További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
A FAO szerint a globális élelmiszerellátás idén tovább csökken
Budapest, 2022. május 3. – Az elmúlt két év felforgatta életünk minden területét. Szerencsére, a tudomány segített jobban megérteni és szembeszállni a COVID-19 jelentette kihívásokkal. Eközben megtapasztaltuk, hogy a pandémiára miként reagált a termelés, a kereskedelem, a szállítmányozás és a fogyasztás – beleértve az élelmiszereket és más mezőgazdasági termékeket.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) és ügynökségei azon dolgoztak, hogy megóvják az emberek és bolygónk egészségét és biztonságát, felszólítva az országok vezetőit új és jobb rendszerek kialakítására a helyreállítás során. Ezen belül az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) az agrár-élelmezési rendszerek átalakítását szorgalmazta, azok hatékonyabb, befogadóbb, ellenállóbb és fenntarthatóbb működéséért, és hogy általuk jobbá váljon a termelés, a táplálkozás, a környezet állapota és mindenki élete, kivétel nélkül.
A felhívás az agrárélelmezési rendszerek megújítására szerte a világon nyitott fülekre talált.
Fontos lépés volt a folyamatban tavaly szeptemberben az ENSZ Élelmezési Rendszerek Csúcstalálkozója, amikor is az országok muníciót kaptak az innovációhoz a klímaválság, természeti katasztrófák és konfliktusokkal szembeni ellenálló képesség fejlesztéséhez.
Szintén 2021-ben történt, hogy a FAO tagállamai elfogadták a Szervezet új stratégiai keretrendszerét a 2022–2031-es időszakra, ami kijelöli az utat egy fenntartható és éhezésmentes világ eléréséhez a 2030-as ütemterv és a Fenntartható Fejlődési Célok mentén.
A FAO ezen kulcsfontosságú dokumentuma még aktuálisabbá vált 2022-ben, amikor a globális élelmezésbiztonságot egy újabb válság rázta meg.
A háború minden további percével a világ élelmezésbiztonsága is gyengül. Ukrajna és Oroszország a globális piacok kiemelt szereplői: fő beszállítói több mezőgazdasági terménynek (búza, kukorica, árpa és napraforgó) és más alapvető termelési inputoknak, például a műtrágyának. Együttesen a globális kukorica- és búzaexport 20-30%-t biztosítják.
És várhatóan jövőre sem lesz könnyebb. A FAO becslései szerint az őszi vetés (főként a búza) legalább 20%-a marad a földeken Ukrajnában, és a gazdáknak a májusi vetésre sem lesz lehetősége. A globális élelmiszerellátás ezzel tovább szűkül, kihatva Európa és Közép-Ázsia országaira és távolabbra is, miután Afrikában és a Közel-Keleten közel 50 alacsony jövedelmű, élelmiszerhiányos ország függ az orosz és ukrán gabonától.
Az élelmiszerek ára eleve az egekben volt a növénytermesztés körülményei és az exportkészletek körüli aggodalmak, továbbá az energia, műtrágya és állati takarmányok drágulása miatt. Az ukrajnai háború sokként hatott az alapvető gabonafélék és a növényi olajok piacára, történelmi csúcsra emelve az élelmiszerárakat márciusban.
Azonnali, de legfőképp együttes, koordinált lépésekre és szakpolitikai válaszra van szükség az élelmezésbiztonság jelenlegi kihívásainak tompítására, és a FAO-nak kulcsfontosságú szerepe van ebben.
Ehhez az élelmiszerek és a műtrágya kereskedelmét fenn kell tartani. A mezőgazdasági termelésnek és kereskedelemnek továbbra is ki kell szolgálnia a hazai és globális igényeket, míg az ellátási láncoknak tekintettel kell lennie a haszonnövényekre és -állatokra, az élelmiszerfeldolgozó infrastruktúrára és logisztikai rendszerre.
A FAO javasolja a Mezőgazdasági Piaci Információs Rendszer (AMIS) megerősítését, amely eddig is lehetővé tette az élelmiszerpiacok átláthatóságát és – válság esetén – a koordinált szakpolitikai fellépést.
Ezen felül javítani kell Európában és Közép-Ázsiában – illetve a világon mindenhol – a természeti erőforrások felhasználásának hatékonyságán, nem csupán a mezőgazdasági termelés költségeinek csökkentése érdekében, hanem az innovációra való képesség növeléséért. Mindkét tényező kiemelten fontos az exporttermékek előállításakor.
A természeti erőforrások jobb felhasználása a fenntartható fejlődés alapköve. Épp ezért a Fenntartható Fejlődési Célok elérése (amint az a FAO a klímaváltozással és a tudománnyal és innovációval foglalkozó stratégiájában ki van fejtve) a Szervezet 2022–2031-es szervezeti keretrendszerének központi eleme. Ezen célok elérését és a kihívásokra való adekvát választ támogatja a FAO regionális szakmai platformja a zöld mezőgazdaságról, ami egy felhasználóbarát digitális felület a zöldítéshez kapcsolódó információk megosztásának elősegítésére. Egy, a FAO társszervezésében megvalósuló bakui nemzetközi konferencia szintén ezt a célt szolgálja.
Erősíteni kell az ellenálló képességet is. A bizonytalan helyzetben levők nagy részének a mezőgazdaság és a természeti erőforrások biztosítják a megélhetést, így a krízisek és katasztrófák őket érintik a legerősebben.
A kormányokkal, partnerekkel és közösségekkel együttműködésben – a katasztrófák előtt, alatt és után – a FAO unikális helyzetben van tagországainak támogatására, hogy azok a megelőzés, felkészültség és helyreállítás összekapcsolásával ellenállóbb és éhezésmentes jövőt építhessenek, és segíthessék a gazdákat és a vidéki gazdaságot még agilisabbá, hatékonyabbá és innovatívabbá válni. Anélkül, hogy elvinnénk a fókuszt a stratégiai célunkról, a FAO aktívan részt vesz a vészhelyzetek utáni segítségnyújtásban, hogy csökkentse a konfliktusok hatását az emberi életekre és megélhetésekre.
A világ sosem volt ennyire szorosan összefonódott. Egy konfliktus a világ egyik pontján a bolygó minden szegletére kihat, és ezen utórezgések visszavethetik az élelmezésbiztonságot és általában véve a fejlődést.
Forrás: FAO
Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.
Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.
Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.
Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.
A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.
A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.
A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.
Forrás: AM
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.
A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.
Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.
Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.
Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Forrás: NAV