Keressen minket
[wpml_language_selector_widget]

Mezőgazdaság

Hogyan igényeljünk FELIR azonosítót?

Print Friendly, PDF & Email

Megjelent a Magyar Közlöny 2020. évi 278. számában az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer működéséről szóló kormányrendelet

Közzétéve:

Print Friendly, PDF & Email

Megjelent a Magyar Közlöny 2020. évi 278. számában az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer működéséről szóló kormányrendelet.

FELIR azonosító most már a növényorvosi tevékenységet, növényvédelmi szolgáltatást végzőknek is szükséges (Kép: PIxabay)

A Kormányrendelet az alábbiakban meghatározott tevékenységeket érinti, ezáltal a 2008. évi LXVI. törvény 16. § (3) bekezdés b) pontja előírja a FELIR azonosító feltüntetését a növényorvosi vényen, tehát a növényorvosi tevékenységet, növényvédelmi szolgáltatást végzőknek is rendelkezniük kell FELIR azonosítóval.

FELIR azonosító igénylésére az alábbiak szerint van lehetőség:

portal.nebih.gov.hu honlapon az ügyfélprofil / e-ügyintézés részen kell belépnie a saját ügyfélkapus jelszójával. Amennyiben még nem szerepel a NÉBIH rendszerében, kérjük mindenképpen a saját adatokkal regisztráljanak. Válassza „Tevékenységek” csempét és a „FELIR azonosítót kérek” utána kiválassza a szakterületet” Növényvédelem” és a”Növényorvosi tevékenységet”, utána generál magának FELIR azonosítót.

Akinek másik tevékenységből van FELIR azonosítója a plusz tevékenységet ugyan itt kell hozzá regisztrálnia.

Bővebb információ: https://magyarnovenyorvos.hu/bekerult-az-e-veny-rendszerbe-a-felir-azonosito-feltuntetesenek-lehetosege-2021-03-22

Milyen egyéb tevékenységek folytatása esetén kell FELIR azonosítóval rendelkezni:

A 578/2020. kormányrendelet kimondja, hogy az alkalmazásában eljáró szerv (NÉBIH): a FELIR azonosító köteles tevékenységre vonatkozó jogszabály (a továbbiakban: tevékenységre vonatkozó jogszabály) szerinti, élelmiszerlánc-felügyeleti, állattenyésztési, növénytermesztési, talajvédelmi, vadászati, halgazdálkodási, erdészeti vagy mezőgazdasági igazgatási feladatokat ellátó szerv; továbbá, hogy FELIR azonosító köteles tevékenység: az 1. mellékletben felsorolt, nyilvántartásba vételi vagy engedélyezési kötelezettség alá tartozó tevékenység.

A FELIR azonosító köteles tevékenységet végző természetes és jogi személynek e tevékenység végzéséhez FELIR azonosítóval kell rendelkeznie.

FELIR azonosító köteles tevékenységek:

A következő tevékenységek kizárólag FELIR azonosító megléte esetén végezhetőek:

  1. élelmiszer-termelési, tenyésztési, kísérleti célból tartott állatok forgalomba hozatala;
  2. élelmiszer-, takarmánytermelési célból termesztett növény, növényi termék forgalomba hozatala;
  3. a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról szóló 2004. évi XVIII. törvény 11. § (1) bekezdése szerint adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó tevékenységek;
  4. szaporítóanyag előállítása, tárolása, forgalomba hozatala;
  5. az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó jogi aktusában, valamint az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Éltv.) végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott esetekben engedélyezett vagy nyilvántartott élelmiszer- vagy takarmánylétesítmény működtetése, élelmiszer- vagy takarmányvállalkozási tevékenység folytatása;
  6. az Éltv. végrehajtására kiadott jogszabály szerint nyilvántartott vagy engedélyezett laboratórium működtetése;
  7. élelmiszerekkel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő anyagok és tárgyak előállítása, első magyarországi forgalomba hozatala;
  8. élelmiszerláncban felhasználható fertőtlenítőszer előállítása;
  9. gombaszakellenőri tevékenység;
  10. az Éltv. szerinti engedélyköteles termék, valamint EK-műtrágya előállítása vagy forgalomba hozatala;
  11. állatgyógyászati készítmény, valamint állatgyógyászati készítménynek nem minősülő állatgyógyászati termék előállítása, forgalomba hozatala;
  12. állati vérkészítmény előállítása;
  13. az állatok jelölésére szolgáló eszköz forgalomba hozatala;
  14. állati eredetű melléktermék kezelése, felhasználása, további feldolgozása, szállítása vagy az ezekből származó termék forgalomba hozatala;
  15. élőállat-szállítás, élőállat-szállító járművek mosását és fertőtlenítését végző hely, az idegen állományból származó állatok fogadására kiválasztott elkülönítő (karantén), állatrakodó, gyűjtőállomás, kereskedői telep, etető-itató állomás, pihentetőállomás működtetése;
  16. állatkísérő tevékenység;
  17. állatvásár, állatpiac, állatkiállítási hely működtetése;
  18. állatkert működtetése;
  19. cirkuszi menazséria működtetése;
  20. állatmenhely, ebrendészeti telep működtetése;
  21. állatpanzió működtetése;
  22. állatklinika, állatkórház, állatorvosi rendelő működtetése;
  23. állatkozmetika működtetése;
  24. kedvtelésből tartott állatok kereskedelmi tevékenység keretében történő forgalmazása;
  25. állatkísérleti létesítmény működtetése;
  26. veszélyes eb tartása;
  27. állatorvosként, növényorvosként, segédszemélyzetként folytatott tevékenység;
  28. növényvédelmi munkavégzőként folytatott tevékenység;
  29. növényvédelmi szolgáltatási tevékenység;
  30. növényvédő szer légi kijuttatása;
  31. talajvédelmi szakértői tevékenység;
  32. hígtrágya termőföldön történő felhasználása;
  33. nem veszélyes hulladék termőföldön történő felhasználása;
  34. szennyvíz, szennyvíziszap, szennyvíziszapkomposzt termőföldön történő felhasználása;
  35. elismert tenyésztőszervezeti tevékenység;
  36. művi szaporítólétesítmény, spermagyűjtő, spermatároló működtetése;
  37. méhtartás, méhanyanevelő telep működtetése;
  38. vágóállat-minősítés, minősítőhely működtetése, minősítőszervezeti tevékenység;
  39. apróvad-gazdálkodás, vadaspark, vadaskert, vadfarm üzemeltetése;
  40. vadászatra jogosultként folytatott tevékenység;
  41. hivatásos vadászi tevékenység;
  42. halgazdálkodási jog jogosultjaként folytatott tevékenység;
  43. halászat, horgászat;
  44. halőri tevékenység;
  45. faanyag-kereskedelmi lánchoz tartozó tevékenység;
  46. fenntartható bioüzemanyag-termeléshez kapcsolódó gazdasági tevékenység.A rendelet 2021. április 1-jén lép hatályba.

Forrás: NAK

 

Mezőgazdaság

Az Alföldön is megszűnik a tűzgyújtási tilalom

Print Friendly, PDF & Email

Holnaptól Magyarország teljes területén engedélyezett a tűzgyújtás

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szeptember 16-tól Bács-Kiskun, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, valamint Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékben is visszavonja a tűzgyújtási tilalmat.

Fotó: NÉBIH

A Tűz Időjárási Index alapján az éghető könnyű biomassza országszerte átnedvesedett annyira, hogy az már tűzveszélyt nem okoz. Erre való tekintettel a Nébih, a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) egyetértésével, a még tűzgyújtási tilalommal érintett alföldi vármegyékben is visszavonja rendelkezését.

Az intézkedéssel holnaptól Magyarország teljes területén engedélyezett a tűzgyújtás, a jogszabályi előírások betartása mellett. Erdőben csak a kijelölt tűzrakóhelyeken szabad tüzet rakni, melynek szabályairól a www.erdotuz.hu oldalon olvashatnak további információkat az érdeklődők.

Forrás: NÉBIH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Két déli vármegyében is elszaporodtak az olaszsáskák

Print Friendly, PDF & Email

Új sáskafaj jelent meg Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád vármegyében

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A nyár folyamán több bejelentés érkezett Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád vármegyékből az elszaporodó és jelentős károkat okozó olaszsáskáról a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalhoz (Nébih). Az elmúlt két év meleg időjárása nagyban kedvezett a sáskák szaporodásának, és várhatóan a következő évben is növekedni fog a faj népessége.

Fotó: Dobos Zsolt – NÉBIH

Idén július második felében először Bács-Kiskun vármegye déli részén, Balotaszállás határában észleltek szokatlanul nagy sáskakártételt a termelők. Ezt követően augusztus elején, Csongrád-Csanád vármegyei termelők is jelezték a hatóságnak a sáskák okozta nagymértékű károsítást. Többek között egy üllési, 2,5 hektáros termőre forduló homoktövis ültetvény érőfélben lévő termését károsították 100%-ban a rovarok, amit a kormányhivatal helyszíni szemléje is megerősített. A termelő elmondása szerint, a több alkalommal végzett rovarölő szeres védekezés ellenére, a permetezést követő napon újabb „sáskainváziót” figyelt meg. Emellett több gazdálkodó is arról számolt be, hogy a sáskák a burgonya, a karfiol, a kukorica és a lucerna kultúrákban ugyancsak 100%-os kárt okoztak.

A Csongrád-Csanád vármegyei Pusztamérges és Öttömös térségében szintén fokozódó sáskakártételről nyilatkoztak a termelők. Mindkét településen 20% körüli kártételt okoztak a rovarok, előbbi településen a betakarítás alatt álló sárgarépa táblán, míg Öttömösön a tökfélékben. Pusztamérgesen egy spárgaállomány lombozatát is teljesen lerágták, kizárólag a növény vastag szárait meghagyva. Dacára az elvégzett permetezéseknek, a kártétel 10% körüli volt.

Az idei, csak úgy, mint az elmúlt két év időjárása a sáskák számára kedvezőnek bizonyult, és nagy mértékben hozzájárult több egyenesszárnyú faj, köztük az olaszsáska felszaporodásához. 2024 júliusa ráadásul a hazai meteorológiai megfigyelések kezdete (1901) óta a legmelegebb, valamint a 7. legszárazabb hónap volt. Az idei augusztus pedig a második legmelegebb hónap lett 1901 óta. Mindez „kedvezett” az olaszsáska felszaporodásának a két, aszállyal leginkább sújtott vármegye, azaz Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád homokterületein. A következő évben a sáskanépesség további növekedésével és a kártételi terület kiterjedésével lehet számolni.

Az olaszsáska (Calliptamus italicus) főbb jellemzőiről alábbi cikkünkben olvashatnak.

Forrás: NÉBIH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A gazdatámogatás egyszerűsítéséről tárgyaltak a Közös Agrárpolitika-főigazgatók Budapesten

Print Friendly, PDF & Email

A Közös Agrárpolitika keretei között működő támogatási rendszer egyszerűsítése kiemelten fontos az európai mezőgazdaság jövője szempontjából.

Published

on

Print Friendly, PDF & Email

A Közös Agrárpolitika keretei között működő támogatási rendszer egyszerűsítése kiemelten fontos az európai mezőgazdaság jövője szempontjából – mondta Feldman Zsolt szerdán, az uniós Közös Agrárpolitika-főigazgatók budapesti ülésén. A mostani találkozó középpontjába a Közös Agrárpolitika egyszerűsítését helyezte a magyar elnökség. Az uniós agrárminiszterek keddi informális ülése egyértelműen amellett foglalt állást, hogy mivel az európai gazdálkodóknak nehéz a szektort érintő kihívásoknak megfelelni ebben a bonyolult és szigorú uniós szabályozási környezetben, ezért annak megváltoztatására van szükség, és ebben fontos szerepe van a tagállamok agrártámogatási rendszer működtetéséért felelős vezetői, szakértői tapasztalatainak és munkájának.

A gazdatámogatás egyszerűsítéséről tárgyaltak a Közös Agrárpolitika-főigazgatók Budapesten © Hungarian presidency

Ennek érdekében a tagállami stratégiai terveknek valóban stratégiainak kell lenniük, tartalmukat egyszerűsíteni, míg módosításukat gyorsítani kell.

A Turbucz család Magyarországon, a Békés vármegyei Zsadányban gazdálkodik. A kis-, és közepes agrárvállalkozások támogatása azonban nemcsak Magyarországot, hanem ez EU összes tagállamát érinti. Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter LL.M. / Agro Jager

Magyarországon a Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv keretei között közel 5300 milliárd forint felhasználása történik meg 2023-2027 között. Ebből a 2900 milliárd forintnyi agrár- és vidékfejlesztési támogatás 52 százalékát gazdaságfejlesztésre, 36 százalékát a környezeti és éghajlati célok elérésére fordítja a magyar kormányzat. Feldman Zsolt ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, meg kell tartani a mezőgazdasági ágazat zöld átálláshoz való hozzájárulását, azonban ebben a folyamatban érdekeltté kell tenni a gazdálkodókat.

Ne maradj le a mezőgazdaság legfontosabb híreiről! Kövesd az Agro Jager Newst a Facebookon is! Kattints a képre!

A Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervek végrehajtása sikeres, és összhangban van az előzetes tervekkel – hangsúlyozta Christina Borchmann, az Európai Bizottság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóságának Közös Agrárpolitikáért felelős igazgatója. Hozzátette, az éves teljesítménybeszámolók mindegyik tagállamtól megérkeztek a jogszabályi határidőig, és ezeket egytől egyig elfogadták, a Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervek módosítási javaslatai közül pedig 17-et már jóváhagyott a Bizottság.

Európai Unió Tanácsa Magyar Elnöksége

Tovább olvasom