Mezőgazdaság
A Területi Monitoring Rendszer 2024-ben – Talajtakarás
Hogyan vizsgálja a Magyar Államkincstár műholdfelvételekre támaszkodva a talajtakarást?
Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).
1. Miért vizsgáljuk?
Az agro-ökológiai program egyik szántóföldi vállalásának megfelelően, a mezőgazdasági termelő gondoskodik a folyamatos talajtakarásról a tárgyévet követő évi tavaszi növénykultúra előkészítő munkálatainak megkezdéséig, de legalább tárgyévet követő év február 28-ig:
a) őszi vetésű növénykultúrával,
b) takarónövényekkel, azzal, hogy a takarónövényállomány lekaszálása vagy szárzúzása esetén is gondoskodni kell legalább 10 centiméteres tarló megőrzéséről és a kaszálék helyben hagyásáról, vagy
c) a tarló fennhagyásával annak kultúrállapotban tartása mellett.
2. Mit vizsgálunk?
A ’TMR – Talajtakarás’ vizsgálat évközben több időpontban és az előírások által meghatározott véghatáridőhöz közel ad jelzést, amennyiben a talajtakarás nem az előírásoknak megfelelően került biztosításra. Ezek alapján meg kell vizsgálni, nyomon követhető-e, hogy a tarló folyamatosan borítja-e a területet a betakarítástól a következő év február 28-ig; illetve, hogy a takarónövény (másodvetés vagy következő évi főnövény) vetése valóban a bejelentésben szereplő időpontban történt, és a növény onnantól kezdve fedi a területet február 28-ig.
3. Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?
I. Valós konfliktus – részterületre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a táblája egy bizonyos részén nem teljesül a talajtakarás. Tudatában van az érintett terület elhelyezkedésével és annak alapján módosítja az igénylés határát.
II. Valós konfliktus – teljes területre
Az igénylés beadója egyetért azzal, hogy a táblája egészén nem teljesül a talajtakarás. A talajtakaráshoz kötött igénylés visszavonását megteszi.
III. Nem valós konfliktus – Ellenbizonyítás
Az igénylés beadója nem ért egyet azzal, hogy a területe nem felel meg a támogathatósági feltételeknek. Ennek bizonyítását a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva irányított fotó beküldésével teheti meg, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.
IV. Az igénylés beadója bizonyos ideig megváltoztathatja, hogy AÖP esetén a talajtakarást tarlóval vagy takaró növénnyel kívánja teljesíteni.
4. Fel nem oldott konfliktusok
Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáról.
5. Példatár
Első kép: 2023/2024-es Sentinel-2 műholdfelvétel + igényelt terület
Második kép: Helyszíni ellenőr által készített bizonyító erejű fotó a TMR által jelzett területről
1. példa
A fenti példa esetén 2023.11.22-én a helyszíni ellenőr gyakorlatilag szabad földfelszínt talált a területen, így a tábla nem felel meg a támogathatósági feltételeknek. A főnövény legalább 10 cm-es tarlóját kellett volna a helyszínen találnia ezen időpontban.
2. példa
A 2024.02.21-én készített helyszíni fotón a másodvetés tarlóját kellett volna a táblán találnia az ellenőrnek. Itt azonban tárcsázott/beforgatott, talajelőkészített állapot fogadta az ellenőrt a határidő lejárta előtt.
3. példa
2024.02.22-én történt helyszínelés során az ellenőrök nem találták a másodvetésnek bejelentett takaró növényt a táblán.
4. példa
2024.02.22-i helyszíni szemle alkalmával a táblát nem borítja takaró növényzet.
Mezőgazdaság
Fordulat a Természet Helyreállítási Rendelet EU elfogadásában
A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.
A múlt hét folyamán az EU tagállamok többsége megállapodott a természet helyreállításról szóló jogszabályról.
Ez a fordulat azután történt, hogy márciusban Magyarország és Lengyelország is visszavonta a támogatását, majd az osztrák környezetvédelmi miniszter Leonore Gewessler az elmúlt héten – az osztrák kormány álláspontjától eltérően – megváltoztatta döntését és támogatta a jogszabályt. Az osztrák miniszter mellett Szlovákia is támogatta a javaslatot, így a jogszabályt az EU lakosságát képviselő 20 ország szűk többséggel elfogadta.
![](https://agrojager.hu/wp-content/uploads/2024/06/Agrojager_Termeszet-Helyreallitasi-Rendelet-300x200.jpg)
Fotó: Pixabay
A természet helyreállításáról szóló rendelet célja, hogy olyan intézkedések kerüljenek bevezetésre EU szerte a tagországokban, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2030-ig megvalósuljon a leromlott EU szárazföldi és tengeri ökoszisztémák legalább 20%-nak, 2050-ig pedig az összes helyreállításra szoruló ökoszisztémának a helyreállítása.
A témakörben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara korábban írt cikkei az alábbi linkeken érhetőek el:
A Természet helyreállítási jogszabálytervezet -nemzetközi vélemények és aggályok
Terv a Természet Helyreállításáról
További viták az EU természethelyreállítási jogszabály tervezetéről
Fontos kiemelni, hogy az eredeti tervezethez képest sok helyen könnyítés került a szövegezésbe, előtérbe került a tagországi hatáskörben történő megvalósítás. Többek között a mezőgazdasági területek 10%-ának biológiai sokféleség fenntartása szempontjából előnyös területek kialakítása kikerült a rendeletből. A miniszterek által jóváhagyott jogszabályi szöveg fenntartja a mezőgazdasági ökoszisztémák biológiai sokféleségének javítására vonatkozó általános kötelezettséget, amelyet három mutató közül kiválasztott két mutatóval terveznek mérni: a gyepi pillangóindex, a szántóföldek talajának szerves szénkészlete, illetve a változatos tájképi jellemzőkkel rendelkező mezőgazdasági területek aránya. Ugyanakkor nem elhanyagolható az sem, hogy ezen célok elérésének felelőssége a tagállamokat terheli, nem pedig az egyes termelőket. Továbbá a vizes élőhelyek helyreállítását önkéntessé teszi a gazdálkodóknak.
Végül, de nem utolsó sorban beépítésre került egy sürgősségi rendelkezés, mely kimondja, hogy a természet helyreállítási rendelet végrehajtása felfüggeszthető abban az esetben, ha a mezőgazdasági termelést fenyegető „előre nem látható, rendkívüli és indokolatlan esemény” következik be.
A rendelet az EU hivatalos lapjában történő kihirdetése után 20 nappal hatályba lép, melyről a megjelenésekor cikksorozattal jelentkezünk!
Forrás: Gyenes Adrienn, Vadkerti-Tóth Viktor – NAK
Mezőgazdaság
Az Agro-ökológiai Program első évének eredményei és tapasztalatai
Az Agro-ökológiai Program eddigi eredményei:
A tavaly indult új zöld területalapú támogatás, az Agro-ökológiai Program (AÖP) 2023. évi kérelmei után közel 51 ezer termelő, mintegy 3,6 millió hektár után részesült összesen mintegy 92,5 milliárd forint értékű kifizetésben.
![](https://agrojager.hu/wp-content/uploads/2024/06/Agrojager_AKG_AOP_AM-300x178.jpg)
Fotó: Pixabay
A KAP Stratégiai Terv keretében 2023-ban bevezetett új, a gazdálkodók számára önkéntesen választható támogatási jogcím valamennyi földhasználati kategóriában olyan agronómiai és gazdálkodási gyakorlatok elterjedését hivatott ösztönözni, amelyek kedvezően hatnak a talajállapotra, a vízvisszatartása és a biológiai sokféleségre, a beporzók életkörülményeire.
A Magyar Államkincstár által a tavasz folyamán lezárt ellenőrzések után 73 milliárd forintot meghaladó összegű részfizetéseknek köszönhetően 53 ezer gazdálkodó jutott hozzá az igényelt támogatás egy részéhez. Ezen a héten további 18,7 milliárd forint kifizetéséről intézkedett a Magyar Államkincstár (Kincstár), amivel 92,5 milliárd forintra emelkedett az AÖP kifizetések összege. A 2023-as kérelmek alapján kifizetett AÖP-támogatás hektáronkénti fajlagos összege 71,18 euró, ami a többi közvetlen támogatás esetében is alkalmazandó 2023. szeptember végi árfolyamon számolva hektáronként 27.724,6 forint kifizetését jelenti végül a termelők számára.
Mint minden más támogatási jogcímnél, az AÖP első tanulóévének esetében is születtek elutasító, illetve részben elutasító határozatok, amelyekkel szemben a gazdálkodóknak fellebbezési lehetősége van. Ebben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara falugazdász munkatársai minden szükséges segítséget megadnak az érintettek számára. Melyek a legfontosabb tanulságai az első évnek? Az első, hogy a leggyakrabban a következő gyakorlatok betartása okozott nehézséget a termelőknek: talajtakarás szántón, a forgatás nélküli talajművelés, a mikrobiológiai készítmények vagy kondicionálók alkalmazása szántón, a méhbarát növényvédelem, extenzív gyepek legalább egyszeri kaszálása, a gyepterületek megőrzése, továbbá az ültetvények talajtakarása évelő növényzettel vagy gyeppel. A legtöbb esetben a termelő sajnos valóban nem tudta teljesíteni az eredetileg vállalt gyakorlatot, erről pedig ellenőrzés keretében meggyőződött a Kincstár. A második, hogy vannak olyan esetek is, amikor a termelő adminisztratív mulasztása miatt született a számára kedvezőtlen döntés, mint például a késedelmes vagy pontatlan agrotechnikai bejelentés.
Fentiekre tekintettel ezért gazdálkodói oldalról az idei évben fokozott figyelmet célszerű fordítani a szükséges bejelentésekre és adatrögzítésekre, hiszen számos gyakorlatnál ez az egyetlen objektív ellenőrzési, igazolási eszköz a hatóságok számára annak megítélésében, hogy a választott gyakorlatot teljesítette-e. Emellett az Agrárminisztérium az eddigi végrehajtási tapasztalatok alapján igazított az AÖP adminisztratív kötelezettségeinek teljesítési lehetőségein, finomította az ezekhez fűződő jogkövetkezményeket, illetve maguk a választható gyakorlatok is bővültek 2023-hoz képest a gyepek és az ültetvények esetében.
Forrás: AM
Mezőgazdaság
Az étkezési búza termelői ára 12 százalékkal emelkedett
Az AKI adatokat közölt a búzapiac helyzetéről:
A Tallage júniusi tájékoztatása szerint Németországban a 12,5 százalék fehérjetartalmú malmi búza spot piaci ára (FOB Hamburg) 15 dollárral 292 dollár/tonnáig nőtt május 13. és június 10. között.
![](https://agrojager.hu/wp-content/uploads/2024/06/Agrojager_etkezesi_buza_ara_2024-300x200.jpg)
Fotó: Pixabay
Ezzel szemben a Rouenba érkező malmi búza azonnali exportára (FOB) 8 dollárral 266, a júliusi 21 dollárral 255, az októberi és a decemberi egyaránt 13 dollárral 269, illetve 271 dollár/tonnára csökkent. Az Oroszországban megtermelt 11,5 százalék fehérjetartalmú malmi búza (FOB) az azonnali szállítási határidőre vonatkozóan 232 dollár/tonnáért (+17 dollár), a 12,5 százalék fehérjetartalmú pedig 250 dollár/tonnáért (+25 dollár) volt elérhető június 10-én. Romániában és Bulgáriában 270 dollár (+35 dollár) volt a malmi búza tonnánkénti spot piaci ára a jelzett időszakban. Az USA-ban a piros lágyszemű őszi búza (SRW) azonnali exportára 8 dollárral 245 dollár/tonnára, a 11 százalék fehérjetartalmú piros keményszemű őszi búzáé (HRW) 6 dollárral 269 dollár/tonnára mérséklődött. Argentínában a 12 százalék fehérjetartalmú termény azonnali exportára 16 dollárral 294 dollár/tonnáig emelkedett (Tallage).
Magyarországon az AKI PÁIR adatai szerint átlagosan 72,4 ezer forint/tonna áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával június második hetében. Ez az árszint az egy évvel korábbit 12 százalékkal haladta meg. A takarmánybúza 70,7 ezer forint/tonnáért (+16 százalék) forgott ugyanekkor. A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a búza júliusi jegyzése 206–230 dollár/tonna tartományban ingadozott június 10. és 21. között. Ezzel egy időben a párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) a termény szeptemberi tőzsdei elszámolóára 225–247 euró/tonna között mozgott.
További információk e témában az Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 12. szám.
Forrás: AKI