Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Mezőgazdaság

Mit látnak a műholdak? Nem termelő tájképi elemek ellenőrzése

Print Friendly, PDF & Email

A Területi Monitoring Rendszer működése a gyakorlatban:

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Az új uniós előírásoknak megfelelően a 2023-as esztendőtől a Magyar Államkincstárnak műholdfelvételekre támaszkodva is vizsgálnia és értékelnie kell a mezőgazdasági gyakorlatokat és tevékenységeket, ezt a vizsgálatot végzi a Területi Monitoring Rendszer (továbbiakban TMR).

1    Miért vizsgáljuk?

A ’TMR – Nem termelő tájképi elemek ellenőrzése’ egyértelmű célja, hogy az agrár-ökológiai program (AÖP) vonatkozó előírásának való megfelelés céljából nem termelő elemként bejelentett parlag területeken a január 1. és augusztus 31. közötti, folyamatos talajtakarás meglétét ellenőrizze. Továbbá vizsgálni kell, hogy az ökológiai másodvetés a bejelentett vetési időponttól valóban ott van a területen 60 napig. Harmadrészt nyomon kell követni, hogy a nitrogénmegkötő növények valóban ott vannak-e a területen a jogszabályban megjelölt időszakban.
Parlagon hagyott terület definíciója: adott tárgyévre vonatkozóan támogatható területen elhelyezkedő olyan szántóterület, amelyen január 1. és augusztus 31. között semmilyen növénykultúrát – ide nem értve a vadvirágokat és a méhlegelőt – nem vetnek vagy telepítenek és nem takarítanak be, és amelyen kizárólag tisztító legeltetést, tisztító kaszálást és mechanikai gyomirtást végezhetnek. A parlagon tartás időszaka alatt gondoskodni kell a talaj takarásáról növényborítottsággal vagy a tarlómaradványok megtartásával.
Ökológiai jelentőségű másodvetés: zöldtrágya-növényként talajba forgatott vagy bedolgozott, a kapcsolódó jogszabály 2. mellékletben felsorolt legalább két növényfaj keverékeként a főnövény után vetett növénykultúra.
Nitrogén-megkötő növényekkel bevetett terület: a nitrogénmegkötő növényekkel bevetett terület akkor fogadható el, ha a vonatkozó rendelet melléklete szerinti nitrogénmegkötő növény valamelyikével vagy azok keverékével, vagy a fajlistában szereplő nitrogénmegkötő növény és egyéb nem nitrongénmegkötő növénykeverékkel kerül bevetésre, amely keverékben a nitrogénmegkötő növény csíraszámaránya meghaladja az 50%-ot, és a területen betartották a növényvédőszer-használat tilalmát. A nitrogénmegkötő növényfajok esetében a termesztési időszak az évelő növények esetében május 1-től szeptember 30-ig, az egynyári növények esetében április 1-től június 20-ig – szója esetében május 15-től július 15-ig, zöldborsó esetében április 15-től június 10-ig, lóbab esetében április 15-től június 30-ig, közönséges vagy veteménybab esetében május 10-től július 20-ig – tart. A nem termelő területként elszámolni kívánt nitrogénmegkötő növénykultúrának a termesztési időszakok teljes tartamában – évelő növények esetében a növénykultúra telepítésének és kiforgatásának évében is – jelen kell lennie a mezőgazdasági termelő területén.

2    Mit vizsgálunk?

A TMR jelzést ad, ha a területen a növényazonosítás nevű eljárás nem parlag hasznosítást ad eredményül.

A TMR az előírások által meghatározott véghatáridőhöz közel ad jelzést, amennyiben a nitrogénkötő termény (lucerna) nem található meg a területen.

A TMR az előírások által meghatározott véghatáridőhöz közel ad jelzést, amennyiben az ökológiai másodvetés nem található meg a területen.

3    Milyen megoldási lehetőségekkel élhetnek a kedvezményezettek a konfliktus feloldására?

Parlag vonatkozásában megállapított konfliktus esetén:

  1. A kedvezményezett megnézi a beadófelületen, hogy mindent megfelelően jelölt-e. Ha nem jó helyre rajzolta a tábláját, akkor átrajzolhatja a megfelelő helyre (blokkon belül!) következmények nélkül. Ha parlag helyett más, nem termelő tájképi elem kerül detektálásra a TMR által (pl. lucerna), akkor annak megfelelően megváltoztathatja az igénylését, így feloldva a konfliktust.
  2. Abban az esetben, ha a kedvezményezett egyetért azzal, hogy tévesen jelölt NPLFA-t a táblájára, és nem oldható fel a konfliktus (pl. a TMR kukoricát jelzett), akkor az NPLFA jelölést le kell vennie, és a valóságnak megfelelően a ténylegesen ott lévő növényt kell jelölnie helyette.
  3. Utolsó opcióként, ha a kedvezményezett nem ért egyet a nem megfelelőséggel, tehát a táblát jó helyre rajzolta, és jó az NPLFA jelölés is, akkor a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva áttekintő fotókat készíthet, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

Nitrogénmegkötő növény vonatkozásában:

  1. A kedvezményezett megnézi a beadófelületen, hogy mindent megfelelően jelölt-e. Ha nem jó helyre rajzolta a tábláját, akkor átrajzolhatja a megfelelő helyre (blokkon belül!) következmények nélkül. Ha nitrogénmegkötő növény helyett más, nem termelő tájképi elem kerül detektálásra a TMR által (pl. parlag), akkor annak megfelelően megváltoztathatja az igénylését, így feloldva a konfliktust.
  2. Abban az esetben, ha a kedvezményezett egyetért azzal, hogy tévesen jelölt NPLFA-t a táblájára, és nem oldható fel a konfliktus (pl. a TMR kukoricát jelzett), akkor az NPLFA jelölést le kell vennie, és a valóságnak megfelelően a ténylegesen ott lévő növényt kell jelölnie helyette.
  3. Utolsó opcióként, ha a kedvezményezett nem ért egyet a nem megfelelőséggel, tehát a táblát jó helyre rajzolta, és jó az NPLFA jelölés is, akkor a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva áttekintő fotókat készíthet, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

Ökológiai másodvetés esetén elöljáróban fontos megjegyezni, hogy a lent részletezett feloldási lehetőségek kapcsán csak október 16-ig van lehetősége a kedvezményezetteknek az első (I.) és második (II.) opcióval élni. Ezt követően már csak a fényképkészítési feladatra válaszul beküldött fotóval (III.) tudják feloldani a konfliktust:

  1. A kedvezményezett megnézi a beadófelületen, hogy mindent megfelelően jelölt-e. Ha nem jó helyre rajzolta a tábláját, akkor átrajzolhatja a megfelelő helyre (blokkon belül!) következmények nélkül. Ha ökológiai másodvetés helyett más, nem termelő tájképi elem kerül detektálásra a TMR által (pl. parlag), akkor annak megfelelően megváltoztathatja az igénylését, így feloldva a konfliktust.
  2. Abban az esetben, ha a kedvezményezett egyetért azzal, hogy tévesen jelölt NPLFA-t a táblájára, és nem oldható fel a konfliktus (pl. a TMR kukoricát jelzett), akkor az NPLFA jelölést le kell vennie, és a valóságnak megfelelően a ténylegesen ott lévő növényt kell jelölnie helyette.
  3. Utolsó opcióként, ha a kedvezményezett nem ért egyet a nem megfelelőséggel, tehát a táblát jó helyre rajzolta, és jó az NPLFA jelölés is, akkor a MobilGazda applikációban megkapott fényképkészítési feladatra válaszolva áttekintő fotókat készíthet, melyhez rövid szöveges leírást is tehet.

4    Fel nem oldott konfliktusok

Amennyiben a TMR jelzésre nem reagál megadott határidőn belül a kedvezményezett, vagy a reakció nem oldja fel a konfliktust, akkor valószínűleg helyszíni ellenőrzés dönt majd a terület támogathatóságáró

1.    példa – Parlag:   Mind a Sentinel-2 műholdfelvétel, mind a helyszíni szemlén készített képek kukorica jelenlétét szemléltetik, holott a területen parlagnak kellene lennie.

2.    példa – Nitrogénmegkötő:

  Augusztus második felében készült Sentinel-2 műholdfelvételeken egy-egy példa, mely a betakarított (bal oldalon), és a vegetáló (jobb oldalon) NPLFA-s lucernát szemlélteti. Mivel a lucernának a rendelet szerint szeptember 30-ig jelen kell lennie ahhoz, hogy a terület NPLFA-ként elszámolható legyen, így a bal oldali képen ábrázolt esetben meg nem felelés megállapítása várható.

3.    példa – Ökológiai másodvetés:

  Októberben készült Sentinel-2 műholdfelvételeken egy-egy példa, mely a nem megfelelő (bal oldalon), és a megfelelő (jobb oldalon) ökológiai másodvetés felülnézeti képét mutatja. A bal oldali képen látható esetben 60 nap előtt lekerült a területről a másodvetés, így NPLFA-ként nem számolható el.

Forrás: MÁK

Mezőgazdaság

Csökkent a vágósertés termelői ára

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI adatokat közölt a vágósertés termelői áráról

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) adatai szerint az Egyesült Államokban a sertés ára 2,01 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2024 májusában, ami 19,5 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Brazíliában a sertés ára (9,62 brazil reál/kilogramm hasított hideg súly) 7,4 százalékkal emelkedett a megfigyelt időszakban.

Fotó: Pixabay

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 2,2 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2024 májusában, ami 8 százalékkal csökkent egy év alatt. Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak sertésárai 2024 26. hetében átlagosan 12,9 százalékkal maradtak el az előző év azonos hetének átlagárától. A németországi szerződéses ár, a West Fleisch és a Tönnies felvásárlási ára egyaránt 2,2 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt héten. A Vion 2,06, a Tican 1,68 és a Danish Crown 1,58 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 26. héten.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai termelésű vágósertés termelői ára áfa és szállítási költség nélkül 864 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2024 25. hetében, 7,5 százalékkal csökkent az előző év azonos hetének átlagárához képest.

Forrás: AKI

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Budapesten és Pest vármegyében is tűzgyújtási tilalmat rendelt el a hatóság

Print Friendly, PDF & Email

Budapesten és Pest vármegyében is jelentősen megnövekedett az erdőtüzek kockázata

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az elmúlt napok magas átlaghőmérséklete miatt jelentősen megnövekedett az erdőtüzek kockázata, ezért a hatóságok 2024.07.09-től Budapesten és Pest vármegyében is kihirdetik a tűzveszélyes időszakot. Emellett fenntartják a tűzgyújtási tilalmat Bács-Kiskun, Csongrád – Csanád, Baranya, Békés, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékben.

Fotó: Pixabay

Az elmúlt időszak magas átlaghőmérséklete és az alacsony relatív nedvesség kiszárította a könnyű, valamint a közepes méretű holt biomasszát.  Az érintett vármegyékben nem volt olyan mértékű csapadék, amely elérte volna a felszíni biomassza szintet. A magas statikus kockázatú állományokban jelentősen nőtt a tűzkockázat, továbbá magas az ugrótűz potenciál és a koronatüzek kialakulásának esélye. E magas kockázatú állományok részben sűrűn lakott területek közelében találhatóak meg.

Az elkövetkező napokban az előrejelzések szerint nagyon magas átlaghőmérséklet és napsütéses óraszámok várhatóak. Ezenfelül a lokálisan kissé szeles időjárás tovább szárítja a felszíni és a korona biomasszát.

A fokozott tűzkockázat miatt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságának egyetértésével, 2024. július 9-től elrendeli a tűzgyújtási tilalmat Budapesten és Pest vármegyében is. A hatóságok a korábban kihirdetett tűzveszélyes időszakot fenntartják Bács-Kiskun, Csongrád – Csanád, Baranya, Békés, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékben.

A Nébih óvatosságra inti a lakosságot: a cigarettacsikkeket ne hajítsák ki a gépkocsiból, mert azok az útmentén lévő növényzetet felgyújthatják. Fontos, hogy belterületen se gyújtsanak nagy lángmagasságú tüzet, ugyanis a füsttel felszálló égő zsarátnokok több száz méterre is tüzet idézhetnek elő.
A tűzgyújtási tilalom során a külterületi ingatlanokon fekvő erdőkben és fásításokban, illetve azok 200 méteres körzetében szintén tilos a tűzgyújtás. A korlátozás alatt a tűzgyújtás ugyancsak nem engedélyezett a kijelölt, kiépített erdei tűzrakóhelyeken sem.
Az aktuális tűzgyújtási tilalomról és a tűzgyújtási szabályokról a www.erdotuz.hu-n szerezhetnek információkat.

Forrás: NÉBIH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

MÁK: Egyeztetésre fel!

Print Friendly, PDF & Email

A Magyar Államkincstár elkezdte kiküldeni a 2024. évi egységes kérelemhez kapcsolódó első körös egyeztető leveleket.

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A Magyar Államkincstár a mai nappal elkezdi előkészíteni és ügyfélkapura kiküldeni a 2024. évi egységes kérelemhez kapcsolódó első körös egyeztető leveleket.

Fotó: Wikipédia

Ezen egyeztető döntéseket azon kedvezményezettek kapják, akik kérelmében

  • túligénylés vizsgálat során megállapításra került, hogy az adott referenciaterület mérete kisebb, mint az adott területre benyújtott igénylések méretének összege. Határidő: lehetőség szerint minél hamarabb, de legkésőbb 2024. szeptember 30.
  • a berajzolt táblák tolerancia feletti egymásra fednek. Határidő: lehetőség szerint minél hamarabb, de legkésőbb 2024. szeptember 30.
  • az extenzív/intenzív gyümölcs támogatásra jelölt táblák vonatkozásában az előző évi adatok alapján feltételezhetőleg fennálló szabálytalanság került detektálásra. Határidő: lehetőség szerint minél hamarabb, de legkésőbb 2024. szeptember 30.
  • az évelő szálas fehérjenövényekkel kapcsolatosan az előző évi adatok alapján feltételezhetőleg fennálló szabálytalanság kerül jelzésre. Határidő: lehetőség szerint minél hamarabb, de legkésőbb 2024. szeptember 30.
  • a termeléshez kötött növénytermesztés támogatás jogcímekkel kapcsolatos minősített szaporítóanyag igazolásokra vonatkozó adatszolgáltatás vált szükségessé. Az adatmegadás az előlegfizetés feltétele, ezért a határidő legkésőbb 2024. szeptember 30.
  • a nem védett nem termelő tájképi elemek/egyéb tájképi elemek arányának táblaszintű vizsgálata során a nem termelő tájképi elem vagy elemek, illetve egyéb tájképi elemek együttes területe – ide nem értve a védett tájképi elemet, igényléstől/jelöléstől függetlenül – a tábla legfeljebb 50%-át foglalhatja el. A tábla kijavítása vagy a támogatási igény visszavonása szükséges. Határidő: lehetőség szerint minél hamarabb, de legkésőbb 2024. szeptember 30.

A tényleges vetés dátumát a vetéstől számított 15 napon belül kell bejelenteni.

  • betervezett, ám még tényleges vetési dátummal nem rendelkező másodvetés található, melyeket a kedvezményezett 2024. június 30-ig betervezett, de a tényleges megvalósítását még nem jelentette;
  • betervezett, de a tervezési adatok sorában tényleges megvalósítási dátummal nem rendelkező, Agro-Ökológiai Programot (továbbiakban: AÖP) érintő agrotechnikai művelet található, melyeket az kedvezményezett 2024. június 30-ig tervezett megvalósítani;

Az AÖP jogcím keretében a 2024. január 1. és 2024. december 31. napja között elvégzett készítmény kijuttatások fogadhatók el.

Olyan esetben is kaphat a kedvezményezett tájékoztatást, ha egy adott agrotechnikai művelet tervezett elvégzésének dátuma és a tényleges elvégzés dátuma nem egy sorban került berögzítésre. Ezen esetben új bejelentésre nincs szükség!

A tényleges tevékenység dátumát a tevékenység elvégzésétől számított 15 napon belül kell bejelenteni.

Az egyeztetési kötelezettségének kizárólag a „W0242 számú Egységes kérelem Adatváltozás 2024” elektronikus nyomtatvány kitöltésével és annak ügyfélkapun történő benyújtásával lehet eleget tenni, egyéb dokumentumot a Kincstár nem vehet figyelembe.

Forrás: MÁK

Tovább olvasom