Keressen minket

Mezőgazdaság

Lezárult a juhhúst népszerűsítő kampány hazánkban

Közzétéve:

A Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet részéről Dr. Kukovics Sándor ügyvezető igazgató és Bátor Árpád alelnök  a mai sajtóeseményen mutatta be az elnyert Európai Uniós pályázat előzményeit és indokoltságát, amelynek célja az európai juh- és kecskehús fogyasztásának népszerűsítése Magyarországon és Spanyolországban. Dr. Jávor András a juhágazat jövőjéről is beszélt előadásában. Az elnyert EU támogatású spanyol-magyar multi promóciós program nemcsak a két ország ágazatainak együttműködését jelentette, hanem esélyt adott a spanyol fejlesztések megismerésére és hasznosítására, valamint a hazai eredmények spanyol kollégák számára való átadását is lehetővé tette.

Magyarországon előállított juhhús kiváló minőségű. Hazánkban elállított termék megvásárlása során közvetlenül védjük a saját termelőinket a szeszélyes külpiacoktól. (Kép: Pixabay)

A program fő célkitűzései a következők voltak: – újra ismertté tenni a bárány- és juhhúst az azt elfelejtő városi, főleg fiatal lakosság számára, – megváltoztatni a juhhúsról hangoztatott téves képzeteket (zsíros, nehezen elkészíthető, szakértelmet igényel) és egészséges, könnyen elkészíthető ételt kínálni számukra, amely a más, olcsóbb húsféleségekkel is versenyképes lehet, – emellett a társadalom egésze számára fenntartani azt a szolgáltatást, amit a vidék és a táj fenntartásban a juhászat végez.

A kampány főbb üzeneteit és elemeit Dr. Soós Mihály ismertette, aki az InnoFood Marketing Kft. ügyvezetője. A pályázat 2018. január 1-től indult el, amelynek keretében először az online kommunikációs csatornák alapjai készültek el. Ennek során elkészült két honlap, egy a fogyasztók számára (www.barihus.hu), egy pedig a Horeca szektor számára (www.szervezetek.barihus.hu). Ehhez kapcsolódóan kialakításra került két Facebook-oldal is, amelyek ugyanezt a két célcsoportot célozzák meg (Bari-info, Bari-info Horeca). A pályázat időtartama alatt, 3 éven át, ezeken a csatornákon keresztül is közlésre kerültek a legfontosabb információk, újdonságok az érintettek számára. A három év alatt több mint 3 millió elérést értek el a kampánnyal az online platformokon.

A stratégia részeként nem csak online kommunikáció került megvalósításra, hanem a hagyományos/klasszikus csatornákon keresztül is, mint például a nyomtatott sajtó, a TV, vagy a rádió. Ezen belül televíziós és rádiós interjúkon, valamint nyomtatott sajtóban megjelent hirdetésekkel közvetítették a kampány üzeneteit. Ezeken a csatornákon keresztül több mint 3,3 millió embert értek el a kampánnyal.

A pályázati forrásból megvalósításra került három kóstoltatás 15 helyszínen, 22 kiállításon, rendezvényen való megjelenés is. Emellett bevezetésre került az ún. Lamb Meat Day (Bárány Napok) kezdeményezés, amely során hazai éttermekben speciális bárány- és juhhúsból készült ételeket lehetett fogyasztani kedvezményesen egy adott időszak alatt, amely a pályázat ideje alatt minden évben megrendezésre került. A kampány ideje alatt 124 étterem csatlakozott a kezdeményezéshez, így több, mint 25 ezer ember értesült a kampányról. A Horeca szektor nyitottan és pozitívan állt a kampányhoz, amelyet az is mutat, hogy a 2020-ban megkérdezett éttermek 70%-a továbbra is részt szeretne venni a Bárány Napokon.

A kampány egyik célja az is volt, hogy az alapvetően spanyol hentesek által kialakított új/újszerű szeletelési módokat is ismertté tegye Magyarországon. Ezek a szeletelési módok olyan új típusú húsrészek kinyerését eredményezik, amelyekből a megszokottól eltérő ételek is elkészthetők. A kampánynak köszönhetően a megkérdezett hazai éttermek 40%-a ismeri és alkalmazza is ezeket. Prof. Dr. Szakály Zoltán az előadásában ismertette, hogy a hatékony kommunikációnak köszönhetően javult a bárány- és juhhússal kapcsolatos fogyasztói megítélés is. A megkérdezettek ehhez a húsféléhez társítják a fenntarthatóságot leginkább. A kampány teljes költségvetése 6 825 000 euró volt, amelyből a magyar kampány 825 000 euróba került.

A kampány összességében sikeresnek tekinthető, azonban szükséges folytatni a megkezdett munkát, ezért az Interovic és a Juh Terméktanács sikeres pályázatot nyert el a kampány folytatásához. Így 2021-től újabb 3 éves ciklus veszi kezdetét, amelynek során tovább folytatják bárány- és juhhús fogyasztásának népszerűsítését.

Forrás: Magyar Állattenyésztők Szövetsége

Mezőgazdaság

Digitalizált szakirodalom segíti az erdészeti kutatásokat

Több évszázad erdészeti szakirodalmát digitalizálták

Published

on

Több évszázad erdészeti szakirodalmának anyaga a fenntarthatósági gondolatkör kialakulásának lenyomata, amely ma már digitális formátumban mindenki számára elérhető – mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára Budapesten, szerdán, a Wagner Károly Digitális Szakkönyvtár projekt bemutató rendezvényén. A 2007 óta tartó digitalizációs program eredménye nemzetközi összehasonlításban is jelentős, 1500 dokumentum mintegy háromszázezer oldalnyi anyagával az egyik legnagyobb magyar nyelvű adatbázist jelenti.

Fotó: AM

Az államtitkár kiemelte, a 18. századra visszanyúló erdészeti szakirodalom tudásanyaga felbecsülhetetlen értéket képvisel, az Országos Erdészeti Egyesület Wagner Károly Erdészeti Szakkönyvtárában őrzött könyvek a gyakorlati fenntarthatóság több évszázados szakmai történetéről szólnak.

Hozzátette, az erdőkezelés 1700-as években megalapozott hagyománya a fenntarthatóság és a zöldvagyon-kezelés fogalmain keresztül kapcsolódik a ma emberéhez. Magyarország jelenleg mintegy 2,3 millió hektárnyi erdőterülete nem létezne anélkül a szakismeret és tradíció nélkül, amelynek tudásanyagát és emlékeit az ágazati szakkönyvtárban őrzött könyvek és folyóiratok tartalmazzák – emelte ki Zambó Péter. Hazánknak azért lehet erdővagyona, mert a magyar erdészek évszázadok óta fenntartható módon kezelik ezt a nemzeti természeti erőforrást. Amikor a trianoni diktátum elvitte tőlünk a legértékesebb részeit, szakértelemmel, erkölcsi kitartással és szakmai összefogással száz év alatt megdupláztuk az ország erdővel borított területeinek arányát – húzta alá.

Zambó Péter elmondta, az erdészeti szakirodalom tudásanyaga a digitalizáció segítségével szabadon elérhetővé és feldolgozhatóvá vált, immár 300 ezer oldal terjedelemben, amely egyben a mesterséges intelligencia számára is hatalmas adatbázist jelent. A projekt az Agrárminisztérium támogatásával a Wagner Károly Alapítvány digitalizációs programja keretében valósult meg.

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Itt az ideje az őszi gyümölcsfaültetésnek

Elkezdődött a csemeték, oltványok, gyümölcstermő cserjék kitermelése

Published

on

A hazai gyümölcsfaiskolákban elkezdődött a csemeték, oltványok, gyümölcstermő cserjék kitermelése. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felhívja a figyelmet arra, hogy csak ellenőrzött, hivatalos faiskolából vásároljunk gyümölcstermő növényeket, ahol az egészséges szaporítóanyag és a fajtaazonosság biztosított. Ahhoz azonban, hogy az elültetett növény életképes maradjon, érdemes betartani a szakszerű faültetés szabályait is.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

A kertészet, vagyis a kertészeti termesztés legspeciálisabb, a legtöbb felkészültséget és főleg a legnagyobb előre gondolkodást igénylő ágazata a faiskolai termesztés. A faiskolai ültetési anyagok előállítása két, három, de akár 4 évet is igénybe vehet fajtól, illetve technológiától függően. Az üzemi gyümölcsültetvények, de döntően a házikertek ültetési anyaga is gyümölcsfaiskolából származik. A gyümölcsfaiskolák jelentős szerepet játszanak abban, hogy milyen gyümölcskínálattal találkozhatnak a fogyasztók idehaza. Feladatuk sokrétű: nemesítőkkel állandó, naprakész kapcsolatot kell tartani, keresni kell az újdonságokat, a betegségeknek részben ellenálló, és a hazai klímában megbízhatóan termő fajtákat. A megfelelő fajtákból érési sorra van szükség. Szükséges a szaporított fajták termesztési tulajdonságainak ismerete, ami alapján az adott fajta egyáltalán ajánlható telepítésre.

A kitermelés előtt a leveles gyümölcs oltványokat minden esetben lelevelezni szükséges, ami jelentős kézi munkaerőt igényel még napjainkban is. Erre elsősorban növényélettani okok miatt van szükség, ugyanis a szabadgyökérrel kitermelt leveles oltványok, egyszerűen kiszáradnának a levelek általi párologtatásuk miatt. A lelevelezést követően a kitermelésre előkészített oltványokat, a kötegelésnek megfelelően jeltáblával látják el, így elkerülhető a fajtakeveredés. A kitermelés az ültetési növényanyag vermelésével fejeződik be.

Ahhoz azonban, hogy a faiskolában szakszerűen kitermelt, több évig nevelt növény a telepítőnél, vagy a ház körül elültetve életképes maradjon, tavasszal kihajtson és leveles hajtást hozzon, néhány dologra figyelni kell. Fontos, hogy az ültetéssel ne várjunk sokáig. Az őszi ültetés ideje a lombhullástól a fagyokig terjedő időszakra korlátozódik, fagyos időben és talajban mindenképpen kerüljük az ültetést. Ha nem szabadgyökerű, hanem konténeres gyümölcsfát vásároltunk, burkolt gyökérzetének köszönhetően elvileg bármikor elültethetjük, ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy ez esetben is biztosítsunk a növény számára elegendő időt, hogy még a fagyokig megindulhasson a begyökeresedés a talajban.

Azt, hogy tavasszal, vagy ősszel eredményesebb az ültetés, a gyümölcsfafaj alapján kell eldönteni. A mandula, az őszibarack, a kajszi, a dió és a gesztenye nagyon érzékeny a téli kiszáradásra, ezért ezen fajokat ajánlott tavasszal ültetni. Az almatermésűeknél, bogyósoknál, (kivétel a szamóca, melyet tavasszal, vagy nyár végén ültetünk) az őszi telepítés a kedvezőbb. A berkenyét és a bodzát a gyakorlati megfigyelések alapján érdemesebb ősszel telepíteni.

Fontos, hogy csak ellenőrzött, hivatalos faiskolából vásároljunk gyümölcstermő növényeket, ahol az egészséges szaporítóanyag és a fajtaazonosság biztosított. Az ültetni kívánt gyümölcsfajta termékenyülési viszonyairól mindig tájékozódjunk, és amennyiben nem öntermékeny a fajta, úgy megfelelő pollenadó fajtát is kell ültetnünk, ami a kiválasztott fajtánkkal egyidőben virágzik. Ebben a faiskolák készséggel segítenek.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara arra buzdít minden gazdálkodót és házikert tulajdonost, hogy bátran ültessen gyümölcstermő növényeket, amelyek a hazai klímánkon különleges beltartalmi értékű gyümölccsel örvendeztetnek meg. Az üzemi gyümölcstelepítést a KAP ST keretében nemrég megjelent Ültetvénytelepítési pályázat is támogatja. De legyen szó kiskertről, vagy több hektáros ültetvényről, ne feledjük, hogy minden egyes fa szakszerű elültetésével és gondozásával hozzájárulunk az élhető környezetünk fenntartásához.

 

Forrás: NAK

 

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A kakaó, a kávé és a tea árai drágítják a globális élelmiszerimport-számlát a gazdagabb országok számára

Emelkedett a kakaó, kávé és a tea ára

Published

on

Róma, 2024. november 15. – A globális élelmiszerimport-számla az előző évhez képest várhatóan 2,2%-kal, több mint 2 billió dollárra fog nőni 2024-ben, amit a kakaó, kávé és a tea áremelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei eredményeznek. Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) csütörtökön tette közzé Élelmezési kilátások jelentését.

Fotó: FAO

A kakaó, kávé és tea importkiadásai várhatóan 22,9%-kal fognak emelkedni, amely a teljes import-értéknövekedés több mint felét teszi ki. Ez elsősorban az időjárási viszonyok és a logisztikai problémák miatt megugrott nemzetközi árakat tükrözi ezen áruk esetében. A kakaó ára a tízéves átlag közel négyszeresét érte el az év elején; a kávéé közel a duplájára, a teáé pedig 15%-kal emelkedett a hosszú távon megszokott szintjük fölé.

Ezen áruknak az exportja számos ország gazdaságában fontos szerepet játszik, jegyzik meg a FAO közgazdászai. Burundiban és Etiópiában a kávéexportból származó bevételek általában e két ország élelmiszerimport számláinak közel 40%-át fedezik; a tea exportja hasonló módon Srí Lanka számlájának több mint felét teszi ki, Elefántcsontpart kakaóexportja pedig könnyedén ellensúlyozza az ország élelmiszerimport-költségeit.

Ezzel párhuzamosan a gabonafélék és olajos magvak importszámláinak csökkenése könnyebbséget jelent az alacsonyabb jövedelmű országok számára. A magas jövedelmű országok felelnek a globális élelmiszerimport-kiadások kétharmadáért, mely esetében ezen országoknak 4,4%-os növekedéssel kell szembenézniük 2024-ben, míg a felső-közepes jövedelmű, alsó-közepes jövedelmű és az alacsony jövedelmű országok költései valószínűleg csökkenni fognak.

A FAO Élelmezési kilátások jelentése, mely egy kétévente megjelenő kiadvány, frissített előrejelzéseket közöl a főbb élelmiszerek előállítására, kereskedelmére, felhasználására és készleteire vonatkozóan, valamint számos aktuális témát dolgoz fel. A legújabb számban különösen az olívaolaj és a műtrágyák kerülnek górcső alá.

Tovább olvasom