További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
Az egész világon árrobbanást tapasztalni a termény-, és takarmánypiacon. Miért szorult vissza a magyar termékek aránya a nagy kereskedelmi láncok polcain – közölte a Napi.hu.
Az egész világon árrobbanást tapasztalni a termény-, és takarmánypiacon, de vajon mikor és milyen mértékben gyűrűzhet be a drágulás az üzletekbe? Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. frissen kinevezett ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy kik lehetnek a jelenlegi nehéz helyzet túlélői, illetve, hogy miért szorult vissza a magyar termékek aránya a nagy kereskedelmi láncok polcain – közölte a Napi.hu.
Kinevezését követően úgy nyilatkozott, hogy az élelmiszeripari feldolgozók nyomás alá kerültek, és két-három különösen nehéz év vár rájuk. Milyen prognózis alapján gondolja így?
A termény-, és takarmányárak drámai mértékben emelkedtek: az elmúlt hónapokban mintegy 25-30 százalékkal, míg féléves távlatban nézve 40-70 százalékkal nőttek az árak az összes fontos takarmánygabona – így a búza, a kukorica, az árpa és a szója – esetében. Ennek hatására például a sertéshús ára csak 2021-ben közel 40 százalékkal drágult.
A tejelő szarvasmarha tenyésztésében kiemelt szerepet játszó napraforgó esetén a 2019-es 90 ezer forint körüli tonnánkénti árak 2020 második felére a 150-170 ezer forintos sávba ugrottak. Már látni, hogy az idei évi kötéseket is ebben az ársávban teszik meg a feldolgozók, ami azt jelzi előre, hogy 2021-ben is hasonlóan magas napraforgóolaj, fehérjehordozó és extrahált napraforgódara árakra számíthatunk. A tejtermelőknél a jelentős takarmányköltség-növekedés a nyár folyamán fog beütni, amikor a 2020-as kötések kifutnak és új kötéseket kell majd tenni.
Nem várom, hogy ebben a helyzetben belátható időn belül árcsökkenés érkezne, ezt az elemzői prognózisok is alátámasztják. Az élelmiszeripari feldolgozók eközben kétoldali nyomás alá kerültek: alulról a termelők az alapanyag átvételi árak növelését követelik, miközben felülről a kereskedelmi láncok megpróbálják minimalizálni az áremelést a végtermékek esetében.
A termelők valamivel könnyebb helyzetben vannak, mint mi, mert ők kereslet-kínálati alapon fogadnak el egy adott árat. Ha nekik dupla annyit kell fizetniük a napraforgóért, akkor ők ezt az eladási árban is érvényesíthetik. A feldolgozók azonban nem tudnak ilyen szintű árugrásokat véghezvinni és bejelenteni, hogy az alapanyagárakat áttolják a végtermékbe. Ez csak egy jóval hosszabb tárgyalási folyamat eredménye lehet, amelyet a kereskedelmi partnerekkel folytatunk. Jelenleg ennek éppen a közepén járunk.
Mi lehet az oka a takarmányár-emelkedésnek?
Tíz évig dolgoztam mezőgazdasági termelővállalat vezetőjeként, de ezután sem tudom megmondani, hogy pontosan mi mozgatja az árakat. Az elemzésekben sok szó esik arról, hogy Kína jelentős gabonafelvásárlásokat kezdeményezett és az export felhajtja a világpiaci árakat. Ugyancsak gyakran emlegetik a spekulációt, amely a járványhelyzet miatt kapott erőre.
Mindez azonban nem elegendő magyarázat arra, hogy mi alapján volt képes a napraforgó 100 százalékkal drágulni egy éven belül úgy, hogy a termelési költségek még 10 százalékkal sem változtak. Hasonló mód, azt sem tudja tisztázni senki, hogy a kukorica esetében miért ugrott fel az évek óta stabilan 40-50 ezer forint közötti tonnánkénti ár a 70 ezer forint feletti sávba.
Mekkora áremeléssel találkozhatnak majd a fogyasztók, és körülbelül mikorra gyűrűznek be az üzletekbe is a növekvő alapanyagárak?
Termelői oldalról a takarmányár-növekedés éves szinten 20-30 százalékos költségnövekedést fog okozni. A feldolgozók azonban másfajta drágulással is kénytelenek szembesülni az első félévben. Nagyon aktuális a csomagolóanyagok 5-55 százalék közötti áremelkedése, amelyet döntően az árfolyamváltozások, valamint az alapanyaghiány, illetve az alapanyag-ellátási problémák okoznak. Gyakorlatilag az összes beszállítónk emelte az árakat, – kartonoktól kezdve a fóliákig – amely ugyancsak többletköltséget jelent. A veszteségeket azonban még korai lenne számszerűsíteni.
Valamekkora drágulásnak tehát jönnie kell, csak a mérték kérdéses. Úgy látjuk, néhány hónapos, fokozatos áremeléssel át lehetne vinni a hús-és tejtermékek árába a megnövekedett költségeket, de az nem felvállalható, hogy egy az egyben áthárítunk mindent. Ha a piaci áremelkedés végiggyűrűzne egészen a fogyasztóig, akkor az abszolút fogyasztáscsökkenést okozna, mert az esetben egy igen jelentős réteg már nem engedhetné meg magának ezeket a termékeket.
Mint említettem, most van folyamatban egy tárgyalássorozat szinte minden kereskedelmi partnerünkkel, e körbe az összes nagy hazai és külföldi üzletlánc beletartozik. Próbáljuk elültetni a fejekben, hogy a drágulás várhatóan be fog gyűrűzni a tavaszi időszakban, s úgy fest hamarosan konkretizálva lesznek az áremelések. Hogy mikortól történnek, és hogy a kereskedelem mekkora mértékű drágulást lesz képes elfogadni, az még nyitott kérdés.
Az élelmiszerszektor felelőssége, hogy ne szálljanak el túlzottan az árak. Mi ezt a nehéz időszakot hatékonyságnöveléssel próbáljuk túlélni.
Egész pontosan milyen módon?
Gyakorlatilag minden költséglábon próbálunk visszafogni. Javítjuk a gyártás, az alapanyag-gazdálkodás hatékonyságát, a gyártástervezésen keresztül igyekszünk “összébb húzni” különböző gyártási folyamatokat, hogy minél nagyobb kibocsátással működhessünk, és egy adott idő alatt nagyobb termékmennyiséget hozzunk létre. Egyebek közt kihasználjuk az áringadozásokat, tendereztetjük az összes beszállítót, és újraszabjuk a logisztikát is. Eddig a hulladékgazdálkodás nem élvezett prioritást, de most már látszik, hogy itt is jelentős megtakarítást lehet véghezvinni.
Korábban azt is nyilatkozta, hogy a piacon való túléléshez a fejlesztés jelenti a kulcsot. Termék-, vagy technológiafejlesztésre gondolt?
Az elkövetkező 2-3 évben, folyamatos áremelkedés várható: az a feldolgozó, aki ezt fejlesztésekkel és hatékonyságnöveléssel nem tudja lekövetni az tönkre fog menni, mert nem fogja bírni a konkurencia nyomását.
Bizony sokan tönkremehetnek, de azt sem tudnám megbecsülni, hogy a csőd a piac mekkora szeletét érintheti majd. Név szerint senkit nem említenék, de az biztos, hogy az elmúlt 3-5 év tükrében látható, hogy milyen ikonikus márkák süllyedtek el. Ők azt gondolták, hogy mivel nagy az árbevételük, nem szükséges lekövetniük a piacot, hanem arra törekedtek, hogy diktáljanak, ez azonban rendszerint nem vált be. Azt gondolom, nem az nyer, aki nagy és erős, hanem aki a leggyorsabban tudja lereagálni a környezetváltozást.
A termék-, és a technológiafejlesztést egyaránt fontosnak tartom, mert minden téren lemaradásban vagyunk Nyugat-Európához, vagy akár közép-európai régió országaihoz képest is. A jelenlegi kihívások pedig sokkal innovatívabb hozzáállást követelnek.
A technológia terén mi a robotizáció irányába indultunk el. Egyik folyamatban lévő pályázatunk során nagyobb teljesítményű gépekhez jutunk hozzá, ezzel is javítva a gazdálkodásunkat.
Milyen iránya lehet a termékfejlesztésnek egy olyan élelmiszeripari cégnél, amely alapvetően hagyományos, helyi jellegű termékeket forgalmaz?
Az összes – hús, tejtermék, és mirelit – árucsoportban vannak a csőben olyan új termékeink, amelyekkel minél hamarabb szeretnénk megjelenni a piacon.
A hús és hús-mirelit kategóriában azt látjuk, hogy a fogyasztás jelentősen elmozdult a kényelmi termékek irányába. A könnyen elkészíthető, olaj nélkül sütőben megsüthető mélyhűtött termékek reneszánszukat élik a pandémia következtében, hiszen az otthoni főzőcskézés trendje azzal együtt erősödött meg, hogy az emberek már nem akarnak órákat a konyhában tölteni.
A panír részleg tehát járvány egyértelmű nyertese volt, a piac abszolút a kényelmi termékek irányában tolódik és igyekszünk mi is ebbe az irányba mozdítani a fejlesztéseket.
A hústermékek esetében egyre magasabb hústartalommal próbáljuk minőségileg megkülönböztetni magunkat a versenytársaktól. A tejtermékek körében pedig az egészségesebb termékeket próbáljuk előtérbe tolni, itt zajlanak most a fejlesztéseink: az újdonságokkal pedig szeretnénk nyár végén, vagy ősszel megjelenni a boltok polcain is.
A Nébih legutóbbi kutatása szerint a 2014-es szinthez képest jelentősen visszaszorult a magyar termékek aránya a nagy kereskedelmi láncok kínálatában. Mi lehet az oka az általános polcvesztésnek? Hogyan alakult a Nádudvarinál a láncoknál elfoglalt polcfelületek aránya?
A nagy láncoknál mi is tapasztaltunk némi csökkenést. Azt azonban nem érzékeljük, hogy a Nádudvari brand polcfelületet veszített volna. Ugyanakkor a sajátmárkás tendereket könnyűszerrel el tudjuk bukni a külföldi márkákkal szemben. Nálunk az árbevétel egyharmadát teszi ki a sajátmárkás termékek gyártása, míg kétharmadát adja a saját brand, utóbbi esetében viszont folyamatosan helyt tudunk állni a nagy versenyben
A külföldi áruknál azt látom leginkább veszélyesnek, hogy például a tejtermékek körében több olyan tétel jelenik meg a piacon – legyen az túró, vagy tejföl – amelyeket nem Magyarországon, hanem Nyugat-Európában, vagy a régiós országokban gyártanak és mégis olyan alacsony árakon érkeznek be, hogy azzal a magyar feldolgozók nem tudnak mit kezdeni. Meg nem tudnám mondani, hogy egy multimárka hogyan tudja ennyire alacsony árszinten előállítani például a tejfölt, úgy, hogy nincs is Magyarországon üzeme, miközben a tej alapanyagára tőlünk nyugatabbra általánosságban még magasabb, mint itthon.
Vagyis dömpingáron tudnak dolgozni, amely egy magyarfeldolgozó számára elképzelhetetlen. Részben persze a méretgazdaságosság is magyarázat lehet, hiszen nyugaton a feldolgozói konszolidáció előrébb jár, mint nálunk, sokkal nagyobb méretű üzemek vannak. Ebből kifolyólag lehetséges, hogy emiatt tudnak sokkal alacsonyabb árakkal kínálni.
A Tej Terméktanács abban igyekszik segíteni a feldolgozóknak, hogy a “magyar termék magyar termelőtől” üzenetet tudatosítsuk, erősítsük a vásárlókban. Ez nagyon sokat segít.
Ám ennek is vannak korlátai, hiszen a magyar fogyasztó sokkal árérzékenyebb, mint a nyugati. Például amennyiben az ember Ausztriába látogat, szinte csak osztrák élelmiszert lát a boltok polcain, és a helyi fogyasztó kifejezetten azt keresi. Idehaza viszont a fogyasztó azt veszi le a polcról, amelyik olcsóbb, még akkor is, ha egy köztudottan nem Magyarországon készült terméket akár csak 20-30 forinttal kedvezőbb áron kínálnak.
Hogyan alakultak a Nádudvari eredményei a járványhelyzet során, illetve mire számítanak az idén?
Nagy érvágás volt, hogy a járványhelyzet miatt hirtelen 20 százalékos részt veszítettünk a tejtermékek piacán. Itt ugyanis a HORECA-szektor fontos partnerünk volt prémium-gasztro vonalon, és amint bezártak a hotelek és az éttermek, hirtelen nagy kiesést szenvedtünk el a kategóriában. Körülbelül fél év volt, amíg ennek a termékcsoportnak piacot találtunk a kiskereskedelemben, így komoly megrázkódtatás nem ért minket.
Tavaly a növekedés folyamatos volt, 2020-ban átléptük a 12 milliárdos árbevételi szintet. Látványos bővülést tapasztaltunk a kényelmi élelmiszerek tekintetében és prémiumtermékeinket is jobban keresték az emberek. Például a túró-kategóriában magasabb árszínvonalat képvisel a mi termékünk, mint egy átlagos túró, mégis helyt tudtunk állni a jobb minőséggel.
2021-re vonatkozóan a piaci pozíciók megőrzése a célunk, körülbelül 5-6 százalékos árbevétel-növekedés mellett.
A dolgozói állományunk némileg csökkent a tejpiaci sokk miatt, de létszámleépítés nem történt, mindössze annyi, hogy a kilépő emberek helyére nem vettünk fel újakat. A bérek tekintetében cégcsoport szinten folyamatosan figyeljük a piaci átlagokat és a minimálbéremelés mértékét minden esetben lekövetjük. Idén is lesz érdemi béremelkedés, az egy főre jutó bérköltség pedig magasabb lesz, mint a 2 évvel ezelőtti, amellett, hogy kevesebb dolgozót alkalmazunk.
Forrás: Napi.hu
Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.
Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.
Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.
Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.
A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.
A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.
A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.
Forrás: AM
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.
A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.
Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.
Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.
Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Forrás: NAV