További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
A magyar vadgazdálkodásnak fontos helye van a hazai mező- és erdőgazdálkodásban, amelyben az Agrárminisztérium jelentős feladatokat vállal: irányít, összehangolja a különféle szektorokat.
Éppen most zárult a FEHOVA megnyitó ünnepsége, hogyan értékeli az idei első napot?
A magyar vadgazdálkodásnak fontos helye van a hazai mező- és erdőgazdálkodásban, amelyben az Agrárminisztérium jelentős feladatokat vállal: irányít, összehangolja a különféle szektorokat. A vadászat, a vadgazdálkodás az ágazatban dolgozóktól professzionális ismereteket követel. Például egy vadgazdának ma már értenie kell a turisztikához is. Fontos évforduló közeleg, hiszen lassan 50 éve, hogy Magyarország a világon első alkalommal szervezte meg az 1971-es vadászati világkiállítást. Dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes megerősítette a megnyitón, hogy Magyarország 2021-ben újra megrendezi ezt a szemlét, ahol nekünk, a szakmának, méltóan kell bemutatnunk hazánk vadgazdálkodását a világ előtt. Ebben megvannak az általam vezetett minisztériumnak is a feladatai. Nagy erőkkel készülünk. A vadászok mellett évről-évre részt vesznek a kiállításon a horgászok is. Azt gondolom, hogy egyre jobban szélesedik a FEHOVA, nagy potenciál rejlik benne. A szakmát, a vadászatot, az összefogást és a vadászatban megmutatkozó együttműködést, az általam vezetett Agrárminisztérium minden formában támogatni, segíteni fogja.
A környező országokból nagyon sokan elfogadták a meghívást és jelen vannak a magyar kormányzat képviselői is, akik a vadászati irányításban szerepet játszanak. Hogyan értékeli ezt?
Elsősorban nagyon örülök ennek. Miniszterként gyakran felhozom, hogy ahhoz, hogy bármilyen szakma, ágazat fejlődni tudjon, először is le kell tudni ülni tárgyalni egymással a szereplőknek. Azt gondolom, példaértékű a magyar vadgazdálkodás és a magyar erdőgazdálkodás összefogása, eredményei és kifejezetten örülök annak, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is jelen volt, képviseltette magát a FEHOVÁ-n. Ez különösen fontos, hiszen a vadásztársaságok között ma már nagyon sok földtulajdonosi szerveződésű. Másrészről pedig, a mezőgazdászokkal együtt lehet kerek ez az ágazat is. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy a szakma hazai képviselői maradéktalanul elfogadták a meghívást, s a környező országok delegációi is itt voltak Budapesten, mérföldkőhöz érkeztünk. A kormány céljai a vadgazdálkodásra, a természetvédelemre is igazak, és így itt a Kárpát-medencében egységesen lehet eredményesen megvalósítani a vadgazdálkodást és koncentrálni a természetvédelmi feladatokra. Bízom benne, hogy a szakma, a vadászat szeretete tovább építi ezt a folyamatot. Ehhez minden lehetőség adott a gyakorlati gazdálkodástól egészen az egyetemi képzésekig bezáróan.
Eltelt egy pár év s országszerte az új 20 éves vadászati ütemterv szerint gazdálkodunk. Változtak a fegyvertartás, megszerzés, vásárlás szabályai is. Hogyan értékeli ebből a szempontból a mögöttünk álló éveket?
Szükségszerű és időszerű volt a vadászati törvényünk aktualizálása. Két évtized minden tudományterületen, ágazatban hosszú időnek számít, mert változnak a társadalmi viszonyok, fejlődik a tudomány. Másik kérdésére válaszolva, a fegyvertartás szabályozása a Belügyminisztérium hatáskörébe tartozik, de jelentősen érinti az ágazatban dolgozókat. Ki kell emelni, hogy az engedélyezési eljárásokban a külterületeken erdészeink, hivatásos vadászaink folyamatos segítséget kapnak és országos viszonylatban is kiváló az együttműködésünk a rendőrséggel. Biztos vagyok benne, hogy a magyar agrárium fejlődésének egyik fontos alapköve, a külterületi vagyonbiztonság jelentősége, egyre jobban felértékelődik.
Végül kalandozzunk el egy kicsit a Nyírségbe, hiszen Ön agrármérnökként abból a térségből érkezett. Milyen lehetőségeket kínál a sokszor zegzugos kicsi falvaival az arra induló vadásznak az ön szülőföldje? Meséljen pár szót a Nimród olvasóinak!
Nagy vadászati hagyományai vannak a Nyírségnek és Felső-Tisza-vidéknek. Aki innen érkezik, vagy ha egyszer valaha is járt ezeken a tájakon, sohasem felejti el. Szorgalmas és becsületes, szavatartó emberek lakják, s ez a vadászatban különösen megmutatkozik. A nagy, híres vadászterületek mellett sok apró vadásztársaság is gazdálkodik, számos érdekes ajánlattal, s akik igazán el akarnak időzni a kies falvak között, találkozhatnak a megye vendégszeretetével és ízeivel is, amelyek nélkül nem lehet kerek egy-egy vadászat, egy-egy kirándulás sem.
Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.
Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.
Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.
Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.
A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.
A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.
A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.
Forrás: AM
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.
A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.
Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.
Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.
Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Forrás: NAV