Mezőgazdaság
Nagy lökést kap az agrárium felzárkózása
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar a pandémiás helyzetben is bizonyította stratégiai jelentőségét, és most jó esély van arra, hogy a következő uniós ciklusban a fejlesztésre fordítható brüsszeli forrásokat a lehetséges maximális mértékkel egészítse ki a nemzeti költségvetés. Ez példátlan ütemű fejlődést indíthat el a magyar élelmiszer-gazdaságban.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar a pandémiás helyzetben is bizonyította stratégiai jelentőségét, és most jó esély van arra, hogy a következő uniós ciklusban a fejlesztésre fordítható brüsszeli forrásokat a lehetséges maximális mértékkel egészítse ki a nemzeti költségvetés. Ez példátlan ütemű fejlődést indíthat el a magyar élelmiszer-gazdaságban – nyilatkozta Nagy István agrárminiszter a Világgazdaság-nak.

Példátlan ütemű fejlődést kezdődhet a magyar élelmiszer-gazdaság mondta Nagy István agrárminiszter (kép: Vémi Zoltán – Világgazdaság)
Személyesen, az agrárirányítás vezetőjeként hogyan élte meg a rendkívüli időjárási körülményekkel, állatbetegségekkel és koronavírus-járvánnyal terhelt idei évet?
Mindenki tisztában van azzal, hogy 2020 mennyire nehéz év volt, de történtek pozitív események is. Március 14. egy emlékezetes pillanat volt, mert azon a napon háromszor többet vásároltak az emberek, mint egy karácsonyi nagybevásárlás hétvégéjén. Másnap pedig újra volt a polcokon áru. Úgy is fogalmazhatok, hogy a mezőgazdaság és az élelmiszeripar azon a napon nagykorúvá vált. Mindenki azt gondolta, hogy ellátási nehézségek lesznek, ám ha üresen maradt egy-egy polc, az nem az áruhiány, hanem logisztikai probléma miatt volt. Tavasszal jártam az országot, és előfordult, hogy hajnalban, amikor találkoztam a szántani induló gazdával, megkérdeztem: ön nem fél? Mire azt válaszolta: „Most van itt a vetésidő, vetni kell.” Fantasztikus érzés volt ezt hallani, és ugyanilyen emberi helytállást tapasztaltam az élelmiszeriparban is.
A nemzetközi versenyben is tudott profitálni az ágazat a válságállóságából?
Erre egy kiváló példa, hogy amikor az olasz tésztagyártók nem tudták teljesíteni a nemzetközi megrendeléseiket, akkor jött a Gyermelyi, és soha nem látott mértékben foglalt el piacokat külföldön. Jó volt látni a cég vezetőinek az örömét és azt, ahogyan tervezgetnek, hiszen az új piacok megtartásához fejleszteni kell, új malmot kell építeni.
A legnagyobb járvány közepén azt tervezni, hogy miként lehet előteremteni cirka hétmilliárd forintot, és hogyan épül új malom Gyermelyen – ezekért a pillanatokért érdemes dolgozni.
És ha abból a szempontból értékeli az évet, hogy mennyivel jutott közelebb a magyar agrárium ahhoz a célhoz, amelyet erre a kormányzati ciklusra megfogalmaztak?
Hadd menjek vissza az alapokhoz: már a miniszteri meghallgatásom óta egy szó határozza meg a munkámat, ez pedig a versenyképesség, mindent e szemüvegen keresztül vizsgálok. Bármilyen nehézségek voltak is az idén, ezen a téren végül is nagyon nagy lépést tettünk előre. Ebben az évben született meg az osztatlan közös tulajdonú termőföldek felszámolásának a megoldása, az öntözéses gazdálkodásról, valamint az őstermelői adózásról és a családi gazdaságokról szóló törvény, és csak ez a három jogszabály lebont egy sor, a versenyképességet gátló tényezőt.
Mekkora gazdálkodói réteget érint a családi gazdaságokról szóló jogszabály, és milyen hatása lehet?
A 290 ezer őstermelő és 83 ezer családi gazdaságban dolgozó január 1-jétől három működési forma közül választhat: maradhat őstermelő, alapíthat őstermelők családi gazdaságát vagy családi mezőgazdasági társaságot.
A kedvezmények mindhárom forma esetében számottevők. Egymillió forintig semmilyen kötelezettsége nincs a termelőnek, ami az olyan kistermelők számára segítség, akik csak a feleslegüket viszik ki a piacra. Egy- és tízmillió forint között már bevallást kell készíteni, de nem kell adót fizetni. Az őstermelői kategóriában a tíz- és húszmillió forint árbevétel közötti sávban kell átalányadót fizetni: 10 százalék számít jövedelemnek, és ennek a 15 százaléka adónak. Ez azt jelenti, hogy húszmillió forintos árbevételig 150 ezer forintos átalányadóval egy gazda minden, az állammal szemben fennálló kötelezettségét teljesítette a személyi jövedelemadóból. Ez egy versenyképes ajánlat, amely vonzóvá teszi az agrárgazdálkodást, és segíti a generációváltást.
A kalászosok az aszály ellenére jó termést hoztak, az őszi betakarítású kultúráknak pedig jót tett az eső. Az állattenyésztőket viszont a sertéspestis és a madárinfluenza sújtotta, illetve sújtja. Ők mire számíthatnak?
Kiírtunk egy pályázatot az állattartó telepek korszerűsítésére 50 milliárd forintos kerettel, de 330 milliárdnyi igény jött be. Ha a kormány végül kiegészíti a forrásainkat a nemzeti költségvetésből, és hozzátesszük a nálunk megmaradt támogatási összegeket, fel tudjuk majd emelni ezt a keretet 200 milliárd fölé is. Ez – 50 százalékos intenzitással számolva – 400 milliárd forintnyi beruházást generál az állattenyésztésben. Ezt már elhatároztuk, áprilisra pedig meg fognak születni az első ehhez kapcsolódó döntések. A kertészetben szintén intenzív építkezés folyik, a legmodernebb technológiákat hozzuk be. Ez megint egy fantasztikus történet lesz a maga 30 milliárdjával, és jön majd hozzá még 20 milliárdos öntözésfejlesztés is. Ha sikerül elfogadtatni a magyar terveket, akkor az uniós helyreállítási alapból mindezek mellett még 270 milliárd forint körüli összeget fogunk öntözésfejlesztéshez kapcsolódó programokra fordítani a következő hat esztendőben.
A részletekről még folyik a vita, de megszületett egy kompromisszumos megállapodás az új közös agrárpolitikáról. Ebben mennyire sikerült a magyar érdekeket érvényre juttatni?
Ez a kompromisszum nagyon nagy harcok árán született, és számunkra nagy győzelem. Fontos eredmény, hogy a tíz hektárnál kisebb területen gazdálkodókra nem vonatkoznak azok a pluszelőírások, amelyeket minden nagyobb gazdának kötelező lesz betartania. Ez helyénvaló is így, hiszen a tíz hektárnál kisebb területek eleve magukban hordozzák a termelési és biológiai sokszínűséget. Szintén óriási dolog, hogy sikerült megőrizni a forrásokat a gazdák számára. Akár 26 százalékos is lehetett volna a csökkenés, de végül ennél jóval kisebb mértékben szűkülnek a források. Tény persze, hogy ezért a gazdáknak több erőfeszítést kell tenniük. De küzdünk azért, hogy azok a szabályok, amelyeket az európai gazdáknak be kell tartaniuk, legyenek érvényesek a harmadik országokból szállítókra is.
Védjük meg ezzel az európai gazdáinkat, és – nem győzöm hangsúlyozni – a fogyasztóinkat is. Az teljes képtelenség, hogy miközben Európában egyre erősebb azoknak a hangja, akik megtiltanák a ketreces tojástermelést, az EU óriási hitelt biztosít Ukrajnának egy olyan tojásfarm létrehozására, ahol ketreces tojástermelési rendszer van. Azon is dolgozunk, hogy vegyék figyelembe az országok eddigi áldozathozalatát. Hollandia például egy hektárra háromszor annyi növényvédő szert használ, mint Magyarország, ne várjuk azt, hogy mind a két ország 30 százalékkal csökkentse a felhasználást. Nagyon szívesen látnék egy abszolút számot, amely mindkét országra vonatkozik. Azt látatlanban aláírnám.
Mennyire befolyásolja a mi versenyképességünket, hogy például a magyar élelmiszer-gazdaság szempontjából fontos Romániában a területalapú támogatások pozíciójavulást hoznak a termelőknek, míg nálunk nem?
A gazdák számára a leginkább kézzelfogható a földalapú támogatás. Hogy ennek szintjét a lehető legnagyobb mértékben megőrizzük 2023 után is, a vidékfejlesztési támogatások forrásaiból a maximális 25 százalékot át szeretnénk ide csoportosítani. De gondolnunk kell arra is, hogy mi lesz így a második pillérrel, amelynek forrásaiból jönnek létre a beruházások és az élelmiszeripari fejlesztések. Erre is van a magyar kormánynak tett javaslatunk: a vidékfejlesztési forrásokhoz kapcsolódó hazai kiegészítést emeljük fel a maximumra, tehát 80 százalékra. Csak viszonyításképpen: ez most 17,5 százalék. Ha sikerül elérnünk a 80 százalékot, az lehetőséget teremt a gazdák számára arra, hogy a következő hét évben utolérjék uniós társaikat. Ez a stratégiai cél.
Milyen mértékben érintheti ez a nemzetgazdaság anyagi forrásainak elosztását?
Ennek a megítéléséhez visszautalnék arra, hogy az élelmiszer-gazdaság milyen, már-már emberfeletti teljesítményt tett le az asztalra a pandémiás időkben. De nem csak akkor teljesített meggyőzően a szektor, hiszen az agrártermékek aránya 2019-ben a teljes nemzetgazdaság külkereskedelmi többletéből 64 százalék volt, ugyanez az arány az idén, az első nyolc hónapban már 85,7 százalékra emelkedett. Az agrárgazdaság tavaly 3,1 milliárd, az idén január és augusztus között pedig 2,2 milliárd euróval járult hozzá a nemzetgazdaság többletéhez, ami az előző évben még elérte a 4,9 milliárd eurót, az utóbbi időszakban viszont csak 2,5 milliárd eurót tett ki. Ez azt jelenti, hogy ebben a nyolc hónapban a teljes nemzetgazdasági többlet döntő részét az agrárium adta. Vagyis valós és nélkülözhetetlen teljesítményről beszélhetünk.
Jövőre mekkora támogatási összeg kifizetését tervezik?
Terveink szerint agrár- és vidékfejlesztési támogatások címén 782 milliárd forint kerülhet a gazdálkodók számlájára. Ebből tisztán hazai költségvetésből finanszírozott nemzeti támogatásokra 94 milliárd forint, uniós társfinanszírozással működő piaci támogatásokra mintegy 30 milliárd forint, tisztán uniós közvetlen támogatásokra 455 milliárd forint, a Vidékfejlesztési program és a Magyar halgazdálkodási operatív program működésére pedig 203 milliárd forint várható.
Milyen változások jöhetnek a szabályozásban?
A szőlészetről és borászatról szóló, már elfogadott törvényjavaslat eredményeként augusztus elsején a szőlő-bor ágazat magyarországi szabályozásának átfogó reformja kezdődik. Az első negyedévre szóló terv az, hogy bevezetjük a mezőgazdasági krízisbiztosítási rendszert. Ezzel olyan új, Európában is egyedülálló kockázatkezelési eszköz válik a növénytermesztők és az állattenyésztők számára elérhetővé, amellyel lehetővé válik a külső tényezők okozta kár enyhítése. Ilyen tényezők például az állat- és növénybetegségek vagy a piaci árak tetemes csökkenése.
A legfőbb cél pedig a generációváltást segítő, azaz az öröklés kérdéskörét rendező szabályrendszer kialakítása és megújítása. Nekem ez a legfontosabb történet, mert ez teszi föl a pontot az i-re abban a folyamatban, amely az egész őstermelői és gazdálkodói tevékenység működési környezetének rendbetételével kezdődött. Ha ezt 2021-ben le tudjuk tenni az asztalra, én elégedett leszek.
Jövőre a tervek szerint 782 milliárd forint támogatást fizetnek ki.
Forrás: Világgazdaság internetes hírportál
Mezőgazdaság
Felavatták a Nébih új állatházát és magas biztonsági fokozatú kutatólaboratóriumát
Kutatólaboratóriumot adtak át Gödöllőn
Dr. Nobilis Márton élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár és Dr. Nemes Imre, a Nébih elnöke felavatta Magyarország egyik legnagyobb állatházát és magas biztonsági fokozatú (BSL-3-as szintű) kutatólaboratóriumát Gödöllőn. A fejlesztés a hazai kutatások támogatása érdekében jött létre. A létesítményben az állatbetegségek kórokozóit vizsgálják, valamint vakcina kipróbálási vizsgálatok zajlanak majd.

Fotó: NÉBIH
Az avató ünnepségen dr. Nobilis Márton államtitkár elmondta, a Nébih legújabb fejlesztése a hazai állategészségügy és élelmiszerelőállítás területén meghatározó lesz, hiszen az állatházban és a kutatólaboratóriumban a jelentős állatbetegségek kórokozóit veszik górcső alá. A vakcina kipróbálási vizsgálatoknak köszönhetően hatékonyabban küzdhetnek meg majd például a madárinfluenzával vagy az afrikai sertéspestissel. Ezenfelül európai uniós pályázatok keretében alap- és alkalmazott kutatások elvégzését is tervezik a BSL-3-as szintű létesítményben.

Fotó: NÉBIH
Az államtitkár kiemelte: „A ma bemutatott állatház Európában kivételesnek számít, hozzánk legközelebb Németországban, Olaszországban és Lengyelországban található hasonló. Az ingatlanfejlesztési koncepció részeként indított fejlesztések pedig tovább folytatódnak. A közeljövőben a Nébih budapesti telephelyén egy korszerű ügyfélközpontot is kialakítanak majd annak érdekében, hogy az ügyfelek állategészségügyi diagnosztikához kapcsolódó igényeit egy helyszínen, ezáltal hatékonyabban tudják kiszolgálni.” – mondta el dr. Nobilis Márton.
Dr. Nemes Imre, a Nébih elnöke kifejtette, a hivatal három állategészségügyi diagnosztikai laboratóriumot működtet: Budapesten, Debrecenben és Kaposváron. A jelenleg legnagyobb veszélyt jelentő betegségek közül kiemelte a madárinfluenzát és az afrikai sertéspestist. Előbbi kapcsán a Nébih laboratóriumaiban naponta 8-10 ezer tamponmintát, míg az afrikai sertéspestis esetében 3-4 ezer vér- és szervmintát tudnak feldolgozni. Éves szinten ez mintegy 2 millió vizsgálatot jelent. Dr. Nemes Imre elmondta: „E számok alapján jól látható, hogy az állategészségügy jelentős erőforrást igényel, éppen ezért az elmúlt évek laboratóriumi fejlesztései során a Nébih kiemelt figyelmet fordított a kapacitásbővítésekre.”
A Nébih elnöke beszédében kiemelte azt a jelentős szakmai sikert, hogy a járványügyi intézkedéseknek köszönhetően házi sertésekben egyelőre nem igazolódott az ASP jelenléte.
A vadállományban azonban évek óta jelen van. A betegség leküzdésében nagy segítséget jelenthet majd a most átadott állatház és BSL-3-as kutatólaboratórium. Az ASP-vel szemben ugyanis jelenleg nincs vakcina az Európai Unióban. Erre reagálva az EU kutatási programot hirdetett a Horizon2020 programban, melynek részeként 13 vakcinajelölt hatékonyságát és ártalmatlanságát vizsgálják, Spanyol- és Olaszország mellett hazánkban, a Nébih a gödöllői telephelyén.
Forrás: NÉBIH
Mezőgazdaság
Nem változott a nemzetközi élelmiszerkosár ára novemberben
Róma, 2023. december 8. – Stabil maradt a globális terményárakat összesítő mutató novemberben, mivel a gabonafélék alacsonyabb árát a növényi olajok drágulása ellensúlyozta – olvasható az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) közleményében.

Kukoricatábla Észak-Macedóniában. ©UN/Aleksandar Dimishkovski
Ezzel a FAO élelmiszerár-index – ami a nemzetközi kereskedelem legfontosabb élelmiszer-alapanyagainak havi árváltozását követi – megmaradt az októberi szintjén, ám éves viszonylatban 10,7%-ot csökkent.
A gabonafélék árindexe 3,0%-kal nőtt október óta miután a szemestermények ára – élen a kukoricával – 5,6%-kal esett és a búzáé 2,4%-kal. A rizsfélék árindexe stabil maradt a különböző piacok egymással ellentétes ármozgásainak hatására.
Eközben a növényi olajok árindexe 3,4%-kal emelkedett októberhez képest. A pálmaolaj nemzetközi piaci ára 6%-kal erősödött novemberben a főbb importőr országok élénkülő kereslete és a főbb termelők szezonálisan kisebb kibocsátása nyomán. A napraforgóolaj ára is nőtt valamelyest, míg a szójáé és a repcéé csökkent.
A tejtermékek összességében 2,2%-kal drágultak, a vaj és a sovány tejpor iránti megnövekedett ázsiai és az ünnnepek okán a nyugat-európai kereslet miatt.
A cukor árindexe 1,4%-kal emelkedett, így már 41,1%-kal szárnyalja túl az egy évvel korábbi szintjét. A mozgás fő oka a globális készletek körüli aggodalmakban keresendő, mivel a termelési kilátások romlottak a fő termelő Thaiföldön és Indiában az El Niño okozta száraz időjárási körülmények miatt.
A húsfélék árindexe 0,4%-kal bár, de csökkent októberhez képest, tükrözve a baromfi-, sertés- és szarvasmarhahús bőséges készletei miatti árcsökkenését.
Globális gabonatermelés
A FAO szakértői tovább emelték a gabonakibocsátás várható mennyiségét a ma megjelent Gabonakészletek és -igények gyorsjelentésben. A globális gabonatermelés 2023-ban elérheti a 2 823 millió tonnát, ami az előző évhez képest 0,9%-os növekedést jelentene és a 2021-es rekordot is 10,3 millió tonnával haladná meg.
Felfelé korrigálták az orosz búzatermésre és a török és amerikai kukoricatermésre vonatkozó becsült adatokat, míg az argentin és brazil kukoricakibocsátást valamelyest kisebbre várják. Közben szintén mérsékelték az Európai Unió és Mexikó kukoricatermelésére vonatkozó előzetes becsléseket. A globális rizstermelés a 2023–24-es szezonban 0,8%-kal bővülhet.
További részletek itt.
Forrás: FAO
Mezőgazdaság
Hosszú távú jövőkép az EU vidéki területei számára
EU Tanácsa következtetéseket hagyott jóvá a hosszú távú jövőképről.
A EU Tanácsa következtetéseket hagyott jóvá az EU vidéki területeire vonatkozó hosszú távú jövőképről.
E következtetésekben politikai iránymutatást nyújt a Bizottságnak és a tagállamoknak a vidéki térségek és a vidéki közösségek jólétének, rezilienciájának és társadalmi szövetének fokozottabb megszilárdításához.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay
A vidéki térségek kulcsfontosságú szerepet töltenek be az uniós gazdaságokban és társadalmakban
Az uniós mezőgazdasági miniszterek az általuk egyhangúlag jóváhagyott következtetésekben elismerik, hogy a vidéki térségek nélkülözhetetlen hozzájárulást nyújtanak az EU gazdasági erejéhez, a zöld és digitális átálláshoz, valamint az éghajlat-politikához. Emellett a következtetésekben kiemelik a vidéki térségeknek a fenntarthatóság és az élelmezésbiztonság biztosításában, továbbá a helyi közösségek kulturális örökségének megőrzésében betöltött szerepét.
Különös hangsúlyt helyeznek a mezőgazdaság jelentőségére, többek között az uniós élelmiszerrendszerek nyitott stratégiai autonómiájának biztosítása és a külső függőségek csökkentése tekintetében. Mindez különösen fontos a jelenlegi geopolitikai helyzetben.
A sokrétű kihívások átfogó megközelítést igényelnek
A miniszterek a következtetésekben kiemelik a vidéki térségek összetettségét és sokféleségét, hangsúlyozva azokat a sajátos kihívásokat – így például a népesség csökkenését és elöregedését, a nemek közötti szakadékokat, a korlátozott konnektivitást, a fejletlen infrastruktúrát vagy a megfelelő foglalkoztatási lehetőségek hiányát –, amelyekkel e térségek közül számos szembesül.
Ha karácsonyi ajándékot keresel, akkor itt az Agro Jager Shopja! Kattints a képre!
Gondoskodunk a vidék hangjának meghallásáról
E sokféle kihívásra válaszul a Tanács olyan átfogó megközelítést szorgalmaz, amely a vidéki polgárokkal együttműködésben, valamint a helyi és regionális hatóságok és közösségek szerepvállalásával kerül kidolgozásra. A miniszterek emellett hangsúlyozzák, hogy a helyi akciócsoportok fontos szerepet játszanak a LEADER kezdeményezésben, valamint a kozosseg vezérelt helyi fejlesztési stratégiák végrehajtása tekintetében az alulról felfelé építkező megközelítésben.
Jobb konnektivitás és digitális készségek
A miniszterek a következtetésekben hangsúlyozzák továbbá a digitális átállás, az innováció és a konnektivitás – többek között a széles sávú lefedettség – fontosságát. E tekintetben kiemelik a képzési lehetőségeknek és a digitális készségek fejlesztésének az alapvető jelentőségét.
Beruházás a vidéki térségekbe
A miniszterek elismerik, hogy e hosszú távú jövőkép megvalósítása szempontjából mennyire fontosak az uniós, a nemzeti, a regionális és a helyi forrásokból finanszírozott beruházások. A finanszírozás észszerűsítése hozzájárulna a közszolgáltatások alacsony szintű elérhetőségének az orvosolásához, valamint az infrastruktúra és a konnektivitás javításához. Ebben az összefüggésben minden releváns uniós szakpolitikát és eszközt ki kell használni, és megfelelő forrásokkal kell hozzájárulni a vidéki térségek támogatásához – e tekintetben fokozni kell a szakpolitikák és eszközök koherenciáját és szinergiáit.
A finanszírozás optimális igénybevételének biztosítása érdekében a miniszterek felszólítják a Bizottságot, hogy hozzon létre egy nyomonkövetési eszközt a vidéki térségeket támogató uniós finanszírozás értékelésére, valamint alakítson ki eljárást azzal a céllal, hogy biztosítsa a vonatkozó uniós szakpolitikák és eszközök koherenciáját és szinergiáját.
Generációváltás
A miniszterek a következtetésekben elismerik továbbá, hogy a demográfiai változások kedvezőtlen hatást gyakorolnak a vidéki térségekre, így többek között elnéptelenedéshez vezetnek. A miniszterek ezért olyan megoldásokat szorgalmaznak, amelyek célja, hogy a vidéki térségek vonzzák a fiatalokat, így többek között a fiatal mezőgazdasági termelőket is.
A javasolt megoldások közé tartoznak a következők: a fiatalok számára a forráshoz és földhöz jutás megkönnyítése, változatos munka- és képzési lehetőségek biztosítása számukra, valamint a helyi döntéshozatalba való bevonásuk.
Nők a vidéki területeken
A miniszterek által a következtetésekben figyelembe vett másik társadalmi szempont a nők szerepe. A Tanács úgy véli, hogy támogató intézkedésekre van szükség új munkalehetőségek teremtéséhez és a nőknek a döntéshozatalba való fokozottabb bevonásához. A miniszterek e tekintetben kiemelték, hogy szintén fontos célt jelent a nőknek a gazdálkodásban való egyenlő részvétele.
Következő lépések
Az uniós vidéki térségek rezilienciájának és jólétének előmozdítása érdekében a Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy – átfogó és rugalmas megközelítést követve, valamint releváns mutatókat alkalmazva – mérlegelje a jövőképnek egy teljes körű uniós vidékfejlesztési stratégiává történő kidolgozását.
A Tanács emellett ösztönzi a tagállamokat a Vidékfejlesztési Paktum keretében történő további szerepvállalásra, valamint arra, hogy nemzeti, regionális és helyi szinten folytassák a vidéki térségek javát szolgáló stratégiák és cselekvési tervek kidolgozását.
További információk az Európai Tanács honlapján elérhetők.
Forrás: NAK