További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar a pandémiás helyzetben is bizonyította stratégiai jelentőségét, és most jó esély van arra, hogy a következő uniós ciklusban a fejlesztésre fordítható brüsszeli forrásokat a lehetséges maximális mértékkel egészítse ki a nemzeti költségvetés. Ez példátlan ütemű fejlődést indíthat el a magyar élelmiszer-gazdaságban.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar a pandémiás helyzetben is bizonyította stratégiai jelentőségét, és most jó esély van arra, hogy a következő uniós ciklusban a fejlesztésre fordítható brüsszeli forrásokat a lehetséges maximális mértékkel egészítse ki a nemzeti költségvetés. Ez példátlan ütemű fejlődést indíthat el a magyar élelmiszer-gazdaságban – nyilatkozta Nagy István agrárminiszter a Világgazdaság-nak.
Személyesen, az agrárirányítás vezetőjeként hogyan élte meg a rendkívüli időjárási körülményekkel, állatbetegségekkel és koronavírus-járvánnyal terhelt idei évet?
Mindenki tisztában van azzal, hogy 2020 mennyire nehéz év volt, de történtek pozitív események is. Március 14. egy emlékezetes pillanat volt, mert azon a napon háromszor többet vásároltak az emberek, mint egy karácsonyi nagybevásárlás hétvégéjén. Másnap pedig újra volt a polcokon áru. Úgy is fogalmazhatok, hogy a mezőgazdaság és az élelmiszeripar azon a napon nagykorúvá vált. Mindenki azt gondolta, hogy ellátási nehézségek lesznek, ám ha üresen maradt egy-egy polc, az nem az áruhiány, hanem logisztikai probléma miatt volt. Tavasszal jártam az országot, és előfordult, hogy hajnalban, amikor találkoztam a szántani induló gazdával, megkérdeztem: ön nem fél? Mire azt válaszolta: „Most van itt a vetésidő, vetni kell.” Fantasztikus érzés volt ezt hallani, és ugyanilyen emberi helytállást tapasztaltam az élelmiszeriparban is.
A nemzetközi versenyben is tudott profitálni az ágazat a válságállóságából?
Erre egy kiváló példa, hogy amikor az olasz tésztagyártók nem tudták teljesíteni a nemzetközi megrendeléseiket, akkor jött a Gyermelyi, és soha nem látott mértékben foglalt el piacokat külföldön. Jó volt látni a cég vezetőinek az örömét és azt, ahogyan tervezgetnek, hiszen az új piacok megtartásához fejleszteni kell, új malmot kell építeni.
A legnagyobb járvány közepén azt tervezni, hogy miként lehet előteremteni cirka hétmilliárd forintot, és hogyan épül új malom Gyermelyen – ezekért a pillanatokért érdemes dolgozni.
És ha abból a szempontból értékeli az évet, hogy mennyivel jutott közelebb a magyar agrárium ahhoz a célhoz, amelyet erre a kormányzati ciklusra megfogalmaztak?
Hadd menjek vissza az alapokhoz: már a miniszteri meghallgatásom óta egy szó határozza meg a munkámat, ez pedig a versenyképesség, mindent e szemüvegen keresztül vizsgálok. Bármilyen nehézségek voltak is az idén, ezen a téren végül is nagyon nagy lépést tettünk előre. Ebben az évben született meg az osztatlan közös tulajdonú termőföldek felszámolásának a megoldása, az öntözéses gazdálkodásról, valamint az őstermelői adózásról és a családi gazdaságokról szóló törvény, és csak ez a három jogszabály lebont egy sor, a versenyképességet gátló tényezőt.
Mekkora gazdálkodói réteget érint a családi gazdaságokról szóló jogszabály, és milyen hatása lehet?
A 290 ezer őstermelő és 83 ezer családi gazdaságban dolgozó január 1-jétől három működési forma közül választhat: maradhat őstermelő, alapíthat őstermelők családi gazdaságát vagy családi mezőgazdasági társaságot.
A kedvezmények mindhárom forma esetében számottevők. Egymillió forintig semmilyen kötelezettsége nincs a termelőnek, ami az olyan kistermelők számára segítség, akik csak a feleslegüket viszik ki a piacra. Egy- és tízmillió forint között már bevallást kell készíteni, de nem kell adót fizetni. Az őstermelői kategóriában a tíz- és húszmillió forint árbevétel közötti sávban kell átalányadót fizetni: 10 százalék számít jövedelemnek, és ennek a 15 százaléka adónak. Ez azt jelenti, hogy húszmillió forintos árbevételig 150 ezer forintos átalányadóval egy gazda minden, az állammal szemben fennálló kötelezettségét teljesítette a személyi jövedelemadóból. Ez egy versenyképes ajánlat, amely vonzóvá teszi az agrárgazdálkodást, és segíti a generációváltást.
A kalászosok az aszály ellenére jó termést hoztak, az őszi betakarítású kultúráknak pedig jót tett az eső. Az állattenyésztőket viszont a sertéspestis és a madárinfluenza sújtotta, illetve sújtja. Ők mire számíthatnak?
Kiírtunk egy pályázatot az állattartó telepek korszerűsítésére 50 milliárd forintos kerettel, de 330 milliárdnyi igény jött be. Ha a kormány végül kiegészíti a forrásainkat a nemzeti költségvetésből, és hozzátesszük a nálunk megmaradt támogatási összegeket, fel tudjuk majd emelni ezt a keretet 200 milliárd fölé is. Ez – 50 százalékos intenzitással számolva – 400 milliárd forintnyi beruházást generál az állattenyésztésben. Ezt már elhatároztuk, áprilisra pedig meg fognak születni az első ehhez kapcsolódó döntések. A kertészetben szintén intenzív építkezés folyik, a legmodernebb technológiákat hozzuk be. Ez megint egy fantasztikus történet lesz a maga 30 milliárdjával, és jön majd hozzá még 20 milliárdos öntözésfejlesztés is. Ha sikerül elfogadtatni a magyar terveket, akkor az uniós helyreállítási alapból mindezek mellett még 270 milliárd forint körüli összeget fogunk öntözésfejlesztéshez kapcsolódó programokra fordítani a következő hat esztendőben.
A részletekről még folyik a vita, de megszületett egy kompromisszumos megállapodás az új közös agrárpolitikáról. Ebben mennyire sikerült a magyar érdekeket érvényre juttatni?
Ez a kompromisszum nagyon nagy harcok árán született, és számunkra nagy győzelem. Fontos eredmény, hogy a tíz hektárnál kisebb területen gazdálkodókra nem vonatkoznak azok a pluszelőírások, amelyeket minden nagyobb gazdának kötelező lesz betartania. Ez helyénvaló is így, hiszen a tíz hektárnál kisebb területek eleve magukban hordozzák a termelési és biológiai sokszínűséget. Szintén óriási dolog, hogy sikerült megőrizni a forrásokat a gazdák számára. Akár 26 százalékos is lehetett volna a csökkenés, de végül ennél jóval kisebb mértékben szűkülnek a források. Tény persze, hogy ezért a gazdáknak több erőfeszítést kell tenniük. De küzdünk azért, hogy azok a szabályok, amelyeket az európai gazdáknak be kell tartaniuk, legyenek érvényesek a harmadik országokból szállítókra is.
Védjük meg ezzel az európai gazdáinkat, és – nem győzöm hangsúlyozni – a fogyasztóinkat is. Az teljes képtelenség, hogy miközben Európában egyre erősebb azoknak a hangja, akik megtiltanák a ketreces tojástermelést, az EU óriási hitelt biztosít Ukrajnának egy olyan tojásfarm létrehozására, ahol ketreces tojástermelési rendszer van. Azon is dolgozunk, hogy vegyék figyelembe az országok eddigi áldozathozalatát. Hollandia például egy hektárra háromszor annyi növényvédő szert használ, mint Magyarország, ne várjuk azt, hogy mind a két ország 30 százalékkal csökkentse a felhasználást. Nagyon szívesen látnék egy abszolút számot, amely mindkét országra vonatkozik. Azt látatlanban aláírnám.
Mennyire befolyásolja a mi versenyképességünket, hogy például a magyar élelmiszer-gazdaság szempontjából fontos Romániában a területalapú támogatások pozíciójavulást hoznak a termelőknek, míg nálunk nem?
A gazdák számára a leginkább kézzelfogható a földalapú támogatás. Hogy ennek szintjét a lehető legnagyobb mértékben megőrizzük 2023 után is, a vidékfejlesztési támogatások forrásaiból a maximális 25 százalékot át szeretnénk ide csoportosítani. De gondolnunk kell arra is, hogy mi lesz így a második pillérrel, amelynek forrásaiból jönnek létre a beruházások és az élelmiszeripari fejlesztések. Erre is van a magyar kormánynak tett javaslatunk: a vidékfejlesztési forrásokhoz kapcsolódó hazai kiegészítést emeljük fel a maximumra, tehát 80 százalékra. Csak viszonyításképpen: ez most 17,5 százalék. Ha sikerül elérnünk a 80 százalékot, az lehetőséget teremt a gazdák számára arra, hogy a következő hét évben utolérjék uniós társaikat. Ez a stratégiai cél.
Milyen mértékben érintheti ez a nemzetgazdaság anyagi forrásainak elosztását?
Ennek a megítéléséhez visszautalnék arra, hogy az élelmiszer-gazdaság milyen, már-már emberfeletti teljesítményt tett le az asztalra a pandémiás időkben. De nem csak akkor teljesített meggyőzően a szektor, hiszen az agrártermékek aránya 2019-ben a teljes nemzetgazdaság külkereskedelmi többletéből 64 százalék volt, ugyanez az arány az idén, az első nyolc hónapban már 85,7 százalékra emelkedett. Az agrárgazdaság tavaly 3,1 milliárd, az idén január és augusztus között pedig 2,2 milliárd euróval járult hozzá a nemzetgazdaság többletéhez, ami az előző évben még elérte a 4,9 milliárd eurót, az utóbbi időszakban viszont csak 2,5 milliárd eurót tett ki. Ez azt jelenti, hogy ebben a nyolc hónapban a teljes nemzetgazdasági többlet döntő részét az agrárium adta. Vagyis valós és nélkülözhetetlen teljesítményről beszélhetünk.
Jövőre mekkora támogatási összeg kifizetését tervezik?
Terveink szerint agrár- és vidékfejlesztési támogatások címén 782 milliárd forint kerülhet a gazdálkodók számlájára. Ebből tisztán hazai költségvetésből finanszírozott nemzeti támogatásokra 94 milliárd forint, uniós társfinanszírozással működő piaci támogatásokra mintegy 30 milliárd forint, tisztán uniós közvetlen támogatásokra 455 milliárd forint, a Vidékfejlesztési program és a Magyar halgazdálkodási operatív program működésére pedig 203 milliárd forint várható.
Milyen változások jöhetnek a szabályozásban?
A szőlészetről és borászatról szóló, már elfogadott törvényjavaslat eredményeként augusztus elsején a szőlő-bor ágazat magyarországi szabályozásának átfogó reformja kezdődik. Az első negyedévre szóló terv az, hogy bevezetjük a mezőgazdasági krízisbiztosítási rendszert. Ezzel olyan új, Európában is egyedülálló kockázatkezelési eszköz válik a növénytermesztők és az állattenyésztők számára elérhetővé, amellyel lehetővé válik a külső tényezők okozta kár enyhítése. Ilyen tényezők például az állat- és növénybetegségek vagy a piaci árak tetemes csökkenése.
A legfőbb cél pedig a generációváltást segítő, azaz az öröklés kérdéskörét rendező szabályrendszer kialakítása és megújítása. Nekem ez a legfontosabb történet, mert ez teszi föl a pontot az i-re abban a folyamatban, amely az egész őstermelői és gazdálkodói tevékenység működési környezetének rendbetételével kezdődött. Ha ezt 2021-ben le tudjuk tenni az asztalra, én elégedett leszek.
Jövőre a tervek szerint 782 milliárd forint támogatást fizetnek ki.
Forrás: Világgazdaság internetes hírportál
Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.
Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.
Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.
Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.
A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.
A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.
A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.
Forrás: AM
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.
A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.
Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.
Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.
Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Forrás: NAV