Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Mezőgazdaság

Április 10-én nyílik az egységes kérelem benyújtó felülete!

Print Friendly, PDF & Email

A mai napon megnyílt az egységes kérelem kitöltési felülete

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Tájékoztatjuk a Tisztelt Termelőket, hogy 2024. április 10-én nyílik meg az egységes kérelem kitöltési felülete, mely a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) e-ügyintézési felületén érhető el (https://e-kerelem.mvh.allamkincstar.gov.hu/enter/index.xhtml). Az egységes kérelem továbbra is kizárólag elektronikus úton nyújtható be.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

A 2024. április 9-én megjelent az egységes kérelemmel igényelhető egyes agrártámogatások eljárási szabályairól szóló 15/2024. (IV.9.) AM rendelet alapján idén 44 közvetlen támogatási és vidékfejlesztési intézkedés esetében lehet az egységes kérelem keretében támogatást igényelni, illetve ezekkel kapcsolatban adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni. A termelők jelentős körét érintő közvetlen támogatásokon [pl. alapszintű-jövedelemtámogatás (BISS), Agro-ökológiai program (AÖP)] túl a kapcsolódó nemzeti támogatások (pl. átmeneti nemzeti anyatehén tartás támogatása), valamint a vidékfejlesztési program intézkedései (pl. agrár-környezetgazdálkodás, erdészeti intézkedések, állatjóléti intézkedések) esetében kell a felületet használni.

Fontos, hogy a 2023. évi működésnek megfelelően, az idei évben sem különböztetünk meg szankciómentes és szankciós benyújtási időszakot.

A 2024. évben az egységes kérelem beadásra a 2024. április 10. és 2024. június 10. közötti időszak áll rendelkezésre. A kérelmezési határidő jogvesztő, azaz ha a termelő a bejelentést elmulasztja, már nem lesz lehetősége a kérelem benyújtására.

A kérelembeadás folyamatának megkönnyítése érdekében a Kincstár a honlapján külön felhívja a figyelmet arra, hogy

  • aki nem rendelkezik támogatási azonosítóval, igényelje meg mielőbb, hiszen ez a kérelem beadásához feltétlenül szükséges;
  • aki nem önmaga kíván a kérelmezés során eljárni, de még nem rendelkezik az egységes kérelemre, vagy valamennyi hatósági eljárásban való teljes körű képviseletre érvényes meghatalmazással, nyújtsa be az arra vonatkozó kérelmét minél előbb! Új meghatalmazás kötéséhez jelszóra van szükség, ezért azon termelő, aki nem rendelkezik jelszóval (vagy elfelejtette jelszavát), minél hamarabb igényeljen jelszót az új meghatalmazás elektronikus úton történő benyújtásához (ügyfélkapuval rendelkező kedvezményezettek esetén erre elektronikus úton is van lehetőség).

Fontosabb változások:

  • A tavalyi évhez képest az egységes kérelemben az alábbi támogatási formák megújulnak, hisz 2024-től már a KAP Stratégiai Terv keretében kerülnek meghirdetésre:

    ▪ KAP-RD23-1-24 Natura 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációs kifizetések;
    ▪ KAP-RD34-1-24 Erdő területeknek nyújtott Natura 2000 kompenzációs kifizetések;
    ▪ KAP-RD41-2-24 Az erdőpotenciál abiotikus vagy biotikus károkozást követő helyreállítása;
    ▪ KAP-RD16-1-24 Mezőgazdasági Kockázatkezelési Rendszer (MKR II. pillér): Díjtámogatott mezőgazdasági biztosítás.

  • A 2023-as évtől az egységes kérelem és intézkedései esetén kötelezővé vált a teljes elektronikus kapcsolattartás: a kérelem benyújtásától az esetleges jogorvoslati kérelmek/fellebbezések/kifogások benyújtásáig kizárólag elektronikus úton lehet iratot benyújtani! A Kincstár a döntéseket, dokumentumokat, jegyzőkönyveket szintén elektronikus úton, a kedvezményezett ügyfélkapujára/cégkapujára/hivatali kapujára vagy meghatalmazottja ügyfélkapujára/ a NAK hivatali kapujára fogja megküldeni. Kérjük, hogy fokozottan ügyeljenek az elektronikus tárhelyre érkező értesítésekre, valamint javasoljuk, hogy ellenőrizzék a tárhely részére megadott e-mail cím megfelelőségét.
    ​​​​​​​
  • A területalapú támogatások esetén már ismert megoldás, hogy azon kedvezményezettnek, aki már az előző évben is nyújtott be egységes kérelmet, a következő évi kérelme már ún. megszemélyesített adatokkal kerül feltöltésre. Ezen megszemélyesítés során a kedvezményezett láthatja az előző évi kérelmében igényelt adatokat, az esetleges helyszíni ellenőrzés eredményeit.

    Ezen megszemélyesítés 2023-ban kiegészült a szarvasmarha, juh, illetve kecske ENAR, 2024-ben pedig a sertés ENAR adatokkal is. Felhívjuk a figyelmet azonban arra, hogy az ENAR adatok nem azonnal kerülnek a Kincstár részére átadásra, ezért javasoljuk, hogy az esetleges hibás vagy hiányos adatokat először az ENAR adatok bejelentésre/módosítására szolgáló felületén tegye meg a kedvezményezett, és az egységes kérelem benyújtás előtt ellenőrizze le, hogy az adatmódosítás az ENAR oldalán feldolgozásra került (ezt az egységes kérelem oldalán egy ún. ismételt megszemélyesítéssel is megteheti).

  • 2023. január 1-től kezdődően felhasználásra kerülnek az Európai Űrügynökség által finanszírozott Sentinel műholdcsalád által készített nagyfelbontású műhold felvételek (továbbiakban: TMR adatok) a kérelmekben található potenciális meg nem felelések feltárása érdekében.
    ​​​​A feltárt potenciális meg nem felelésekről a kedvezményezettek a benyújtási időszak lezártától kezdődően értesítéseket fognak kapni, melyekre kérjük, hogy a döntésben foglalt határidőn belül válaszoljanak, ezzel is gyorsítva a kérelmek tartalmi feldolgozását.

    A Kincstár azon esetekben, amikor az űrfelvételek alapján kérdésessé válik például a kérelmezett terület hasznosítási kódjának megfelelősége, lehetőséget biztosít arra, hogy a kedvezményezett a kérelemben szerepeltetett adatait a mobilGAZDA applikáció segítségével, ún. georeferált fénykép benyújtásával igazolja. Fontos, hogy csak ezen az applikáción keresztül készített és beküldött fényképek kerülhetnek a későbbi ügyintézés során felhasználásra! A fénykép beküldése bár 2024-ben továbbra is önkéntes, de a beküldés hiánya – amennyiben a műholdas adatfeldolgozás továbbra is potenciális eltérést detektál – helyszíni ellenőrzést vonhat maga után.

  • 2024-ben is meghatározásra kerül egy végdátum – szeptember 30- amíg a kedvezményezett még bizonyos feltételek mellett (pl.: a kedvezményezett kérelmének adatai még nem kerültek helyszíni ellenőrzés során ellenőrzésre) kijavíthatja a kérelmében foglaltakat. Ezen dátumot követően azonban már az agrotechnikai műveletek és másodvetésekkel kapcsolatos bejelentések kivételével nem lesz lehetőség a kérelmezett adatokban történő változások bejelentésére!
  • Bizonyos állatalapú támogatások esetén, élve az közöségi jogban foglalt engedménnyel, amennyiben a kedvezményezett a tenyészetéből olyan módon jelent ki egy állategyedet, hogy az nem a kedvezményezett másik tenyészetébe kerül átjelentésre, ezen kijelentés automatikusan az egyed egységes kérelemből történő visszavonásának is minősül, anélkül, hogy azt a kedvezményezettnek a Kincsár felé külön jeleznie kellene. Az ilyen típusú visszavonásra 2024. szeptember 30-ig kerülhet sor, azon egyedek esetén, melyek a visszavonás napjáig megfeleltek a kérdéses jogcím előírásainak.
  • ​​​​​​Az újraelosztó (CRISS) támogatás az alaptámogatás (BISS) kiegészítéseként került bevezetésre, az aktív mezőgazdasági termelő csak akkor jogosult támogatásra, ha az adott kérelmezési év tekintetében az alaptámogatás vonatkozásában az ellenőrzések alapján megállapított legalább 1 hektár és legfeljebb 1 200 hektár támogatható területtel rendelkezik. Az alaptámogatásra jogosult mezőgazdasági termelő legfeljebb 10 hektárja után emelt összegű, míg a 10 hektár feletti, de 150 hektárt meg nem haladó része után csökkentett összegű újraelosztó támogatásra jogosult.
  • A növénytermesztési ágazatban alkalmazandó közvetlen termeléshez kötött támogatások esetén a támogatás feltétele, hogy amennyiben a kedvezményezett a támogatás alapjául szolgáló területen öntözést folytat, akkor az öntözéssel kapcsolatosan rendelkezzen. A termeléshez kötött növénytermesztés támogatása igénylésekor, amennyiben öntözött a terület, akkor a kivételektől eltekintve (2024.01.01 előtt létesített ötven méter talpmélységet meg nem haladó és az első vízzáró réteget el nem érő mezőgazdasági célú kút) csak vízjogi üzemeltetési-, fennmaradási engedéllyel vagy bejelentést követő engedéllyel lehetséges.
    ​​​​​​​
  • ​​​​​​Szintén az egységes kérelem benyújtó felületén kell bejelenteni az egységes kérelem alá tartozó intézkedések horizontális feltételrendszere, az ún. Feltételesség keretében a nem termelő tájképi elemek és területek (Non-Productive Landscape Features and Areas = NPLFA) minimális arányára vonatkozó előírás teljesítéséhez kapcsolódó nem termelő tájképi elemeket és területeket (védett és egyéb tájképi elemek, ökológiai jelentőségű másodvetések, nitrogénmegkötő növényekkel bevetett-, valamint a talajtakarásos parlag NPLFA területek). 2024-től a beadófelület lehetőséget biztosít az előző támogatási évben NPLFA-ként jelölt nem védett tájképi elemek és táblaszintű területek megszemélyesítésére is.

    Fontos változás, hogy 2024-ben megszűntek a 2023. évben a vetésváltás (HMKÁ 7.) és a nem termelő tájképi elemek és területek minimális arányára vonatkozó (HMKÁ 8.) előírások kapcsán alkalmazott jogszabályi engedmények!

    A 2024. támogatási évben az NPLFA minimális arányára vonatkozó előírás (HMKÁ 8.) vonatkozásában van lehetőség könnyítésre. A nem termelő tájképi elemek és területek minimális aránya a szántóterületek 4%-a, amely az előzőekben felsorolt NPLFA-k bármelyikével, vagy azok kombinációjával is teljesíthető. A 2024. támogatási évre vonatkozóan az ökológiai jelentőségű másodvetés súlyozási tényezője 0,3-ról 1-re változott, így ezek a másodvetések is teljes területükkel elfogadott és figyelembe vett NPLFA-k az előírás teljesítéséhez. A fentiek szerint az eltérés lehetősége okán nincs szükség parlagoltatásra, a HMKÁ 8 előírás nitrogénmegkötő növényekkel bevetett területekkel, vagy ökológiai jelentőségű másodvetéssel is teljesíthető.

    ​​​​​​​Újdonságként kerül bevezetésre az 5 ha alatti földterülettel és a háztartási mennyiséget meg nem haladó állattartással rendelkező kedvezményezettek esetén az egyszerűsített ellenőrzési rendszer. Ennek keretében a feltételesség kapcsán ezen mezőgazdasági termelők esetén csak a HMKÁ előírásai kerülnek ellenőrzésre.

  • Az AÖP keretében a kedvezményezett önkéntes vállalást (földhasználati kategóriánkként minimum 2 maximum 4 pont erejéig) tehet a gazdasága teljes területére, megkülönböztetve a szántó, gyep és ültetvény területeivel kapcsolatosan vállalásokat.

    Fontosabb változások az AÖP intézkedésben:

    i)    Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a kedvezményezett vállalja az AÖP keretében alkalmazandó előírásokat, azt csak a gazdasága teljes területére teheti meg, és eleget kell tennie az Egységes kérelem rendelet 7. § (6) bekezdésében foglalt adatszolgáltatási kötelezettségének, azon kívül meghatározott vállalások esetén az elvégzett tevékenységeket az egységes kérelem benyújtó felületén is be kell jelentenie.
    ii)    A 2024. évben az AÖP keretében a korábbi ültetvény földhasználati kategória két kategóriára bomlik, ezáltal létrejött a különleges állandó kultúra földhasználati kategória, mely a Natura 2000 gyep földhasználati kategóriához hasonlóan méretkorlát nélkül mentesül a kötelezettségek vállalása alól.
    iii)    Az egyéb gyep és a Natura 2000 gyep földhasználati kategóriákban új gyakorlatok választhatók: az Őshonos állatokkal történő legeltetés és a Kaszálás során legalább 10 cm-es tarlómagasság meghagyása.
    iv)    Kibővítésre került a Biológiai ágensek alkalmazása állandó kultúrában gyakorlat, melynek keretében feromon légtértelítő eszköz használata is elfogadott.
    v)    Szintén bővült a korábbi kizárólag alternáló kasza használata gyakorlat, melynek keretében 2024. évtől már hátsó felfüggesztésű vagy vontatott, szársértő nélküli kasza használatával is lehet a gyakorlatot teljesíteni.
    vi)    Egyes gyakorlatok teljesítésében változás történt.
    (1)    A Nem termelő elemek és területek kijelölése gyakorlat keretében a nem termelő elemek és talajtakarásos parlag NPLFA kijelölési kötelezettség a korábbi 5%-ról a 2024. évben 1%-ra csökken.
    (2)    Táblaméret korlátozás esetén az egybeművelés elkerülése érdekében előírt 3 méteres elválasztó sáv 2 méterre csökken.
    (3)    A karbamid környezetbarát használata gyakorlatok keretében folyékony karbamid alkalmazása esetén nem feltétlenül szükséges inhibitor használata. Amennyiben nem juttatnak ki ureáz gátló készítményt, abban az esetben kötelező a karbamid bedolgozása, de inhibitor használata mellet nem kötelező a bedolgozás.
    (4)    Mikrobiológiai készítmények alkalmazása és talaj- és növénykondicionáló szerek, nitrogénmegkötő készítmények alkalmazása gyakorlatok keretében az álló- és folyóvizek partvonalától számított biztonsági sávban a készítmény kijuttatása nem lehetséges. Amennyiben ez a biztonsági sáv a tábla területének több mint 15%-át foglalják el, abban az esetben a gyakorlat nem vállalható a táblán.
    (5)    pásztoroló vagy szakaszos legeltetés gyakorlat vállalása esetén, amennyiben a mezőgazdasági termelő részt vesz a tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatási intézkedésben, úgy az intézkedésben támogatható szarvasmarha fajták egyedei a gyakorlatban nem vehetők figyelembe a legeltethető állatállomány megállapítása során.
    (6)    További változás a legeltetéses gyakorlatok esetében, hogy a gyakorlat vállalásával érintett tábla területének legfeljebb 30 százalékát foglalhatja el nem termelő vagy egyéb tájképi elem.
    (7)    Extenzív gyepek legalább évi egyszeri kaszálása gyakorlat keretében legalább egy, a kaszálék begyűjtésével járó kaszálásának május 1. és szeptember 30. közötti időszakban meg kell valósulnia.
    (8)    Méhekre veszélyes szerek használatának tilalma állandó kultúrában, 12% alatti lejtésű területeken az állandó kultúrák talajtakarása mulcsozással, egyéves sorköztakaró növények termesztésével gyakorlat valamint állandó kultúrák talajtakarása évelő kultúrák fenntartásával vagy gyepesítéssel gyakorlat vállalása nem lehetséges szőlőalany törzsültetvény, szőlőoltvány iskola és gyümölcsfaiskola hasznosítású táblán.

  • 2024. évtől a kedvezményezetteknek a képzettségi nyilvántartásban kell a képzettségüket bejelenteni. A képzettségi nyilvántartásról az alábbi linken található bővebb információ: https://www.mvh.allamkincstar.gov.hu/tamogatasok-listazo/-/tamogatas/17864782
  • 2024. évtől a KAP-RD34-1-24 Erdő területeknek nyújtott Natura 2000 kompenzációs kifizetések intézkedésben azon erdőrészletek támogathatóak, amelyek a KAP törvény 13. § (1) bekezdés b) pontja szerinti Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerben (a továbbiakban: MePAR) az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 275/2004. Korm. rendelet) szerint és az Országos Erdőállomány Adattárban Natura 2000 területként lehatárolásra kerültek vagy a Tvt. alapján az Országos Erdőállomány Adattárban védett vagy fokozottan védett és az Evt. 7. § (1) bekezdés a) – d) pontjában foglalt természetességű erdőrészletként vannak lehatárolva.
  • Újdonság! 2024. évtől a KAP-RD23-1-24 Natura 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációs kifizetések intézkedést illetően változás a korábbi szabályozáshoz képest, hogy a nem nyújtható támogatás a 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet alapján kijelölt olyan területekre, amelyek honvédelmi vagy vízügyi igazgatási szervek vagyonkezelésében állnak.
  • ​​​​​A 2024. évben a felületen láthatóvá válik a nem támogatható érzékeny állandó gyepek fedvénye. Ez azon környezeti szempontból érzékeny állandó gyep területeket mutatja meg, melyek az elmúlt években nem támogatható területté váltak.

    A 2024. évben nem tehető változásvezetési bejelentés védett tájképi elem vonatkozásában.

Forrás: MVH

Mezőgazdaság

Fordulat a Természet Helyreállítási Rendelet EU elfogadásában

Print Friendly, PDF & Email

A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.

Ez a fordulat azután történt, hogy márciusban Magyarország és Lengyelország is visszavonta a támogatását, majd az osztrák környezetvédelmi miniszter Leonore Gewessler az elmúlt héten – az osztrák kormány álláspontjától eltérően – megváltoztatta döntését és támogatta a jogszabályt. Az osztrák miniszter mellett Szlovákia is támogatta a javaslatot, így a jogszabályt az EU lakosságát képviselő 20 ország szűk többséggel elfogadta.

Fotó: Pixabay

A természet helyreállításáról szóló rendelet célja, hogy olyan intézkedések kerüljenek bevezetésre EU szerte a tagországokban, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2030-ig megvalósuljon a leromlott EU szárazföldi és tengeri ökoszisztémák legalább 20%-nak, 2050-ig pedig az összes helyreállításra szoruló ökoszisztémának a helyreállítása.

A témakörben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara korábban írt cikkei az alábbi linkeken érhetőek el:

A Természet helyreállítási jogszabálytervezet -nemzetközi vélemények és aggályok

A Mezőgazdasági Bizottság EP képviselői a jelen formájában elutasították a természethelyreállítási rendelet tervezetét

Terv a Természet Helyreállításáról

További viták az EU természethelyreállítási jogszabály tervezetéről

Fontos kiemelni, hogy az eredeti tervezethez képest sok helyen könnyítés került a szövegezésbeelőtérbe került a tagországi hatáskörben történő megvalósítás. Többek között a mezőgazdasági területek 10%-ának biológiai sokféleség fenntartása szempontjából előnyös területek kialakítása kikerült a rendeletből. A miniszterek által jóváhagyott jogszabályi szöveg fenntartja a mezőgazdasági ökoszisztémák biológiai sokféleségének javítására vonatkozó általános kötelezettséget, amelyet három mutató közül kiválasztott két mutatóval terveznek mérni: a gyepi pillangóindex, a szántóföldek talajának szerves szénkészlete, illetve a változatos tájképi jellemzőkkel rendelkező mezőgazdasági területek aránya. Ugyanakkor nem elhanyagolható az sem, hogy ezen célok elérésének felelőssége a tagállamokat terheli, nem pedig az egyes termelőket. Továbbá a vizes élőhelyek helyreállítását önkéntessé teszi a gazdálkodóknak.

Végül, de nem utolsó sorban beépítésre került egy sürgősségi rendelkezés, mely kimondja, hogy a természet helyreállítási rendelet végrehajtása felfüggeszthető abban az esetben, ha a mezőgazdasági termelést fenyegető „előre nem látható, rendkívüli és indokolatlan esemény” következik be.

A rendelet az EU hivatalos lapjában történő kihirdetése után 20 nappal hatályba lép, melyről a megjelenésekor cikksorozattal jelentkezünk!

Forrás: Gyenes Adrienn, Vadkerti-Tóth Viktor – NAK

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Az Agro-ökológiai Program első évének eredményei és tapasztalatai

Print Friendly, PDF & Email

Az Agro-ökológiai Program eddigi eredményei:

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A tavaly indult új zöld területalapú támogatás, az Agro-ökológiai Program (AÖP) 2023. évi kérelmei után közel 51 ezer termelő, mintegy 3,6 millió hektár után részesült összesen mintegy 92,5 milliárd forint értékű kifizetésben.

Fotó: Pixabay

A KAP Stratégiai Terv keretében 2023-ban bevezetett új, a gazdálkodók számára önkéntesen választható támogatási jogcím valamennyi földhasználati kategóriában olyan agronómiai és gazdálkodási gyakorlatok elterjedését hivatott ösztönözni, amelyek kedvezően hatnak a talajállapotra, a vízvisszatartása és a biológiai sokféleségre, a beporzók életkörülményeire.

A Magyar Államkincstár által a tavasz folyamán lezárt ellenőrzések után 73 milliárd forintot meghaladó összegű részfizetéseknek köszönhetően 53 ezer gazdálkodó jutott hozzá az igényelt támogatás egy részéhez. Ezen a héten további 18,7 milliárd forint kifizetéséről intézkedett a Magyar Államkincstár (Kincstár), amivel 92,5 milliárd forintra emelkedett az AÖP kifizetések összege. A 2023-as kérelmek alapján kifizetett AÖP-támogatás hektáronkénti fajlagos összege 71,18 euró, ami a többi közvetlen támogatás esetében is alkalmazandó 2023. szeptember végi árfolyamon számolva hektáronként 27.724,6 forint kifizetését jelenti végül a termelők számára.

Mint minden más támogatási jogcímnél, az AÖP első tanulóévének esetében is születtek elutasító, illetve részben elutasító határozatok, amelyekkel szemben a gazdálkodóknak fellebbezési lehetősége van. Ebben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara falugazdász munkatársai minden szükséges segítséget megadnak az érintettek számára. Melyek a legfontosabb tanulságai az első évnek? Az első, hogy a leggyakrabban a következő gyakorlatok betartása okozott nehézséget a termelőknek: talajtakarás szántón, a forgatás nélküli talajművelés, a mikrobiológiai készítmények vagy kondicionálók alkalmazása szántón, a méhbarát növényvédelem, extenzív gyepek legalább egyszeri kaszálása, a gyepterületek megőrzése, továbbá az ültetvények talajtakarása évelő növényzettel vagy gyeppel. A legtöbb esetben a termelő sajnos valóban nem tudta teljesíteni az eredetileg vállalt gyakorlatot, erről pedig ellenőrzés keretében meggyőződött a Kincstár. A második, hogy vannak olyan esetek is, amikor a termelő adminisztratív mulasztása miatt született a számára kedvezőtlen döntés, mint például a késedelmes vagy pontatlan agrotechnikai bejelentés.

Fentiekre tekintettel ezért gazdálkodói oldalról az idei évben fokozott figyelmet célszerű fordítani a szükséges bejelentésekre és adatrögzítésekre, hiszen számos gyakorlatnál ez az egyetlen objektív ellenőrzési, igazolási eszköz a hatóságok számára annak megítélésében, hogy a választott gyakorlatot teljesítette-e. Emellett az Agrárminisztérium az eddigi végrehajtási tapasztalatok alapján igazított az AÖP adminisztratív kötelezettségeinek teljesítési lehetőségein, finomította az ezekhez fűződő jogkövetkezményeket, illetve maguk a választható gyakorlatok is bővültek 2023-hoz képest a gyepek és az ültetvények esetében.

Forrás: AM

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Az étkezési búza termelői ára 12 százalékkal emelkedett

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI adatokat közölt a búzapiac helyzetéről:

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A Tallage júniusi tájékoztatása szerint Németországban a 12,5 százalék fehérjetartalmú malmi búza spot piaci ára (FOB Hamburg) 15 dollárral 292 dollár/tonnáig nőtt május 13. és június 10. között.

Fotó: Pixabay

Ezzel szemben a Rouenba érkező malmi búza azonnali exportára (FOB) 8 dollárral 266, a júliusi 21 dollárral 255, az októberi és a decemberi egyaránt 13 dollárral 269, illetve 271 dollár/tonnára csökkent. Az Oroszországban megtermelt 11,5 százalék fehérjetartalmú malmi búza (FOB) az azonnali szállítási határidőre vonatkozóan 232 dollár/tonnáért (+17 dollár), a 12,5 százalék fehérjetartalmú pedig 250 dollár/tonnáért (+25 dollár) volt elérhető június 10-én. Romániában és Bulgáriában 270 dollár (+35 dollár) volt a malmi búza tonnánkénti spot piaci ára a jelzett időszakban. Az USA-ban a piros lágyszemű őszi búza (SRW) azonnali exportára 8 dollárral 245 dollár/tonnára, a 11 százalék fehérjetartalmú piros keményszemű őszi búzáé (HRW) 6 dollárral 269 dollár/tonnára mérséklődött. Argentínában a 12 százalék fehérjetartalmú termény azonnali exportára 16 dollárral 294 dollár/tonnáig emelkedett (Tallage).

Magyarországon az AKI PÁIR adatai szerint átlagosan 72,4 ezer forint/tonna áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával június második hetében. Ez az árszint az egy évvel korábbit 12 százalékkal haladta meg. A takarmánybúza 70,7 ezer forint/tonnáért (+16 százalék) forgott ugyanekkor. A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a búza júliusi jegyzése 206–230 dollár/tonna tartományban ingadozott június 10. és 21. között. Ezzel egy időben a párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) a termény szeptemberi tőzsdei elszámolóára 225–247 euró/tonna között mozgott.

Az étkezési búza heti termelői ára Magyarországon (2022–2024)

További információk e témában az Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 12. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom