Kiemelt cikk
Gabonapiaci kilátások, esélyek, lehetőségek – Exkluzív interjú Dr. Lakatos Zoltánnal
Dr. Lakatos Zoltánnal, a Hajdú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatójával a magyar búza lehetőségeiről beszélgettünk.
A Hajdú-Bihar vármegyében járunk, Debrecenben, ahol a Hajdú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatója, Dr. Lakatos Zoltán fogad. Hétfő, reggel nyolc óra és a cég parkolója már majdnem megtelt. A portán barátságosan intenek: Oda tessék parkolni! Vezérigazgató úr irodájának ajtaja már nyitva, a titkárságról egyenesen engednek tovább. Megtisztelő. Már vártak. A Hajdú Gabona Magyarország és a Tiszántúl meghatározó búzafeldolgozó malomipari vállalata, gabonafelvásárlója. A cég nemcsak a magyar piacra gyárt lisztet, hanem bőven jut exportra is a magyar búzából készült malomipari termékekből. Legutóbb Komádiban, aratásban találkoztunk. Most arról beszélünk, hogy a magyar gabona, a magyar termelők esélyeit vegyük számba. Ehhez azonban meg kell értenünk, mi is történik a gabona nemzetközi piacain. Most mindenki azt latolgatja, hogy mennyit költsünk a búzáinkra? Hamarosan indul a lomb-, majd a kalászvédelem, hiszen a gyomirtáson már mindenki túl van. Hogyan tervezzünk, amikor Ukrajnából az elmúlt fél évben három millió tonna gabona gördült be, jellemzően az Unió keleti államaiba.
Vezérigazgató úr! A múlt héten a lengyel, a román, a bolgár kollégáival és hazai szakemberekkel találkozott Dr. Nagy István agrárminiszer. Az agrárminiszterek az Uniótól kértek segítséget, hogy valamilyen formában oldják meg az ukrajnai gabona beáramlását. Mi történt?
Ahhoz, hogy a jelenleg kialakult helyzetet megértsük, vissza kell időben ugorjunk 2020 nyarára. Akkor szembesült a világ azzal, hogy az ASP mekkora károkat okozott, és Kína úgy határozott, hogy sertésállományait újra felépíti, ám az USA nem adott gabonát. A takarmányigényeit így Kína Európából oldotta meg. A keresleti oldal növekedésével azonban mind a takarmány, mind pedig a malmi búza 2020 őszére először 62 000 Ft/tonna árra ugrott, amelyet egyik pillanatról a másikra egy 72 000 Ft/tonna ár követett. Ettől érthető módon a legnagyobb baromfitartók megrettentek, ahogy mindenki más is az ágazatban, aki a búzára, mint alapanyagra tekintetett. Félve attól, hogy kiürül a piac, vásárolni kezdtek a nagy felhasználók. Mire felocsúdtunk ez már 80 000 Ft/tonna árat jelentett.
Kína ilyen hatással lehet egy magyar piacra?
Méghozzá annyira, hogy 2021. decemberére elérte a 95 000 Ft/tonna árat a búza. Soha nem látott áron cserélt gazdát már akkor. Ez az ár aztán magával húzta a kukorica, a napraforgó és a repce árát is. Közben kitört az orosz-ukrán válság, amely tovább generálta a világpiaci árakat. Láthattuk, hogy a gabonaárak egyre jobban emelkedtek, különösen Magyarországon. A háború hozadékaként a Fekete-tengeri blokád miatt pedig végül egyetlen egy uszály sem hagyhatta el Ukrajnát, ami azt jelentette, hogy az addig heti egy millió tonna gabona bennragadt az országban.
Megemelkedtek a világpiaci árak, erre nem lehet befolyásunk, de mitől lett a magyar gabona 130-140 000 Ft/tonna?
Volt olyan pillanat, amely ezt is meghaladta, de akkor még nem jöhetett be az ukrán gabona. Viszont a magyar termelők olyan egységesen tartották vissza a gabonájukat, hogy gyakorlatilag ezzel felverték az árakat. Olyan magas lokális ár alakult ki, amely példátlan a magyar gabona történetében. A 2022-es aszály, amely az elmúlt 100 év második legszárazabb nyarát okozta, még így is adott annyi gabonát, hogy biztosított volt Magyarország gabonaigénye. A 2,8 millió tonnás országos kukoricatermés azonban, a megközelítőleg 8 millió tonnás terméssel szemben, óriási hiányt okozott. A takarmánykeverékek felét a búza, másik felét a kukorica adja. Ahhoz, hogy működjön az ország, látható, hogy kellett az import kukorica, amit persze Ukrajnából sikerült pótolni. Ez tény.
Érthető, hogy ez jó üzlet volt mindenkinek, de mi történt a búza árával?
A búzából, ahhoz, hogy magyar lisztből kerüljön kenyér az asztalokra, éves szinten 1,2-1,3 millió tonnát kell adjanak a földek. Ez nem is kérdés. Ezt mindig, még a lehető legrosszabb években is, megtermi a magyar föld. A takarmányfelhasználás az ipar igényeivel együtt, továbbá a vetőmag előállítással bezáróan, még 1,3 millió tonnát követel meg. Ez összesen, évente 2,5 millió tonna. A legrosszabb esztendőben is bőven 3 millió tonna felett termelünk. Azonban 2022-ben nem akarta eladni senki a búzáját, pedig aki akkor eladta, a 130 000 Ft/tonna árral olyan jelentős bevételhez jutott, hogy bőven fedezte a költségeit. Ez rekord magas árnak számít. Csakhogy Ukrajna felé megnyitotta az Unió a határokat. Erre senki sem számított.
Tranzitról és nem Uniós értékesítésről volt szó, vagy tévedek?
Pontosan. Erről szólt ez a segítség, hogy próbáljuk Ukrajnát megsegíteni azzal, hogy átgördítik „rajtunk” a bennragadt gabonát, ami így mehet azokra a célpiacokra, amit tengeren nem tudott elérni. Ezzel szemben az történt, hogy azonnal bekerült az Uniós piacra az ukrán búza, főleg a keleti országokba. Először a legnagyobb cégek hozták át, majd megjelentek kisebb gabonakereskedők. Nyilvánvaló, hogy a termelési költség kisebb Ukrajnában, és a válságállapot miatt áron alul tudtak felvásárolni. Tudjuk, hiszen mindenki mindenkit ismer ebben a szektorban. Ezek után az Unióba került gabona végül keréken megjelent a magyar piacon, amelynek természetesen nem itt lett volna az eredeti célállomása. Az akkor már közel 140 000 Ft/tonnás ár vákuumként szívta ide a gabonát, és úgy esett össze a magyar gabonapiac, hogy egyelőre mindenki levegő után kapkod. De ennél sokkal összetettebb a probléma…
Ezt hogyan érti?
Az agrárolló kinyílt. Elképesztően magas inputárak alakultak ki. A gázolaj ára az egekbe szökött miközben mindenki túlárazta a termékeit. A kereskedelem úgy tervezett, ha a gazda többet kap a terményéért, akkor többet is tud fizetni. Az elmúlt évben megtermelt termény, végül egy relatíve magas költségoldallal került a magtárakba. Most, hogy összeesett az ár, kérdőjelek sora nyomja az ágazat szereplőinek vállát: hogyan tovább? A másik probléma pedig a minőség…
A magyar vagy az import búzára gondol?
A magyar minőségre visszatérünk, de előbb nézzük meg az ukrán minőséget. Becslések szerint csak Szlovákia irányából 200 000 tonna ukrán eredetű gabona érkezett Magyarországra. Aki a szakmában egy kis időt is eltöltött, már akkor tudja, hogy milyen a gabona minősége, amikor billentenek a kamionok. Olyan gabonát hoztak az első szállítmányokkal, amelyek sikértartalma a 21-et alig érte el. Az euro búza alatti minőséggel egyszerűen nem lehet mit kezdeni. A másik: nem bántva az ukrán gazdákat, hiszen mindenki olyan növényvédő szerekkel dolgozik, amelyeket a saját országa engedélyez, de látni kell, hogy az ukrán gazdatársak olyan, ma már nemhogy Magyarország, de az Európai Unió területéről is betiltott vegyszerekkel dolgoznak, mint a növényvédő berkekben igazán jól ismert, valamikor I.-es forgalmi kategóriában megvásárolható Bi58. Nemrég kaptunk információt egy akkreditált laboreredményről, ahol nem a búzából, hanem már az ukrán lisztből is a kimutatási határérték felett találtak szermaradványt. Harmadrészt újra probléma lett a toxinkérdés, amivel gyakorlatilag már nem is kellett foglalkoznunk, erre most újra napirenden szerepel.
Ha itt marad „nálunk”, az Unió keleti államaiban a gabona, akkor mit jósol az ipar?
Az a helyzet, hogy ma már nem jósolunk, mert forintra váltva, vagy euróra értve, veszteségeket könyvelünk el napról napra. A magyar export dandárját hagyományosan a román, a lengyel, az olasz és a spanyol piac adta. Most ezt telítették ukrán áruval, és nem kérik a magyar búzát, a magyar lisztet. Különösen úgy, hogy kiengedtek annyi gabonát a Fekete-tengerre, hogy az olasz piacainkat elvették az ukrán gabonával a kereskedők, mivel olcsóbb hajón szállítani, mint innen kamionnal. Telítettek mindent. Olyannyira, hogy még az osztrákoknak sem kell a dunántúli malmok terméke, van helyette ukrán importból őrölt liszt.
Mi a megoldás?
Ágazati szinten segítséget kértünk a kormánytól. Két irányban indultak el. Egyrészt az Unió felé azzal a kéréssel, hogy mihamarabb kezdje el kezelni ezt a helyzetet, mert jelenleg a háborút a keleti régió országaival, Magyarországot nézve a magyar termelővel és a magyar gabonaiparral fizettetik meg. Hiszen úgy lépett be a világ egyik legjelentősebb gabonatermelő országa az Uniós piacra, hogy az áruvolumennel gyakorlatilag megfojtja a keleti tagországokat, köztük Magyarországot is.
Szerencsére az Agrárminisztérium a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szakembereivel növényegészségügyi vizsgálatokat rendelt el. A határellenőrzések után a mélységi ellenőrzésekkel sikerült megfogni a további importot, de akkora mennyiségű beáramlás mutatkozott az országban, hogy hazai raktáraiban magyar gabonából becslések szerint 1 millió tonna maradt a termelőknél. A vészjelzést komolyan vette az Agrárminisztérium, a foganatosított intézkedések elérték a céljukat. A tetemes bírságok visszatartják a magyar piacoktól az ukrán eredetű gabonát – egyelőre.
Hogyan tovább?
Azzal számolnunk kell, hogy bizonyos mennyiségű ukrán gabona most is itt van az országban és a környező tagállamokban is. Közeleg az aratás. Zuhannak az árak, mindenki szabadulni szeretne az ókészlettől. Közben a malomiparban egyes szereplők a rossz minőségű gabonákból különféle adalékanyagokkal, mint például az aszkorbinsavval, javítanak a liszt minőségen. Ez azonban már hatósági kérdés és a fogyasztóvédelem területe is, hiszen azokból a rossz minőségű, feljavított, sokszor szermaradékokkal, toxinokkal terhelt gabonából, nem lehet olyan minőségű pékárut sütni, amit megszokott a magyar fogyasztó, vagy éppen a szlovák, a román, a lengyel. Ezt megoldani a kormányzat tudná a szakhatóságok és azok jogkörei segítségével.
Beszéljünk egy kicsit az idei évről. Hogyan értékeli a 2022/2023-as gazdasági évet?
Sokkal több a gabona vetésterülete, mint az ezt megelőző évben, amikor a 900 000 hektárt sem érte el. Most egymillió hektárt is meghaladja a búza vetésterülete. Teljesen érthető is. Olcsóbb volt a vetőmag. A gabona az aszályos évben is képes teremni, s aki tavaly kukoricát termelt, a szó szoros értelmében megégette magát. A búza alá nem kell szántani. Mindenki átélte, hogy milyen nehezen lehetett gázolajat vásárolni. A műtrágya ára az őszön még elképesztő magas áron cserélt gazdát, így tartott mindenki attól, hogy a kapások alá esetleg nem tud annyi tápanyagot kijuttatni, hogy rentábilis lehessen a termelés. A sok nehezítő körülmény végül együttesen azt eredményezte, hogy a magyar gazdák nem kockáztattak, és amennyi területet csak lehetett, beműveltek. Most úgy állunk, hogy országszerte jó képet mutatnak a búzák. Hideg, csapadékos tavaszunk van, ami a kalászosoknak kedvez. Szépen bokrosodnak, jó termést várunk, amely elérheti az 5,2-5,5 millió tonnát is – persze ez országos viszonylatra, a magyar relációra értem.
Ön közgazdaságtudományokból diplomázott. Több, mint 40 éve dolgozik a Hajdú Gabona Zrt.-nél és a jogelődjénél. Hogyan ítéli meg, mi fog történni? Mennyit költsünk a gabonára?
Az interjú megjelenéséig, leginkább az Agrárminisztérium segített az ágazatnak. A NÉBIH szakemberei azt gondolom, hogy mindent megtettek, hogy megállítsák a rossz minőségű gabona forgalmát. Azonban, ha nem zárják le a határokat, látni kell, hogy Ukrajna gabonatermő területei, amelyből ugyan 15% már az Oroszországi Föderáció fennhatósága alatt van, még továbbra is jelentős mennyiségű gabonát szállíthatnak be. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a magyar gabona exportpiacait egyelőre elveszítette. Az ukránok az Európai Unióba viszik most a búzát. Ha itt Magyarországon komoly ellenőrzéseket vezetnek be, akkor biztos, hogy megjelenik egy olyan minőségű ukrán búza, amelyet már forgalmazni lehet, és biztosak lehetünk benne, hogy az meg fog felelni az uniós és így a magyar előírásoknak. Ebben a helyzetben nem tanácsolhatok mást, mint, hogy arra kell készülni, hogy idén jó termés várható jó minőségű gabonával, és ahogy nekünk magyaroknak, az az ukránoknak is eladó lesz. Ne legyünk naívak, ott is tudnak termelni. Egyre több és magas színvonalú gazdaságuk van jó fajtákkal és technológiával kiegészítve, az ukrán csernozjomon termelt gabona nem véletlenül világhírű. Senkit nem szeretnék arra bíztatni, hogy majd lesz, ami lesz alapon extenzív technológiák felé kacsintgasson. Most csakis jó minőséggel lehet talpon maradni, hiszen az Unió beengedett egy olyan szereplőt a piacainkra, amelyre egyáltalán nem voltunk felkészülve.
Milyen lehetőségeket lát még?
Idén? Inkább a jövőt illetően tudnék egy hasznos tanácsot adni és talán segítséget is, hiszen nekünk is érdekünk, hogy a magyar gabonából készülő termékeknek, köztük a magyar liszteknek lehessen is jövője. Ez pedig az, hogy össze kell állítani egy maximum három fajtából álló vetőmag kínálatot, amivel labdába tudunk rúgni a nemzetközi piacon. Ma mintegy 150 fajtával dolgoznak a termelők. Ez hosszú távon fenntarthatatlan. Kanada egyes növények vonatkozásában világelső és alig néhány fajtával dolgoznak. Persze azt a fajtát kell a termelés kezébe adni, ami a mellett, hogy jó, az ipar, többek közt mi malmosok is megveszünk. Ezzel nem szabad várni. Számítani, tervezni kell ezzel, hiszen a klíma változását már most magunkon érezzük. Az aszályos évek, a nyári forró periódusok miatt a kukorica termelése instabillá válhat, s helyébe, érthető módon, kalászosat fognak vetni. Gazdasági szempontból is parancsoló ez az elhatározás, hiszen ezt a kultúrát, ha még melegszik is a klíma, akkor sem kell öntözni. Véleményem szerint az ágazatnak a termeléstől az iparig össze kell ülnie, és olyan ágazati stratégiát kell kialakítania, amely képes ilyen elhamarkodott és megalapozatlan külsős gazdasági döntések után is életben tartani a magyar agráriumot.
Dr. Szilágyi Bay Péter LL.M.
Kiemelt cikk
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
A nagyvárosok mellett egyre többen választják a vidéki, a faluhoz közel eső területeket lakhatásra és befektetésre, ezért az alföldi kisvárosokat, kistérségi központokat folyamatosan fejlesztik. Iskolákat építenek, egészségügyi intézményeket fejlesztenek, ahogy teszik ezt a Hajdú-Bihar vármegyei Komádiban is – meséli Tóth Ferenc a város polgármestere. Érkezik az M47-es, az M4-es autópálya és ezzel nemcsak Debrecen, hanem közelebb kerül Békéscsaba, Szeged és Kecskemét is. S ha valóban megépül az új közlekedési folyosó, az M47 is, akkor Komádi hirtelen a Baltikumot a Balkánnal összekötő folyosó mellett találja magát. Sok lehetőség előtt áll a kisváros és nagy várakozással tekintünk a jövőnk elé, ezért közel 32 hektáron készítettük elő ipari területet, amely nagyságában, elhelyezkedésében no és ár/érték arányában jelenleg verhetetlen a Tiszántúlon. Nagy összefogással sikerült ezt kialakítani, amely az egyik pillére lehet a városnak – tájékoztatta az Agro Jagert Tóth Ferenc, Komádi város polgármestere.
A Komádi Ipari Park műszaki leírása itt érhető el!
Angol nyelvű ajánlója itt érhető el!
Román nyelvű ajánlója itt érhető el!
Magyar nyelvű ajánlója itt érhető el!
Kérdése van?
Keresse Tóth Ferenc polgármestert telefonon: + 36/30 970 10 31 vagy érdeklődjön e-mailben: phkomadi@t-online.hu
A Bihari-síkon járunk. Vadászni már jártunk erre az Agro Jagerrel, most azonban egy ipari területet nézünk meg a városban. Komádi „lába” alatt folyik a Sebes-Körös és a városban található egy TV torony, amely 180,5 méter magasságával Magyarország egyik legnagyobb TV-tornya, amelyet mind nappal, mind éjjel is igen messziről lehet látni, s amely Kelet-Magyarország digitális TV adásáért is felel.
A város reményteljes várakozással tekint a jövő elé – vág bele Tóth Ferenc – egyetértek azzal, ahogy Bulcsu László, a Hajdú-Bihar vármegyei közgyűlés alelnöke fogalmazott: itt a komádiaknak nemcsak a városért kell tenni, hanem a környező településeket is támogatni kell, hiszen kormányablak, bankfiókok, három háziorvos, egy gyermek- és egy fogorvos, továbbá két védőnő is dolgozik a városban.
Mentőállomással, rendőrőrssel, szociális intézményekkel és minden olyan lehetőséggel bír, amely más kisvárosokra jellemző. Mindez itt a Kis-Sárréten, a Bihari-síkon elérhető, ami kicsit szokatlan egy ilyen kicsi, de városi rangú településtől.
Több mint 12 000 ember, ennyien vagyunk itt, – folytatja a polgármester – a környező településekkel és Komádival együtt, ehhez a földrajzi térséghez ennyien tartozunk s ha itt is húzódik Békés és Hajdú-Bihar vármegye határa szinte nem jelent semmit az itt élőknek, mert ha más miatt nem is, de a szolgáltatások és a kereskedelem, a nagypiac miatt biztosan megfordulnak várasunkban a környékbeliek.
Ezért is döntöttünk úgy, hogy a város belterületi részén kialakítunk egy ipari parkot. Sok buktatója volt a pályázatnak– teszi hozzá Tóth Ferenc- de sikerült kialakítani, rendbe tenni és így ma már rendelkezésünkre áll egy hat+hat hektáros terület, amely további 20 hektárral bővíthető. A területen infrastruktúrafejlesztés is folyt.
Ez azt jelenti, hogy jelenleg 350 m3/óra gázt tud vételezni aki itt befektet. Az elektromos áram kapacitása 550 kW. Ivóvizet 432 m3/nap mennyiségben tudunk jelenleg biztosítani, a csatornázás jelenleg 400 m3/nap szennyvizet képes elvezetni, miközben a tűzivízből percenként 4000 litert lehet lekötni – mutatja be Tóth Ferenc polgármester a területet.
Bár városunk Budapesttől 250 km-re található, de például a romániai Nagyvárad csupán 47 km-re van tőlünk. Az ott kiépült fejlett infrastruktúra, a repülőtér, a körgyűrű, az autópályák közelsége és Románia schengeni egyezményhez való csatlakozása lerövidíti a településeink közötti menetidőt. A bővülő nagyváradi lakosságszám mellett Komádi számára további előny lehet az is, hogy az ottani egyetemek jól képzett szakembereket bocsájtanak a munkaerőpiacra. Nagyvárad a Partium – az egyik legdinamikusabban fejlődő régió – fővárosa, amihez mi is csatlakozhatunk.
Miközben Nagyvárad 47 kilométerre fekszik Komáditól, addig Berettyóújfalu 30 kilométerre található, ahol a nemzetközi vasútvonal az egyik legforgalmasabb kereskedelmi ütőerét adja a térségnek, mely kelet-nyugati irányban, Erdély felől bonyolít le jelentős forgalmat.
Debrecen, az épülő berettyóújfalui nyugati elkerülővel már 30-35 perc alatt elérhető lesz, de így is 45 perc alatt megközelíthetjük Magyarország legnagyobb vidéki városát, amelybe Berettyóújfalutól már most is az M35-ös autópályán juthatunk be.
Érkezik Szolnok felől az M4-es autópálya s mi több az M47-es is valahol a közelben fut majd. Információnk szerint hamarosan napirendre kerülhet az építkezés indítása is, amely már Kelet-Európa észak-déli folyosójaként nemcsak a magyar lakosságnak, de a Baltikumtól a Balkánig a legjelentősebb gazdasági közútja lesz. A tervezés részéről érthető is, hogy a Szegednél, az M5-ös autópályába csatlakozva, egyben Európa leghosszabb főútvonalát elérve, az E75-ös főúttal köti majd össze az unió keleti régióit. Kétségtelen, hogy meghatározó úttá fog válni, amelyet nem lehet egyszerűen csak egy szélesített, kibővített úttá alakítani.
Tóth Ferenc kiemelte, hogy a város az ipari területtel kapcsolatban első sorban hosszútávú bérletben gondolkodik, de nem zárkózik el a Komádiban található ipari területek értékesítésétől sem. A terület értékét első sorban az adja, hogy régészeti érintettsége nem releváns, nincs sem természetvédelmi, sem NATURA 2000-es területek közelségében, továbbá ökológiai hálózat és erdők övezete által sem érintett. Nem kell mezőgazdasági ágazatból kivonni és mivel teljesen új minősítésű ipari terület, ezért kármentesíteni sem kell. Vízfolyás sem nehezíti a beruházást és a helyben és a környező településeken lakó munkaerő mellett Nagyvárad közelsége biztosíthatja a munkaerőt is.
A Komádi Ipari Park műszaki leírása itt érhető el!
Angol nyelvű ajánlója itt érhető el!
Román nyelvű ajánlója itt érhető el!
Magyar nyelvű ajánlója itt érhető el!
Kérdése van?
Keresse Tóth Ferenc polgármestert telefonon: + 36/30 970 10 31 vagy érdeklődjön e-mailben: phkomadi@t-online.hu
Kiemelt cikk
Ülésezett a Mezőgazdasági és Halászati Tanács Brüsszelben – GALÉRIA
A magyar elnökség alatt megtartott második formális Mezőgazdasági és Halászati Tanács (MHT) a Közös Agrárpolitika jövőjéről szóló tanácsi következtetések előkészítő munkáinak következő lépéseként elsősorban a KAP stratégiai terveinek végrehajtási tapasztalataira összpontosított.
A rendkívül zsúfolt napirenden szerepelt emellett többek között az agrárpiacok helyzete, a halászati lehetőségek, valamint a tagállamok által felvetett további 14 egyéb téma.
Az egyszerűbb, rugalmasabb és könnyebben végrehajtható stratégiai tervek kulcsfontosságúak a tagállamoknak és a gazdálkodóknak egyaránt. Biztosak vagyunk abban, hogy a mai vitán elhangzottakat fel tudjuk majd használni a Közös Agrárpolitika jövőjéről elfogadni tervezett tanácsi következtetésekben.
A KAP-stratégiai tervek végrehajtásáról szóló eszmecsere kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy a tagállami agrárminiszterek véleménye becsatornázásra kerüljön az ősz folyamán elfogadni tervezett tanácsi következtetésekbe. A magyar elnökség célja továbbra is az, hogy az intézményi átmeneti időszakot kihasználva a Tanács következtetések formájában adjon iránymutatást az új Európai Bizottságnak a 100 napon belül kidolgozásra kerülő mezőgazdasági vízióhoz, valamint a 2027 utáni KAP-ra vonatkozó jogszabályi javaslatok kidolgozásához.
A mezőgazdasági miniszterek emellett eszmecserét folytattak az agárpiacok helyzetről is, mely ismétlődő téma a Tanács napirendjén. Megvitatták a jelenlegi és jövőbeli kihívásokat és lehetséges megoldásokat, figyelembe véve a jelenlegi geopolitikai környezetet, illetve olyan kérdéseket is, mint a kedvezőtlen időjárási viszonyok, a vásárlóerő globális csökkenése és az állatbetegségek terjedése.
A miniszterek vitát folytattak az Egyesült Királysággal, Norvégiával és a part menti államokkal a 2025. évi halászati lehetőségekről folytatott közelgő konzultációkról. Ezenkívül megvitatták a Bizottság javaslatát is, amely a 2024. és 2025. évi halászati lehetőségek módosítására irányul bizonyos halállományok tekintetében. Az Atlanti-óceán ibériai vizein a szardellára vonatkozó rendelkezések továbbra is kiemelt kérdést képeznek.
Az informális ebéd során Peter Strohschneider professzor bemutatta a minisztereknek az EU mezőgazdaságának jövőjéről szóló stratégiai párbeszéd eredményeiről készült jelentését.
A rendkívül intenzív tanácsi ülés agendájának „Egyéb kérdések” pontja alatt a magyar elnökség tájékoztatást adott a Tanácsnak többek között a 2024. szeptember 11-én Budapesten megtartott EU–Nyugat-Balkán állat-egészségügyi csúcstalálkozóról, emellett tagállami kérésre erdészeti, állatbetegségekkel kapcsolatos, növényegészségügyi, valamint az agárpiacok helyzetéhez kapcsolódó napirendi pontok is megvitatásra kerültek.
Magyar Elnökség
Kiemelt cikk
Budapesten találkoztak az EU agrárminiszterei – Galériával
A magyar elnökség szervezésében 2024. szeptember 8-10. között Budapesten és Budapest környékén került sor a mezőgazdasági miniszterek informális találkozójára. A Magyarországra érkező minisztereket és delegációjukat szeptember 8-án dunai sétahajózással, majd a Magyar Zene Házában nyitó vacsorával fogadták. Szeptember 9-én a delegációk a magyar lovas hagyományokkal ismerkedtek meg egy egész napos program keretében a Domonyvölgyben található Lázár Lovasparkban, majd este a Pesti Vigadóban kerül sor a kulturális programmal egybekötött gálavacsorára. A találkozó zárásaként szeptember 10-én a miniszterek a Várkert Bazárban megtartandó informális ülésükön megkezdték az eszmecserét a 2027 utáni Közös Agrárpolitikáról annak érdekében, hogy a jövő mezőgazdasága versenyképes, válságálló, fenntartható, gazdabarát és tudásalapú legyen, a gazdák érdekeivel a középpontban – tájékoztatta az Agro Jager Newst, az Európai Unió Tanácsa Magyar Elnöksége.
Dr. Nagy István agrárminiszter köszöntötte a Budapestre érkező agrárminisztereket. Fotó: © Hungarian presidency
A mezőgazdasági miniszterek szeptember 10-i budapesti informális ülésén szakpolitikai vitával kezdtek és a 2027 utáni Közös Agrárpolitikáról tárgyaltak. Az ülés témája a magyar EU elnökségi prioritásokkal összhangban a „Gazdaközpontú uniós mezőgazdaság: úton egy versenyképes, válságálló, fenntartható, gazdabarát és tudásalapú jövőbeli Közös Agrárpolitika felé” volt.
Dr. Nagy István agrárminiszter vezette az ülést. Fotó: © Hungarian presidency
Az európai gazdáknak számos kihívással kellett megküzdeniük az elmúlt időszakban, így az éghajlatváltozás okozta rendkívüli időjárási eseményekkel, a magas input költségekkel, a háború negatív hatásaival, vagy a harmadik országokból érkező növekvő import okozta piaci zavarokkal.
Ezzel párhuzamosan egyre szigorúbb termelési előírásoknak kell megfelelniük és megnövekedett adminisztratív terhekkel kell megbirkózniuk.
A gazdálkodóknak ezekre a kihívásokra európai szintű válaszokra van szüksége.
Ezért a magyar elnökség célja, hogy vitát kezdeményezzen a Tanácsban a 2027 utáni Közös Agrárpolitikáról, és az agrárminiszterek elvárásait következtetésekben rögzítse, ezzel irányt mutatva a várhatóan ősszel felálló új Bizottságnak a 2027 utáni KAP-ra vonatkozó jogszabályi javaslatok kidolgozásához.
A miniszteri véleménycsere három kérdés köré csoportosult:
- Ennek keretében egyrészt vitát kezdeményeztünk az agrártámogatások kifizetésének egyszerűbbé tételéről és a főbb támogatástípusokról.
- Másrészt vizsgáltuk, hogy hogyan növelhető a mezőgazdasági ágazat zöld célok teljesítéséhez való hozzájárulása a gazdák versenyképességének veszélyeztetése nélkül.
- Végül át kellett tekinteni a válságkezelési eszközök rendszerét is, hogy az egyre gyakoribb krízishelyzetekben lehetőség legyen a gazdák támogatására.
Forrás: Az Európai Unió Tanácsa Magyar Elnöksége