Keressen minket

Mezőgazdaság

A magyar agrárkárenyhítési rendszer számokban

Print Friendly, PDF & Email

A magyar agrár-kárenyhítés működése és rendszere a díjtámogatás biztosítással.

Közzétéve:

Feltöltő:

Print Friendly, PDF & Email

A munka a végéhez közeledik és ezt az esztendőt végül a Magyar Államkincstár zárja le. A 2017-es kárenyhítési évben mintegy 74100 termelő regisztrált, mindösszesen 3,71 millió hektár területtel. Kárbejelentés 193 749 hektár területre érkezett és a kárenyhítő juttatások kifizetése ez év március 31-ig megtörténik. A kormány az erre szükséges összegeket átcsoportosította és a Magyar Államkincstár rendelkezésére bocsátotta – tájékoztatott a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára, Dr. Feldman Zsolt.

Pontosan mennyi kárbejelentés érkezett? Hogyan oszlott meg a kárbejelentések aránya?

A 2017-es kárenyhítési évben mintegy 74 100 termelő regisztrált a rendszerbe. Ez azt jelenti, hogy mintegy 3,71 millió hektár területtel léptek be országosan a termelők. 2017-ban 193.749 hektáron tettek bejelentést, amely számszerűleg, egyenként 12.457-etjelentett. A kárbejelentések zömét a jégkár-bejelentés tette ki, amely elérte a 71 628 hektárt. Aszály 51 026 hektáron okozott károsodást a növényekben, tavaszi fagykárt 31 321 hektáron szenvedtek el a gazdák, de a téli fagykár sem kegyelmezett és 27 421 hektáron okozott veszteségeket.

A 2017. kárenyhítési évben – november 30-ig – közel 9 400 kárenyhítő juttatás iránti kérelmet nyújtottak be a termelők. A Kárenyhítési Alapban a jogos kárigényt benyújtó termelők kárainak kompenzálására mintegy 27 milliárd forint áll rendelkezésre, mely megnyugtató módon fedezni fogja a termelői igényeket. A kárenyhítő juttatás kifizetése jogszabályi előírások alapján legkésőbb március végéig történik meg.

Mi történt 2017-ben? Milyen változásokat vezettek be?

Az elmúlt esztendőben jelentős változtatásokat eszközöltünk az agrárkár-enyhítési rendszerben melynek keretében bővült az aszálykár fogalma is. Eddig az aszálydefiníció kizárólag a lehullott csapadékmennyiségen alapult. 2017-től azonban a csapadékmennyiség mellett a napi maximum hőmérséklet adatok is figyelembe vételre kerülnek és a hőségnapok száma is meghatározóvá vált. Tehát az a jelenség minősül aszálynak, amikor 30 egymást követő napon belül a csapadék összes mennyisége a 10 mm-t nem éri el vagy 30 egymást követő napon a csapadék összes mennyisége a 25 mm-t nem éri el, amellett, hogy a napi maximum hőmérséklet legalább 15 napon meghaladja a 31 C fokot.

Mennyiben módosult a kárenyhítő juttatás számítási módszere?

Akárenyhítő juttatásra való jogosultság feltételei is változtatásra kerültek. A törvény módosítás nyomán a 15%-ot meghaladó hozamérték-csökkenésnek már nem üzemi szinten, hanem növénykultúra szintenkell teljesülnie. Ez azt jelenti, hogy azok a termelők részesülhetnek kárenyhítő juttatásban, akik valamely növénykultúrájukban 30%-ot meghaladó mértékű hozamcsökkenést szenvednek el, és a károsodott növénykultúrák hozamérték-csökkenése meghaladja a 15%-ot. A nem károsodott növénykultúrák hozamérték-csökkenését vagy a kármentes növények hozamérték-növelő hatását a számítás – a korábbiaktól eltérően – figyelmen kívül hagyja. Ily módon már egy növénykultúrában bekövetkezett károk után is jogosultságot lehet szerezni a kárenyhítő juttatásra. Ennek köszönhetően a termelők szélesebb köre részesülhet kifizetésben.

2017-től a törvénymódosításnak köszönhetően a tavaszi fagy kockázata is kiterjesztésre kerül valamennyi növénykultúrára, így minden szántóföldi növényre is értelmezhető.

Valójában milyen jogszabályokra támaszkodnak az intézkedések?

Kárenyhítési rendszer jogszabályi háttere alapjában A mezőgazdasági termelést érintő időjárási és más természeti kockázatok kezeléséről szóló 2011. évi CLXVIII. törvényre épül, amelyet A kárenyhítési hozzájárulás megfizetésével, valamint a kárenyhítő juttatás igénybevételével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 27/2014. (XI.25.) FM rendelete részletez.

A legkisebb gazdák is tudnak csatlakozni, mit kell tenniük?

Fontos kiemelni, hogy az egységes kérelem felületenbejelentett bizonyos területméretek elérésétől kötelező a tagság, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ültetvénynél 1 ha, szántóföldi zöldségnél 5 ha méretnél automatikusan bekerülnek a termelők, míg egyéb szántóföldi kultúránál 10 hektár nagyságnál válik kötelezővé. A rendszer kiépítése és rugalmasságának köszönhetően, azoknak a termelőknek is lehetőséget biztosít akik, ezen területméretek alatt gazdálkodnak. Az önkéntes taggá lehet válni hároméves időtartamra, amelyhez külön nyilatkozatot kell tenni.

Fontos kiemelni, hogy a kárenyhítési rendszer kedvezőtlen időjárási jelenségek által okozott károk ellen nyújt védelmet, a rendszerben tag, mezőgazdasági termelő számára. Ehhez szükséges, hogy a károsodással érintett termőföld az egységes kérelem benyújtásakor a termelő használatában volt továbbá a mezőgazdasági káresemény bekövetkezésekor és a kárenyhítő juttatás iránti kérelem benyújtásakor is a termelő használta!

Milyen határidőkre érdemes odafigyelni, illetve milyen kár esetén érdemes bejelenteni veszteségeinket?

Fontos, úgynevezett jogvesztő határidőkre kellett és kell figyelni az előttünk álló évben is, hiszen a mezőgazdasági káreseményt az agrárkár-megállapító szervhez határidőben be kell jelenteni! A károsodott növénykultúrában minimum 30%-ot meghaladó hozamcsökkenést (terméskiesést) és minimum 15%-ot meghaladó hozamérték-csökkenést (termelésiérték-kiesést) szenvedett el, amelyeket az agrárkár-megállapító szerv már a mögöttünk álló évben is határozataiban igazolt. Az egységes kérelemben bejelentett terület- és növényadatai alapján meghatározott kárenyhítési hozzájárulását szeptember 15-ig beérkezően maradéktalanul meg kell fizetniük, majd a kárenyhítő juttatás iránti kérelmét november 30-ig be kell nyújtaniuk.

Kárenyhítési rendszer kiterjedten kezeli az időjárási kockázatokat, így széleskörben lehetőséget biztosít azoknak a termelőknek akik, aszály, belvíz, felhőszakadás, jégeső, mezőgazdasági árvíz továbbá őszi, téli, tavaszi fagyok miatt szenvedtek el károkat

Hol és hogyan lehet a kárbejelentéseket megtenni?

A kárbejelentéseket elektronikus úton kell megtenni a Magyar Államkincstár (MÁK) honlapján (www.mvh.allamkincstar.gov.hu) elérhető Komplex Mezőgazdasági Kockázatkezelési Rendszer (MKR) felületen keresztül, amelyben a falugazdászok is segítséget nyújtanak országszerte.

Főszabály szerint a károsodás észlelésétől számított 15 napon belül kell megtenni a kárbejelentést. Persze lehetőleg minél korábban, hiszen a helyszíni ellenőrzéseket hamarabb tudja a hivatal elvégezni és több idő marad a károk felszámolására. A bejelentett káreseményeket a területileg illetékes, megyeszékhely szerinti járási hivatal (mint agrárkár-megállapító szerv) ellenőrzi és határozatban igazolja.

Egyes káresemények esetén (ilyen például a felhőszakadás, jégeső, tavaszi fagy és vihar) a károsodás azonnal észlelhető, ezért a kárbejelentést ténylegesen az időjárási jelenség bekövetkezését követő 15 napon belül kell megtenni.
Más időjárási jelenségek (például aszály, belvíz) károsító hatása a növényen csak később észlelhető, ezért hosszabb idő áll rendelkezésre a kárbejelentésre. Ezeket a káreseményeket a károsodás növényen történő észlelésétől számított 15 napon belül kell jelenteni. Aszálykár bejelentés legkésőbb szeptember 30-ig tehető.

Adott kárenyhítési évben bekövetkezett káresemények bejelentésének végső határideje adott év november 15-e!

Hogyan számolják ki az egyénre szabott kárenyhítési hozzájárulást?

Az adott kárenyhítési év vonatkozásában kárenyhítési hozzájárulást kell fizetniük az egységes kérelemben bejelentett területméretek és hasznosított növénykultúra alapján a termelőknek. Ez azt jelenti, hogy ültetvény esetén 3.000 Ft/ha, szántóföldi zöldség esetén 3.000 Ft/ha, valamint egyéb szántóföldi kultúra esetén 1.000 Ft/ha költséggel számolunk. A fizetési kötelezettségről a Magyar Államkincstár (agrárkár-enyhítési szerv) július 15-ig határozatban értesíti a termelőt.

Fontos a hozzájárulás megfizetése, hiszen annak hiányában a károsult termelő nem jogosult kárenyhítő juttatásra!

Amennyiben egy termelő valamennyi jogosultsági feltételnek megfelel, úgy a MÁK (mint agrárkár-enyhítési szerv) megállapítja a kárenyhítő juttatás összegét, amely a károsodott – 30% feletti hozamcsökkenést elérő – növénykultúrák hozamérték-csökkenésének legfeljebb 80%-a lehet. A termelők jelentős része azonban ennél kevesebb kárenyhítő juttatásban részesül: a számított kárenyhítő juttatásnak csak a felére jogosult ugyanis az a termelő, aki nem rendelkezik tárgyévi hozamértékének legalább felére megkötött mezőgazdasági biztosítással.A kárenyhítő juttatások kifizetése jogszabályi előírások alapján legkésőbb a kárenyhítési évet követő év március 31-ig történik meg.

Fejlesztések történtek az OMSZ-nál is, hogyan kapcsolódik ez az agráriumhoz?

Települési, járási és megyei szintű tájékoztatás érhető el naponta az aszály, a vihar, a felhőszakadás, valamint a téli, tavaszi és őszi fagy fennállásáról az Országos Meteorológiai Szolgálat //agro.met.hu internetes oldalán. A belvíz- és árvízhelyzetről a www.vizugy.hu honlapon lehet tájékozódni. A kedvezőtlen időjárási jelenség bekövetkezése önmagában nem jelenti, hogy adott termelő kárt szenvedett el. A termelői károk bekövetkezését az agrárkár-megállapító szerv igazolja.

Mezőgazdasági biztosítás díjához nyújtott támogatásokra milyen feltételek vonatkoznak?

A Vidékfejlesztési Programból a VP3-17.1.1-16 számú pályázati felhívás alapján az egységes kérelem részeként igényelhető a legfeljebb 65%-os mértékű biztosítási díjtámogatás. A díjtámogatás azon növénybiztosításokra vehető igénybe, amelyek a referencia időszakhoz képest a termésben 30%-ot meghaladó károk térítésre vonatkoznak.

Bővítik az Országos talajgenerátoros jégkármegelőző rendszert, mikor indulhat el?

Dél-Dunántúlon Somogy, Tolna és Baranya megyékben 1991 óta működik talajgenerátoros jégeső-elhárító rendszer, amely hatékony védelmet nyújt a jégeső által okozott mezőgazdasági károk ellen. A rendszer tapasztalatai alapján, valamint az elmúlt években tapasztalt jelentős jégesőkárok miatt a Kormány országos jégkármegelőző rendszer kiépítését és működtetését tűzte ki célul, amely valamennyi termelő számára védelmet biztosít. Az országos rendszer kiépítése a VP3-5.1.1.1-16 számú pályázati felhívás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közreműködésével várhatóan 2018. május 1-ig fejeződik be, amelynek finanszírozását a Kárenyhítési Alap jelenti majd.

 

Szilágyi Bay Péter

Mezőgazdaság

A magyar fogyasztók aflatoxin terhelését vizsgálták a Nébih szakemberei

Print Friendly, PDF & Email

Az aflatoxin egészségügyi kockázatát vizsgálták

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A Debreceni Egyetem és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) közös projektben vett részt: „A magyar fogyasztók rövid és hosszú távú aflatoxin-terhelésének meghatározása a tejtermékláncban és a kockázatkezelő intézkedések megalapozása”-címmel. A szakemberek megállapították, hogy a hazai lakosságot jelenleg nem fenyegeti jelentős aflatoxin egészségügyi kockázat. Bár azonnali ellenintézkedések nem szükségesek, a takarmányok és élelmiszerek folyamatos ellenőrzése a lehetséges aflatoxin szennyeződésekre mégis indokolt és javasolt.

Ábra: NÉBIH

A napjainkban zajló éghajlatváltozás egyik következménye, hogy az aflatoxinokat termelő penészgombák észak felé történő terjedése figyelhető meg Európában. Ez veszélyeztetheti a mérsékelt éghajlatú országok, köztük hazánk lakosságát is. Az aflatoxinok rákkeltő, immunrendszert gyengítő hatású mikotoxinok, amelyek különösen veszélyesek a fiatal korosztály számára.
E mikotoxinok közül az aflatoxin B1 (AFB1) a májban aflatoxin M1-é (AFM1) alakul át, amely szintén rákkeltő hatású, és megjelenik a tehéntejben, valamint a tejtermékekben.

Az aflatoxin terhelést vizsgáló, nemzeti kiválósági program (azonosítószám: NKFIH 2018-1.2.1-NKP-2018-00002) eredménye alapján a magyar lakosságnak egyelőre nem kell jelentős mértékű aflatoxin-kockázattól tartania. Továbbra is elengedhetetlen azonban a takarmányok és élelmiszerek ellenőrzése a lehetséges szennyeződések kiszűrése miatt. A Nébih az Integrált Többéves Nemzeti Ellenőrzési Terve során, a lánc több pontján 130 tejminta és 200 takarmányminta vizsgálatát végzi el.

Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. Az NKFI alapból megvalósuló projekt

A projekt során a Nébih és a Debreceni Egyetem szakemberei a tej AFM1 tartalmára vonatkozóan (>0,02 μg/kg) cselekvési küszöbértéket határoztak meg. A 2023/915 uniós rendelet alapján a tejre vonatkozó AFM1 határérték 0,050 μg/kg. A cselekvési küszöbérték  elérésekor a projekt résztvevői olyan cselekvési tervet léptettek életbe, amelynek segítségével sikerült visszaszorítani a tej toxintartalmát a küszöbérték alá. A küszöbérték feletti eredmény azt jelezte, hogy a napi elegytejbe olyan tejtermelő gazdaságok napi tejtermelése keveredett, amelyek esetén a normál szintnél magasabb toxintartalom jelent meg.

Ez alapján a következő időszakban minden telepnél egyedi mintavétel és az önellenőrzési rendszer felülvizsgálata történt meg. Amelyik telep esetében bebizonyosodott, hogy a takarmány szennyezett volt, ott toxinkötővel vagy a takarmány cseréjével biztosították, hogy a magas toxinszint újra a normál szintre csökkenjen. Emellett a projekteredmények alapján javaslatot tettek a hatósági aflatoxin monitoring terv módosítására is.

A mikroparcellás Aspergillus flavus (az egyik legelterjedtebb aflatoxint termelő penészgomba) fertőzési kísérletei és mikrometeorológiai mérései nyomán kiderült, hogy a penészgomba elterjedését jelentősen befolyásolta a hőmérséklet és a légköri szárazság. Az aflatoxin termelést pedig a rendkívül magas napi maximum hőmérsékletek határozták meg (különösen 35oC felett).
A projekt szakértői szerint a mikroparcellás kísérleti eredményeik hozzájárulhatnak egy, a Kárpát-medence sajátosságait figyelembe vevő, Aspergillus flavus fejlődési és toxintermelési kockázatbecslő modell létrehozásához.

A projektben jelentős analitikai fejlesztést is végrehajtottak a silótakarmányok, valamint a keveréktakarmányok AFB1 tartalmának gyors és kellő pontosságú meghatározása érdekében. Továbbá metagenomikai és mikrobiológiai tenyésztéses módszereket alkalmazva, először nyertek átfogó képet a hazai takarmányok baktérium és élesztő összetételével kapcsolatban.

Forrás: NÉBIH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Óriási lehetőség előtt áll az agrárium, amire mindenkinek fel kell készülni

Print Friendly, PDF & Email

Közleményt adott ki az OTP Bank

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A 2022-es év után 2023 is kihívásokkal terhelt volt az agrárium és az egész gazdaság szempontjából. Az idei évben az elsődleges feladat az agrárgazdaság szereplői számára a felkészülés, valamint a már elérhető és megnyíló pályázati lehetőségek kiaknázása – hangzott el az OTP Bank Agrárgazdasági Értékesítési Igazgatóságának sajtóreggelijén. A jelenlévő szakértők szerint 2024 a tervezés és a pályáztatás-pályázás időszaka lesz, a következő években viszont jelentős agrár hitelállománynövekedés várható.

Ábra: OTP Bank

Budapest, 2024. április 18.  A várakozások szerint 2024-ben enyhül a hazai és régiós növekedést tavaly erősen fékező globális ellenszél, de a kilábalásnak még csak a jelei mutatkoznak. 2023-ban a régióban kifejezetten gyenge teljesítményt nyújtva, közel 1%-os, az agrárium nélkül számolva pedig 3%-os recesszióba süllyedt a gazdaság, nagyot esett a fogyasztás és a beruházás, az ingatlan- és a hitelpiac megde rmedt. „2023-ban az OTP Csoport magyarországi működési környezetét a gazdasági teljesítmény, a magas kamatszínvonal, illetve a kormányzati és jegybanki intézkedések együttes hatásai is befolyásolták. Kedvező tényező azonban, hogy az év második felében gyorsuló ütemben mérséklődött az infláció, ami folytatódó jegybanki kamatcsökkentéseket tett lehetővé. Az idei évet tekintve várakozásunk, hogy év per év alapon javul a GDP növekedési dinamikája, csökken az infláció és javul a kamatkörnyezet, ezek összességükben pozitív hatást gyakorolhatnak a hitelkeresletre és a portfólió minőségére” – mondta Wolf László, az OTP Bank vezérigazgató helyettese az OTP Bank Agrárgazdasági Értékesítési Igazgatóságának sajtóháttérbeszélgetésén.

Az elmúlt két évben a gazdaság egészéhez hasonlóan az agrárium szereplőinek is rengeteg kockázattal kellett számolniuk, ami hatással volt a gazdálkodásukra és pénzügyi döntéseikre. Mint Dr. Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára összefoglalta, a kormányzat célja, hogy a magyar mezőgazdaságot és élelmiszeripart megerősítse és nemzetközi szinten mérhető módon javítsa versenyképességét. „A már elérhető és idén megnyíló pályázatok folytatják a 2021-ben megkezdett modernizációs programunkat, és minden piaci szereplő számára, a legkisebbektől a legnagyobbakig lehetőséget teremtenek a kihívásokkal teli elmúlt két év után termelésük hatékonyságának növelésére vagy több lábon állásuk megteremtésére. Cél, hogy közelebb kerüljünk a 2030-ra kitűzött céljainkhoz, miszerint az agrárium termelékenysége a másfélszeresére, a hozzáadott érték a kétszeresére, az export pedig 50%-kal növekedjen” – mondta Dr. Feldman Zsolt.

Az OTP Bank tapasztalatai alapján az elmúlt két évben jelentősen nőttek a termelés költségei, és éppen ezért ennek finanszírozására volt nagyobb igény a mezőgazdaságban, a fejlesztések tekintetében visszafogottabb volt a hitelkereslet. Az új KAP keretében több olyan pályázat érkezik, amelyekben a generációs megújulás és az üzemfejlesztés áll a középpontban, és a korábban népszerűnek számító felhívások alapján biztos vagyok abban, hogy az érdeklődésben nem lesz hiány, mi pedig továbbra is partnerei vagyunk a pályázóknak. Ugyanakkor ki kell emelnünk, hogy finanszírozói oldalról is hosszú távon kell elköteleződni egy beruházás mellett. Ezen kívül számunkra az innováció is komoly jelentőséggel bír – mondta Szabó István, az OTP Bank Agrárgazdasági Értékesítési Igazgatóság vezetője. Hozzátette, hogy a termelők alkalmazkodási kényszerben vannak, a fókusz a hatékonyság növelése, de szükség van a digitális átállásra, a precíziós gazdálkodásra, összeségében arra számít, hogy az új pályázatok érdemben fogják gyorsítani ezeket a folyamatokat. Az igazgató szerint a beruházásokhoz kapcsolódó hitelek folyósítása érdemben 2025-ben fog megkezdődni.

A sajtóbeszélgetésen Dr. Herczegh András, az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHGA) ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a KAP Stratégiai Terv beruházásainak sikeres megvalósítása valamennyi szereplő közös érdeke. Érthető, hogy a nehezebb gazdasági helyzetben sokan kétszer is meggondolják a hitelfelvételt, mégis jó lenne, ha minél többen élnének a 2900 milliárd forintos programban foglalt kivételes lehetőségekkel. “Önerőből kevesen tudnak jelentős beruházásokat megvalósítani, ezért is szükséges a finanszírozáshoz való hozzáférés megkönnyítése, amelyhez az AVHGA kezessége nagy mértékben hozzájárul. Az alapítvány folyamatosan nyomon követi az agrárium aktuális nehézségeit és lehetőségeit, és arra törekszik, hogy az Agrárminisztériummal és a bankokkal együttműködve a legkedvezőbb konstrukciókat dolgozza ki a gazdák számára. Az uniós pályázati felhívásokhoz kapcsolódó kamat- és garanciadíj támogatásnak köszönhetően több projekt válik megvalósíthatóvá” – osztotta meg várakozásait Dr. Herczegh András.

Az idei év kapcsán fontos változás, hogy a támogatások mértékének emelkedésén túl a követelmények is szigorodnak, és erre jobb idejében felkészülni. „Azt látjuk, hogy sokan már jó ideje terveznek és készülnek, várják a megfelelő alkalmat a fejlesztésekhez, fiókban vannak a tervek. Pontosan tudják, hogy az energiahatékonysági fejlesztéseket, a zöld átállást, a működési mérethez kapcsolódó hatékonysági beruházásokat most lehet megvalósítani, és itt most fokozottan igaz, hogy a megkésett döntés hátralépés” – mondta Vulcz László, az OTP Hungaro-Projekt Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint az Európai Unió új Közös Agrárpolitikájának szigorodó szabályai fejlesztési kényszert jelentenek, ugyanakkor az uniós és nemzeti költségvetésből fedezett források lehetőséget biztosítanak az agrárszereplőknek és a finanszírozói oldalnak egyaránt. A sikeres pályázáshoz azonban nélkülözhetetlen, hogy a megfelelő szakmai segítséget igénybe vegyék a pályázók.

Forrás: OTP Agrár

 

Hirdetni szeretne? Írjon nekünk: marketing@agrojager.hu

 

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Az EU-ban 10 százalékkal több napraforgótermés várható idén

Print Friendly, PDF & Email

Az AKI adatokat közölt a várható európai napraforgótermésről

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Az Oil World 57,9 millió tonna napraforgómag-termésre számít a világon a 2023/2024. gazdasági évben, ez 4 százalékkal haladhatja meg az egy évvel korábbi mennyiséget. A globális kibocsátás 2 millió tonnával múlhatja alul az 59,9 millió tonnára jelzett felhasználást, így a zárókészlet 4 millió tonna körül alakulhat a 2023/2024. évi szezon végén.

A napraforgómag heti termelői ára Magyarországon (2022–2024)

A Tallage szerint az Európai Unióban az egy évvel korábbit kissé meghaladó területet, 4,9 millió hektárt foglalhat el a napraforgómag az idén. A közép-európai tagországokban az enyhe márciusi időjárás kedvezett a vetés előkészítésének. Az EU-ban a napraforgótermés az egy évvel korábbit 10 százalékkal haladhatja meg 2024-ben, 10,7 millió tonna lehet.

Az AKI PÁIR adatai szerint a magas olajsavtartalmú napraforgómagot (HO) 145,8 ezer forint/tonnáért (–16 százalék), a nagy olajtartalmút (LO) 138,3 ezer forint/tonnáért (–18 százalék) vásárolták a feldolgozók és a kereskedők április első hetében. Az ipari napraforgómag (magas olajsavas napraforgómaggal együtt) áfa és szállítási költség nélküli termelői ára átlagosan 140,6 ezer forint/tonna (–17 százalék) volt.

További információk e témában az Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 7. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom