Keressen minket

Mezőgazdaság

A gazdaközpontú Közös Agrárpolitikáról tárgyaltak

Közzétéve:

Október 21-22-én tartotta újabb, a magyar elnökség alatti immáron harmadik formális ülését az Európai Unió Mezőgazdasági és Halászati Tanácsa Luxembourgban, melynek alkalmával 26 tagállam támogatásával, elnökségi következtetések formájában kerültek elfogadásra azok az iránymutatások, melyek a 2027 utáni Közös Agrárpolitika útját a gazdaközpontúság, versenyképesség, válságállóság, fenntarthatóság és tudásalapú megközelítés mentén jelölik ki. A kétnapos ülés további sikere a Balti-tengerre vonatkozó halászati kvótákról egyhangúsággal elért megállapodás. A tagállami miniszterek megvitatták ezeken felül a mezőgazdasági termékek piacának aktuális trendjeit, az európai élelmiszerláncot érő kihívásokat, illetve a magyar elnökség beszámolt a közelmúltban, Budapesten megvalósult fontosabb szakmai eseményekről.

Nagy István, Magyarország agrárminisztere. © Hungarian presidency

A Luxembourgban ülésező Mezőgazdasági és Halászati Tanács alkalmával 26 tagállam biztosította támogatásáról a jövőbeli Közös Agrárpolitikáról (KAP) szóló magyar elnökségi következtetéseket. A magyar elnökség célkitűzéseivel összhangban az EU mezőgazdasági miniszterei rámutattak a KAP fontosságára, kiemelve az élelmezésbiztonság biztosításának elengedhetetlen voltát együtt a gazdák megfelelő életszínvonalának garantálásával, illetve a fogyasztók számára elfogadható árakkal.

Nagyon remélem, hogy egy olyan új irányt tudunk szabni az európai Közös Agrárpolitikának, amelyben érvényesül a gazdaközpontú, versenyképes, válságálló, fenntartható és tudásalapú megközelítés.

A miniszterek hangsúlyozták, hogy a KAP-nak a gazdálkodóknak nyújtott közvetlen kifizetéseken és egyéb támogatási formákon keresztül hozzá kell járulnia a gazdálkodók stabil jövedelméhez, és ösztönöznie kell őket a zöld átálláshoz való hozzájárulásra. A Tanács egyetértett abban is, hogy a vidékfejlesztésnek továbbra is jelentős szerepet kell játszania a KAP felépítésében.

Halászok Békés vármegyében. Dr. Szilágyi Bay Péter LL.M.

A kétnapos ülés másik fontos eredménye, hogy a Tanács a fenntartható állományok és a jövő életképes ágazatának biztosítása érdekében egyhangú politikai megállapodásra jutott a Balti-tenger kulcsfontosságú halállományaira – köztük a heringre, a tőkehalra, a sima lepényhalra, a sprotnira és a lazacra – vonatkozó új halfogási korlátozásokról. A 2025-re szóló, teljes kifogható mennyiségről és a nemzeti kvótákról szóló megállapodás összhangban van a Nemzetközi Tengerkutatási Tanács (ICES) tudományos szakvéleményével. A megállapodás meghatározza azt a maximális mennyiséget, amelyet az egyes tagállamok halállományonként kifoghatnak. Az EU halászati miniszterei mind a környezetvédelmi, mind a társadalmi-gazdasági szempontokat figyelembe vették, törekedve a fenntartható halászati gyakorlatok biztosítására, támogatva egyúttal a halászati ágazatban dolgozók megélhetését. Nagy István miniszter az egyhangúsággal elért megállapodás kapcsán kiemelte:

A halászok megélhetése halászati állományaink hosszú távú fenntarthatóságától függ. A mai megállapodásunkkal egyensúlyt kívánunk teremteni a halállományok helyreállításának elősegítése, a tengeri ökoszisztémák védelme és az ágazat jövőbeli életképességének biztosítása között.

Ne maradj le a mezőgazdaság legfontosabb híreiről! Kövesd az Agro Jager Newst a Facebookon is! Kattints a képre!

A Tanács megvitatta azokat a fő kihívásokat, amelyekkel az EU élelmiszerlánca jelenleg szembesül. Az EU élelmiszerlánca, amely magában foglalja a mezőgazdaságot, az élelmiszer- és italfeldolgozást, a nagykereskedelmet, a kiskereskedelmet és a vendéglátást, 29 millió embert – az uniós munkaerő 14%-át – foglalkoztatja, és 800 milliárd EUR hozzáadott értéket termel. Ugyanakkor az EU élelmiszerlánc-üzemeltetőinek számos kihívással kell szembenézniük, beleértve az állatbetegségek és növényi kártevők terjedését, az antimikrobiális rezisztenciát, valamint az élelmiszer-címkézési kezdeményezések harmonizációjának hiányával kapcsolatos problémákat. Egy másik kihívás az uniós és nem-uniós termelési szabványok közötti egyenlőtlenségek olyan területeken, mint a fenntarthatóság, az állatjólét és a fogyasztók tájékoztatása. Eszmecseréjük alkalmával az uniós mezőgazdasági miniszterek megvizsgálták, hogyan lehet megbirkózni e kihívásokkal és fokozni az EU élelmiszerláncának versenyképességét, egyúttal biztosítva a biztonságos és tápláló élelmiszerek folyamatos ellátását az uniós polgárok számára.

Kosarakban a hal. Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter LL.M.

A Tanács megvitatta az agrár-élelmiszer-kereskedelem legújabb trendjeit. Ennek keretében a miniszterek stratégiai megbeszélést folytattak arról, hogy közép- és hosszú távon miként profitálhatnak leginkább a mezőgazdasági termelők a kereskedelemből, tekintettel annak az EU gazdaságának egészére gyakorolt kedvező hatásaira. A Tanács különösen az agrár-élelmiszer-termékek jelenlegi kereskedelmi áramlását értékelte, valamint a kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodásokról folyó tárgyalásokat, a közelmúltbeli fejleményeket multilaterális területen, illetve az EU fő kereskedelmi partnereivel folytatott mezőgazdasági élelmiszer-kereskedelmet. A vita során a Tanács politikai iránymutatást adott az európai mezőgazdaság versenyképességének fokozására és az EU vezető pozíciójának megerősítésére a globális piacokon. A miniszterek üdvözölték, hogy az EU agrár-élelmiszer-kereskedelme továbbra is pozitív pályán halad, 2024 első felében 33,7 milliárd eurós kereskedelmi többlettel, ami 1,5 milliárd eurós növekedést jelent 2023. azonos időszakához képest. Megjegyezték azonban, hogy többet kell tenni az érzékeny ágazatok érintett gazdálkodóinak kompenzálása és támogatása érdekében, hogy megbirkózhassanak az Unión kívüli termelők fokozott versenyével, mely különösen felértékelődik az új kereskedelmi megállapodások kapcsán. Az EU mezőgazdasági miniszterei érintették Kína közelmúltbeli fellépését, és üdvözölték a Bizottság WTO-n belüli e tekintetben tett intézkedéseit.

A halászati miniszterek megbeszélést folytattak annak érdekében, hogy iránymutatást adjanak a Bizottság számára az EU nevében képviselendő álláspont vonatkozásában az Atlanti Tonhal Megőrzéséért felelős Nemzetközi Bizottság (ICCAT) idei éves ülésére. Az ICCAT ülésére 2024. november 11. és 18. között kerül sor, napirendjén számos fontos témával, így többek között a kékúszójú tonhalra, a cápákra és a trópusi tonhalakra vonatkozó állománygazdálkodási szabályokkal. Az ICCAT feladata olyan intézkedések elfogadása, amelyek biztosítják a fenntartható halászatot az Atlanti-óceánon és a szomszédos tengerekben, illetve a tengeri ökoszisztémák védelmét.

Magyar Elnökség

Mezőgazdaság

A 2024. évi kárenyhítő juttatás iránti kérelmek benyújtása

Kárenyhítő juttatás iránti kérelmet idén 2024. december 2. napjáig nyújthatnak be a gazdálkodók

Published

on

Kárenyhítő juttatás iránti kérelmet idén 2024. december 2. napjáig nyújthatnak be a gazdálkodók (tekintettel arra, hogy 2024. november 30. munkaszüneti napra esik), kizárólag a Magyar Államkincstár (Kincstár) MKR (Mezőgazdasági Kockázatkezelési Rendszer) elektronikus kérelembenyújtó felületén.

Fontos, hogy az említett benyújtási határidő jogvesztő. A benyújtási határidőt követően kizárólag a kárenyhítő juttatás összegének a csökkentésére irányuló módosítási kérelem nyújtható be. Felhívjuk a gazdálkodók figyelmét, hogy a Kincstár és az agrárkár-megállapító szerv eljárásában hiánypótlásra és utólagos iratpótlásra nincs lehetőség!

A 2024. évre vonatkozó kárenyhítő juttatás iránti kérelmek az alábbi útvonalon érhetőek el: Elektronikus kérelemkezelés → Mezőgazdasági kockázatkezelési rendszer → MKR Mezőgazdasági termelők bizonylatai 2025 → MKR2420 Kárenyhítő juttatás iránti kérelem 2024. A kérelem benyújtásáról ide kattintva érhető el részletesebb tájékoztatás. Szükség esetén a falugazdászok segítségét is kérhetik a benyújtáshoz.

A kárenyhítő juttatás iránti kérelem kitöltéséhez ide kattintva érhetőek el a 2019-2024. kárenyhítési években alkalmazandó referenciaárak és átlaghozam-adatok, valamint fajlagos költségmegtakarítási összegek. A kárenyhítő juttatás iránti kérelemben a növénykultúra tárgyévi- és referencia hozamértéke a megadott referenciaárak felhasználásával állapítható meg. Azon növénykultúrák esetén, amelyeknél a referenciaár mellett ársáv is megadásra került, a számításhoz a referenciaártól eltérő, az ársávba eső és számlával, illetve termeltetési szerződéssel igazolt ár is használható.

Ha egy növénykultúrára vonatkozóan a termelőnek nem áll rendelkezésre a referencia-időszak valamelyik évére vonatkozóan saját hozamadat, akkor a referenciahozam meghatározásához a most közzétett 2019-2023. évi átlaghozam-adatok használhatóak fel.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 2019-2023. évi átlaghozam-adatok mellett a 2024. évi átlaghozam-adatok is elérhetőek, amelyeket kizárólag akkor kell alkalmazni a kárenyhítő juttatás iránti kérelemben, ha a termelőnek azért nem áll rendelkezésre az idei évi saját hozamadata, mert a növénykultúra betakarítási szintje nem haladja még meg az 50 %-ot. Amennyiben a betakarítás szintje meghaladja az 50 %-ot, abban az esetben a betakarított összes termésmennyiséget tonnában kell megadni.

A biztosítással rendelkező gazdálkodók esetében idei évtől új előírások léptek hatályba.

A mezőgazdasági termelő a neki járó kárenyhítő juttatás (amely legfeljebb a hozamérték-csökkenés 80 százalékáig terjedhet) felére jogosult, amennyiben

  • a kárenyhítési évben a hozamcsökkenést kiváltó káresemény bekövetkezte előtt nem köt az üzemi szintű referencia hozamértékének legalább felére kiterjedően az adott növénykultúrára jellemző – aszály, belvíz, felhőszakadás, jégeső, mezőgazdasági árvíz, tavaszi fagy, őszi fagy, téli fagy vagy vihar miatt bekövetkező – káreseményre kiterjedő mezőgazdasági biztosítást (fontos, hogy kizárólag a díjrendezett biztosítás fogadható el), vagy
  • nem rendelkezik a mezőgazdasági krízisbiztosítási rendszerben tárgyévi tagsággal (fontos, hogy kizárólag azon évek tekintetében fogadható el a tagsági jogviszony, ahol a krízisbiztosítási hozzájárulási kötelezettségének határidőben eleget tett a termelő).

Amennyiben a biztosítást olyan konstrukcióban kötötték meg, amelynek díjához támogatás is igénybe vehető, akkor a szerződés adatait a biztosító már megküldte a Kincstár részére, így a szerződés adatait a kárenyhítő juttatás iránti kérelem elektronikus bizonylata automatikusan megjeleníti, és ilyen esetben a biztosítás kapcsán semmilyen dokumentumot nem kell csatolni a kérelemhez.

Amennyiben a mezőgazdasági termelő „hagyományos” (azaz nem díjtámogatott) mezőgazdasági biztosítási szerződéssel rendelkezik, akkor annak adatait a kárenyhítő juttatás iránti kérelemben fel kell tüntetni. Továbbá hagyományos biztosítás esetén az alábbi dokumentumokat kell csatolni a kérelemhez:
a) nem integrátori biztosítás esetén a szerződés ajánlati nyomtatványát és a kötvényt;
b) integrátori biztosítás esetén a szerződő fél (integrátor) vagy a biztosító által kiállított igazolást (amely kiváltható ajánlati nyomtatvány és kötvény csatolásával), továbbá az integrátor által kiállított díjrendezettséget igazoló dokumentumot.

Kárenyhítő juttatás kizárólag az elfogadott kárbejelentéssel rendelkező növénykultúrákra adható. Azok a növénykultúrák, amelyekre a 2024. kárenyhítési évben nem volt elfogadott kárbejelentése a termelőnek, nem lesznek láthatóak a kérelemben.

Abban az esetben, ha az ügyfél rendelkezik kárbejelentéssel, de arra még nem érkezett döntés az agrárkár-megállapító szerv részéről, a növénykultúra megjelenik a felületen, azonban a káros sor 0 ha területtel lesz látható. A kárenyhítő juttatás iránti kérelem benyújtásával javasolt megvárni az agrárkár-megállapító szerv döntését, azonban a kárenyhítő juttatás iránti kérelem benyújtását ennek hiányában is (pl. jogorvoslati eljárás van folyamatban) meg kell tenni legkésőbb az előírt határidőig!

A Kincstár a kárenyhítő juttatás iránti kérelmekről legkésőbb 2025. március végéig dönt, valamint teljesíti a kifizetéseket.

Forrás: NAK

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

A kérelembenyújtásban segíthet az AKG kézikönyv

2025. január 1.-től indul az új 5 éves kötelezettségvállalási időszak

Published

on

Az Agrár-környezetgazdálkodási program (AKG) felhívása alapján 2025. január 1.-től indul az új 5 éves kötelezettségvállalási időszak a feltételeknek megfelelő gazdálkodók számára. A részvétel érdekében a támogatási kérelmeket november 25-étől december 23-ig nyújthatják be a termelők a MÁK felületén elektronikus úton.

Fotó: NAK

Annak érdekében, hogy a gazdálkodók felelősségteljes döntést hozva, a számukra a legmegfelelőbb csomagokat válogathassák össze a NAK segítségül elkészítette az AKG kiadványát, amely online formában bárki számára elérhető és összefoglalja mindazon tudnivalókat, amelyek az AKG programhoz való csatlakozáshoz szükségesek.

Az Agrár környezetgazdálkodás kézikönyv a támogatási kérelem benyújtáshoz 2024  kiadvány a linkre kattintva letölthető.

Forrás: Sztahura Erzsébet – NAK

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Digitalizált szakirodalom segíti az erdészeti kutatásokat

Több évszázad erdészeti szakirodalmát digitalizálták

Published

on

Több évszázad erdészeti szakirodalmának anyaga a fenntarthatósági gondolatkör kialakulásának lenyomata, amely ma már digitális formátumban mindenki számára elérhető – mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára Budapesten, szerdán, a Wagner Károly Digitális Szakkönyvtár projekt bemutató rendezvényén. A 2007 óta tartó digitalizációs program eredménye nemzetközi összehasonlításban is jelentős, 1500 dokumentum mintegy háromszázezer oldalnyi anyagával az egyik legnagyobb magyar nyelvű adatbázist jelenti.

Fotó: AM

Az államtitkár kiemelte, a 18. századra visszanyúló erdészeti szakirodalom tudásanyaga felbecsülhetetlen értéket képvisel, az Országos Erdészeti Egyesület Wagner Károly Erdészeti Szakkönyvtárában őrzött könyvek a gyakorlati fenntarthatóság több évszázados szakmai történetéről szólnak.

Hozzátette, az erdőkezelés 1700-as években megalapozott hagyománya a fenntarthatóság és a zöldvagyon-kezelés fogalmain keresztül kapcsolódik a ma emberéhez. Magyarország jelenleg mintegy 2,3 millió hektárnyi erdőterülete nem létezne anélkül a szakismeret és tradíció nélkül, amelynek tudásanyagát és emlékeit az ágazati szakkönyvtárban őrzött könyvek és folyóiratok tartalmazzák – emelte ki Zambó Péter. Hazánknak azért lehet erdővagyona, mert a magyar erdészek évszázadok óta fenntartható módon kezelik ezt a nemzeti természeti erőforrást. Amikor a trianoni diktátum elvitte tőlünk a legértékesebb részeit, szakértelemmel, erkölcsi kitartással és szakmai összefogással száz év alatt megdupláztuk az ország erdővel borított területeinek arányát – húzta alá.

Zambó Péter elmondta, az erdészeti szakirodalom tudásanyaga a digitalizáció segítségével szabadon elérhetővé és feldolgozhatóvá vált, immár 300 ezer oldal terjedelemben, amely egyben a mesterséges intelligencia számára is hatalmas adatbázist jelent. A projekt az Agrárminisztérium támogatásával a Wagner Károly Alapítvány digitalizációs programja keretében valósult meg.

Tovább olvasom