Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Mezőgazdaság

Április 10-én nyílik az egységes kérelem benyújtó felülete!

Print Friendly, PDF & Email

A mai napon megnyílt az egységes kérelem kitöltési felülete

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Tájékoztatjuk a Tisztelt Termelőket, hogy 2024. április 10-én nyílik meg az egységes kérelem kitöltési felülete, mely a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) e-ügyintézési felületén érhető el (https://e-kerelem.mvh.allamkincstar.gov.hu/enter/index.xhtml). Az egységes kérelem továbbra is kizárólag elektronikus úton nyújtható be.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

A 2024. április 9-én megjelent az egységes kérelemmel igényelhető egyes agrártámogatások eljárási szabályairól szóló 15/2024. (IV.9.) AM rendelet alapján idén 44 közvetlen támogatási és vidékfejlesztési intézkedés esetében lehet az egységes kérelem keretében támogatást igényelni, illetve ezekkel kapcsolatban adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni. A termelők jelentős körét érintő közvetlen támogatásokon [pl. alapszintű-jövedelemtámogatás (BISS), Agro-ökológiai program (AÖP)] túl a kapcsolódó nemzeti támogatások (pl. átmeneti nemzeti anyatehén tartás támogatása), valamint a vidékfejlesztési program intézkedései (pl. agrár-környezetgazdálkodás, erdészeti intézkedések, állatjóléti intézkedések) esetében kell a felületet használni.

Fontos, hogy a 2023. évi működésnek megfelelően, az idei évben sem különböztetünk meg szankciómentes és szankciós benyújtási időszakot.

A 2024. évben az egységes kérelem beadásra a 2024. április 10. és 2024. június 10. közötti időszak áll rendelkezésre. A kérelmezési határidő jogvesztő, azaz ha a termelő a bejelentést elmulasztja, már nem lesz lehetősége a kérelem benyújtására.

A kérelembeadás folyamatának megkönnyítése érdekében a Kincstár a honlapján külön felhívja a figyelmet arra, hogy

  • aki nem rendelkezik támogatási azonosítóval, igényelje meg mielőbb, hiszen ez a kérelem beadásához feltétlenül szükséges;
  • aki nem önmaga kíván a kérelmezés során eljárni, de még nem rendelkezik az egységes kérelemre, vagy valamennyi hatósági eljárásban való teljes körű képviseletre érvényes meghatalmazással, nyújtsa be az arra vonatkozó kérelmét minél előbb! Új meghatalmazás kötéséhez jelszóra van szükség, ezért azon termelő, aki nem rendelkezik jelszóval (vagy elfelejtette jelszavát), minél hamarabb igényeljen jelszót az új meghatalmazás elektronikus úton történő benyújtásához (ügyfélkapuval rendelkező kedvezményezettek esetén erre elektronikus úton is van lehetőség).

Fontosabb változások:

  • A tavalyi évhez képest az egységes kérelemben az alábbi támogatási formák megújulnak, hisz 2024-től már a KAP Stratégiai Terv keretében kerülnek meghirdetésre:

    ▪ KAP-RD23-1-24 Natura 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációs kifizetések;
    ▪ KAP-RD34-1-24 Erdő területeknek nyújtott Natura 2000 kompenzációs kifizetések;
    ▪ KAP-RD41-2-24 Az erdőpotenciál abiotikus vagy biotikus károkozást követő helyreállítása;
    ▪ KAP-RD16-1-24 Mezőgazdasági Kockázatkezelési Rendszer (MKR II. pillér): Díjtámogatott mezőgazdasági biztosítás.

  • A 2023-as évtől az egységes kérelem és intézkedései esetén kötelezővé vált a teljes elektronikus kapcsolattartás: a kérelem benyújtásától az esetleges jogorvoslati kérelmek/fellebbezések/kifogások benyújtásáig kizárólag elektronikus úton lehet iratot benyújtani! A Kincstár a döntéseket, dokumentumokat, jegyzőkönyveket szintén elektronikus úton, a kedvezményezett ügyfélkapujára/cégkapujára/hivatali kapujára vagy meghatalmazottja ügyfélkapujára/ a NAK hivatali kapujára fogja megküldeni. Kérjük, hogy fokozottan ügyeljenek az elektronikus tárhelyre érkező értesítésekre, valamint javasoljuk, hogy ellenőrizzék a tárhely részére megadott e-mail cím megfelelőségét.
    ​​​​​​​
  • A területalapú támogatások esetén már ismert megoldás, hogy azon kedvezményezettnek, aki már az előző évben is nyújtott be egységes kérelmet, a következő évi kérelme már ún. megszemélyesített adatokkal kerül feltöltésre. Ezen megszemélyesítés során a kedvezményezett láthatja az előző évi kérelmében igényelt adatokat, az esetleges helyszíni ellenőrzés eredményeit.

    Ezen megszemélyesítés 2023-ban kiegészült a szarvasmarha, juh, illetve kecske ENAR, 2024-ben pedig a sertés ENAR adatokkal is. Felhívjuk a figyelmet azonban arra, hogy az ENAR adatok nem azonnal kerülnek a Kincstár részére átadásra, ezért javasoljuk, hogy az esetleges hibás vagy hiányos adatokat először az ENAR adatok bejelentésre/módosítására szolgáló felületén tegye meg a kedvezményezett, és az egységes kérelem benyújtás előtt ellenőrizze le, hogy az adatmódosítás az ENAR oldalán feldolgozásra került (ezt az egységes kérelem oldalán egy ún. ismételt megszemélyesítéssel is megteheti).

  • 2023. január 1-től kezdődően felhasználásra kerülnek az Európai Űrügynökség által finanszírozott Sentinel műholdcsalád által készített nagyfelbontású műhold felvételek (továbbiakban: TMR adatok) a kérelmekben található potenciális meg nem felelések feltárása érdekében.
    ​​​​A feltárt potenciális meg nem felelésekről a kedvezményezettek a benyújtási időszak lezártától kezdődően értesítéseket fognak kapni, melyekre kérjük, hogy a döntésben foglalt határidőn belül válaszoljanak, ezzel is gyorsítva a kérelmek tartalmi feldolgozását.

    A Kincstár azon esetekben, amikor az űrfelvételek alapján kérdésessé válik például a kérelmezett terület hasznosítási kódjának megfelelősége, lehetőséget biztosít arra, hogy a kedvezményezett a kérelemben szerepeltetett adatait a mobilGAZDA applikáció segítségével, ún. georeferált fénykép benyújtásával igazolja. Fontos, hogy csak ezen az applikáción keresztül készített és beküldött fényképek kerülhetnek a későbbi ügyintézés során felhasználásra! A fénykép beküldése bár 2024-ben továbbra is önkéntes, de a beküldés hiánya – amennyiben a műholdas adatfeldolgozás továbbra is potenciális eltérést detektál – helyszíni ellenőrzést vonhat maga után.

  • 2024-ben is meghatározásra kerül egy végdátum – szeptember 30- amíg a kedvezményezett még bizonyos feltételek mellett (pl.: a kedvezményezett kérelmének adatai még nem kerültek helyszíni ellenőrzés során ellenőrzésre) kijavíthatja a kérelmében foglaltakat. Ezen dátumot követően azonban már az agrotechnikai műveletek és másodvetésekkel kapcsolatos bejelentések kivételével nem lesz lehetőség a kérelmezett adatokban történő változások bejelentésére!
  • Bizonyos állatalapú támogatások esetén, élve az közöségi jogban foglalt engedménnyel, amennyiben a kedvezményezett a tenyészetéből olyan módon jelent ki egy állategyedet, hogy az nem a kedvezményezett másik tenyészetébe kerül átjelentésre, ezen kijelentés automatikusan az egyed egységes kérelemből történő visszavonásának is minősül, anélkül, hogy azt a kedvezményezettnek a Kincsár felé külön jeleznie kellene. Az ilyen típusú visszavonásra 2024. szeptember 30-ig kerülhet sor, azon egyedek esetén, melyek a visszavonás napjáig megfeleltek a kérdéses jogcím előírásainak.
  • ​​​​​​Az újraelosztó (CRISS) támogatás az alaptámogatás (BISS) kiegészítéseként került bevezetésre, az aktív mezőgazdasági termelő csak akkor jogosult támogatásra, ha az adott kérelmezési év tekintetében az alaptámogatás vonatkozásában az ellenőrzések alapján megállapított legalább 1 hektár és legfeljebb 1 200 hektár támogatható területtel rendelkezik. Az alaptámogatásra jogosult mezőgazdasági termelő legfeljebb 10 hektárja után emelt összegű, míg a 10 hektár feletti, de 150 hektárt meg nem haladó része után csökkentett összegű újraelosztó támogatásra jogosult.
  • A növénytermesztési ágazatban alkalmazandó közvetlen termeléshez kötött támogatások esetén a támogatás feltétele, hogy amennyiben a kedvezményezett a támogatás alapjául szolgáló területen öntözést folytat, akkor az öntözéssel kapcsolatosan rendelkezzen. A termeléshez kötött növénytermesztés támogatása igénylésekor, amennyiben öntözött a terület, akkor a kivételektől eltekintve (2024.01.01 előtt létesített ötven méter talpmélységet meg nem haladó és az első vízzáró réteget el nem érő mezőgazdasági célú kút) csak vízjogi üzemeltetési-, fennmaradási engedéllyel vagy bejelentést követő engedéllyel lehetséges.
    ​​​​​​​
  • ​​​​​​Szintén az egységes kérelem benyújtó felületén kell bejelenteni az egységes kérelem alá tartozó intézkedések horizontális feltételrendszere, az ún. Feltételesség keretében a nem termelő tájképi elemek és területek (Non-Productive Landscape Features and Areas = NPLFA) minimális arányára vonatkozó előírás teljesítéséhez kapcsolódó nem termelő tájképi elemeket és területeket (védett és egyéb tájképi elemek, ökológiai jelentőségű másodvetések, nitrogénmegkötő növényekkel bevetett-, valamint a talajtakarásos parlag NPLFA területek). 2024-től a beadófelület lehetőséget biztosít az előző támogatási évben NPLFA-ként jelölt nem védett tájképi elemek és táblaszintű területek megszemélyesítésére is.

    Fontos változás, hogy 2024-ben megszűntek a 2023. évben a vetésváltás (HMKÁ 7.) és a nem termelő tájképi elemek és területek minimális arányára vonatkozó (HMKÁ 8.) előírások kapcsán alkalmazott jogszabályi engedmények!

    A 2024. támogatási évben az NPLFA minimális arányára vonatkozó előírás (HMKÁ 8.) vonatkozásában van lehetőség könnyítésre. A nem termelő tájképi elemek és területek minimális aránya a szántóterületek 4%-a, amely az előzőekben felsorolt NPLFA-k bármelyikével, vagy azok kombinációjával is teljesíthető. A 2024. támogatási évre vonatkozóan az ökológiai jelentőségű másodvetés súlyozási tényezője 0,3-ról 1-re változott, így ezek a másodvetések is teljes területükkel elfogadott és figyelembe vett NPLFA-k az előírás teljesítéséhez. A fentiek szerint az eltérés lehetősége okán nincs szükség parlagoltatásra, a HMKÁ 8 előírás nitrogénmegkötő növényekkel bevetett területekkel, vagy ökológiai jelentőségű másodvetéssel is teljesíthető.

    ​​​​​​​Újdonságként kerül bevezetésre az 5 ha alatti földterülettel és a háztartási mennyiséget meg nem haladó állattartással rendelkező kedvezményezettek esetén az egyszerűsített ellenőrzési rendszer. Ennek keretében a feltételesség kapcsán ezen mezőgazdasági termelők esetén csak a HMKÁ előírásai kerülnek ellenőrzésre.

  • Az AÖP keretében a kedvezményezett önkéntes vállalást (földhasználati kategóriánkként minimum 2 maximum 4 pont erejéig) tehet a gazdasága teljes területére, megkülönböztetve a szántó, gyep és ültetvény területeivel kapcsolatosan vállalásokat.

    Fontosabb változások az AÖP intézkedésben:

    i)    Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a kedvezményezett vállalja az AÖP keretében alkalmazandó előírásokat, azt csak a gazdasága teljes területére teheti meg, és eleget kell tennie az Egységes kérelem rendelet 7. § (6) bekezdésében foglalt adatszolgáltatási kötelezettségének, azon kívül meghatározott vállalások esetén az elvégzett tevékenységeket az egységes kérelem benyújtó felületén is be kell jelentenie.
    ii)    A 2024. évben az AÖP keretében a korábbi ültetvény földhasználati kategória két kategóriára bomlik, ezáltal létrejött a különleges állandó kultúra földhasználati kategória, mely a Natura 2000 gyep földhasználati kategóriához hasonlóan méretkorlát nélkül mentesül a kötelezettségek vállalása alól.
    iii)    Az egyéb gyep és a Natura 2000 gyep földhasználati kategóriákban új gyakorlatok választhatók: az Őshonos állatokkal történő legeltetés és a Kaszálás során legalább 10 cm-es tarlómagasság meghagyása.
    iv)    Kibővítésre került a Biológiai ágensek alkalmazása állandó kultúrában gyakorlat, melynek keretében feromon légtértelítő eszköz használata is elfogadott.
    v)    Szintén bővült a korábbi kizárólag alternáló kasza használata gyakorlat, melynek keretében 2024. évtől már hátsó felfüggesztésű vagy vontatott, szársértő nélküli kasza használatával is lehet a gyakorlatot teljesíteni.
    vi)    Egyes gyakorlatok teljesítésében változás történt.
    (1)    A Nem termelő elemek és területek kijelölése gyakorlat keretében a nem termelő elemek és talajtakarásos parlag NPLFA kijelölési kötelezettség a korábbi 5%-ról a 2024. évben 1%-ra csökken.
    (2)    Táblaméret korlátozás esetén az egybeművelés elkerülése érdekében előírt 3 méteres elválasztó sáv 2 méterre csökken.
    (3)    A karbamid környezetbarát használata gyakorlatok keretében folyékony karbamid alkalmazása esetén nem feltétlenül szükséges inhibitor használata. Amennyiben nem juttatnak ki ureáz gátló készítményt, abban az esetben kötelező a karbamid bedolgozása, de inhibitor használata mellet nem kötelező a bedolgozás.
    (4)    Mikrobiológiai készítmények alkalmazása és talaj- és növénykondicionáló szerek, nitrogénmegkötő készítmények alkalmazása gyakorlatok keretében az álló- és folyóvizek partvonalától számított biztonsági sávban a készítmény kijuttatása nem lehetséges. Amennyiben ez a biztonsági sáv a tábla területének több mint 15%-át foglalják el, abban az esetben a gyakorlat nem vállalható a táblán.
    (5)    pásztoroló vagy szakaszos legeltetés gyakorlat vállalása esetén, amennyiben a mezőgazdasági termelő részt vesz a tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatási intézkedésben, úgy az intézkedésben támogatható szarvasmarha fajták egyedei a gyakorlatban nem vehetők figyelembe a legeltethető állatállomány megállapítása során.
    (6)    További változás a legeltetéses gyakorlatok esetében, hogy a gyakorlat vállalásával érintett tábla területének legfeljebb 30 százalékát foglalhatja el nem termelő vagy egyéb tájképi elem.
    (7)    Extenzív gyepek legalább évi egyszeri kaszálása gyakorlat keretében legalább egy, a kaszálék begyűjtésével járó kaszálásának május 1. és szeptember 30. közötti időszakban meg kell valósulnia.
    (8)    Méhekre veszélyes szerek használatának tilalma állandó kultúrában, 12% alatti lejtésű területeken az állandó kultúrák talajtakarása mulcsozással, egyéves sorköztakaró növények termesztésével gyakorlat valamint állandó kultúrák talajtakarása évelő kultúrák fenntartásával vagy gyepesítéssel gyakorlat vállalása nem lehetséges szőlőalany törzsültetvény, szőlőoltvány iskola és gyümölcsfaiskola hasznosítású táblán.

  • 2024. évtől a kedvezményezetteknek a képzettségi nyilvántartásban kell a képzettségüket bejelenteni. A képzettségi nyilvántartásról az alábbi linken található bővebb információ: https://www.mvh.allamkincstar.gov.hu/tamogatasok-listazo/-/tamogatas/17864782
  • 2024. évtől a KAP-RD34-1-24 Erdő területeknek nyújtott Natura 2000 kompenzációs kifizetések intézkedésben azon erdőrészletek támogathatóak, amelyek a KAP törvény 13. § (1) bekezdés b) pontja szerinti Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerben (a továbbiakban: MePAR) az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 275/2004. Korm. rendelet) szerint és az Országos Erdőállomány Adattárban Natura 2000 területként lehatárolásra kerültek vagy a Tvt. alapján az Országos Erdőállomány Adattárban védett vagy fokozottan védett és az Evt. 7. § (1) bekezdés a) – d) pontjában foglalt természetességű erdőrészletként vannak lehatárolva.
  • Újdonság! 2024. évtől a KAP-RD23-1-24 Natura 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációs kifizetések intézkedést illetően változás a korábbi szabályozáshoz képest, hogy a nem nyújtható támogatás a 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet alapján kijelölt olyan területekre, amelyek honvédelmi vagy vízügyi igazgatási szervek vagyonkezelésében állnak.
  • ​​​​​A 2024. évben a felületen láthatóvá válik a nem támogatható érzékeny állandó gyepek fedvénye. Ez azon környezeti szempontból érzékeny állandó gyep területeket mutatja meg, melyek az elmúlt években nem támogatható területté váltak.

    A 2024. évben nem tehető változásvezetési bejelentés védett tájképi elem vonatkozásában.

Forrás: MVH

Mezőgazdaság

Befejeződött a nyári aratás

Print Friendly, PDF & Email

Az Agrárminisztérium friss adatokat közölt termésmennyiségekről:

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Néhány kisebb terület kivételével július 24-ig véget ért a nyári aratás, amelyet érdemben hátráltató körülmény idén nem befolyásolt. A termények tárolásához elegendő a raktárkapacitás, az idei termés nagy része már a tárolókban van – közölte Feldman Zsolt.

Fotó: PIxabay

A mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár szerint köszönet illeti a gazdákat szorgalmukért és kitartásukért, az elhivatott munkájuknak köszönhetően kerülhet ugyanis az új kenyér a magyar családok asztalaira.

Feldman Zsolt tájékoztatása szerint az idei nyári aratás jó ütemben haladt és a korábbi évekkel összevetve átlagos eredménnyel zárult. A vetésterületek csökkenő tendenciáját mennyiség tekintetében több növényfajnál is részben kompenzálták a viszonylag kedvező hozamok, kivétel ez alól az őszi káposztarepce. Az információk alapján a nyári aratású növények tekintetében az ország ellátása biztosított és jelentős – többmillió tonnás – export árualap is képződött.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai alapján az őszi búza aratása gyakorlatilag lezárult, mindössze néhány kisebb terület van még hátra. Az idei 864,5 ezer hektáros területen az országos termésátlag 5,8 t/ha körül alakul. Ez az érték kis mértékben meghaladja a tavalyi és az elmúlt öt év termésátlagait is. A legmagasabb átlagokat (6,8 t/ha) Baranya, Tolna és Vas vármegyékből jelentették, a legalacsonyabbakat (5 t/ha körül) Pest, Nógrád és Bács-Kiskun vármegyékből. A hektáronkénti hozamok és a terület alapján idén összesen közel 5 millió tonnás búzatermés alakult ki, ami bőven fedezi a 3 millió tonna körüli éves hazai felhasználást. Az étkezési minőségű kategóriába sorolható termés is elegendő az 1,1 millió tonna körüli hazai éves őrlési szükséglet kielégítésére.

A jelenlegi szezonban kialakult hazai búzaárak figyelembevételével az 1 kilogrammos kenyér előállításához felhasznált búza értéke nem haladja meg a 100 forintot – emelte ki az államtitkár.

Az őszi árpa betakarítása fejeződött be legkorábban. A korábbi évekhez képest alacsonyabb – 260 ezer hektáros – területen országosan 5,7 t/ha-os hozam alakult ki, ami 3,7%-kal magasabb a tavalyi értéknél és lényegében megegyezik az elmúlt öt év átlagával. Az egyes vármegyék között lényeges eltérések vannak, a hektáronkénti hozamokban igen nagy szórás (5,1 t/ha-tól 6,7 t/ha-ig) mutatkozik. A dunántúli vármegyék jellemzően kedvezőbb, míg a közép-magyarországi és egyes dél-alföldi vármegyék gyengébb hozamokat produkáltak, amit döntő mértékben az időjárási tényezők okoztak. Az összes őszi árpatermés megközelíti az 1,5 millió tonnát, ami bőven fedezi az éves kb. 1 millió tonnás hazai felhasználást.

A tavaszi árpa, rozs, zab és tritikálé betakarítása is csaknem a végéhez ért. A véglegesnek minősíthető adatok alapján a rozsnál 2,9 t/ha, a tavaszi árpánál 4,7 t/ha, a tritikálénál 4,3 t/ha, a zabnál pedig 3 t/ ha a termésátlag, amelyek nagyrészt megfelelnek az elmúlt évek átlagos értékeinek.

Az őszi káposztarepce betakarítása is befejeződött. Az országos termésátlag 2,5 t/ha körül alakul. Az őszi vetésű növényi kultúrák közül az idei év időjárása az őszi káposztarepcét viselte meg leginkább, a korábbi évekhez képest érezhetően alacsonyabb – 174 ezer hektáros – terület és a korábbi időszakoknál ugyancsak kisebb hektáronkénti hozamok összetett hatása miatt az összes termés 432 ezer tonna körül alakul.

A magborsót is betakarították a gazdák, a 13 ezer hektáros területen az országos termésátlag 2,4 t/ha, ám jelentős mértékű a szórás az egyes vármegyék között.

Forrás: AM

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A fehércukor világpiaci átlagára 9 százalékkal csökkent

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A fehércukor világpiaci átlagára 2024 májusában 512 euró/tonna volt, csaknem 9 százalékkal maradt el az áprilisitól. A londoni árutőzsdén (LIFFE) a fehércukor fronthavi jegyzése a július 8-i 560 dollár (USD)/tonnáról – ingadozások mellett – július 19-ére 541 dollár/tonnára ereszkedett. A nyerscukor fronthavi jegyzése követte ezt a tendenciát, és július 19-én 411 dollár/tonnán állapodott meg.

Fotó: Pixabay

Az Európai Bizottság adatai szerint az unióban a fehércukor átlagára 2024 májusában 828 euró/tonna volt, nem változott lényegesen az előző havihoz képest. Az Európai Unió a fehércukor feldolgozói árát adatvédelmi okokból tagországonként nem teheti közzé, ezért a tagországok jelentett adataiból három regionális átlagárat képez, és azt hozza nyilvánosságra. Májusban az 1. régió (Ausztria, Csehország, Dánia, Finnország, Magyarország, Litvánia, Lengyelország, Svédország, Szlovákia) átlagára 774 euró/tonna volt, mintegy 1 százalékkal maradt el az előző havitól. A 2. régióhoz tartozó meghatározó termelő országok (Franciaország, Németország, Hollandia, Belgium) átlagára 838 euró/tonna volt, hozzávetőleg 1 százalékkal mérséklődött a megfigyelt időszakban. A déli országokat, Bulgáriát, Spanyolországot, Görögországot, Horvátországot, Olaszországot, Portugáliát és Romániát tömörítő 3. régió érte el a legmagasabb átlagárat, 876 euró/tonnát, ami 1 százalékkal volt alacsonyabb az előző havinál.

További információk e témában az Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 14. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Szántóföldi körkép a nyári hőhullám hatásairól

Print Friendly, PDF & Email

Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja elemzést adott ki:

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

Július 22-én megjelent az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának (JRC) júliusi, meteorológiai és műholdas adatokra alapozott szántóföldi kultúrákra vonatkozó elemzése. A nyári délkelet-európai hőhullám hazai mezőgazdaságra gyakorolt számszerűsített hatását érdemes minél inkább adatokon alapuló modellek alapján vizsgálni.

A fénykép illusztráció. Fotó: AM

Magyarország esetében a JRC a műholdas adatok szerint a júniusban becsültekhez képest a július közepi adatok alapján a kukorica esetében 14%-kal, napraforgónál 9%-kal csökkentette a hozamvárakozásokat. Kukorica esetében 6,77 tonna/hektárra, napraforgó esetében 2,73 tonna/hektárra módosították a korábbi 7,47 tonna/hektár, illetve 3,01 tonna/hektár előrejelzésüket. Az elemzés az elmúlt hetek hőhullámának mintegy feléig keletkezett adatokon nyugszik, így köztes becslésnek tekinthető. A tényleges kiesés mértékét a következő napok és hetek időjárása dönti el.

Kitekintve más délkelet-európai országokra, Bulgáriában a kukoricahozam előrejelzését 15%-kal (5,37 t/ha), a napraforgóét 7%-kal (2,17 t/ha), Romániában a kukoricahozam előrejelzését 10%-kal (4,55 t/ha), a napraforgóét 6%-kal (1,95 t/ha) csökkentették. Uniós szinten (EU27) ezek számok kukorica esetében 4%-os (7,24 t/ha), a napraforgó esetében 5%-os (2,09 t/ha) csökkenést jelentenek.

Ukrajnában az Ukrán Nemzeti Hidrometeorológiai Központ a kukorica terméskiesését 20-30% között valószínűsíti. A hőhullám szintén jelentős mértékben sújtja a napraforgót, e növény esetében azonban a nemzetközi elemzők egyelőre 4% körüli terméskiesést várnak.

A Hungaromet Zrt. agrometeorológiai adatai alapján az elmúlt időszak harminc napos csapadékösszege az Alföld középső tájainak és a Felső-Tisza vidékének kivételével 20-50 milliméterrel elmarad az ilyenkor szokásostól. A nagy területi eltéréseket mutatja, hogy a középső országrészben sokfelé 20 milliméter sem esett, a Dunántúl nyugati kétharmadán jellemzően 30-70, az Alföld keleti kétharmadán és északkeleten 50-90 mm-t mértek.

A lokális felhőszakadások, zivatarok foltokban enyhítik a szárazságot és segítenek a növényállományokon, de jelentősebb és kiterjedtebb csapadékra, valamint a hőstressz enyhülésére lenne szükség.

Forrás: AM

Tovább olvasom