Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Horgászat

A kapitális balatoni tőponty- galériával

Kapitális tőpontyot fogtak Balatongyörökön

Közzétéve:

2023. augusztus 9-12 között, egyik legjobb barátommal, Bence Balázzsal, hosszas tervezés után belekezdtünk, első balatoni bojlis pecánkba, Balatongyörökön. Balázs Svédországban dolgozik, így az időpontot mindenképp a szabadságához kellett igazítanunk. A szállást már hónapokkal ezelőtt lefoglaltuk. Sokat készültünk erre a horgászatra, próbáltunk minél több információt gyűjteni a hely adottságairól, működő technikákról, illetve rengeteget tanakodtunk arról, hogy milyen bojlikat használjunk.

Fotó: Bence Balázs, Rohr Máté – Agro Jager News

Utólag úgy tűnik, mindent jól csináltunk. Az első nap délben érkeztünk a helyszínre, ahogy elkészítettük a tábort, azonnal csónakba ültünk, hogy radar és tapogató rúd segítségével megtaláljuk a legígéretesebb helyeket. Miután elhelyeztük a bójáinkat 300 és 350 méter között, gyorsan kellett behúznunk a szerelékeket, mert vihar közeledett és felkapcsolta a viharjelzést. Az első éjjelen egy 6 kilós pontyot sikerült fognunk, és több kapásunk nem is volt.

Másnap reggel újragondoltuk a bóják helyzetét, kerestünk új helyeket és vártuk, hogy beérjen az etetés. Mind az etetéshez, mind a csalizáshoz, 30-40 mm-es bojlikat használtunk. A második éjszaka legnagyobb meglepetésünkre hajnali 1:50-kor erőteljes, húzós kapásra ébredtünk. Csónakkal azonnal a hal után eredtünk, és sikerült kifognom életem eddigi legnagyobb pontyát: egy 20,5 kilogrammos, hibátlan Balatoni tőpontyot. Hihetetlen érzés volt, végtelenül boldogok voltunk. Ha itt véget ért volna a peca, már akkor is boldogan jöttünk volna haza, de az igazi élmények csak itt kezdődtek. Folytattuk a stratégiánkat, és tovább horgásztuk a bójáinkat.

Egymás után fogtuk a 9-15 kiló közötti pontyokat, mígnem az utolsó reggelen, 6:00-kor, egy nagyon erős húzós kapás érkezett, Balázs legtávolabbi botján. Hosszas csónakos fárasztás után megpillanthattuk a halat, ami minden képzeletünket felülmúlta: egy gyönyörű, hibátlan, 23,30 kilogrammos tőpontyot fotózhattunk a bölcsőnkben. Nagyon szerencsésnek éreztük magunkat, de a Balaton még mindig tartogatott számunkra meglepetést, mert amíg ezt a csodás, nagy pontyot fotóztuk, elsült az én botom is, és még egy 13 kilós pontyot is mellé tehettünk. Miután visszaengedtük a halakat éltető elemükbe, összepakoltunk és sok élménnyel hazaértünk.

Fotó: Bence Balázs, Rohr Máté – Agro Jager News

Úgy gondolom, mindkettőnk nevében nyilatkozhatok, hogy a Balatoni nagyponty-horgászat szerelmesei lettünk, és reméljük, hogy egyszer az álmunk teljesül, és részt vehetünk az “International Big Carp Challenge” az IBCC-n.

Írta: Rohr Máté

Fotó:  Bence Balázs és Rohr Máté

***

A cikk teljes tartalma (szöveg és kép) a linkre mutató hiperhivatkozással, és ugyanazon cím feltüntetésével felhasználható, bárki számára előzetes engedélykérés nélkül is.

Horgászat

A busa horgászata: kihívások és a siker kulcsa

Viszt István élménybeszámolója:

Print Friendly, PDF & Email

Sziasztok, Viszt István vagyok és szeretném megosztani veletek tapasztalataimat a busa horgászatáról, amely különleges kihívásokkal teli sport és egyre több horgász figyelmét kelti fel. Ez a nagytestű, erős hal rendkívüli kitartást és ügyességet követel meg tőlünk. A busázás szépsége és izgalma abban rejlik, hogy a megfelelő felszerelés és technika mellett a megfelelő csali kiválasztása is döntő fontosságú.

Fotó: Viszt István – Agro Jager News

A busázás során a megfelelő időzítés elengedhetetlen. A hajnali órák, amikor a tó még csendes és nyugodt, ideálisak a busa horgászatához. A korán érkező horgászoknak nagyobb esélyük van arra, hogy sikerrel járjanak. Az erős rántás a bot végén és a hosszú percekig tartó küzdelem, mind hozzájárulnak ahhoz, hogy újra és újra visszatérjünk a vízpartra.

Az adrenalin, amely a hal horogra akadásakor érezhető, az egyik legintenzívebb élmény, amit a busázás nyújthat. A megfelelő csali kiválasztása döntő fontosságú, és ebben Szegedi Peti különleges csalija, a “Csak a Busa” hatalmas segítséget nyújt. Ezt a csalit hamarosan a boltokban is megtalálhatjátok.

A busázásban elért sikereim mellett, a horgásztársak közötti együttműködés és barátság is kiemelt szerepet játszik. Koncsek Csanád horgásztársammal nemrégiben egy fantasztikus napot töltöttünk együtt és 18 db halat sikerült kifognunk. Az ilyen élmények kovácsolják össze a közösséget és teszik még élvezetesebbé a horgászatot.

A busázás során elengedhetetlen a megfelelő felszerelés is, amelyért köszönet illeti a Pecaguru Horgászboltot Csepelen. Az itt beszerzett eszközök jelentős mértékben hozzájárultak a sikerhez.

Fotó: Viszt István – Agro Jager News

A busa horgászata tehát nem csupán egy sport, hanem egy közösségi élmény is. Minden horgász, aki részt vesz benne, hozzájárul ahhoz, hogy ez a tevékenység még izgalmasabb és sikeresebb legyen. Kívánom, hogy mindenkinek görbüljön a botja, és hasonlóan szép élményekben legyen része a vízparton!

Írta és fényképezte: Viszt István

A kunszentmiklósi kapitális compók

Print Friendly, PDF & Email

Közel egy kilogrammos compót fogtak Kunszentmiklósnál

Print Friendly, PDF & Email

Lent járunk az Alföld szívében Bács-Kiskun vármegyében Kunszentmiklóson, amely igen gazdag történelemmel rendelkezik. Nem messze, a kunbábonyi homokbányában, még avar kori sírt is találtak. Az alföldi tájon időnként kelta és szarmata tárgyi leletek is feltűnnek. A tatárok betörése óriási pusztítást okozott az ország ezen szegletében is. Az elnéptelenedett régiót több hullámban betelepülő kunok vették birtokba, amelyet ma a környező települések elnevezései őriznek.

Fotó: Polgár László – Agro Jager News

Kunszentmiklós a Duna-Tisza közén fekszik, Budapesttől 80 kilométterre délre, Kecskeméttől megközelítőleg 48 kilométerre nyugatra – kezdte beszámolóját Polgár László, a Kunszentmiklós és Vidéke horgászegyesület elnöke.

A vízterület napról-napra népszerűbb, mivel a régióból és az ország másik szegletéből is kedvelt vadvizek egyike. Az egyesületi horgászvíz három részből tevődik össze. Egyik a Dunavölgyi-Főcsatorna, amit a helyiek csak DVCS-nek hívnak, valamint a XXX, és a XXXI – néven elhíresült csatornák, amelyek összvízterülete megközelítőleg 33 hektár. A partszakaszok hossza meghaladja a 60 kilométert. Az ide kiváltott engedély 116 fkm és az egész Dunavölgyi-Főcsatorna szakaszra érvényes.

A terület halállománya rendkívül gazdag, amire a halőrök vigyáznak. A csatornák  számos egyéb vízterülettel kapcsolatban állnak, ezért bármilyen halat meg lehet akasztani ezekben a folyamatosan áramló csatornákban. Mivel a vízterület a Kiskunsági Nemzeti Park területén fekszik, olykor különleges, semmivel nem hasonlítható szabályok is vonatkoznak az ide látogató pecásoknra. Mivel sok védett és fokozottan védett emlős, kétéltű és hüllő is megtalálható az éltető vizet adó csatornák körül, egyes partszakaszok, és partoldalak a nemzeti park védettségét élvezik. A halőrök mellett természetvédelmi őrök is felbukkannak, akik óvják és védik a terület kincseit az utókor számára.

A területre minden pecás egy picit a sajátjaként tekint. A compó állománya többek között azért ilyen jelentős, mert fogást követően szinte mindenki visszaengedi őket és mindenhol át tudják vészelni a téli hidegebb hónapokat is. Az ívás a természetes körülmények miatt minden évben eredményesen zajlik.

A területen a szemetelést annyira szigorúan veszik, hogy az első felszólítást követően a második alkalommal, – ha valakit szabályszegésen élnek, – visszavonják az illető engedélyét.

Fotó: Polgár László – Agro Jager News

Polgár László minap pár óra erejéig lement horgászni az egyik kedvenc helyére, ahol egy bolognai bottal úsztatott. Mivel ezek a csatornák folyamatosan folynak, érdemesebb inkább úsztatni egy kisebb úszóval. A felszerelést, viszonylag egyszerű végszerelékből érdemes összeállítani. Három grammos úszó, 18-as vastagságú damil és egy kisebb, körülbelül 10 -es horog. Mivel kiszámíthatatlan előre, mi éhezik meg  csalinkra, foghatunk igazi fekete vadpontyokat, jászkeszeget, kisebb szürkeharcsát,  aranykárászt, amurt és egyes esetekben kis szerencsével compót is.

A csatorna közepén úsztatta a csemegekukorica, csonti “szendvicsét”, amikor hirtelen az úszó lebukott. A következő pillanatban a bolognai bot meghajlott, valamilyen erősebb hal elindult az ellenkező irányba. Ekkor még nem lehetett tudni, hogy milyen halat sikerült megakasztania. A compó viselkedése egyedi, a bevágást követően rendkívül hevesen védekezik. Testömegét megcáfolva olyan érzése van az embernek, mintha egy nagyobb halat sikerült megakasztania. Mivel szinte minden alkalommal szokott compót fogni, tudni vélte azt, hogy talán most is egy nagyobb példány akadt a horogra. Nem tévedett. Pár perc fárasztás után a gyakorlott kéz egy fotó erejéig egy termetes egyedet emelt ki a vízből, ami körülbelül egy kilogramm lehetett. A halat szájfertőtlenítést követően azonnal szabadon engedett.

Azok, akik helyben szeretnének pár éjszakát eltölteni, azoknak optimális választás az egyesület horgásztanyája, amely a Dunavölgyi-Főcsatorna mellett található, 10 méterre a parttól – zárta beszámolóját Polgár László, az egyesület elnöke.

Horgászni szeretne Kunszentmiklóson? További részletek a Kunszentmiklós és Vidéke Sporthorgász Egyesületről itt érhetők el.

Írta: Dr. Szilágyi Gergely

Életem busája

Print Friendly, PDF & Email

György László a Tiszán, Szajol határában célzottan busákra horgászott. Eredményeiről beszámolt lapunknak:

Fotó: György László – Agro Jager News

Ez a horgászat a Közép-Tiszán, Szajol környékén történt, július 20.-án. Igaz, a vízállás még nem volt tökéletes, de próba – szerencse. Kora hajnalban érkeztem. Már előző nap bekevertem a busázni szánt etetőanyagot, amit 10 kg csirke indító tápból és 1 kg tejporból csináltam. Már világosodás előtt elkezdtem az alapozó etetést, majd 5-10 percenként újra dobtam.

A kapások elég későn jelentkeztek, délelőtt 9 és 10 óra tájékán. Elég erőteljesek voltak, vízig húzták a 390 cm féderbotokat. Elsőként 3-4 kg közötti példányok jelentkeztek, majd lassan, a peca végéhez közeledve, jött az eddigi legnagyobb busám, amiért érdemes volt hajnalban felkelni. Súlya elérte a 19 kg-ot. Fárasztása 15-20 perc lehetett, ami küzdelmes és fantasztikus élmény volt. Horgászatomat délután fél négy felé fejeztem be. Sikeres napot zárva.