Keressen minket

Mezőgazdaság

Lezárult a MATE bérfejlesztésének második hulláma

Print Friendly, PDF & Email

A bérfejlesztési hullám második lépcsőjét vezették be a MATE-n

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

A teljesítmény és a kiválóság elismerését, valamint jobb anyagi megbecsülést elősegítő bérfejlesztési hullám második lépcsőjére lépett a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem 2022. januárjában. A differenciált, személyre szabott béremelés egyik legfőbb célja, hogy az intézmény presztízst jelentő karrierlehetőséget biztosítson, továbbá folyamatos kiváló teljesítményre ösztönözve támogassa a szakmai életpálya kiteljesedését – közölte a MATE.

Akár kétszeresére is megemelkedhetett a MATE dolgozóinak bére (Kép: MATE)

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem 2021. február elsejei modellváltása és a végrehajtott költségracionalizálási munkák lehetővé tették a munkatársak jobb anyagi megbecsülését, teljesítményük elismerését. Ily módon a tavaly áprilisi első bérfejlesztési hullám után 2022. január 1-től újbóli, differenciált béremelésre került sor, a humánerőforrás fejlesztési stratégia alapján és a fenntartó jóváhagyásával.

„Az általános és azonnali bérfejlesztés lehetővé teszi, hogy a jogelőd felsőoktatási intézményekben dolgozó, korábban közalkalmazotti státuszban lévő munkatársak alacsony illetményét jelentősen javítsuk. Az új piacképes bérekkel és egyéb támogató intézkedésekkel egy kiszámítható és stabil, ugyanakkor a teljesítményt értékelő életpálya-modellt szeretnénk biztosítani munkatársaink számára, miáltal még tovább erősíthetjük intézményünk hatékonyságát és az oktatás-kutatás-innováció szimbiózisát” – mutatott rá Prof. Dr. Gyuricza Csaba rektor.

Az oktató-kutató-tanár munkatársak esetében a mostani bérfejlesztés két elemből tevődik össze, melyek közül az első elem alapja a munkakör és az elért fokozat. Ebben az esetben az emelés alapját az egyetemi tanári munkakör képezi, amelyhez viszonyítva százalékos visszaosztás alapján határozták meg az egyes munkakörökhöz kapcsolódó egységes, határozatlan idejű alapbéreket. A második elem ugyanakkor egy személyre szabott és teljesítményalapú bérkiegészítés, amely figyelembe veszi az elmúlt időszakban mutatott óratartási és szakmai publikációs tevékenységet, a közvetlen vezető javaslata alapján. Egy egyetemi adjunktus, vagy tudományos munkatárs tekintetében mindez azt jelenti, hogy a törvény szerinti 277.200 Ft-ról az alapbér 480.000 Ft-ra emelkedhetett, amennyiben a felettes felterjesztette bérkiegészítésre, akkor a havi bruttó összbér, akár a 600.000 Ft-ot is elérheti. Egyetemi docens munkakörben a törvény szerinti 388.100 Ft eddigi alapbér a teljesítményalapú bérkiegészítéssel együtt elérheti a bruttó 700.000 Ft-os fizetést. Ugyanez az összeg egyetemi tanár esetében 554.400 Ft-ról akár 1.000.000 Ft-ra emelkedhet. Mivel a bérkiegészítés egy naptári évre alkalmazható és a következő évben újra osztandó, folyamatosan kimagasló teljesítményre ösztönöz és jelentősen támogatja a tudományos eredmények elérésének és közlésének egyetemi gyakorlatát.

funkcionális, támogató feladatokat ellátó munkatársak bérfejlesztési koncepciója szintén két elemből áll és személyre szabott. Ezen emelés alapját az adott szervezeti egység 2021. évi alapbérkerete adja, melynek 20%-os emelésére tehettek javaslatot a felettesek. A koncepció tervezésekor az intézmény törekedett arra, hogy a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársak az emelés révén nagyobb megbecsülésben és anyagi elismerésben részesüljenek. Ily módon az adott funkcionális szervezeti egység vezetője a bérkeret 5%-át legkiválóbb kollégái alapbérének emelésére fordíthatta azzal a feltétellel, hogy ez az emelés maximum a szervezeti egység munkavállalóinak 20%-át érintheti. A szervezeti egység vezetője az egység jelenlegi alapbérkeretének további 15%-a erejéig egyéves, határozott idejű bérkiegészítésekre is javaslatot tehetett.

Forrás: MATE

Mezőgazdaság

Mit látnak a műholdak? Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás

Print Friendly, PDF & Email

Az MVH cikket közölt a Területi Monitoring Rendszerről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

1. Miért vizsgáljuk?
A ’TMR – Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, vagy akár komplett igénylések, melyeken a kaszálást határozottan tiltó időintervallumon belül mégis történt kaszálás, így a nem támogathatóságuk miatt pontatlan területalapú igénylések kerülnek benyújtásra. Az ellenőrzés a VP Agrár-környezetgazdálkodás intézkedéssel érintett területeken kerül vizsgálatra, a kötelező vagy választható előírások alapján.

2. Mit vizsgálunk?
A ’TMR – Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás’ ellenőrzés a bejelentett táblán tiltott időszakban történő kaszálás jelenlétét/jeleit keresi, azaz a tábla egy bizonyos része, vagy teljes terjedelmében a táblában lévő területrészek nagy valószínűséggel nem felelnek meg a támogathatósági kritériumoknak.

3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?
I. Valós konfliktus – részterületre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a kaszálást tiltó időszakban kaszálta a terület egy részét vagy egészét. Tudatában van a kaszált terület elhelyezkedésével és annak alapján módosítja az igénylés határát.
II. Valós konfliktus – teljes területre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy az igényelt területen kaszálást tiltó időszakban történt kaszálás. Az igénylés visszavonását megteszi.
III. Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a területén kaszálás történt tiltott időszakban. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

4. Fel nem oldott konfliktusok
Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.

5. Példatár
Első kép: 2023-as kaszálás előtti állapotot tükröző Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület
Második kép: Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel, kaszált területek geometriájával
Harmadik kép: Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület

1. példa

A fentebbi képsorozat egy kaszált gyep kaszálás előtti, illetve utána állapotát mutatja be Sentinel-2 műholdfelvétel alapján. A kaszálás utáni helyzetet egyértelműen igazolja a terület vegetációjának csökkenése („barnulása”).

2. példa

Forrás: MVH  

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Mit látnak a műholdak? Túllegeltetett területek azonosítása

Print Friendly, PDF & Email

A Magyar Államkincstár műholdfelvételekre támaszkodva vizsgálja a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

1. Miért vizsgáljuk?

A ’TMR – Túllegeltetett területek azonosítása’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, vagy akár komplett igénylések, melyek a támogathatósági kritériumokat meghaladó mértékben legeltetettek. A túllegeltetés a legelő állateltartó képességénél nagyobb állatlétszám tartása, amely könnyen tönkre teheti a növényzet struktúráját, szélsőséges esetben a gyep záródása hiányossá válik, csökken a fajszám, láthatóvá válik a csupasz talajfelszín, ami kedvez a gyomok és a bokrok elszaporodásának, illetve az eróziónak.

2. Mit vizsgálunk?

A ’TMR – Túllegeltetett területek azonosítása’ ellenőrzés a bejelentett táblán túlzott mértékben történő legeltetés jelenlétét/jeleit – ún. túllegeltetett „foltokat” – keresi, azaz a tábla egy bizonyos része, vagy teljes egésze túllegeltetéssel sújtott, így nagy valószínűséggel nem felel meg a támogathatósági kritériumoknak.

3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?

I.    Valós konfliktus – az igénylés visszavonása
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a tábláján a túllegeltetés nyomai jelen vannak. Ennek megfelelően az igénylés visszavonását megteszi.
II.    Valós konfliktus – táblarajz módosítása
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a tábláján a túllegeltetés nyomai jelen vannak. Tudatában van a túllegeltetett terület elhelyezkedésével, és annak megfelelően módosítja a táblarajzát.
III.    Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a területén túllegeltetés történt. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

4. Fel nem oldott konfliktusok

Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.

5. Példatár

Első kép:     Konfliktust feltáró 2023-as légi fotó + parcella rajz (kék körvonal) + túllegeltetett terület geometriája (piros, vonalkázott terület)
Második kép:     Terepi ellenőrzésen készült helyszíni fotó
Harmadik kép:    Terepi ellenőrzésen készült helyszíni fotó

 

1. példa

Fotó: MVH

 

Fotó: MVH

A fenti kérelmezett tábla egy része gyeptakaróval egységesen borított, túllegeltetéssel, valamint tiprással nem érintett. Más részek állatok számára szolgáló kifutók, karámok, itt a gyeppel való fedettség legfeljebb foltokban van jelen, A táblán található egy gyakorlópálya is, mely nem támogatandó terület (nulla gyepborítottságú). A következő évek igénylésekor csak és kizárólag a gyeppel fedett, túllegeltetéssel nem érintett területrészek lehetnek a támogatás alapjai.

2. példa

Fotó: MVH

3. példa

Fotó: MVH

Fotó: MVH

Forrás: MVH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A mezőgazdasági biztosítások kárkifizetései csökkentek 2023-ban

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI cikket közölt a mezőgazdasági biztosítások kárkifizetéseiről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A mezőgazdasági díjbevételek összesen 32,8 milliárd forintot (–10 százalék), a kárkifizetések 12,1 milliárd forintot (–77,2 százalék) tettek ki 2023-ban. Így a bevételek tizedével, a kifizetések közel ötödére csökkentek az előző évhez képest.

A kárhányadok alakulása a főbb mezőgazdasági biztosítási csoportoknál Magyarországon, 2019–2023

A növénybiztosításoknál a díjfizetés 29,6 milliárd forint (–10,1 százalék 2022-höz képest), a kárkifizetés 11,5 milliárd forint (–77,7 százalék 2022-höz képest) volt. Az állatbiztosítási ágazat 2023. évi díjbevétele 541,2 millió forintot, a kárfizetése 113,3 millió forintot ért el (a díjfizetés 52,6 százalékkal, a kifizetés 79,8 százalékkal csökkent az előző évhez képest). A vagyon- és felelősségbiztosítások díjelőírása 2,6 milliárd forint, a kárfizetése 413,9 millió forint volt. A mezőgazdasági biztosítások átlagos kárhányada 2023-ban 36,8 százalék volt, a növénybiztosításoké 39, az állatbiztosításé 20,9, illetve a vagyon- és felelősségbiztosítás kárhányada 15,9 százalékot tett ki. Minden fő kategóriánál csökkentek a kárhányadok, de a legjelentősebb és legmeghatározóbb visszaesés a növénybiztosítások esetében történt.

A nem díjtámogatott növénybiztosítások esetén a jég-, tűz- és viharkárra kötöttek legtöbben (10 841 biztosított) biztosítást. A jég és tűz kockázati tényező esetén 19,7 százalékos, a vihar esetén 21,4 százalékos kárhányad keletkezett 2023-ban, míg az előbbi csökkent, utóbbi nőtt az előző évhez képest. Az összes növénybiztosítást vizsgálva legnagyobb mértékű, 529 százalékos kárhányad (amely az előző évihez képest 73,4 százalékpontos növekedést jelent) a kiegészítő biztosításoknál keletkezett.

További információk e témában a Mezőgazdasági biztosítások 2023. év című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom