Keressen minket

Horgászat

Egy ifjú horgász nagy fogása a Balatonon

Print Friendly, PDF & Email

Az Agro Jager News olyan horgászcikkek írását tűzte ki célul, amelyekben életkortól függetlenül szólít meg tapasztalt vadvízi horgászokat. A legújabb horgász, akiről beszámolunk, bár még csak 12 éves, élete legnagyobb amurját akasztotta meg a Balaton déli partján, Balatonboglár környékén.

Közzétéve:

Török Peti legnagyobb hala a Balatonból. A 17,5 kg-os tömegű amur feledhetetlen élményt nyújtott Balatonbogláron (Kép: Török Peti – Agro Jager News)

Kérlek meséld el hogyan kezdtél el horgászni?

Bár még csak 12 éves vagyok, először öt évvel ezelőtt ismerkedtem meg a horgászattal, édesanyámnak köszönhetően. Előre megfontolt szándékok vezérelték anyukámat: olyan hobbit szeretett volna nekem megmutatni, ami pozitívan kihathat az egész életemre. A terve sikerült, én is megfertőzödtem a horgászattal, amiért egész életemben hálás leszek neki.

Edina és a kisfia Peti két szép ponty társaságában (Kép: Török Peti – Agro Jager News)

Körülbelül öt évvel ezelőtt vásárolt nekem egy kis zsebpecát és csontkukacokat, amit ki is próbáltunk Hajdúszoboszlón, ahol a családom él. 2015-ös év fordulópont volt az életemben, mert ekkor vettem részt életem első gyermeknapi horgászversenyén és ekkor váltottam ki életem első horgászengedélyét is. Ezután évekig minden ilyen versenyen részt vettem, ahol a sereghajtó pozíciómból nem sokat sikerült lefaragnom, hiszen a családban nagy tapasztalattal rendelkező horgásztól nem tudtam tanulni, de ennek ellenére soha nem adtam fel. Minimális tudásom pedig lépésről lépésre fejlesztettem. Sokat tanultam az internet világából, amibe beleszülettem. Sok segítséget adott. Jankovich Krisztián és Döme Gábor-féle videókból szépen, lépésről lépesre tanultam, fejlesztettem a felszerelésemet. Keresztszüleimnek köszönhetően minden nyáron lehetőségem van a Balatonon tölteni több hetet is akár.

Egy szép naphallal (Kép: Török Peti – Agro Jager News)

A Balatonon az első tükrös pontyomat – ami körülbelül 3 kg-os tömegű volt-, hét évesen sikerült kifognom a déli parton – amiben a keresztszüleim is segítettek. Ekkor már kezdtem a Balatont kiismerni, vagy legalábbis rájönni azon alapvető trükkökre, ami nekem bevált. Két-három évvel ezelőtt gondoltam ki, hogy professzionális horgásszá szeretnék válni. Még többet tanultam, és egyre sűrűbben fordultam meg a horgászboltokban is.

Miért szeretsz nyaranta a Balatonon horgászni? Téged mi fogott meg ebben a csodálatos tóban?

Életkorom ellenére már fiatalon van összehasonlítási alapom. Eddig szerencsére több helyen is horgászhattam. Éreztem, hogy a telepített horgásztavi horgászat nekem nem lesz elég, többre vágyok, valami ismeretlenre. Ekkor jöttem rá, hogy a vadvízi horgászathoz húz a szívem, amely mindig is vonzott. A Balatont gyerekként azért tartom különlegesnek, mert számos eltérő méretű, kinézetű halfajra lehet horgászni, eltérő módszerekkel, technikával.

Egy szép ponty a Balatonból (Kép: Török Peti – Agro Jager News)

Például gilisztával, türelemmel felvértezve, bármilyen halat megtéveszthetünk, bár a horgászathoz nem kevés szerencse is kell. Az ismeretlen halfajok vonzottak a Balatonon. Fogtam már itt naphalat, sügért, kárászt, keszeg-féléket, bodorkát, sneciket, és több pontyot is. Itt a halak vérmérséklete is másabb, egy 4 kg-os vélt ponty sokszor éppen csak 2 kg-os szemben egy tavi körülmények között élő hallal szemben.

Kérlek meséld el, hogyan szoktál horgászni? És ugye az amurt is nemrég fogtad meg…

A technikám a lehető legegyszerűbb felszerelésből áll. A gyerekhorgászok – szabály szerint –  csak egy bottal  horgászhatnak, ez pedig egy feeder bot, aminek a dobósúlya körülbelül 100 gramm. A parttól körülbelül 30 méterre horgásztam, ahol a vízmélység nem több, mint 60 centiméter. Method kosarat használok, zöld színű fonott előkével, ami 10-12-es vastagságú, ami pont olyan, mint sokszor a víz színe. Nagyon fontosnak tartom az etetést, ez mindennek az alapja. Enélkül jóval kevesebb kapásra számíthatunk. Azért, hogy koncentráljam az etetést, egy bóját helyeztem ki. Az etetést mindig estére szoktam időzíteni, azért, hogy senkit ne zavarjak, senkit ne haragítsak meg. Amikor tudom, hogy horgászni fogunk, az etetést elkezdem 4-5 nappal korábban. Főzött szemeskukoricát és magkeveréket juttatok ki, naponta körülbelül 2 kilogramm mennyiségben. Sokszor megfigyeltem azt, hogy a vízimadarak jelenléte egyáltalán nem zavarja a halakat a vízben. Olykor a mag a felszínre kerül, ekkor a madarak és a halak együtt fogyasztják a kijuttatott etetőanyagot. Ezt onnan tudom, hogy a madarak ellenére többször volt már nagy kapásom. Ha az időnk nem engedi a felkészülést, pva hálót szeretek alkalmazni a csali mellé. A horgon mindig használok csalitüskét is. A felkínált csali általában gumikukoricából, és csontkukacokból áll – ami eddig nekem mindig bejött.

A Balaton sokszínűsége miatt szeret idejárni Hajdú-Bihar megyai a kishorgász (Kép: Török Peti – Agro Jager News)

Az amur kapását soha nem fogom elfelejteni. A vízparton ültem többed magammal. Az etetés helyén hattyúk és kacsák úsztak, hirtelen a botom rendellenesen kezdett el viselkedni. Túlságosan megfeszült. Nem láttam még ilyet, nem értettem mi történik. A fék megszólalt, folytak le a méterek a szemem előtt. Azt hittem, hogy egy hattyú valahogy belegabalyodott a zsinórba, de a hattyúk nem viselkedtek rendellenesen. A botom után nyúltam, mert annak ellenére, hogy a fék szinte teljesen ki volt engedve, féltem, hogy elveszítem, mert nyílegyesen tartott a mélyvíz irányába. Miután bevágtam és meggyőződtem arról, hogy egy hal van rajta – nagyon meglepődtem, mert amikor húztam, jóval nagyobb ellenállást éreztem, mint eddig bármikor. A botom időnként nagyon meghajlott, a hal többször kitört, amit nehezen ugyan, de valami csoda folytán kezelni tudtam. A hal mindenáron arra törekedett, hogy ne sikerüljön a fogás. Először egy rúdnál akarta magát leszakítani, majd ezt kivédve, a part melletti nádast vette célba. Nem igazán tudom hogy, de sikerült mindent megoldani. Eközben a családom és a barátaink mellettem drukkoltak és bíztattak. Körülbelül 10 perc fárasztás után legnagyobb meglepetésre egy hatalmas amur tűnt fel a vízben, miután már szinte teljesen besötétedett. Segítséggel sikerült megszákolni életem legnagyobb amurját, ami elérte a 17,5 kg-os tömeget… A bölcsőbe helyezve sietve lefertőtlenítettem a horog ütötte sebet, majd gyorsan fényképeket készítettünk. Ennek ellenére miután vízbe helyeztük, kellett még pár perc, mire ez a hatalmas hal folytatni tudta az útját a balatoni vízivilágba. A felszerelésem megviselődött, mert nem ekkora halra számoltam. A horog elgörbült, a csalitüske eltűnt és mindent hatalmas erőhatás ért. Óriási élmény részese lehettem, amit minden balatoni horgásznak teljes szívemből kívánok.

Ha nincs lehetőségem horgászni az otthoni két akváriumom folyamatos fejlesztésével töltöm az időmet, így a halak mindennapos részei az életemnek.  –  zárta beszámolóját a mindössze 12 éves hajdúszoboszlói kishorgász.

Írta: Dr. Szilágyi Gergely – Agro Jager News

Vadvízi harcsázás Tiszalökön

Pintye Róbert élménybeszámolója:

Print Friendly, PDF & Email

Pintye Robi barátjával harcsára horgászott Tiszalökön. Élményeiről beszámolt lapunknak:

Ma egy kis délutáni pergetésre volt időnk Danival, ami egészen jól sikeredett. Helyszínnek a Tiszalöki Erőmű lentebbi szakaszát választottuk. Célhalak nyilván a bajszosok voltak, így semmiképp nem hagyhattam otthon a Csepelényi Tamás által készített kis arzenálomat és a harcsás pálcáimat, amik most sem hagytak cserben!

Így azonnal hadba is fogtam a harcsamágneseket!🎣 Egész sokan voltunk vízen, így rövid tanácskozás után abban maradtunk, hogy csorgás közben dobálunk. Pici idő kellett, mire beállítottuk a megfelelő jigg mèretet, hogy elegendő legyen azon szakaszra, amit meghorgászhatunk. Kicsit távolabb a többiektől.

Rövid csorgás után jött is az első jelentkező, ami jó halnak ígérkezett, de sajnos meglépett, de nem kellett sokat várni a következő bajszosra sem. Agresszív kapással jelezte, hogy ő bizony itt van! Könnyebb harcsás szerkó volt nálam, így egyideig eltartott a küzdelem, de végül most én jöttem ki győztesként. Dani segítségével sikerült csónakba emelni a tiszai harcost!

Fotó: Pintye Róbert – Agro Jager News

Volt még időnk néhány csorgásra, így nem vesztegettük az időnket. A második csorgáskor egy iszonyat erős rávágást éreztem, de sajnos közöm sem lett a halhoz. Sodrással szemben, 40-50 méter zsinór lehúzása után, rövid időn belül elköszönt tőlünk. Több időnk sajnos nem volt a horgászatra, de az idei évünk egyik legélménydúsabb pergetésén vagyunk túl.

Pár nappal később ismét hívott a csapattársam, hogy nem  lenne kedvem egy rövidebb kis harcsavadászathoz. Sokat nem kellett győzködnie és már azon gondolkodtam, melyik víz legyen és milyen módszer. Csak is vadvíz jöhetett szóba. Mi annak vagyunk a szerelmesei. Az esetek 99% ban a Tiszát és annak holtágait vállaljuk. Ekkor, helyszínnek, a városban lévő tiszalöki holtágat választottuk. Módszer végül a spanolós horgászat maradt, azon belül háromféle előkét használtunk, különböző vízmèlysègekben.

Hat óra körül már a vízparton voltunk és megkezdtem a megfelelő helyek keresèsèt. Rövid időn belül találtam is egy-két jónak ígérkező helyet. Rengeteg jel arra utalt, hogy itt nagyobb harcsa is lapulhat. Emelkedő légnyomás volt, így tapasztalataim alapján bíztam a jó halfogásban. Mondjuk ez csak egy összetevője annak az egésznek, ami közelebb visz minket a halfogáshoz. A megfelelő hely, csali, felszerelés és felkínálás hiánya sajnos hamar nullás estèkhez segíthet minket. Így minden tőlünk telhetőt meg kellett tennünk, mint minden horgászatunk alkalmával is.

Még fényváltás előtt minden kèszsèg a helyére került és izgalommal vártuk az estét. Rövid időn belül nagy széllel és esővel megérkezett egy kisebb hidegfront. Az első kapásig nem kellett sokat várni, már sötétedés után néhány perccel jelentkezett, de sajnos nem lett meg. Aztán a következő hal Dani botjan jelentkezett, ami egy igen jó erőben lévő, szebb holtáglakó volt. Csónakba emelés után kíméletesen kipányváztuk néhány kép erejéig. A horgászatunk minden percènek a helyi halőrök is szemtanúi voltak.

Ez után visszahúztuk a kèszsèget, de hallottuk, hogy néhány méterre tőlünk, a másik boton lévő halat, már is ki akarja sajátítani egy másik bajszos. A rablásbol ítélve, igen jó hal volt ő is, de sajnos elvètette.
Sok időnk már nem maradt a horgászatra, mert másnap dolgunk volt, de így is sikerül majdnem megdöntenünk, az eddig tórekord bajszost.

Biztosan visszatérünk még a vízre, mert tervben a trónfosztás!

Írta és fényképezte: Pintye Róbert

„Az utolsó dobás”

Print Friendly, PDF & Email

Pintér Bence csónakból pergetve angolnát fogott a Balatonból. Életében először sikerült nyílt vízen műcsalival is megakasztania egyet. Élményeiről beszámolt lapunknak:

Fotó: Pintér Bence – Agro Jager News

Minden évben izgatottan várom a május elsejét, mivel attól a naptól kezdve újra korlátozások nélkül lehet csónakból horgászni a Balatonon. Feloldódik ugyanekkor a ragadozóhalak tilalma is, magyarán dupla ünnepről van szó a balatoni csónakos horgászok számára.

Idén is természetesen már éjfélkor kimentünk egy barátommal pergetni az ismert kövezésekre, bár sejtettünk, hogy legfeljebb egy-két süllő akad a horgunkra. Az előzetes aggodalmaink beigazolódtak, de azért sikerült fejenként két-két méretes süllőt fognunk, valamint a délután során három balint is, amely újra kezd visszatérni a Balatonon. Ez után teltek a napok… Másodfokú viharjelzés, másodfokú viharjelzést váltott…, valamint ilyenkor szokásom pihentetni pár hétig a süllőket, az első pár napi ostrom után. Május 11-én végre ideálisnak láttam az időjárást arra, hogy megnézzem mi a helyzet a vízen, mivel enyhe északnyugati szél borzolta a Balaton felszínét.

Megálltam, nagyjából egy tucat helyen, ahol láttam esélyt fogasokra, de a várt koppintások elmaradtak. Elérkezett az utolsó hely, amelyre a naplementét szántam. Ez egy viszonylag sekély rész, ahol kicsit márgásabb a marás széle. Fél óra elteltével sem volt kapás, ezért vertikális wobblerre váltottam. Eleinte erre sem volt érdeklődés, továbbá az órám is azt mutatta, hogy ideje lesz hazaindulni. Viszont minden pergető tudja, hogy mindig van egy „utolsó dobás”, amely legalább egy, de sokszor inkább több dobást jelent. Ez ebben az esetben három volt, mivel három a magyar igazság. Csobbant az utolsó dobás, a csali elérte a Balaton fenekét. Ráemeltem és erőteljes rávágást éreztem. A bevágást követően a gerinces pergető botom karikára hajlott, a spicce pedig szépen járt. Elsőre nagy süllőre gondoltam, de hamar megváltozott a gondolatom egy kis harcsára… De aztán gyanús lett nekem az egész, majd jött a gondolat: „talán angolna?”. A csónak mellé vezettem és az előkénél fogva beemeltem a csónakba, mivel a merítőt kivételesen az autóban hagytam.

Fotó: Pintér Bence – Agro Jager News

Minden évben szoktam fogni egy-két angolnát kishallal, pergetve is fogtam már küszíváson, wobblerrel, de még így, nyílt vízen, műcsalival soha. Gyorsan bekönyveltem a fogási naplóba és már indultam is a kikötő felé a lemenő nap fényeiben gyönyörködve. A kikötőben készítettem róla még egy képet, majd gyorsan elpakoltam, hogy ne késsek az esti megbeszélt vadászatról. Ezért is szeretem ennyire a Balatont és minden más vadvizet, mert mindig tud meglepetést okozni ennyi év után is.

Írta és fényképezte: Pintér Bence

Termetes szürkeharcsát akasztottak Nőtincsen

Print Friendly, PDF & Email

Csillag János Nógrád vármegye délnyugati részén, Nőtincsen szürkeharcsát akasztott. Élményeiről beszámolt lapunknak:

Fotó: Csillag János – Agro Jager News

Nőtincsen dolgozom, mint hivatásos halőr, kb 5 ève èrdekel a harcsahorgászat.Rengeteget jàrtunk ki horgászni és versenyeken is rèszt veszünk Nőtincsen. Kisebb-nagyobb sikerekkel helyt is álltunk sógorommal.

Most lett vège egy versenynek ès közben èszrevettem, hogy ívik a küsz ès hallottam,hogy rabolgatják a harcsàk. Három napon keresztül próbálgattam, de első két nap nem akadt semmi a horogra. A mai napon azonban egy rutinos barátom tanácsára, módosítottam a szerelèken ès sikerült kilesnem. Kettő rontott kapás után sikerült partra húzni eddigi legnagyobb harcsámat, ami 166 cm és 36 kg.Nagyon küzdelmes, èlmènyben gazdag 25 perces fárasztás, úgy, hogy a pandalba is bement. Sikerült kifordítani és hatszori kirohanás után sikerült partra húzni.
Örökre szóló èlmènyt adott. Sok ilyen èlmènyt kívánok mindenkinek!