Mezőgazdaság
Minősített agrárklaszter minősítést nyert el a Debreceni Egyetem – Galériával
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal TOP50 infrastruktúrái közé sorolták a Debreceni Egyetem agrárkarának kutatóegységeit.
A Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karának kutatóegységei alkotta hálózat az egyetlen klaszter, amely agrár- és élelmiszertudomány területen bekerült a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal TOP50 infrastruktúrái közé – közölte a Debreceni Egyetem.

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal TOP50 infrastruktúrái közé sorolták a Debreceni Egyetem agrárkarának kutatóegységeit. (Kép: Debreceni Egyetem)

Debreceni Egyetem (DE) Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar címere. (Ábra: DE)
A Debreceni Egyetem (DE) Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar (MÉK) nyolc kutató egysége alkotja azt a hálózatot, amelyet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) a legjobb 50 hazai kutatási infrastruktúra közé sorolt. Az Agrár és Élelmiszer Innovációs Debreceni Egyetemi Kutatási Infrastruktúra egy olyan komplex rendszer, amely a fenntartható mezőgazdaság elveinek megfelelve, a körforgásos biológiai-alapú gazdaság modelljét követi- hangzott el a minősítő oklevelek átadóünnepségén.
A kutatási infrastruktúra rendszer tagjai a teljes élelmiszerlánc – alapanyagtól a termékekig – vizsgálatát, elemzését el tudják végezni változó biotikus és abiotikus környezetben. Az egyedien komplex struktúra tovább növeli és erősíti a Debreceni Egyetem a Tisza nemzetközi vízgyűjtőjén betöltött multidiszciplináris oktatási és kutatási szerepét- jelentette ki Stündl László, a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar dékánja.
Stündl László szerint a kar nyolc kutatóegységének munkája jó példa arra, hogy hogyan lehet ma Magyarországon nemzetközi szinten is jól érzékelhető tudásátadást, kutatás-fejlesztést és innovációs tevékenységet folytatni.
Az Agrár és Élelmiszer Innovációs Debreceni Egyetemi Kutatási Infrastruktúra tevékenysége a precíziós gazdálkodás teljes vertikumát felöleli: a szántóföldi- és kertészeti növénytermesztéstől, az állattenyésztés, a halbiológia, a talaj- és vízgazdálkodási rendszerek, az élelmiszertechnológián keresztül, a digitalizáció és a robotikáig. A kutatási infrastruktúra összetettsége is mutatja a DE MÉK erejét és kutatási potenciálját, illetve azt, hogy igen széles vertikumban képes szolgáltatási tevékenységeket végezni az agrár-élelmiszeripari szektor szereplői számára- hangsúlyozta Veres Szilvia tudományos dékánhelyettes.
Veres Szilvia szerint a kiváló kutatási infrastruktúra a záloga a megbízható és magas színvonalú szolgáltatási tevékenységeknek, amire napjainkban fokozódó igény mutatkozik.
Az érintett szektor szereplői is elismerik, hogy a termelés hatékonysága csak akkor fog szintet lépni, amennyiben a vállalkozások célirányos kutatási-szolgáltatási tevékenységeket vesznek igénybe a hozzáadott érték fokozására, a termékpaletta bővítésére, a környezeti károk enyhítésére, valamint a technológiák fejlesztésére. Ebben tud a DE MÉK „Kiváló Kutatási Infrastruktúrája” támogatást nyújtani a releváns gazdasági partnerek számára- fejtette ki Veres Szilvia.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) első alkalommal ismerte el a legkiemelkedőbb hazai kutatási infrastruktúrákat. Az NKFIH tanúsítvány alapján a tudományos központok jogosultak a „Kiváló Kutatási Infrastruktúra” cím használatára. A szervezetek bekerülnek az innovációs hivatal adatbázisába, amely ezzel is segíti a kutatóegységek széles körű hazai és nemzetközi láthatóságát, illetve a szakmai kapcsolatok építését.
Forrás: Debreceni Egyetem
Mezőgazdaság
Több határátkelőn Szlovákia felfüggesztette a személy- és járműforgalmat – Listával!
A páros ujjú patásokat érintő ragadós száj- és körömfájás betegség miatt a szlovák társszervek tájékoztatása szerint 2025. április 8-tól 2025. május 7-ig tartó időszakra ideiglenes ellenőrzést vezetnek be a Magyarországgal és Ausztriával közös belső határaikon.

A magyar-szlovák határon a Szlovák Köztársaság által 2025. április 8-tól, 2025. május 7-ig lezárt határátkelőhelyek listája.
Ennek értelmében 2025. április 8-án 0 órától az alábbi határátkelőhelyeken a személy- és járműforgalmat felfüggesztik:
Rajka (Schengeni utca/Ady Endre utca) – Dunacsúny
Neszmély – Dunaradvány (kompközlekedés)
Ipolydamásd – Helemba
Letkés – Szalka
Bánréve – Sajólénártfalva
Rárospuszta – Rárós
Drégelypalánk – Ipolyhídvég
Őrhalom – Ipolyvarbó
Aggtelek – Gömörhosszúszó
Abaújvár – Kenyhec
Kéked – Abaújnádasd
Hollóháza – Eszkáros
Alsóregmec – Alsómihályi
Karos – Bodrogszerdahely
Nagyrozvágy – Nagygéres
Zemplénagárd – Nagytárkány
A határszakasz tekintetében a többi határátkelőhely rendelkezésre áll majd.
Az osztrák társszervek 2025. április 5-től továbbra is korlátozásokat tartanak a határforgalomban.
Az alábbi határátkelőhelyeken van felfüggesztve a személy- és járműforgalom:
Rajka – Németjárfalu (Deutsch Jahrndorf)
Rajka – Miklóshalma (Nickelsdorf)
Várbalog-Albertkázmérpuszta – Féltorony (Halbturn)
Várbalog – Féltorony (Halbturn)
Jánossomorja – Mosontarcsa (Andau)
Kapuvár (az Andaui hídhoz vezető út) – Mosontarcsa (Andau) híd
Kapuvár (a Wallerni hídhoz vezető út) – Valla (Wallern) híd
Sopron – Sopronkertes (Baumgarten)
Ágfalva – Somfalva (Schattendorf)
Ágfalva – Lépesfalva (Loipersbach)
Sopron (Görbehalomtelep) – Szikra (Sieggraben) (Urak asztala/Herrentisch)
Sopron (Brennbergbánya) – Récény (Ritzing) (Ilonaakna/Helenenschacht)
Harka – Sopronnyék (Neckenmarkt)
Harka – Sopronkeresztúr (Deutschkreutz)
Nagycenk – Sopronkeresztúr (Deutschkreutz)
Sopronkövesd – Fülesd (Nikitsch)
Zsira – Fülesd (Nikitsch)
Zsira – Locsmánd (Lutzmannsburg) közúti határátkelőhely
Zsira – Locsmánd (Lutzmannsburg) (Termálfürdő)
Zsira – Locsmánd/Szőlőhegy (Lutzmannsburg/Rebberg)
Olmód
A működő határátkelőhelyeken hosszabb várakozási időre lehet számítani.
A Rendőrség felhívja az utazók és az ingázók figyelmét, hogy utazásuk megtervezésekor folyamatosan kísérjék figyelemmel a rendőrség hivatalos honlapját a bevezett határforgalom szünetelése miatt. Amennyiben halasztható az utazásuk, fontolják meg a későbbi indulást.
Forrás:
RENDŐRSÉG
Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye?
Küldje el az info@agrojager.hu címre
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Mezőgazdaság
POLICE: Újra aktuális – Mezőgazdasági munkagépek az utakon
Újra aktuális! A tavaszi munkák miatt egyre több mezőgazdasági vontató, lassú jármű és önjáró munkagép vesz részt a közúti forgalomban Csongrád-Csanád megyében is. Jelenlétük fokozott baleseti kockázatot rejt magában – közölte a Csongrád-Csanád vármegyei Rendőr-főkapitányság.

A mezőgazdasági vontatókkal, munkagépeikkel sokszor nehéz manőverezni. Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter / Agro Jager
Ebben az időszakban a munkálatokhoz használt járműveket érintő közlekedési balesetek leggyakrabban a kanyarodási és az elsőbbségi szabályok megsértése, valamint a nem megfelelő kivilágítás miatt következnek be. A megyei balesetmegelőzési bizottság felhívja a mezőgazdasági munkákban résztvevők figyelmét, hogy tartsák be a „KRESZ” szabályokat!
A közutakat igénybe vevő önjáró erő- és munkagépeknek, szállítójárműveknek rendelkezniük kell:
• hatósági jelzéssel,
• állandó vagy ideiglenes rendszámmal,
• forgalmi, vagy ideiglenes forgalmi engedéllyel,
• kötelező gépjármű felelősségbiztosítással (továbbiakban: KGFB).

Külterületen várakozik egy Zalai vármegyei rendőrautó. Fotó: ORFK
A 25 km/h sebességnél gyorsabban haladni képes gépeken három betűből és három számból álló rendszámnak kell lennie, valamint érvényes forgalmi engedéllyel és érvényes KGFB-vel is rendelkeznie kell. Ezek a gépek közúton maximum 40 km/h sebességgel haladhatnak és kifogástalan műszaki állapotban kell lenniük.
A 25 km/h sebességnél lassabb gépek, melyek rendszeresen használják a közúthálózatot, piros színű rendszámmal kell, hogy rendelkezzenek, kiegészítve érvényes forgalmival és érvényes KGFB-vel.
Azok a gépek, melyek a közutat csak ideiglenesen veszik igénybe, zöld rendszámmal kell, hogy el legyenek látva. Ez az ideiglenes rendszám egy „M” betűből és mögötte hat számjegyből áll. A rendszám mellé egy indítási napló, egy ideiglenes forgalomban tartási engedély és egy érvényes KGFB kell, hogy tartozzon. Ez az előírás vonatkozik a gabonakombájnokra is! Fontos, hogy ezek a gépek nem lehetnek képesek 25 km/h sebességnél nagyobb tempóra.
Az említett feltételeken túl az alábbi szabályokra kell figyelniük a munkagéppel közlekedőknek:
• Fontos, hogy a vezető, mielőtt a járművel a telephelyről elindul, köteles a kormányberendezést, fékberendezést, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító és fényjelző berendezések működését ellenőrizni, és ennek az ellenőrzésnek teljeskörűen ki kell terjednie a pótkocsira, illetve a további vontatmányokra is!
• A járművezető az úthasználat megkezdése előtt tájékozódjon az útvonalra vonatkozó forgalmi rendről és az aktuális forgalomkorlátozásokról!
• A járműnek, járműszerelvénynek a közút területének legkisebb igénybevételével kell közlekednie!
• Földútról szilárd útra történő felhajtás előtt a járműre tapadt sarat el kell távolítani, hogy az ne szennyezze be az úthálózatot! Aki a közút jelzéseit eltakaró szennyeződést visz fel az útra, az köteles annak biztonságos eltávolításáról gondoskodni!
• A rakományt úgy kell elhelyezni a járműveken, hogy az a vezetőt ne zavarja a szabad kilátásban, valamint a forgalomban résztvevő többi közlekedőt ne veszélyeztesse!
• Különösen nagy hangsúlyt kell fektetni a rakomány rögzítésére, letakarására, és a közútra történő felhajtás előtt az adapterek leszerelésére is!
• A járművek méretéből és sebességéből adódóan a legveszélyesebb manőver az irányváltoztatás, ezért a közútról történő fel- és lekanyarodást kiemelt körültekintéssel kell végrehajtani!
Forrás:
RENDŐRSÉG
Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye, fogott egy szép halat, netán fényképezett valami érdekeset?
Küldje el az info@agrojager.hu címre
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Mezőgazdaság
AM: Tájékoztató a tavaszi fagykár bejelentéséről
Az agrárkár-enyhítési rendszer lehetőséget teremt a tavaszi fagy által okozott károk részbeni enyhítésére. Ennek kapcsán az Agrárminisztérium alábbiakra hívja fel a figyelmet:

A tavaszi fagyok okozta károk felmérése jelenleg is zajlik. Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter / Agro Jager
A tavaszi fagykárral érintett gazdálkodóknak mindenképpen érdemes elektronikus kárbejelentést tenni az agrárkár-megállapító szerv (vármegyei kormányhivatal) részére. Ez szükséges ahhoz, hogy – az egyéb támogatási feltétel teljesülése esetén – a termelők a károk miatt a későbbiekben kompenzációt kapjanak. A kárenyhítő juttatás iránti jogosultság érdekében már a kárbejelentéskor körültekintően kell eljárni a mezőgazdasági termelőnek.
Tavaszi fagy akkor valósul meg, ha a kockázatviselés helyén a tavaszi időszakban a talajszinttől számított kettő méter magasságban mért mínusz 2°C vagy annál alacsonyabb hőmérséklet áll fenn. Erről a termelő a HungaroMet honlapján lehet tájékozódni.
A kárbejelentést alapesetben a mezőgazdasági káresemény bekövetkezésétől számított tizenöt napon belül kell megtenni. Mivel a bejelentés határideje az Egységes Kérelem benyújtásának időszakára esik, ezért a bejelentési határidő legkésőbb 2025. május 31-ére hosszabbodik.
A hozamcsökkenést okozó tavaszi fagy esetén a mezőgazdasági káresemény bekövetkezésének azt az időpontot kell tekinteni, amikor a fagy a károsodással érintett területen bekövetkezik.
Ugyanakkor felhívjuk a mezőgazdasági termelők figyelmét, hogy a kárenyhítő juttatások mértékének megállapításában fontos szerepet játszik a mezőgazdasági biztosítások vagy a krízisbiztosítási rendszerben való tagság megléte, hiszen ebben az esetben jogosult a termelő maximális mértékű kárenyhítésre. A kárenyhítő juttatás összegének megállapításánál az a mezőgazdasági biztosítás fogadható el, amelyet már az első káresemény bekövetkezése előtt megkötöttek. Ezért javasoljuk mindenkinek, hogy időben kösse meg a szükséges növénybiztosítását, melynek díjához az állam jelentős mértékű támogatást is nyújt – közölte az Agrárminisztérium.
A kárbejelentés elektronikus felülete IDEKATTINTVA érhető el!
Agrárminisztérium
Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter