokolt; fémzárolt vetőmagok és ellenőrzött szaporítóanyagok használata,
1.3. talajvizsgálatra, vagy a növény tápanyag szükségletére alapozott tápanyag-utánpótlás, szükség szerint talajjavítás és a talaj optimális nedvességtartalmát biztosító eljárások alkalmazása,
1.4. a károsítók elterjedésének megakadályozása a gépek, berendezések, öntözőcsatornák rendszeres tisztításával,
1.5. a gyomnövények, kártevők és kórokozók természetes ellenségeinek és a hasznos, valamint a növénytermelés szempontjából veszélyt nem jelentő élő szervezetek fokozott védelme és erősítése megfelelő növényvédelmi intézkedésekkel vagy a termelőhelyeken belül és kívül ökológiai infrastruktúrákkal a természetes ökoszisztémák védelmének figyelembevételével.
2. A károsítókat megfelelő módszerekkel és rendelkezésre álló eszközökkel folyamatosan figyelni kell. A megfelelő eszközök közé tartoznak a helyszínen végzett megfigyelések, tudományosan megalapozott előrejelzési és korai diagnosztikai rendszerek, továbbá szakirányító javaslatainak felhasználása.
3. A termelő, szükség szerint folyamatos táblaszintű és károsító előrejelzés (monitoring) eredményei alapján, illetve szakirányító igénybevételével eldönti, kell-e érdemi intézkedést alkalmazni, és ha igen, mikortól, továbbá milyen növényvédelmi kezelésre van szükség. A károsítók esetében a kezelési döntés meghozatalakor figyelembe kell venni a konkrét területekre, a terményekre, és a sajátos éghajlati és időjárási viszonyokra meghatározott, tudományosan megalapozott károsítási küszöbértékeket.
4. A kémiai védekezési módokkal szemben előnyben kell részesíteni a megfelelő hatékonyságot nyújtó környezetbarát biológiai, fizikai és más nem kémiai módszereket, továbbá figyelembe kell venni a károsítók természetes ellenségeinek korlátozó szerepét.
5. A felhasznált növényvédő szereknek a védekezéssel elérni kívánt célnak leginkább megfelelőnek kell lenniük és a lehető legkevesebb mellékhatással kell járniuk az emberi egészségre, a nem célszervezetekre és a környezetre.
6. A növényvédő szert felhasználónak a növényvédő szerek használatát és az egyéb beavatkozási formákat a szükséges szinten kell tartania. Az engedélyezett dózishatárok figyelembevételével a felhasználónak törekednie kell a lehető legalacsonyabb, még hatékony dózis használatára, annak érdekében, hogy elkerülje a rezisztencia kialakítását. A felhasználónak a kezelések számát úgy kell megválasztani, hogy a károsítók gazdasági kártételi küszöb alá szorításához szükséges minimális kezelési számot alkalmazza. Károsítók foltszerű előfordulása esetén lehetőség szerint foltkezelést kell alkalmazni, figyelembe véve, hogy a növényzetben a kockázati szintnek elfogadhatónak kell lennie, és nem szabad növelni annak kockázatát, hogy a károsítók populációi rezisztenssé váljanak.
7. A növényvédelmi technológia kialakítása során figyelemmel kell lenni a rezisztencia kialakulásának megelőzésére.
8. Az adott évi növényvédelmi technológia, illetve a szükséges növényvédelmi intézkedések megtervezése során figyelembe kell venni az előző évi növényvédelmi intézkedések hatékonyságával kapcsolatos tapasztalatokat.
A támogatáshoz kötődő helyszíni ellenőrzés keretében terepen és dokumentum ellenőrzéssel is vizsgálják, hogy a termelők betartották e az integrált növényvédelem általános elveit. A terepi vizsgálat során elsősorban a terület és a rajta lévő növények általános állapotának a vizsgálata történik, amely további vizsgálatokhoz nyújt támpontot, önmagában nem vezethet szankciós megállapításhoz.
A dokumentum vizsgálat során ellenőrzik, hogy
– a gazdálkodó alkalmaz-e növényvédelmi szakirányítót, vagy végzettsége alapján maga a gazdálkodó alkalmas-e a feladat ellátására,
– szántó és 5 évnél nem idősebb ültetvény esetén ellenőrzött szaporító anyag került-e felhasználásra,
– a növényvédelmi kezelések növényvédelmi előrejelzés alapján történtek-e, és
– a felhasznált növényvédőszerek az engedélyokiratukban szereplő módon kerültek-e felhasználásra.
Tekintettel arra, hogy a Pályázati Felhívás a 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet szerinti integrált növényvédelem általános elveire kötelezően betartandó referenciaelemként hivatkozik, amennyiben az ellenőrzések bármely elv megsértését detektálják, akkor az érintett tábla elutasításra kerül az intézkedés szempontjából.
Kérjük a gazdálkodókat, hogy a tematikus előíráscsoportokhoz tartozó alap és választott előírások mellett a 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet VIII. mellékletében foglalt integrált növényvédelmi alapelvek betartására is legyenek fokozott figyelemmel mezőgazdasági tevékenységük során.
Forrás: MVH
Január 15-től hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete
Január 15-től hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete, amely fontos lépés a mezőgazdaság generációs megújulásának elősegítésében, a generációk együttműködésének ösztönzésében, és a gazdatársadalom fiatalításában. Ezt a folyamatot a kormány a már működő gazdaságok fiatalok számára történő könnyített átadási lehetőségének biztosításával és a kapcsolódó szabályozás folyamatos fejlesztésével is támogatja. A teljes gazdaság (termőföld, egyéb ingatlanok, ingóságok, vagyoni értékű jogok, társasági részesedések stb.) átadása egyetlen szerződés aláírásával megvalósulhat.
A gazdák jelzéseit meghallgatva, a kormány egyszerűsítéssel támogatja a családi gazdaságok zökkenőmentes átadását a generációk között. A fiatalítás, családon belüli átadás maguknak a gazdáknak az igénye, hiszen az egyéni gazdálkodók majdnem kétharmada 55 év feletti, többségük 65 évnél idősebb.
Az agrárgazdaságok átadásáról szóló 2021. évi CXLIII. törvény a korábbi gyakorlathoz képest lehetőséget biztosít egy gazdaság, illetve a gazdasághoz kapcsolódó összes vagyonelem (termőföld, egyéb ingatlanok, ingó dolgok, vagyon értékű jogok, társasági részesedések, stb.) fiatalabb generáció számára történő egységes és egyszerűbb átadására, a gazdaságot átadó és a gazdaságot átvevő közötti gazdaságátadási szerződés révén.
A törvényi szabályozás mostani módosításának központi eleme a gazdaságátadás időpontjának szabályozása és ennek révén annak biztosítása, hogy a gazdaság valamennyi vagyoneleme egyszerre, egy időpontban szálljon át a gazdaságátvevőre.
Az Agrárminisztérium a törvényt az eddigi tapasztalatok és társadalmi egyeztetések alapján finomhangolta, ezzel biztosítva a zökkenőmentes végrehajtást. Az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény most hatályba lépő végrehajtási rendelete, a 480/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet pedig fontos részletszabályokat tartalmaz a gazdaságátadási szerződés tartalmi elemei, a gazdaságátadási szerződés hatósági jóváhagyása iránti eljárás, a gazdaságátadási szerződés jóváhagyását követő eljárások, valamint a vármegyei kormányhivatal által vezetett nyilvántartás tekintetében.
A módosult és új szabályozási elemek tartalmi összefoglalója innen tölthető le.
Forrás: AM
Tavaly közel 585 milliárd forint forráshoz jutottak a gazdálkodók, a vidéki vállalkozások és az önkormányzatok.
Tavaly közel 585 milliárd forint forráshoz jutottak a gazdálkodók, a vidéki vállalkozások és az önkormányzatok, amely összeget európai uniós támogatások és az ezekhez kapcsolódó, kiemelkedően magas, 80 százalékos hazai társfinanszírozás biztosított. Ezen támogatások az agrárium versenyképességének növelését, a fenntartható gazdálkodás elősegítését és a vidék fejlesztését szolgálják.
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára ismertette, hogy a támogatási területek közül a legnagyobb kifizetett összeg a záruló Vidékfejlesztési Program agrárberuházási felhívásaihoz kapcsolódott, összesen 264 milliárd forintot meghaladóan. A legnagyobb mértékű forráslehívás állattartó telepek megújításához, élelmiszeripari üzemek fejlesztéséhez, precíziós gazdálkodáshoz és vízgazdálkodási projektekhez történt.
Az államtitkár kiemelte, hogy a kifizetések második legnagyobb tétele olyan, a zöld fenntarthatóságot segítő mezőgazdasági programokhoz kapcsolódott, mint az agrár-környezetgazdálkodás, az ökológiai gazdálkodás támogatása vagy éppen a Natura 2000 gyepterületek utáni kompenzáció. 2024-ben ezek együttes összege több mint 214 milliárd forintot tett ki. 30 milliárd forint értékben jutottak forráshoz a vidékfejlesztési intézkedések kedvezményezettjei, elsősorban a vidéki önkormányzatok kisléptékű infrastruktúra fejlesztéseit támogatva.
Az erdőgazdálkodók az erdészeti programoknak köszönhetően közel 28 milliárd forintot, míg az állattartók az egyes állatjóléti intézkedésekre 11,6 milliárd forintot igényeltek sikeresen. A vidéki közösségeket támogató LEADER programban pedig összesen 16,7 milliárd forint kifizetése történt meg. A fentiek mellett jelentős források jutottak tudásátadásra, együttműködésekre vagy éppen kockázatkezelési intézkedésekre – sorolta.
Magyarország kormánya stratégiai ágazatként tekint az agráriumra, a legkisebb gazdálkodóktól egészen a nemzetközi piacokon is eredményes vállalkozásokig. Bizalmat jelez a pályázók részéről az, hogy a tavalyi felhívásokra többszörös volt a túljelentkezés. Idén is folyamatosan nyílnak meg a támogatási lehetőségek, amelyek segítségével az agrárvállalkozások eredményesen alkalmazkodhatnak a megváltozott klimatikus és piaci környezethez, ezzel pedig nő hazánk élelmiszerszuverenitása – hívta fel a figyelmet az államtitkár.
Fotó: AM
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal kisebb, 53,9 millió tonna napraforgómag-termésre számítanak világszinten a 2024/2025. gazdasági évben. Oroszországban 9 százalékkal (16,9 millió tonna), Ukrajnában 16 százalékkal (12,5 millió tonna) kisebb termést arattak. Az Európai Unióban 12 százalékkal 8,7 millió tonnára csökkent a kibocsátás. Argentínában 9 százalékkal nagyobb termést (4,1 millió tonna) várnak. A globális felhasználás 55,6 millió tonna, a termény zárókészlete pedig 2,8 millió tonna lehet.
Az AKI PÁIR adatai szerint a magas olajsavtartalmú napraforgómagot (HO) 244,7 ezer forint/tonna (+77 százalék), a nagy olajtartalmút (LO) 210,6 ezer forint/tonna (+69 százalék) áron vásárolták a feldolgozók és a kereskedők decemberben. Az ipari napraforgómag (magas olajsavas napraforgómaggal együtt) áfa és szállítási költség nélküli termelői ára átlagosan 215,5 ezer forint/tonna (+65 százalék) volt.