Keressen minket

A négy kapitális harcsa

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Márkus Tamás egyszerre több kapitális harcsát akasztott. Élményeiről beszámolt lapunknak:

Fotó: Márkus Tamás – Agro Jager News

Kezdeném egy gyors bemutatkozással. Márkus Tamás, vagyok 41 éves. 10 éves korom óta horgászom. Ez alatt a 31 év alatt végigjártam az összes fajta horgászatot és az elmúlt 8 évben aktívan horgászok az édesvíz királyára, a harcsára! Ez alatt a harcsázásban is végigjártam mindent! Mindegyik stílusát kipróbáltam, de a spanolós módszer vált be a legjobban, nekem ez a legeredményesebb. Mikor elkezdtem harcsázni, a legegyszerűbb módszert választottam, a stupekozást. Majd volt szerencsém megismerni Újvári Bencét (Black cat teszthorgásza), aki beavatott a spanolós horgászatba.

Úgy döntöttem, hogy szintet kell lépnem és ezt a módszert fogom használni. Rá is ment egy évem, mire minden trükkjét elsajátítottam. Ez alatt az egy év alatt szinte nem is fogtam halat,de nem adtam fel. Jól is döntöttem, mert utána rengeteg szebbnél szebb harcsát fogtam. Volt már dolgom nem egy, 2 méter feletti harcsával, de mindig olyan fotóra vágytam,hogy 2 db 2 méter feletti harcsa legyen a terítéken. Március közepén, mikor kilátogattam a kedvenc horgászvizemre, akkor nem is hittem, hogy milyen horgászatban lesz részem. Ráadásul előtte való éjszaka nem is aludtam, úgy gondoltam, hogy majd horgászat közben pihenek.

Aki tudja, hogy milyen a harcsázás, az tisztában van vele, hogy ki kell ülni a halat. Szóval reggel érkeztem a tóra, gyors táborállítás, csalihalazás, majd helykeresés a szerelékeknek. Mire mindennel végeztem, már elmúlt dél. Behordtam a szerelékeket, délután 2 óra lett, mire minden rendeződött. Na, akkor pihenek… – gondoltam magamban,de fél óra sem telt el és jött az első kapás! Durva fárasztás, kemény kirohanások,tudtam, hogy ez egy jó hal lesz. Szerencsére van már tapasztalatom benne… Úgy is volt, 15 perces fárasztás után sikerült egy 225 cm-es harcsát fognom. Sikítottam egyet az örömtől!

Fotó: Márkus Tamás – Agro Jager News

Lekötöttem a halat, bízva, hogy hátha most sikerül elcsípnem még egy kapitális példányt. Visszavittem a szerelékem és újra pihi. De az adrenalin dolgozott, úgyhogy nehezen aludtam el. Nem telt el fél óra és újra kapás. Most egy 160 cm-est fogtam. Lekötés és újrahúzás. Majd pihi. Estefelé brutális kapás és egy jó fárasztás. Tudtam, hogy ez is komoly hal lesz. Úgy is volt, 205 cm. És igen, megvan! Sikerült! Nagyon boldog voltam. Lekötés. 3. hal. Szuper. Visszahúztam, hogy sötétedés előtt ne járjam a vizet. És pihi próba. Mondanom sem kell, hogy hiába voltam fáradtabb, nehezen ment a pihenés. És sötétedésben újra kapás, egy 120 cm-es harcsa. Te jó ég! Mi jöhet még! Bár egyszer már volt egy hasonló pecám, de azok kisebbek voltak.

Újrahúzás, pihi, pici alvás és 11 óra után jött még egy 150 cm-es. Gondoltam, az ember így tervezzen pihenést! Persze csak csodálkoztam, hogy milyen peca ez. Na, újrahúzás. Épp, hogy megint egy kis alvás és következett egy hihetetlen kapás. Majdnem kitépte a botot a tartóból! Egy nagyon erős hal, nagyon kemény fárasztás. Kb 20 perc és megláttam! Ezt nem hiszem el, 2 méter feletti. (210 cm). Ezt már fel sem fogtam. 3 db 2 méter feletti hal! Hihetetlen. Nagyon örültem,de azért már éreztem,hogy fájnak a karjaim,de erőt vettem magamon és újrahúztam. Éjjel egy körül volt, mikor lefeküdtem. Le van kötve 3 db 2m feletti halam. Csak örültem magamban és nem hittem el. Majd elaludtam. Hajnal 3 után jött az, amire még csak gondolni sem mertem. Brutális kapás! Bevágás, majd zsinórt kér. Nem hittem el. Két kézzel kapaszkodtam a botban és nagyon húzott a hal, a karjaim nagyon fájtak már. Fárasztás közben jöttem rá, hogy nincs már több pányvám, amivel biztonságosan le tudom kötni a halat és ez nagyon jó hal lesz.

Egy bő 20 perces birkózás után sikerült partra húznom az eddigi legnagyobb halam, 230 cm. Egy kisebb harcsát elengedtem, hogy ezt le tudjam kötni a reggeli fotózásig. És csak csodálkoztam!!! 4 db 2 méter feletti hal!!! Nem bírtam folytatni, pihentem. Még este szóltam egy barátomnak,hogy reggel legyen szíves jöjjön fotózni, mert van 2 komoly halam. Reggel ő sem hitt a szemének. A fáradtság miatt akkor még én sem fogtam fel, hogy milyen pecában volt részem.

Fotó: Márkus Tamás – Agro Jager News

A fotózás sem volt egyszerű ilyen nagy halakkal. Nem húztuk sokáig, mert a halak épsége mindennél fontosabb. Gyors fotózás után mindegyik épségben elúszott. Majd egy pici pihenés és pakolás. A következő napokban fogtam csak fel, hogy 4 db 2 méter feletti harcsát fogtam. Úristen!!! Fogtam már sok 2 méter feletti harcsát,de ilyen peca az életben csak egyszer van. Nem nagyon tudok hasonló fogásról Magyarországon. Hihetetlen,hogy milyen szerencsés vagyok. Aki horgászik, az tudja, hogy a horgászathoz szerencse is kell. Remélem egyszer minden harcsahorgásznak lesz ilyen pecában része.

Horgász baráti üdvözlettel: Márkus Tamás

Harcsafogó bajnokságot szerveztek Ongán

Print Friendly, PDF & Email

Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében harcsafogó-bajnokságot szerveztek az Ongai Horgász Egyesület vízterületén. A megyeszékhelytől, Miskolctól, alig tíz kilométerre helyezkedik el a horgászterület, az Ongát és Gesztelyt összekötő út bal oldalán. A települést először 1222-ben említik. A magyar-török háború idején a települést felégették az Oszmán birodalom janicsárjai. A Rákóczi szabadságharc idején is sokat szenvedett a helyi lakosság. A 19.században Miskolc és környéke fejlődésnek indult, folyamatosan nőtt az iparban dolgozók száma. Talán ennek is köszönhető, hogy az Ongai Horgász Egyesületet a Diósgyőri Gépgyár dolgozói alapították 1972-ben.

Fotó: Pintye Róbert – Agro Jager News

A tórendszer rendkívül népszerű a békés és a ragadozóhalak szerelmeseinek egyaránt. Az egyesület által kezelt vízterület körülbelül 42 hektár, amit a helyi horgászok mellett egyre többen ismernek magyar és külfödi vendéghorgászok is.  A határ közelsége miatt jelentős a szlovák vendégek száma.

Pintye Róbert feleségével, Pintyéné Riegel Viktóriával indult az idei harcsafogó bajnokságon. A versenyt minden évben kétszer rendezik meg. Az esetek többségében barátjával versenyzik, de most Jávor Dániel nem tudott részt venni a megmérettetésen. A négy napos verseny nagyon sok szervezést igényelt, mivel mind a kettőjüknek szabadságot kellett kivenniük. Már összekészülni is kimerítő volt, mert a csalihal mellett számos dolgot kellett összepakoljunk – kezdte a beszámolóját Pintye Róbert.

A csalihalak miatt is aggódtam, mert a hetes tavon jelentős számban élnek a nagytestű csukák, amik nem kímélték a csalihalakat. Sokat fogtam belőlük.  Az a tó, amin a feleségemmel horgásztunk, körülbelül 14 hektár nagyságú, amely rendkívül mozaikos képet mutat. A vízmélység kettő és hat méter között változik. A verseny legelején Szabó János, az egyesület elnöke (?) koordinálta a sorshúzást, ami nekünk rendkívül kedvezően alakult. A tó jobb sarkára kerültünk. Nyolc órától délig volt lehetőségünk elfoglalni a helyünket és felkészülni. Ekkor még nem gondoltam, milyen izgalmakban lesz részünk, mivel a feleségem főleg a  háttértámogatásban segített. Horgászni, csak egyedül én horgásztam. A többi csapatban két-három fő is volt, így tudtak időnként pihenni a horgászat alatt. Én főleg akkor aludtam, amikor elfáradtam, vagy nem történt semmi a vizen. Bármilyen más esetben kapás esetén azonnal bevágtam, vagy a feleségem ébresztett. Érdekes tapasztalat volt a mostani megmérettetés, mert versenykörülmények között hasonló élményben egyszer sem volt részem. Minden harcsának én vágtam be, és fárasztottam. A kedves feleségem pedig mindenben segített. Nélküle el sem jövök.

Fotó: Pintye Róbert – Agro Jager News

Napról-napra egyre jobban fáradtunk.

Mivel a harcsa horgászata köztudottan az egyik legnehezebb, ezért a verseny szervezői az összes MOHOSZ által elfogadott technikát engedélyezték a versenyzőknek. Lehetett csónakból kuttyogtatni, pergetni, vagy a horgászat passzív módszereivel kapásra ingerelni a harcsákat. A pergetés az egyik legszebb de talán legnehezebb horgászati módszer. A négy nap során bárki bármit kipróbálhatott. A kuttyogtatás mellett én a spannolós módszert részesítettem előnyben.

Szerencsére a harcsák az első naptól kezdve egymás után érkeztek. A MOHOSZ által elismert szabályrendszer szerint csak a 60 centiméternél hosszabb halakat mérlegelték a halőrök és versenybírók. Kisebb-nagyobb halakat egymás után akasztottunk. A feleségemmel összeszokott csapatként egymás után szákoltuk meg az 5-6 kilós halakat. Sajnos, volt több rontott kapásom is. Szerettem volna fogni igazán nagy kapitális halakat is, ami csak a bevágásig sikerült. Az egyik hal kifejezetten nagy lehetett, mert pár másodpercig éreztem az erejét, de ekkor a horog kipattant a gerebenfogak közül. Nehéz pillanatok voltak ezek, amit kezelni is tudni kell. Emlékszem, gyerekként, ha valami nem sikerült, összepakoltam és hazamentem. De ez egy verseny, így nem adtuk fel. Nem volt mit tenni, kezdtünk mindent elölről. A harcsahorgászokat mindig a hite viszi előre. Sokan évekig, több tucat éjszaka kint ülve türelmesen várnak a kapitális egyedekért. A két méternél nagyobb harcsák meg az álomkategória, amiért sokan akár tíz évet is várnak.

Fotó: Pintye Róbert – Agro Jager News

A verseny során azonban ez most sajnos nem sikerült. Az igazán nagy halak minket és a többi 8-9 csapatot is messze elkerülték. A legnagyobb hal, amit kifogtam, 11 kilogramm súlyú volt. Sikereinkhez nagyban hozzájárultak Csepelényi Tamás kiegészítői. A második nap végén sajnos megváltoztak a körülmények. Az időjárás, légkör olyan szinten befolyásolta a halakat, hogy még kapásunk sem volt, de a többieknek sem.

Az első két nap sikerei azonban biztosították az első helyezésünket. Összesített mérlegelés után első helyezést értünk el, amely elérte a 30 kilogrammot. Ha bárki megakaszt egy igazán nagy halat, azonnal meg is nyeri a mostani megmérettetést.

Köszönöm a feleségemnek, hogy négy napig elviselt, és mindenben segített a versenyben – zárta beszámolóját Pintye Róbert.

Agro Jager News

A héregi busavadász

Sipos Csaba, pár óra leforgása alatt, körülbelül 60 kilogramm busát fogott:

Print Friendly, PDF & Email

Sipos Csaba a busahorgászok közösségének egyik ismert alakja. Egyik kedvelt horgászhelye a Neszmélyi-, és a Pilismaróti-öböl. Az utóbbi öböl a Dunakanyar egyik gyönyörű és népszerű része, ahol a folyó kiszélesedik és lassabban folyik, így ideális hely a horgászatra, vízi sportokra és pihenésre.

A település már ősidők óta lakott hely volt, amit az itt talált sok régészeti lelet is tanúsít. A község helyén állt az egykori római település, Castra Ad Herculem.

Sipos Csaba, pár óra leforgása alatt, körülbelül 60 kilogramm busát fogott ki, amely a hazai vizekben invazív fajként tartanak számon az ökológusok. Élményeiről beszámolt lapunknak:

Fotó: Sipos Csaba – Agro Jager News

1976-os születésű vagyok. Lényegében gyermekkorom óta horgászom. Tatabányán születtem, de Héregen lakom. A srácok viccesen a “Héregi Busavadásznak” hívnak, ami végül is is fedi a valóságot, hiszen teljesen bele vagyok bolondulva a busákba. Mindig azon gondolkozom, hogyan is csapjam be a “bambaképűeket”.

Körülbelül 10 év kihagyás után, 2023 ban kezdődött a “busaláz”, korábban semmit nem tudtam a busa horgászatáról. Kijártam a partra zaklatni a horgászokat, közben videókat néztem, gyűjtöttem az információkat.

Szerencsére sokan segítettek. Volt jó pár sikertelen horgászatom, ahogy most is van természetesen. Én is gyári termékeket vásároltam elsősorban, de jött a villanás.. “Megcsinálom magam a tablettákat”. Csináltattam szerszámot,készítettem préskeretet és elkezdtem kísérletezni.. Rengeteg kísérletezés és kudarc után összeállt az első jó receptem…. szobában üvegben teszteltem, akár egy kémikus.

Mára pontosan, gondosan kimérve, körültekintően készítem a saját tablettáimat. Elég szép sikereket érek el. Természetesen most is van, hogy én is hal nélkül jövök haza. Imádom a busákat kergetni..

Fotó: Sipos Csaba – Agro Jager News

Pilismaróti öbölbe indultam négy órakor. Öt órakor már csali a vízben volt. Tesztelési lázban égtem, mert egy teljesen új tablattát vittem ki aznap horgászni. Azért, hogy növeljem az esélyeimet, pár gombócot a vízbe jutottam. Alig telt el fél óra, elkezdődött az edzés. Felváltva húzták az orsót a busák. Mivel egyedül voltam, nem bírtam az iramot. Két óra múlva egy botot kivettem. Ennyi idő elég volt ahhoz, hogy elfáradjak. Nagyon nagy volt az örömöm!! Az új tabletták a várakozáson felül teljesítettek. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ennyire jó peca lesz a mai horgászatom.

Hat óra alatt 14 darab busát szákoltam meg. Sajnos három óriási megtépett, és természetesen volt hibás bevágásom is,  amit én rontottam el.

A horgászat végére 60 kilogramm volt az összsúly. 11 órakor összepakoltam, és hatalmas büszkeséggel inudltam el haza. Feleségemnek azonnal elmeséltem, milyen fantasztikusan alakult a horgászatom. Bátran kijelenthetem, hogy saját tablettával, édesebb a gyümölcs!

A sok tesztelés és beletett energia megtérült!

Mindenkinek jó horgászatot kívánok!

Írta és fényképezte: Sipos Csaba

Horgászat

Megdőlt az országos szürkeharcsa-rekord!

Print Friendly, PDF & Email

Bányai Péter június 10-én harcsázni indult, a Veszprém vármegyében található Széki-tóra, amely Devecsertől négy kilométerre található. Álmában sem gondolta, hogy a horgászata végén megdől az országos szürkeharcsa-rekord.

Élményeiről beszámolt lapunknak:

Sziasztok! Bányai Péter vagyok, a Széki-tó egyesületi tagjaként már 2009 óta hajtom aktívan a bajszosokat, bójás módszerrel. Az évek alatt öszzehozott a sors már sok szép példánnyal, a 70 centiméteres 55 kilós halakig. Szokásomhoz híven, a nagy esőzésre is tekintettel, 2024. június 10-én a helyemre indultam, ami a befolyó árok közelében helyezkedik el. Ez a harcsások egyik kedvenc horgászhelye. Bíztam az időjárásban és a hétköznapban, tudtam, üres lesz a tó, s ami számomra kedvező, se lámpázás, se zörgés. Csend lesz a tavon.

Fotó: Bányai Péter – Agro Jager News

17 óra felé szerelékemet bójás módszerrel kihelyeztem, bíztam az éjszakában. Valami lesz! De sajnos a kapás elmaradt! Hajnalban ébredve, egy kávé mellett vártam napfelkeltét. A csalihalak élnek. Nem értem, mi baj lehetett? Miért nem evett? Az időjárás kedvez, minden klappolt. Majd vizet szemlélve, a kihelyezett karómtól nem messze, hatalmas rablásra lettem figyelmes. Úristen! Ott a harcsa!  Mindjárt kapásom lesz, de a számára kedvező vadászterületet nem volt hajlandó elhagyni! A közelben horgászó harcsás barátomat hívtam, Tima Andrást! Hallod Bandi! Itt rabol!

Tőlem nem messze Bandi megjegyezte, az aktívan táplálkozó harcsát könnyebb megfogni! Nem tetováztam, telefon letéve, úszós szerelékkel gilisztával elindultam! Lassan, csorogva közelítettem meg a helyszínt! Vártam a rablást, de az úszón felkínált giliszta érdektelennek tűnt számára. Óvatlan mozdulat a csónakban és mintha ott se lett volna – eltűnt. Csalódottan kifelé vettem az irányt, pakolni kezdtem,majd hihetetlen módon újra jelet láttam. Gondoltam, a rengeteg táplálékhal közt pár szem gilisztám érdektelen számára, változtatnom kell. Fireball technikára szereltem, majd tenyeres dévérrel a horgon, újra elindultam a csónakkal! Féltem, ha túl közel megyek, újra eltűnik. Kb. a helyszíntől egy 15-20 méterre hajítottam a szerelékem!

Hát mondtam is magamban, azért ennek a becsapódásnak volt hangja. Megvártam, míg a csalim talajt ért, majd lassú vontatásba kezdtem volna, de a harmadik tekerésre hatalmas ütést éreztem a botomon! Amit bírtam, bevágtam. Megvagy – gondoltam én! Majd egy iszonyat erőt érezve, a csónakkal együtt elrohant velem vagy 50 métert. Hiába a bivalyfelszerelés, éreztem ő diktál. Tudtam, jó hal lesz. Kb. 20 perc fárasztás után, a karikára görbült bot végén végre öklömnyi buborékokat láttam! Végre – mondtam magamban, nem csak én, te is fáradsz! A sekély víz miatt ( 1,80m ) nemsokára sikerült felszínre kényszerítenem a fejét, akkor láttam meg pár másodpercre. Úristen! Ez hatalmas lesz! Tudtam, esélyem nincs csónakba emelni, se kesztyű, se semmi nálam…

Fotó: Bányai Péter – Agro Jager News

Higgadt maradtam. Amíg húzol, én gondolkodok – mondtam magamban. Tudtam, csak egy esélyem lesz.  A horgászhelyem mellett levő sekély vízben semmi akadály nincs, így arra vettem az irányt! Jónak tűnt, csak hogy a hal nem igen akart jönni 60-70 méternél közelebb a parthoz! Egyszerűen képtelen voltam a csónakban állva húzóerőt kifejteni. Tudtam egy esélyem van, nekem partra kell jutnom! Az orsón a kart átvàltva, partra ugrottam a csónakból! Végre kint vagyok! Azonnal folytattam a fárasztást, immár  biztos talajon. Ahogy csak bírtam, húztam a halat kifelé. Végre megindult felém, majd kb 2-3 méterre parttól, megjelent egy hatalmas száj és végre megláttam a hátát. Majd aztán semmi, se előre, se hátra! Hoppá! Leért a hasa a halnak. A botom félrerakva, azonnal a vízbe indultam! Mellette állva láttam, hát ez nem kicsi lesz! Kesztyű nélkül megragadtam  a száját és nem engedtem. Kis keringő a vízben, de én nyertem. Megvagy! Riasztottam Bandit! Gyere azonnal!!  Ez hatalmas!! Bandi azonnal jött is! A halat meglátva: Peti!! Ez hatalmas! – mondta. Mérjük le a hosszát!! Csak néztünk: 256 cm! Az igen!

Bandi módja le kell mérnünk a súlyát. Szerencsére Bandit már korábban öszzehozta a sors nagy hallal,  így kialakított egy kíméletes mérlegelőt az ilyen helyzetekre. Na!  Mérjük meg! Hoppá! Kettőnknek meg arrébb húzni is nehéz volt! Riasztottam harcsás barátaimat, Zsédely Attilát és Sass Gábort,  akik munkájukból rohantak segíteni! Na!  Emeljük!! Mindenki csak lesett, 127,4 kg!  Micsoda?? Riasztottuk halőreinket is, akik azonnal helyszínre siettek a hitelesítés miatt!

A sallagokat visszamérve, ami pont 8 kg volt, a hal tiszta súlya 119,4 kg lett, amit ámulva néztem! A halőrök mondták, ez nem csak tórekord, hanem szerintük országos lesz! Így már nem volt más hátra, mint halat azonnal vissza engedjem, megvárva hogy biztosan jó erőben van! Hatalmas élmény volt, minden harcsàsnak kívánom, hogy érezze, élje át ezt!

Külön köszönetemet szeretném kifejezni Tima Andrásnak, Zsédely Attilának és Sass Gábornak, valamint halőreinknek az aktív segítségért!

Írta: Bányai Péter

A Széki-tó horgászati lehetőségeiről részletes információk itt érhetőek el!

Az eddigi rekordot Kovács Gábor tartotta, aki 2010- május 10-én 21 óra 45 perckor egy 113 kilogrammos harcsát akasztott Töröcskei tavon. A hossza elérte a 230 centimétert. Forrás: MOHOSZ