További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
Magyarország célja, hogy mielőbb le lehessen zárni a tárgyalásokat az új uniós agrárpolitikáról, amely alapjaiban befolyásolja a gazdatársadalom jövőjét. Hazánk ugyanakkor csak a magyar gazdálkodók érdekét szolgáló agrárpolitikát hajlandó elfogadni.
Magyarország célja, hogy mielőbb le lehessen zárni a tárgyalásokat az új uniós agrárpolitikáról, amely alapjaiban befolyásolja a gazdatársadalom jövőjét. Hazánk ugyanakkor csak a magyar gazdálkodók érdekét szolgáló agrárpolitikát hajlandó elfogadni – hangsúlyozta Nagy István agrárminiszter a Magyar Nemzet újságírójának, Nagy Kristófnak. Az agrárminiszter kiemelte: eddig komoly részsikereket értünk el, de az e heti uniós csúcson még olyan fajsúlyos dolgok gyakorlati megvalósításáról kell megegyezni, mint a kisebb gazdaságokat érintő előírások vagy a versenyképesség és a klímavédelmi intézkedések közötti egyensúly.
– Bízom benne, hogy mielőbb megállapodunk az európai uniós közös agrárpolitika jövőjéről. Az eddigi egyeztetéseken sikerült már letennünk a jövő néhány fontos alapkövét. Már majdnem készen áll a hazai gazdatársadalom jövőjét alapvetően befolyásoló európai agrárpolitika 2023-ban kezdődő új ciklusának szabályrendszere – fogalmazott lapunknak Nagy István, aki részt vesz az újabb, várhatóan utolsó egyeztetésen a tagállamok mezőgazdasági minisztereinek e heti brüsszeli találkozóján. A tárcavezető felidézte,
AZ UNIÓS KÖLTSÉGVETÉS ELFOGADÁSA MELLETT TAVALY OKTÓBERBEN AZ AGRÁRPOLITIKAI REFORMRÓL IS EREDMÉNYES TÁRGYALÁSOKAT ZÁRTAK A TAGÁLLAMOK MINISZTEREI. A VÉGSŐ DÖNTÉS UGYANAKKOR VÁRHATÓAN CSAK A KÖVETKEZŐ NAPOKBAN SZÜLETIK MEG,
amikor a Mezőgazdasági és Halászati Tanács, az Európai Parlament és az Európai Bizottság az utolsó, politikai szempontból legvitatottabb kérdéseket igyekszik lezárni.
– Az októberi megállapodás jól tükrözte mindazon magyar érdekeket és célokat, melyeket 2018-tól, vagyis a tárgyalások kezdetétől képviseltünk.
A mostani tárgyalások egyik legfőbb célja az elért eredményeink megvédése – hangsúlyozta Nagy István, a hazánk által elért eredmények közül példaként említve, hogy sikerült fenntartani az eddig alkalmazott támogatási eszközök folytonosságát. Ez azt jelenti, hogy
A TÁMOGATÁSI RENDSZER FŐBB ELEMEI ÉS ALAPVETŐ SZABÁLYAI VÁRHATÓAN NEM VÁLTOZNAK JELENTŐSEN. EMELLETT SIKERÜLT ÉRDEMBEN CSÖKKENTENI AZ ÚJ RENDSZER PÉNZÜGYI ÉS MŰKÖDÉSI KOCKÁZATAIT IS.
Nagy István figyelmeztetett: nem dőlhetünk hátra, mivel az előttünk álló tárgyalásokon még olyan fajsúlyos kérdésekben kell megállapodni, mint a nagyobb összegű támogatások csökkentésének és elvonásának kérdése vagy az agrárökológiai program megvalósításának főbb szabályai.
Kiemelten fontos az érzékeny mezőgazdasági ágazatokat segítő, úgynevezett termeléshez kötött támogatásokra fordítható összeg felső határának mértéke, a környezet- és klímavédelmi beavatkozásokra szánt kiadások nagysága és az új rendszer rugalmassága. Egyezségre kell jutni a kistermelői kör célzott támogatásának konkrét feltételeiben is.
– Az új agrárpolitika bevezetése előtt kellő felkészülési időre van szükség, ezért
MAGYARORSZÁGNAK IS AZ A CÉLJA, HOGY A TÁRGYALÁSOKAT MÁR EZEN A HÉTEN LE TUDJUK ZÁRNI. ERRE AZONBAN CSAKIS AKKOR VAN LEHETŐSÉG, HA A VÉGSŐ KOMPROMISSZUM MESSZEMENŐKIG A MAGYAR GAZDATÁRSADALOM ÉRDEKEIT SZOLGÁLJA
– hangsúlyozta az agrárminiszter.
NAGY ISTVÁN NYOMATÉKOSÍTOTTA, HOGY A VÉGLEGES UNIÓS MEGÁLLAPODÁSRA CSAK AKKOR BÓLINT RÁ, HA TELJESÜLNEK HAZÁNK LEGFONTOSABB FELTÉTELEI.
Ezek közül kiemelte a környezet- és klímavédelmi célok és a versenyképesség közötti egyensúlyt. A magyar álláspont szerint a kisebb területen gazdálkodó, így védtelenebb termelőknek megkülönböztetett elbánásban kell részesülniük. Rugalmassá kell tenni a kisgazdaságok mellett a generációváltást jelentő fiatal gazdák támogatási szabályait is.
MEG KELL TARTANI AZ UNIÓS CSATLAKOZÁSI SZERZŐDÉSÜNKBEN GARANTÁLT ÁTMENETI NEMZETI TÁMOGATÁSOK RENDSZERÉT, A TERMELÉSHEZ KÖTÖTT TÁMOGATÁSOKRA FORDÍTHATÓ FORRÁSOK ARÁNYA PEDIG NEM CSÖKKENHET.
Nélkülözhetetlen a versenyképesség szempontjából jelentős vissza nem térítendő beruházási támogatások fenntartása is. Magyarország elemi érdeke az is, hogy elháruljanak az akadályok az öntözési beruházások támogatásának útjából.
Az eddigi legfontosabb eredményekről Nagy István azt mondta: jelentős ellenszélben, de sikerült megőrizni a 2027-ig az uniós forrásból Magyarországra érkező agrártámogatások költségvetését.
– A MAGYAR KORMÁNY TÖRTÉNELMI LÉPTÉKŰ DÖNTÉST HOZOTT AZZAL, HOGY NYOLCVANSZÁZALÉKOS NEMZETI TÁRSFINANSZÍROZÁST NYÚJT A VIDÉKFEJLESZTÉSI INTÉZKEDÉSEK FINANSZÍROZÁSÁRA, KIEGÉSZÍTVE AZ UNIÓS FORRÁSOKAT. EZ ÓRIÁSI LEHETŐSÉG, AMELY EGYRÉSZT SOHA NEM LÁTOTT MODERNIZÁCIÓT, FEJLŐDÉST HOZHAT, MÁSRÉSZT PEDIG MINDEN KORÁBBINÁL TÖBB PÉNZT JUTTAT A TEREMTETT KÖRNYEZETÜNK MEGÓVÁSÁRA IS
– tette hozzá Nagy István.
Írta: Nagy Kristóf, Magyar Nemzet
Az eredei cikket itt lehet elérni:
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/csak-a-magyar-gazdak-erdekeit-szolgalo-agrarpolitikat-fogadunk-el-9842801/?fbclid=IwAR2iNBLWFeI9ig_eyzuFZk1LwOfyjQEkTOdprDQ8GNrLIt2RqZOsb2_LUZU
Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.
Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.
Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.
Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.
A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.
A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.
A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.
Forrás: AM
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.
A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.
Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.
Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.
Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Forrás: NAV