Mezőgazdaság
A tagállamok világossá tették, nem kérnek Brüsszel agrárdiktátumából
Kompromisszum helyett az európai gazdák ellehetetlenülését eredményező diktátumot próbált a tagállamokra erőltetni az Európai Parlament (EP) a múlt heti uniós csúcson, meghiúsítva ezzel a megállapodás létrejöttét az új közös agrárpolitikáról (KAP). Javaslatukban a Frans Timmermans bizottsági alelnök által erőltetett irreális, csak Brüsszel népszerűségének kedvező, túlzott mértékű zöldcélok szerepelnek.
Egyezség helyett tovább nőtt a feszültség az uniós szervek és a tagállamok között a múlt heti KAP-csúcson. Miért mérgesedett el a találkozó?
– Meggyőződésem, hogy az Európai Parlament nem akart megállapodni a tagállamokat képviselő miniszterekkel. A két napon és két éjszakán át tartó egyeztetések második napján a nemzetek minisztereit tömörítő tanács a parlamenti javaslatokat figyelembe véve felülvizsgálta októberben elfogadott álláspontját, és több kérdésben engedményeket tett a megegyezés érdekében. A kompromisszumot a legnagyobb meglepetésünkre elutasította a második tárgyalási nap végére az EP, és még az addig képviselt álláspontjánál is keményebb javaslatot tett az asztalra. Fontos megemlítenem, hogy az uniós döntéshozatalnak ebben a szakaszában a 27 tagállam miniszterének a korábban már elfogadott, közös álláspontjáról meg kell egyeznie az Európai Parlamenttel is. A találkozón az Európai Bizottságnak elvileg közvetítő szerepet kellett volna betöltenie.
A bizottsági delegációt vezető Frans Timmermans zöldmegállapodásért felelős alelnök ehelyett a mezőgazdasági termelést erősen korlátozó brüsszeli javaslatok érvényesítésére törekedett, a parlamenten keresztül gyakorolva nyomást a nemzetekre.
Timmermans nyomásgyakorlása juttatta holtpontra a tárgyalást?
– Igen, Brüsszel magatartása miatt tovább késik a megállapodás. A parlament munkaanyagában több olyan timmermansi javaslat is megjelent, amelyet a tagállamok már korábban elutasítottak és mindeddig a parlamenti álláspontban sem szerepeltek. Ezért a kompromisszum helyett a legtöbb energiát arra kellett fordítanunk, hogy egyáltalán megvédjük az októberi tanácsi megállapodás legfontosabb eredményeit.
– Mind a 27 tagország egyhangúan elutasította az EP diktátumát és a testület csúcstalálkozón tanúsított hozzáállását. Nemcsak nekünk, de a parlamenti frakciókon belül is meglepetést okozott az egy nap alatt bekövetkező éles parlamenti fordulat. A miniszterek ülését pedig többször is meg kellett szakítani. Egyhangúlag elutasítottuk a parlament hozzáállását.
A parlament delegációvezetője az ülés után a minisztereket okolta a kudarcért. Mi okozza a tanács és a parlament közötti feszültséget?
– Még egyszer kiemelném, példátlan, ami a tárgyalásokon történt.
Pártállástól függetlenül mind a 27-en felháborítónak tartjuk, hogy a parlament túlterjeszkedve hatáskörén ránk erőltesse a gazdák érdekeivel ellentétes akaratát. A tagállamok ezzel erőt demonstráltak.
Június végén Luxemburgban ismét megpróbálunk megegyezni, bízom benne, hogy ez végre sikerül.
Mik a szakmai kifogások? Mondana néhány példát?
– A legnagyobb vita a KAP környezet- és klímavédelmi szabályaival kapcsolatos. Egyértelmű, hogy az új agrárpolitikának és a gazdáknak hozzá kell járulniuk a teremtett világunk megőrzéséhez és védelméhez, de meg kell találni az egyensúlyt a versenyképességi és végrehajtási szempontok között. Az EP javaslata egyértelműen vesztes pályára állítaná Európa termelőit az olcsóbb globális termeléssel szemben, betarthatatlan követelményekkel. A parlament például teljesen érthetetlen okból ragaszkodik a területek egy részének parlagon tartásához, miközben másodvetést vagy lucernát sem termeszthetnének a gazdák, vagy méhlegelőként sem lehetne hasznosítani a földet. Ezek a területek így jobb híján elgyomosodnának, a gyomirtóhasználat pedig elkerülhetetlenné válna.
A botrányt követően mi várható az újabb, június végére tervezett csúcson?
– Folytatódik a vita arról, hogy a tagállamoknak mekkora forrást kell fordítaniuk az új zöldintézkedésre, az úgynevezett agroökológiai alapprogramra. Mi a közvetlen támogatások húsz százalékát, az EP harminc százalékát javasolja elkülöníteni. A tanáccsal ellentétben a parlament nem volt hajlandó elmozdulni álláspontjáról, miközben a KAP forrásainak összességében negyven százalékát eleve környezeti és klímavédelmi intézkedésekre fordítjuk. A parlamenti javaslattal tovább csökkenne a hagyományos területalapú támogatások összege, vagyis felborulna a versenyképesség és a klímaváltozás kezelése közötti arány. Szintén vita tárgya az érzékeny ágazatok, például az állattartók vagy a zöldség-gyümölcs termesztők támogatása. A tagállamok megtartanák a termeléshez kötött támogatások jelenlegi mértékét, míg az EP csökkentené. Szintén elutasítják a kistermelők nagyobb támogatását. Mi azt javasoltuk, hogy a kistermelők tíz hektár alatt arányaiban nagyobb támogatásban részesüljenek. A parlament azt is hangoztatja, mindenkinek vállalásokat kell tennie, így csak az öt hektárnál kisebb területtel rendelkezők mentesülnének több, új előírás alól.
Az EP javaslatai hogyan érintenék a fogyasztókat?
– Jelentősen, akár háromszorosára drágulna az unióban előállított élelmiszerek többsége. Piacvédelem híján az európai állampolgárok jelentős része a zöldambíciókkal szögesen ellentétes előállítási körülmények között termelt, harmadik országból érkező importra lennének rászorítva. Ezt az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériuma is kiemelte az európai bizottsági javaslatról készített elemzésében. Ezért is fontos, hogy a tagállamok agrárminiszterei határozottan léptek fel, letörve a Timmermans-féle terveket.
Brüsszel népszerűségének árát tehát a gazdák fizetnék meg?
– Mindannyiunknak sokba kerül. Egyszersmind meg kell érteni, hogy a romantikusan ábrázolt, boldogan kapirgáló tyúkokkal és a minden negyedik hektárra vizionált ökológiai termeléssel nem lehet fenntartani az uniós élelmiszer-ellátást. Az európaiak leszoktak a háztáji állattartásról. Az emberek a falvakból is egyre inkább a közeli városokba járnak vásárolni, ezen pedig nem kívánnak változtatni. A túlzó szabályok sok esetben feleslegesek, de leginkább károsak, mert az olyan alapvető élelmiszerek drágulnának akár három-négyszeresükre, mint a tojás, amely a világon a legolcsóbb és legegészségesebb fehérjeforrás, alapvető eleme a szegényebb rétegek tápanyagellátásának. Timmermans – vélhetően – ezt a jóval magasabb árat is meg tudná fizetni. A legtöbben ugyanakkor – ahogy említettem – a kockázatos, környezetszennyező módszerekkel előállított, távolról idehozott importra kényszerülnének. Az is gondot okoz, hogy a civil zöldszervezetek hangja jóval nagyobb, mint a hagyományos állattartást bemutatni hivatott kezdeményezéseké.
Emmanuel Macron francia államfő nemrég kijelentette, csak azokat az élelmiszereket kellene beengedni az unióba, amelyek előállítása megfelel az európai elvárásoknak. Ilyen piacvédelmi intézkedéseket sem tartalmaz az uniós javaslat?
– Szó sincs piacvédelemről. Teljes mértékben egyetértek a francia államfővel, küzdünk érte, de sajnos ez nem prioritása Brüsszelnek.
Miért?
– Itt érhető tetten az uniós szervek képmutatása.
Miközben az európai gazdáknak szigorú és költséges termelést kellene folytatniuk a zöldcélok érdekében, a határokon kívül ezeket a célokat már nem tartja fontosnak Brüsszel.
Jó példa erre, hogy a tervek között szerepel a ketreces állattartás teljes uniós betiltása. Eközben Ukrajnában az EU támogatásával épül a térség egyik legnagyobb tojástermelő üzeme, ketreces technológiával. Felfoghatatlan, hogy az európai termelők ellehetetlenítése, így az import növekedése hogyan illeszthető a klímavédelmi célokhoz. A Marokkóból származó, az EU-ba importált zöldség termesztési körülményeiről csak annyit tudunk, hogy jóval kevésbé szigorúak az ottani elvárások, mint Európában.
A napnál is világosabb, hogy a vegyszerekkel kezelt importáru sokkal nagyobb környezetterhelést és élelmiszer-biztonsági kockázatot rejt, így az uniós ambíciók a szakmaiatlanság mellett meglehetősen képmutatók is.
A magyar képviselők, beleértve Dobrev Klárát, aki az EP alelnöke is egyben, hogyan foglalnak állást?
– Támogatják az uniós javaslatokat, leginkább sodródnak a pártcsaládjuk nézetével azonosulva. A magyar ellenzéknek a magyar kormány iránt érzett gyűlölete mindent felülír. Leghőbb vágyuk, hogy elégedetlenség legyen hazánkban, és a magyar kormány akár már a választások előtt megbukjon. Azzal ugyanakkor nem számolnak, hogy hatalomra kerülésük esetén egyből szembesülnének a valósággal és a felelőtlen kampányígéreteik következményével. Sem a gazdákat, sem a választókat nem lehet becsapni a hamis ígéretekkel.
Mit várhatnak a magyar gazdák a hazai ellenzéktől, ha számukra kedvezően alakul a 2022-es választás?
– Jó kérdés. Kizártnak tartom, hogy a korábban radikális Jobbik vagy a Karácsony Gergely mozgalmához csatlakozó Ángyán József kiegyezne a Gyurcsány-párt nyíltan GMO-párti és a nagyüzemek térnyerését kívánatosnak nyilvánító politikájával.
Egyelőre nem látszik, hogy az ellenzék keresné a kapcsolatot a gazdatársadalommal, ugyanakkor azt állítják, a támogatások nyolcvan százalékához csak egy szűk réteg fér hozzá.
– Ezzel az állítással szándékosan összemossák a területalapú támogatásokat és a beruházási célokat szolgáló vidékfejlesztési forrásokat, megtévesztve az embereket. Magyarország alkalmazza a tagállamok közül a legszigorúbb támogatásmegvonást a nagygazdaságoktól. Nem jár területalapú támogatás 1200 hektáros birtokméret felett. A jelentős összegű beruházási támogatásokra pedig azok az állattartók és az élelmiszer-előállításban, az önellátásban meghatározó üzemek pályáznak, amelyek komoly beruházásokat indítanak, minden állami egy forinthoz hozzáteszik a saját egy-két forintjukat. Az ő támogatásuk nélkülözhetetlen ahhoz, hogy hazánk jó minőségű feldolgozott élelmiszerrel lássa el a lakosságot. Ez nem érdeke Nyugat-Európának. A nyugati befektetők a rendszerváltás után privatizált, majd bezárt feldolgozóüzemek következményeként az alapanyag-előállításra kényszerítették a magyar gazdákat. Ez a berendezkedés káros, mert kevésbé jövedelmező, keveseknek ad munkát, ezzel felgyorsítja a vidéki területek elnéptelenedését. Ez nem lehet alternatíva, főleg úgy, hogy a magyar agrárium és élelmiszeripar egy történelmi lehetőség kapujában áll, végre felzárkózhat a nyugat-európai versenytársakhoz.
Ez miben nyilvánul meg?
– Korábban nem látott forrásból fejlődhet a következő években a vidék, az uniós forrásokhoz a kormány a legnagyobb mértékű, nyolcvanszázalékos nemzeti társfinanszírozást adja, már most sok száz milliárd forint keretösszegű beruházási pályázatokat írunk ki. A történelmi összegből megújul, látványos fejlődésnek indul a vidék. Célunk emellett továbbra is a kistermelők pozícióinak javítása, ösztönzése, a helyi termékek hozzáférhetőségének javítása, a rövid ellátási láncok működése. Ezért is döntöttünk a közelmúltban a helyi termékek arányának jelentős növeléséről a közétkeztetésben, és ezért utasítjuk el a lisztkukacot és más rovarfajok megjelenését az élelmiszerek között. Az ellenzék az összeg megvonásával megkötné az agráriumot és a már említett történelmi lehetőségtől fosztaná meg a magyar vidéket.
Forrás: Magyar Nemzet
Mezőgazdaság
A 2024. évi kárenyhítő juttatás iránti kérelmek benyújtása
Kárenyhítő juttatás iránti kérelmet idén 2024. december 2. napjáig nyújthatnak be a gazdálkodók
Kárenyhítő juttatás iránti kérelmet idén 2024. december 2. napjáig nyújthatnak be a gazdálkodók (tekintettel arra, hogy 2024. november 30. munkaszüneti napra esik), kizárólag a Magyar Államkincstár (Kincstár) MKR (Mezőgazdasági Kockázatkezelési Rendszer) elektronikus kérelembenyújtó felületén.
Fontos, hogy az említett benyújtási határidő jogvesztő. A benyújtási határidőt követően kizárólag a kárenyhítő juttatás összegének a csökkentésére irányuló módosítási kérelem nyújtható be. Felhívjuk a gazdálkodók figyelmét, hogy a Kincstár és az agrárkár-megállapító szerv eljárásában hiánypótlásra és utólagos iratpótlásra nincs lehetőség!
A 2024. évre vonatkozó kárenyhítő juttatás iránti kérelmek az alábbi útvonalon érhetőek el: Elektronikus kérelemkezelés → Mezőgazdasági kockázatkezelési rendszer → MKR Mezőgazdasági termelők bizonylatai 2025 → MKR2420 Kárenyhítő juttatás iránti kérelem 2024. A kérelem benyújtásáról ide kattintva érhető el részletesebb tájékoztatás. Szükség esetén a falugazdászok segítségét is kérhetik a benyújtáshoz.
A kárenyhítő juttatás iránti kérelem kitöltéséhez ide kattintva érhetőek el a 2019-2024. kárenyhítési években alkalmazandó referenciaárak és átlaghozam-adatok, valamint fajlagos költségmegtakarítási összegek. A kárenyhítő juttatás iránti kérelemben a növénykultúra tárgyévi- és referencia hozamértéke a megadott referenciaárak felhasználásával állapítható meg. Azon növénykultúrák esetén, amelyeknél a referenciaár mellett ársáv is megadásra került, a számításhoz a referenciaártól eltérő, az ársávba eső és számlával, illetve termeltetési szerződéssel igazolt ár is használható.
Ha egy növénykultúrára vonatkozóan a termelőnek nem áll rendelkezésre a referencia-időszak valamelyik évére vonatkozóan saját hozamadat, akkor a referenciahozam meghatározásához a most közzétett 2019-2023. évi átlaghozam-adatok használhatóak fel.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 2019-2023. évi átlaghozam-adatok mellett a 2024. évi átlaghozam-adatok is elérhetőek, amelyeket kizárólag akkor kell alkalmazni a kárenyhítő juttatás iránti kérelemben, ha a termelőnek azért nem áll rendelkezésre az idei évi saját hozamadata, mert a növénykultúra betakarítási szintje nem haladja még meg az 50 %-ot. Amennyiben a betakarítás szintje meghaladja az 50 %-ot, abban az esetben a betakarított összes termésmennyiséget tonnában kell megadni.
A biztosítással rendelkező gazdálkodók esetében idei évtől új előírások léptek hatályba.
A mezőgazdasági termelő a neki járó kárenyhítő juttatás (amely legfeljebb a hozamérték-csökkenés 80 százalékáig terjedhet) felére jogosult, amennyiben
- a kárenyhítési évben a hozamcsökkenést kiváltó káresemény bekövetkezte előtt nem köt az üzemi szintű referencia hozamértékének legalább felére kiterjedően az adott növénykultúrára jellemző – aszály, belvíz, felhőszakadás, jégeső, mezőgazdasági árvíz, tavaszi fagy, őszi fagy, téli fagy vagy vihar miatt bekövetkező – káreseményre kiterjedő mezőgazdasági biztosítást (fontos, hogy kizárólag a díjrendezett biztosítás fogadható el), vagy
- nem rendelkezik a mezőgazdasági krízisbiztosítási rendszerben tárgyévi tagsággal (fontos, hogy kizárólag azon évek tekintetében fogadható el a tagsági jogviszony, ahol a krízisbiztosítási hozzájárulási kötelezettségének határidőben eleget tett a termelő).
Amennyiben a biztosítást olyan konstrukcióban kötötték meg, amelynek díjához támogatás is igénybe vehető, akkor a szerződés adatait a biztosító már megküldte a Kincstár részére, így a szerződés adatait a kárenyhítő juttatás iránti kérelem elektronikus bizonylata automatikusan megjeleníti, és ilyen esetben a biztosítás kapcsán semmilyen dokumentumot nem kell csatolni a kérelemhez.
Amennyiben a mezőgazdasági termelő „hagyományos” (azaz nem díjtámogatott) mezőgazdasági biztosítási szerződéssel rendelkezik, akkor annak adatait a kárenyhítő juttatás iránti kérelemben fel kell tüntetni. Továbbá hagyományos biztosítás esetén az alábbi dokumentumokat kell csatolni a kérelemhez:
a) nem integrátori biztosítás esetén a szerződés ajánlati nyomtatványát és a kötvényt;
b) integrátori biztosítás esetén a szerződő fél (integrátor) vagy a biztosító által kiállított igazolást (amely kiváltható ajánlati nyomtatvány és kötvény csatolásával), továbbá az integrátor által kiállított díjrendezettséget igazoló dokumentumot.
Kárenyhítő juttatás kizárólag az elfogadott kárbejelentéssel rendelkező növénykultúrákra adható. Azok a növénykultúrák, amelyekre a 2024. kárenyhítési évben nem volt elfogadott kárbejelentése a termelőnek, nem lesznek láthatóak a kérelemben.
Abban az esetben, ha az ügyfél rendelkezik kárbejelentéssel, de arra még nem érkezett döntés az agrárkár-megállapító szerv részéről, a növénykultúra megjelenik a felületen, azonban a káros sor 0 ha területtel lesz látható. A kárenyhítő juttatás iránti kérelem benyújtásával javasolt megvárni az agrárkár-megállapító szerv döntését, azonban a kárenyhítő juttatás iránti kérelem benyújtását ennek hiányában is (pl. jogorvoslati eljárás van folyamatban) meg kell tenni legkésőbb az előírt határidőig!
A Kincstár a kárenyhítő juttatás iránti kérelmekről legkésőbb 2025. március végéig dönt, valamint teljesíti a kifizetéseket.
Forrás: NAK
Mezőgazdaság
A kérelembenyújtásban segíthet az AKG kézikönyv
2025. január 1.-től indul az új 5 éves kötelezettségvállalási időszak
Az Agrár-környezetgazdálkodási program (AKG) felhívása alapján 2025. január 1.-től indul az új 5 éves kötelezettségvállalási időszak a feltételeknek megfelelő gazdálkodók számára. A részvétel érdekében a támogatási kérelmeket november 25-étől december 23-ig nyújthatják be a termelők a MÁK felületén elektronikus úton.
Annak érdekében, hogy a gazdálkodók felelősségteljes döntést hozva, a számukra a legmegfelelőbb csomagokat válogathassák össze a NAK segítségül elkészítette az AKG kiadványát, amely online formában bárki számára elérhető és összefoglalja mindazon tudnivalókat, amelyek az AKG programhoz való csatlakozáshoz szükségesek.
Az Agrár környezetgazdálkodás kézikönyv a támogatási kérelem benyújtáshoz 2024 kiadvány a linkre kattintva letölthető.
Forrás: Sztahura Erzsébet – NAK
Mezőgazdaság
Digitalizált szakirodalom segíti az erdészeti kutatásokat
Több évszázad erdészeti szakirodalmát digitalizálták
Több évszázad erdészeti szakirodalmának anyaga a fenntarthatósági gondolatkör kialakulásának lenyomata, amely ma már digitális formátumban mindenki számára elérhető – mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára Budapesten, szerdán, a Wagner Károly Digitális Szakkönyvtár projekt bemutató rendezvényén. A 2007 óta tartó digitalizációs program eredménye nemzetközi összehasonlításban is jelentős, 1500 dokumentum mintegy háromszázezer oldalnyi anyagával az egyik legnagyobb magyar nyelvű adatbázist jelenti.
Az államtitkár kiemelte, a 18. századra visszanyúló erdészeti szakirodalom tudásanyaga felbecsülhetetlen értéket képvisel, az Országos Erdészeti Egyesület Wagner Károly Erdészeti Szakkönyvtárában őrzött könyvek a gyakorlati fenntarthatóság több évszázados szakmai történetéről szólnak.
Hozzátette, az erdőkezelés 1700-as években megalapozott hagyománya a fenntarthatóság és a zöldvagyon-kezelés fogalmain keresztül kapcsolódik a ma emberéhez. Magyarország jelenleg mintegy 2,3 millió hektárnyi erdőterülete nem létezne anélkül a szakismeret és tradíció nélkül, amelynek tudásanyagát és emlékeit az ágazati szakkönyvtárban őrzött könyvek és folyóiratok tartalmazzák – emelte ki Zambó Péter. Hazánknak azért lehet erdővagyona, mert a magyar erdészek évszázadok óta fenntartható módon kezelik ezt a nemzeti természeti erőforrást. Amikor a trianoni diktátum elvitte tőlünk a legértékesebb részeit, szakértelemmel, erkölcsi kitartással és szakmai összefogással száz év alatt megdupláztuk az ország erdővel borított területeinek arányát – húzta alá.
Zambó Péter elmondta, az erdészeti szakirodalom tudásanyaga a digitalizáció segítségével szabadon elérhetővé és feldolgozhatóvá vált, immár 300 ezer oldal terjedelemben, amely egyben a mesterséges intelligencia számára is hatalmas adatbázist jelent. A projekt az Agrárminisztérium támogatásával a Wagner Károly Alapítvány digitalizációs programja keretében valósult meg.