Keressen minket

Mezőgazdaság

NAK: Megkezdődött a gazdálkodó szervezetek tagdíj-megállapítási és -befizetési időszaka

Print Friendly, PDF & Email

2022. június 1-jén megkezdődött a gazdálkodó szervezetek tagdíj-megállapítása

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

NAK: 2022. június 1-jén megkezdődött a gazdálkodó szervezetek tagdíj-megállapítási és -befizetési időszaka a Nemzeti Agrárgazdasági Kamaránál. Számukra a tagdíj megfizetésének határideje 2022. július 15.

2022. június 1-jén megkezdődött a gazdálkodó szervezetek tagdíj-megállapítása. (Kép: NAK)

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara látja el a magyar agrár- és élelmiszerszektor egységes és hatékony képviseletét. (Ábra: NAK)

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Országos Elnökségének döntése értelmében a 2022. évi tagdíj-megállapítás két ütemben zajlik. Az árbevétel alapú tagdíjat fizető tagok közül az év első felében (2022. június 1. és június 30. között) a gazdálkodó szervezetek, az év második felében (várhatóan ősszel) pedig az őstermelők és egyéni vállalkozók tagdíj-megállapítására kerül majd sor.

A NAK árbevétel alapú tagdíjat fizető, gazdálkodó szervezet tagjainak képviselői 2022. június 1-től június 30-ig tekinthetik meg a Kamara portáljáról (www.nak.hu) bejelentkezést követően elérhető
e-Iroda fiókjukban, a „2022. évi tagdíj-megállapítás” menüpont alatt a NAK által számukra megállapított 2022. évi tagdíjat, valamint a számításhoz felhasznált, 2020. évi bevétel, árbevétel adatokat. Érintett tagjainknak ezen információkat postai úton is elküldtük.

A gazdálkodó szervezetek képviselői egyetértés esetén egyetlen kattintással elfogadhatják a NAK által megállapított tagdíjat. Amennyiben a számítás alapjául szolgáló adatokat korrigálni szeretnék, vagy tagdíjkedvezménnyel kívánnak élni, úgy ezen igényüket jelezhetik az adatok megadásával és a szükséges igazolások csatolásával. Azok a NAK által megállapított tagdíjak, amelyeknek 2022. június 30-ig sem az elfogadásuk, sem a korrekciójuk nem történik meg, a NAK Alapszabálya értelmében elfogadottnak minősülnek.

Az adatok módosítására és a kedvezmények pótlékmentes igénybevételére a tagdíj-megállapítási időszak végéig van lehetőség. A 2022. évi tagdíjhoz 2022. június 30-át követően is beküldhetőek igazolások, a felülvizsgált tagdíjat azonban ebben az esetben 20 százalék pótlék is terhelni fogja.
A beküldés végső határideje 2023. június 30.

Az előző – 2021. – évi tagdíj felülvizsgálatához gazdálkodó szervezetek esetén 2022. június 30-ig, egyéni vállalkozók és őstermelők esetén 2022. november 15-ig tudja fogadni a NAK az igazolásokat.
A felülvizsgált 2021. évi tagdíjat szintén terheli a 20 százalékos pótlék.

Tavaly ősszel a tagdíjkedvezmények körét bővítette, igazolási módjukat egyszerűsítette a NAK. Levonhatóvá vált a tagok által bevallott és megfizetett népegészségügyi termékadó, a könyvelők, adószakértők és adótanácsadók igazolások kiállítására vonatkozó jogosultsága pedig szélesedett. Bővebb információk és igazolásminták az e-Iroda tagdíj-korrekciós felületén és a https://www.nak.hu/kv oldalon érhetők el.

A NAK tagjainak idén is lehetőségük van arra, hogy e-Iroda fiókjukon keresztül meghatalmazzák könyvelőjüket, adószakértőjüket, adótanácsadójukat vagy könyvvizsgálójukat, hogy helyettük ő fogadja el vagy korrigálja a 2022. évi tagdíjat. A korábban adott meghatalmazások – amennyiben időközben nem vonták azokat vissza – idén is érvényesek. Az adószakértők, adótanácsadók, könyvelők és könyvvizsgálók eljárásáról bővebb információ a NAK portálján érhető el.

A 2022. évi tagdíj megfizetésének határideje: 2022. július 15. A tagdíj rendezhető a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara – OTP BANK Nyrt.-nél vezetett – 11749008-20190244 számú bankszámlájára történő banki átutalással; ebben az esetben a közlemény rovatban fel kell tüntetni a tag kamarai nyilvántartási számát, továbbá adószámát. A tagdíj az e-Irodán keresztül online díjfizetéssel is kiegyenlíthető: a bankkártyás fizetés mellett átutalásra is van mód. A 2022. évi tagdíj fizetését a „2022. évi tagdíj-megállapítás” menüpontból, az esetleges korábbi elmaradások rendezését az „Online fizetés” menüpontból lehet elindítani. Amennyiben a tagnak tartozása van, de sürgősen ún. nullás (nincs tartozása) igazolásra van szüksége, úgy a NAK javasolja, hogy a tag az elmaradását online díjfizetéssel egyenlítse ki. Sikeres tranzakció esetén az összeg néhány percen belül jóváíródik az egyenlegen, mely az e-Irodán belül a „Folyószámla-kimutatás” menüpontban ellenőrizhető.

A NAK kéri tagjait, hogy naprakész információkért kövessék nyomon a köztestület portálját (www.nak.hu), kérdés esetén pedig forduljanak bizalommal falugazdászaikhoz, illetve a NAK ügyfélszolgálatához (ugyfelszolgalat@nak.hu; +36 80 900 365).

Forrás: NAK

***
Hirdetni szeretne? Itt jelentkezzen: marketing@agrojager.hu

Mezőgazdaság

Mit látnak a műholdak? Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás

Print Friendly, PDF & Email

Az MVH cikket közölt a Területi Monitoring Rendszerről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

1. Miért vizsgáljuk?
A ’TMR – Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, vagy akár komplett igénylések, melyeken a kaszálást határozottan tiltó időintervallumon belül mégis történt kaszálás, így a nem támogathatóságuk miatt pontatlan területalapú igénylések kerülnek benyújtásra. Az ellenőrzés a VP Agrár-környezetgazdálkodás intézkedéssel érintett területeken kerül vizsgálatra, a kötelező vagy választható előírások alapján.

2. Mit vizsgálunk?
A ’TMR – Kaszált területek ellenőrzése – tiltott kaszálás’ ellenőrzés a bejelentett táblán tiltott időszakban történő kaszálás jelenlétét/jeleit keresi, azaz a tábla egy bizonyos része, vagy teljes terjedelmében a táblában lévő területrészek nagy valószínűséggel nem felelnek meg a támogathatósági kritériumoknak.

3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?
I. Valós konfliktus – részterületre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a kaszálást tiltó időszakban kaszálta a terület egy részét vagy egészét. Tudatában van a kaszált terület elhelyezkedésével és annak alapján módosítja az igénylés határát.
II. Valós konfliktus – teljes területre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy az igényelt területen kaszálást tiltó időszakban történt kaszálás. Az igénylés visszavonását megteszi.
III. Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a területén kaszálás történt tiltott időszakban. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

4. Fel nem oldott konfliktusok
Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.

5. Példatár
Első kép: 2023-as kaszálás előtti állapotot tükröző Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület
Második kép: Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel, kaszált területek geometriájával
Harmadik kép: Konfliktust feltáró Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület

1. példa

A fentebbi képsorozat egy kaszált gyep kaszálás előtti, illetve utána állapotát mutatja be Sentinel-2 műholdfelvétel alapján. A kaszálás utáni helyzetet egyértelműen igazolja a terület vegetációjának csökkenése („barnulása”).

2. példa

Forrás: MVH  

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Mit látnak a műholdak? Túllegeltetett területek azonosítása

Print Friendly, PDF & Email

A Magyar Államkincstár műholdfelvételekre támaszkodva vizsgálja a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

1. Miért vizsgáljuk?

A ’TMR – Túllegeltetett területek azonosítása’ ellenőrzés egyértelmű célja, hogy azonosításra kerüljenek azok a területrészek, vagy akár komplett igénylések, melyek a támogathatósági kritériumokat meghaladó mértékben legeltetettek. A túllegeltetés a legelő állateltartó képességénél nagyobb állatlétszám tartása, amely könnyen tönkre teheti a növényzet struktúráját, szélsőséges esetben a gyep záródása hiányossá válik, csökken a fajszám, láthatóvá válik a csupasz talajfelszín, ami kedvez a gyomok és a bokrok elszaporodásának, illetve az eróziónak.

2. Mit vizsgálunk?

A ’TMR – Túllegeltetett területek azonosítása’ ellenőrzés a bejelentett táblán túlzott mértékben történő legeltetés jelenlétét/jeleit – ún. túllegeltetett „foltokat” – keresi, azaz a tábla egy bizonyos része, vagy teljes egésze túllegeltetéssel sújtott, így nagy valószínűséggel nem felel meg a támogathatósági kritériumoknak.

3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?

I.    Valós konfliktus – az igénylés visszavonása
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a tábláján a túllegeltetés nyomai jelen vannak. Ennek megfelelően az igénylés visszavonását megteszi.
II.    Valós konfliktus – táblarajz módosítása
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a tábláján a túllegeltetés nyomai jelen vannak. Tudatában van a túllegeltetett terület elhelyezkedésével, és annak megfelelően módosítja a táblarajzát.
III.    Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyetért azzal, hogy a területén túllegeltetés történt. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

4. Fel nem oldott konfliktusok

Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.

5. Példatár

Első kép:     Konfliktust feltáró 2023-as légi fotó + parcella rajz (kék körvonal) + túllegeltetett terület geometriája (piros, vonalkázott terület)
Második kép:     Terepi ellenőrzésen készült helyszíni fotó
Harmadik kép:    Terepi ellenőrzésen készült helyszíni fotó

 

1. példa

Fotó: MVH

 

Fotó: MVH

A fenti kérelmezett tábla egy része gyeptakaróval egységesen borított, túllegeltetéssel, valamint tiprással nem érintett. Más részek állatok számára szolgáló kifutók, karámok, itt a gyeppel való fedettség legfeljebb foltokban van jelen, A táblán található egy gyakorlópálya is, mely nem támogatandó terület (nulla gyepborítottságú). A következő évek igénylésekor csak és kizárólag a gyeppel fedett, túllegeltetéssel nem érintett területrészek lehetnek a támogatás alapjai.

2. példa

Fotó: MVH

3. példa

Fotó: MVH

Fotó: MVH

Forrás: MVH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A mezőgazdasági biztosítások kárkifizetései csökkentek 2023-ban

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI cikket közölt a mezőgazdasági biztosítások kárkifizetéseiről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A mezőgazdasági díjbevételek összesen 32,8 milliárd forintot (–10 százalék), a kárkifizetések 12,1 milliárd forintot (–77,2 százalék) tettek ki 2023-ban. Így a bevételek tizedével, a kifizetések közel ötödére csökkentek az előző évhez képest.

A kárhányadok alakulása a főbb mezőgazdasági biztosítási csoportoknál Magyarországon, 2019–2023

A növénybiztosításoknál a díjfizetés 29,6 milliárd forint (–10,1 százalék 2022-höz képest), a kárkifizetés 11,5 milliárd forint (–77,7 százalék 2022-höz képest) volt. Az állatbiztosítási ágazat 2023. évi díjbevétele 541,2 millió forintot, a kárfizetése 113,3 millió forintot ért el (a díjfizetés 52,6 százalékkal, a kifizetés 79,8 százalékkal csökkent az előző évhez képest). A vagyon- és felelősségbiztosítások díjelőírása 2,6 milliárd forint, a kárfizetése 413,9 millió forint volt. A mezőgazdasági biztosítások átlagos kárhányada 2023-ban 36,8 százalék volt, a növénybiztosításoké 39, az állatbiztosításé 20,9, illetve a vagyon- és felelősségbiztosítás kárhányada 15,9 százalékot tett ki. Minden fő kategóriánál csökkentek a kárhányadok, de a legjelentősebb és legmeghatározóbb visszaesés a növénybiztosítások esetében történt.

A nem díjtámogatott növénybiztosítások esetén a jég-, tűz- és viharkárra kötöttek legtöbben (10 841 biztosított) biztosítást. A jég és tűz kockázati tényező esetén 19,7 százalékos, a vihar esetén 21,4 százalékos kárhányad keletkezett 2023-ban, míg az előbbi csökkent, utóbbi nőtt az előző évhez képest. Az összes növénybiztosítást vizsgálva legnagyobb mértékű, 529 százalékos kárhányad (amely az előző évihez képest 73,4 százalékpontos növekedést jelent) a kiegészítő biztosításoknál keletkezett.

További információk e témában a Mezőgazdasági biztosítások 2023. év című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom