Megszűnik az Ügyfélkapu
Vadászat
Tájékoztató az éjjellátó célzóberendezésekről
Infra, hőkamera célzóberendezések a puskán: lehet vagy nem lehet használni?
Infra, hőkamera célzóberendezések a puskán: lehet vagy nem lehet használni?
A Magyar Közlöny 90. számában megjelent az egyes törvényeknek az agrárminiszter feladatkörét érintő módosításáról szóló 2023. évi XLIV. törvény (a továbbiakban: Módtv.). A Módtv.módosítja a vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvényt (a továbbiakban: Vtv.) is.A Módtv.220. §-a rendelkezik a törvény hatályba lépéséről, amelynek (1) bekezdése értelmében – a (2)-(6) bekezdések kivételével – a törvény 2023. július 1. napján lép hatályba, viszont, ahogy az látható ettől az időponttól eltérően a Vtv-t érintő egyes módosítások más időpontban válnak hatályossá.
Ami talán az egyik leglényegesebb változás – mivel tulajdonképpen a büntetőjogi következmények (orvvadászat Btk. 245. § c) pont) is változnak – az az, hogy a Vtv. módosítja a tiltott vadászati eszközök körét. A Vtv. 37/A. § (1) bekezdése 2023. június 30-ig az alábbi eszközöket sorolta a tiltott vadászati eszközök közé:
- a mérgezett hegyű és robbanó fejű nyílvessző;
- a számszeríj;
- a lőfegyverre szerelt hangtompító eszköz;
- a hurok, horog, madárlép, verem;
- a működése vagy felhasználása körülményei folytán nem szelektív háló;
- az önműködő (automata) és öntöltő (félautomata) golyós lőfegyver;
- vak, illetve megcsonkított élő csali állat;
- az áramütést előidéző elektromos eszközök;
- az emlősfajok ejtőhálóval történő befogásának kivételével a robbanószerek;
- elektronikus képnagyítóból vagy képátalakítóból álló, éjszakai lövésre
alkalmas célzóeszközök;
- mérgezett vagy altató csalétkek.
Ahogy említettem a Vtv. módosításainak a hatályba lépése eltérő időpontban valósul meg. 2023. július 1. napján a tiltott vadászati eszközök körében hatályba lép az első módosítás, ami nem más, mint, hogy az elektronikus képnagyítóból vagy képátalakítóból álló, éjszakai lövésre alkalmas célzóeszközök ugyan továbbra is tiltott vadászati eszköznek minősülnek, de a Vtv. 37/A. § (3) bekezdése kivételt biztosít a tiltott vadászati eszköz volta alól. A Vtv. 37/A. § (3) bekezdése a következőt rögzíti: „Az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott vadfajok esetében és előírt időszakban a vadállomány hatékony szabályozása érdekében vagy állategészségügyi indok fennállása esetében – az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott esetekben a vadászati hatóság engedélyével – az (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott eszköz is használható.”.
Ezzel párhuzamosan hatályba lépett a hivatkozott szakasz (4) bekezdése is, amely kimondja, hogy: „A (3) bekezdés szerinti engedélyt a vadászati hatóság akkor adja meg, ha az (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott eszköz használata
a) a vadon élő állatok és növények, valamint a természetes élőhelyek védelme érdekében,
b) a növényi kultúrák, a termés, az állatállomány, az erdők, a halállományok védelme, a vizek súlyos károsodásának megelőzése érdekében, vagy
c) a közegészség vagy közbiztonság védelmében az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott vadfajok állományának hatékony szabályozása céljából
szükséges.”
A Vtv. végrehajtási rendelete sajnos nem jelent meg egyidőben a Vtv. módosításainak 2023. július 1. napján történt hatályba lépésével. Ezt aggályosnak lehet tekinteni kiváltképpen a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 7. § (6) bekezdésére – „A végrehajtási jogszabály a felhatalmazást tartalmazó jogszabály kihirdetésével egyidejűleg vagy azt követően, a felhatalmazó rendelkezés hatálybalépését megelőzően kihirdethető. A végrehajtási jogszabályt, jogszabályi rendelkezést a felhatalmazást adó jogszabály azon rendelkezésével egyidejűleg kell hatályba léptetni, amelynek a végrehajtására irányul, kivéve, ha a felhatalmazó rendelkezés a végrehajtási jogszabály kiadását nem teszi kötelezővé.” – figyelemmel.
Tehát adódik a kérdés, hogy mi a helyzet az elektronikus képnagyítóból vagy képátalakítóból álló, éjszakai lövésre alkalmas célzóeszközökkel? A Vtv. 37/A. § (3) bekezdése több jogértelmezési lehetőséget ad, amelyből álláspontom szerint nem egyértelműen lehet következtetni a jogalkotói szándékra. Tehát a Vtv. előbb hivatkozott szakasza és bekezdése szerint – röviden és egyszerűsítve említve – az „infra és hőkamera célzóberendezések”használhatóak-e 2023. július 1. napjától vagy sem? Ha lehet, azt milyen feltételekkel?A hivatkozott jogszabályhely alapján: „Az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott vadfajok esetében és előírt időszakban a vadállomány hatékony szabályozása érdekében vagy állategészségügyi indok fennállása esetében…….” lehet alkalmazni, minden eseteben a Vtvvhr. előírásai alapján, azonban csak a Vtvvhr.-benkülön meghatározott esetben kell majd hozzá engedély?
Ezt én személy szerint úgy értelmezem, hogy a Vtv. végrehajtási rendelete meg fogja mondani azokat a vadfajokat, amelyek vonatkozásában az infra, a hőkamera célzóberendezések használata(éjszakai vadászat esetén van jelentősége)engedélyezett lesz (elvileg ez már kikövetkeztethető, mivel a vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény végrehajtásának szabályairól szóló a 79/2004. (V. 4.) FVM rendelet (a továbbiakban: Vtvvhr.) éjszakai vadászatra vonatkozó szabályai szerint: a vaddisznó, a róka, a sakál és a borz vadfajokra lehet éjszaka vadászni, amúgy meg kijelenthető, hogy infra, illetve hőkamera célzóberendezéseket nappal felesleges használni). Kérdéses az előírt időszak, amire véleményem szerint szintén lehet következtetni. Ez az időszak nem hiszem, hogy más lehet, mint – a mezőgazdasági kultúrákra vonatkoztatva – a fő vadkáros időszak (április 15. és november 30. közötti időszak). Bár itt megjegyzem, hogy az is érdekes, hogy manapság már – szinte mindegy, hogy milyen kultúráról van szó – vetéstől aratásig vadkárosnak lehet tekinteni a vadászterület mezőgazdasági kultúrával érintett teljes területét. A harmadik ok az állategészségügyi ok. Megállapítható, hogy jelenleg, az afrikai sertéspestis (ASP) miatt ez az ok a vaddisznó esetében mindenképpen fennáll. A vadállomány hatékony szabályozása tekintetében milyen esetek lesznek nehéz megmondani, inkább nem bocsátkozom találgatásokba. Azonban értelmezésem szerint ezen esetben nem fog majd engedély kelleni az infra, illetve hőkamera célzóberendezések éjszakai használatához, mivel a Vtvvhr. fogja meghatározni az előzőekben említett feltételeket.
Miért jutottam erre a következtetésre? A hivatkozott szakasz és bekezdés (azaz a Vtv. 37/A. § (3) bekezdés) gondolatjelben lévő rendelkezése (mely szerint: „az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott esetekben a vadászati hatóság engedélyével”) arra utalhat, hogy más okok is lehetnek, amit szintén majd a Vtvvhr. fog szabályozni, amely esetekben viszont vadászati hatósági engedély fog kelleni. Érdekes kérdés, hogy akkor miről szól a Vtv. 37/A. § (4) bekezdése? Azaz miért nem a Vtvvhr-ben van/lesz szabályozva, ha már – értelmezésem szerint – úgyis az abban meghatározott esetekben kell vadászati hatósági engedély? A kérdés azért is jogosnak látszik, mert 2023. július 1. napjától a Vtv. 100. § (1) bekezdés c) pont 27. alpontja alapján a miniszter felhatalmazást kapott arra, hogy rendeletben állapítsa meg a következőt: „az elektronikus képnagyítóból vagy képátalakítóból álló, éjszakai lövésre alkalmas célzóeszközöknek a vadállomány hatékony szabályozása vagy állategészségügyi célból történő használatának lehetséges eseteit és az éjszakai vadászat rendjének különös szabályait,”.
Összefoglalva: A bizonytalanságom oka az, hogy az említett rendelkezésből nem egyértelmű az, hogy a Vtvvhr. a vadfajokat az időszakot a vadállomány hatékony szabályozása érdekének a feltételeit, illetve állategészségügyi indok fennállása esetét fogja rögzíteni, amely tekintetben nem kell majd hatósági engedély, és ez mellett további eseteket fog meghatározni, amikor is engedély kell a vadászati hatóságtól, vagy minden esetben vadászati hatósági engedély kell majd, úgy, ahogy jelenleg a fegyverlámpa használatára.Tehát elmondható, hogy a külön miniszteri rendelet szükséges a Vtv. szövegének a teljes megértéséhez. Az azonban kijelenthető, hogy 2023. július 1. napjától ugyan a Vtv-ben megjelent annak a lehetősége, hogy az infra, a hőkamera célzóberendezések használhatóak legyenek, viszont mivel nem készült el a Vtv. végrehajtási rendelete, így továbbra sincs mód ezen eszközök használatára a vadászat során, azaz tiltott vadászati eszköznek minősülnek.
Veszprém, 2023. július 14.
Forrás: dr. Guti László állatvédelmi szakjogász & dr. Adamecz Krisztina állatvédelmi szakjogász – OMVK
Vadászat
Vadászjegyváltás 2025/2025 évre
A digitális állampolgárság szerepe a vadászjegy érvényesítésében:
Az Országgyűlés a 2023. évi CIII törvény keretében elfogadta a digitális állampolgársági programot, amelynek elsődleges törekvése az állami szolgáltatások digitális térbe való költöztetése. A Vadászkamara online térben intézhető hatósági ügyeit is közvetlen befolyásolja a kormányzati rendszereket érintő változás.
Megszűnik az Ügyfélkapu, amely jelenleg az online vadászjegy érvényesítést és a vadászati engedély igényléséhez szükséges bejelentkezési felületet is biztosítja. A rendszert pont a vadászjegy érvényesítési dömping kezdetével, 2025. január 16-án vezetik ki, és ideiglenesen az Ügyfélkapu+ lesz használható helyette, de az is csak 2025. december 31-ig. Az Ügyfélkapu+ lényegében a kétlépcsős azonosítás bevezetése, ami a felületekre történő bejelentkezéshez egy megerősítést (QR-kód beolvasását vagy egy generált 6 jegyű kódot) kér az általunk választott háromféle hitelesítő alkalmazáson keresztül. Ennek beállítása csupán pár percet vesz igénybe, a felhasználó egy videóból is segítséget kaphat, amely elérhető ide kattintva.
A másik azonosítási lehetőség a Digitális Állampolgárság (DÁP) mobilalkalmazás, a jövőben kizárólag ezt az azonosítási módot tudjuk majd igénybe venni. Ez egy jóval összetettebb szolgáltatáscsomagot kínál, amelynek csupán egy eleme az e-azonosítás.
Az eSzemélyi igazolvánnyal rendelkezők kényelmesen, az applikáción keresztül is tudnak regisztrálni abban az esetben, ha az igazolványuk a személyigazolvány PIN kódjával aktiválásra került. Azok, akik 2021. június 23-a előtt kiállított okmánnyal rendelkeznek, a regisztrációt Kormányablakon keresztül tudják megtenni. Az ügyintézéshez külön ügymenetet biztosítanak: ha előzetesen letöltöttük az alkalmazást, az ügyintéző által kinyomtatott QR-kódot beolvasva tudjuk azonosítani magunkat a rendszerben, tehát maga az ügyintézés csak néhány percet vesz igénybe.
Az állami alkalmazás segítségével történő bejelentkezés során csupán QR-kód beolvasására van szükség, vagyis nem kell minden alkalommal megadnunk a felhasználónevünket és a jelszavunkat, majd pedig a külön applikációban generált hitelesítő kódot, mint az Ügyfélkapu+ esetében.
Jó tudni: egy mobileszköz csak egy profilt tud kezelni, és a DÁP mobilalkalmazást sem tudja az összes mobiltelefon használni (technikai feltételeknek megfelelő okos készülék kell hozzá). Érdemes tehát elsősorban a DÁP mobilapplikációt preferálni, hiszen hosszútávon az azonosítás ezen keresztül fog történni, és a bejelentkezés folyamata is egyszerűbb, mint az ideiglenes Ügyfélkapu+ esetében.
Az egyéb igénybe vehető szolgáltatásokról érdemes bővebben tájékozódni, azonban kiemelten fontos, hogy az új azonosítást a vadászoknak minél hamarabb célszerű megtenni annak érdekében, hogy a Vadászkamara által biztosított ügymenetek gördülékenységét – így elsősorban január 17-étől a vadászjegy érvényesítését – a kormányzati azonosítási szolgáltatások változása ne akassza meg.
Forrás: OMVK
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye?
Küldje el az info@agrojager.hu címre
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Kedves Vadásztársak! Tájékoztatjuk Önöket, hogy a 2025/2026-os év vadászjegy kiadásának rendje az elmúlt évek tapasztalatai alapján módosul. Nem írunk ki időpontot a társaságoknak, hanem előre egyeztetett időpontban fogadjuk képviselőiket. Időpontot egyeztetni a kamara elérhetőségein: veszprem@omvk.hu, 88/422-298 lehet.
Kérjük, hogy az aláírt, kitöltött biztosítási nyilatkozattal, adatlappal jöjjenek vadászjegyet érvényesíteni:
Sportvadász adategyeztetési lap
Hivatásos vadász adategyeztetési lap
Biztosítási nyilatkozat
A plasztik kártyát nem kell elhozni, de érdemes ellenőrizni, hogy megvan-e, pótlásra kamaránknál van lehetőség 12.500 Ft ellenében.
A vadászjegy ára nem változik: Vadászjegy: 25.000 Ft
Kamarai tagdíj: 4.000 Ft (a 70. életévet betöltött kamarai tagok mentesülnek)
Biztosítás 3.000 Ft
összesen: 32.000 Ft / 28.000 Ft
A Vadászjegy érvényesítése online is lehetséges, ennek menete: a https://ugyfelszolgalat.omvk.hu/ weboldal
A Belügyminisztérium igényeinek megfelelően Ügyfélkapu használata (ezt a fenti weblap automatikusan lehetővé teszi, csupán az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó megadása szükséges. Fontos, hogy fizetés csak online – bankkártyával – történhet.
2025. január 16-ától megszűnik az ügyfélkapu, és ez az online vadászjegyérvényesítést is érinti! további segítség:
https://omvk.hu/hir/vadaszjegyvaltas-megszunik-az-ugyfelkapu
2025. január 01-tól 2025. február 28-ig egyénileg lehet a vadászjegyet érvényesíttetni a 2025/2026 vadászati évre.
Ügyfélfogadás ezen időszakban:
Hétfő-Csütörtök 8-15 óra,
Péntek 8-12 óra között
Kamarai honlapunkon naprakész információkat talál ügyfélfogadásunkról, rendezvényeinkről.
Üdvözlettel: A Veszprém Vármegyei Vadászkamara dolgozói
Forrás: Veszprém Vármegyei Vadászkamara
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye?
Küldje el az info@agrojager.hu címre
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Az Encsi Járási Ügyészség természetkárosítás bűntette és más bűncselekmények miatt emelt vádat két férfival szemben. Az elkövetők 2023 áprilisában részt vettek a Svájcból hazánkba vándorolt, M237 -es jeladóval ellátott farkas elpusztításában és tetemének eltüntetésében.
A vádirat szerint 2023. április 1-én, délután, a egyik férfi az akkor 10 éves fia felügyeletét a másik vádlottra bízta azért, hogy vadászni menjenek Hidasnémeti település környékére. A vadászat megkezdése előtt a férfi ideiglenes használatra átadta a gyermekének a vadászlőfegyverét. Tette mindezt annak ellenére, hogy tudomása volt arról, hogy a másik férfi – csakúgy, mint a gyermek – lőfegyvertartási engedéllyel nem rendelkezik.
A gyermek Hidasnémeti külterületén – miután a vádlott átengedte részére a lövés lehetőségét – lelőtte a 250.000 forint természetvédelmi értéket képviselő, fokozottan védett állatot, amit a kilövés helyszínén hagytak.
Miután az apa értesült a történtekről, részt vett az állat tetemének felkutatásában, majd az elpusztult farkasról a 1.337.600 forint értékű jeladót levágta, és azt a tetemmel együtt az általa használt gépkocsi csomagterébe helyezte. Röviddel ezután a férfi a jeladót a Hernád folyóba dobta, majd az elpusztult állatot ismeretlen helyre szállította, amely azóta sem került elő.
A vádlott azzal, hogy a lőfegyverét használat céljából átadta részére, míg a másik férfi azzal, hogy a rábízott gyermek felügyeletére vonatkozó kötelességét súlyosan megszegte a kiskorú testi és erkölcsi fejlődését veszélyezette.
Az ügyészség a férfit természetkárosítás, lőfegyverrel visszaélés, kiskorú veszélyeztetése, valamint rongálás bűntettével, míg társát természetkárosítás és kiskorú veszélyeztetése bűntettével vádolja.
A gyermek életkorára tekintettel nem vonható felelősségre, az általa elkövetett cselekményért a vadászó vádlott közvetett tettesként felelhet.
Az ügyészség a jelenleg is bűnügyi felügyelet hatálya alatt álló vádlottakkal szemben börtönbüntetés és közügyektől eltiltás kiszabását indítványozta. Indítványt tett továbbá arra is, hogy a bíróság a vádlottakat határozott időre tiltsa el bármely olyan foglalkozástól, melynek keretében tizennyolcadik életévét be nem töltött személlyel kerülnének kapcsolatba, továbbá az apát vágleges hatállyal tiltsa el a vadászati foglalkozás gyakorlásától.
Forrás: Ügyészség