Keressen minket

Mezőgazdaság

A vidéki térségek zsugorodásának társadalmi és gazdasági vetülete és ezek kezelése

Közzétéve:

„A zsugorodó vidéki térségek fenntartható szerkezetváltásához az európai uniós, nemzeti és a regionális politikai keretrendszerekre is szükség van” – állapítja meg az Európai Területfejlesztési és Kohéziós Megfigyelő Hálózat (European Spatial Planning Observation Network – ESPONblogjában publikált bejegyzés. Az írás annak az ESPON által támogatott nemzetközi kutatási projektnek (European Shrinking Rural Areas: Challenges, Actions and Perspectives for Territorial Governance – ESCAPEZsugorodó vidéki térségek: A területi kormányzás kihívásai, perspektívái és a szükséges fellépések) az eredményeit foglalja össze, amelyben az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézetének (KRTK RKI) munkatársai is részt vettek.

Hazánkban, és Európában is a vidék zsugorodását hatásait vizsgálják kutatók (Kép: Pixabay)

A kutatás fő célja a zsugorodó európai uniós vidéki térségek társadalmi és gazdasági kihívásainak a vizsgálata volt. A vidéki térségek zsugorodása számos európai uniós régióban, és szinte az összes tagországban megjelenik. Az EU teljes népességének mintegy harmada él olyan területen, ahol ez a folyamat felmerül. Ezek a régiók Európa különböző részein egyaránt megtalálhatók, azonban a zsugorodó vidéki térségek leginkább nyilvánvaló koncentrációja az Európai Unió déli és keleti országaiban figyelhető meg (1. ábra).

1. ábra: A NUTS 3 régiók népességének alakulása az 1993–2033 közötti időszakban (Forrás: ESPON ESCAPE projekt zárójelentés, 2. melléklet) Jelmagyarázat: bordó – zsugorodó, jellemzően vidéki térségek; piros – zsugorodó átmeneti térségek; zöld – növekedő, jellemzően vidéki térségek; bézs – növekedő átmeneti térségek; sötétszürke – jellemzően városi térségek; világosszürke – nincs adat

A kutatás egyik részeredménye egy olyan tipológia megalkotása volt, amely a vidéki térségek tartós demográfiai hanyatlásban való érintettségét mutatja be (1. ábra). Egy másik csoportosításban 385 NUTS 3 szintű, megyei léptéknek megfelelő vidéki („rural”) és átmeneti („intermediate”) régiót soroltak be a kutatók különböző klaszterekbe, amelyek ismérveit – az egyszerű népességcsökkenés mellett – komplex társadalmi és gazdasági elemzést követően alakították ki. Ezek alapján öt csoportot hoztak létre (2. ábra).

2. ábra: A zsugorodó vidéki térségek tipizálása (Forrás: ESPON blog)

Amint az a 2. ábrán is látható, a kelet-közép-európai régiók jellemzően a piros és a sárga színnel jelölt csoportba tartoznak a zsugorodás tipológiája alapján, míg a mediterrán, illetve az észak- és nyugat-európai vidéki térségek a narancssárga, a zöld és a lila színű klaszterekbe kerültek. A piros klaszter térségeiben nagyon jelentős mind az úgynevezett „öröklött”, mind az „aktív” zsugorodás folyamata: míg az első esetben a népességfogyás alapvetően a térség korszerkezetéből következik (idősödő társadalom), a második eset tipikusan az elvándorlás következménye. Társadalmi és gazdasági szempontból ezek a régiók elsősorban az országos centrumtérségektől való távolságuk miatt vannak kedvezőtlen helyzetben, ami tovább fűti az elvándorlást. Ezekben a térségekben általában nincs jelen egy olyan erős gazdasági ágazat, amelynek a gazdasági ösztönzőereje megfordíthatná az elvándorlás folyamatát. Ez a típus elsősorban a posztszocialista országokban, ezeken belül pedig a balti államokban, továbbá Magyarországon, Bulgáriában, Románia déli, valamint Horvátország keleti részén jelenik meg.

Hasonló jellemzőkkel bírnak a sárga klaszter térségei – amelyek társadalmi és gazdasági pozíciói szintén rendre elmaradnak az országos átlagoktól –, azzal a különbséggel, hogy e térségekben mind az elöregedés, mind pedig az elvándorlás okozta népességfogyás kisebb mértékű, és gazdasági erejük – a feldolgozóipari ágazatok dominanciájának köszönhetően – jelentősebb, mint az előbbi csoport tagjaié. A sárga klaszterhez főleg cseh, lengyel, román és szlovák régiók tartoznak, de kisebb részben jelen vannak bolgár és magyar térségek, illetve néhány osztrák tartomány is.

A narancssárga klasztert gazdasági szempontból szintén a feldolgozóipari ágazatok dominanciája jellemzi, azonban itt a gazdasági szerkezetváltás trendjei is megfigyelhetők, amelyek felzárkózást és a növekvő versenyképességet hoznak számukra. Ugyanakkor azonban e gazdasági folyamatok demográfiai következményei egy eleve sérült népességstruktúrában fejtik ki a hatásukat, így ezeket a térségeket (szinte kizárólag az egykori Kelet-Németország területéről) viszonylag nagymértékben jellemzi a zsugorodás mindkét válfaja.

A zöld klaszter térségei Európa több országában is megfigyelhetők, bár itt jellemzően az úgynevezett „régi” (már 2004 előtt is az Európai Unióhoz tartozó) tagállamok térségei dominálnak (a mediterrán, illetve a skandináv országok vidéki régiói), azonban néhány kelet-európai térség is a klaszterbe került. E csoport tagjainak gazdasági ereje (a szolgáltató ágazatok magas jelenléte miatt) elegendő ahhoz, hogy jelenleg megelőzzék a nagymértékű elvándorlást, ugyanakkor a periférikus elhelyezkedésükből adódó történelmi hátrányaik a múltban kivándorlási hullámokhoz, ennek eredményeként pedig napjainkra elöregedő korszerkezethez, továbbá tartós természetes fogyáshoz vezettek.

A lila klaszterbe a közepes-magas jövedelmű, de az országos átlagoktól általában elmaradó pozíciójú térségek kerültek, amelyeknek a diverzifikált gazdasági szerkezete így is erőteljes gazdasági növekedést eredményez. Ezek a régiók az itt megfigyelhető idősödés és alacsony termékenységi jellemzők miatt zsugorodnak kis mértékben, de a folyamatot – ugyan csak részben – ellensúlyozza az ide irányuló betelepülés. Ezek a térségek elsősorban Németország nyugati részén, illetve Skóciában találhatók meg.

A kutatás helyi esettanulmányokon keresztül is bemutatja az egyes típusokba tartozó térségeket, azok társadalmi és gazdasági viszonyait, illetve a zsugorodással kapcsolatba hozható tényezőket. Magyarországról Szentest és térségét vizsgálták a kutatók. A kutatás szakpolitikai ajánlásai alapján a zsugorodó térségek problémáinak kezeléséhez olyan széles körű, több kormányzási szintet átfogó szak-, illetve fejlesztéspolitikákra van szükség, amelyek figyelembe veszik az adott területek adottságait és lehetőségeit, és olyan beavatkozásokat tesznek lehetővé, amelyek a demográfiai kihívásokhoz való alkalmazkodás, illetve a népességfogyás és a gazdasági hanyatlás hatásait mérséklő-megelőző tevékenységek metszetében adnak választ a felmerülő társadalmi nehézségekre.

A projekt további eredményei és a felmerült szakpolitikai javaslatok a kutatás összefoglaló tanulmányában olvashatók.

A kutatás résztvevői: Kovács Katalin és Tagai Gergely (vezető kutatók), Koós Bálint és Váradi Monika Mária a KRTK RKI részéről, valamint a KRTK RKI korábbi munkatársa, Uzzoli Annamária (ELKH CSFK FKI).

Forrás: ELKH

Mezőgazdaság

12 százalékkal drágult a napraforgó-vetőmag

Az Agrárközgazdasági Intézet közleménye:

Published

on

Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.

Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.

További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.

Forrás: AKI

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Folytatódik a legkisebb termelők támogatási programja C

Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása

Published

on

Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.

A fénykép illusztráció. Fotó: Pixabay

Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.

A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.

A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.

A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.

Forrás: AM

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Jelöletlen tojások

Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.

Published

on

Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.

A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.

Fotó: NAV

Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.

Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.

KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban

Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.

Forrás: NAV

Tovább olvasom