Kiemelt cikk
Gabonapiaci kilátások, esélyek, lehetőségek – Exkluzív interjú Dr. Lakatos Zoltánnal
Dr. Lakatos Zoltánnal, a Hajdú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatójával a magyar búza lehetőségeiről beszélgettünk.
A Hajdú-Bihar vármegyében járunk, Debrecenben, ahol a Hajdú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatója, Dr. Lakatos Zoltán fogad. Hétfő, reggel nyolc óra és a cég parkolója már majdnem megtelt. A portán barátságosan intenek: Oda tessék parkolni! Vezérigazgató úr irodájának ajtaja már nyitva, a titkárságról egyenesen engednek tovább. Megtisztelő. Már vártak. A Hajdú Gabona Magyarország és a Tiszántúl meghatározó búzafeldolgozó malomipari vállalata, gabonafelvásárlója. A cég nemcsak a magyar piacra gyárt lisztet, hanem bőven jut exportra is a magyar búzából készült malomipari termékekből. Legutóbb Komádiban, aratásban találkoztunk. Most arról beszélünk, hogy a magyar gabona, a magyar termelők esélyeit vegyük számba. Ehhez azonban meg kell értenünk, mi is történik a gabona nemzetközi piacain. Most mindenki azt latolgatja, hogy mennyit költsünk a búzáinkra? Hamarosan indul a lomb-, majd a kalászvédelem, hiszen a gyomirtáson már mindenki túl van. Hogyan tervezzünk, amikor Ukrajnából az elmúlt fél évben három millió tonna gabona gördült be, jellemzően az Unió keleti államaiba.
Vezérigazgató úr! A múlt héten a lengyel, a román, a bolgár kollégáival és hazai szakemberekkel találkozott Dr. Nagy István agrárminiszer. Az agrárminiszterek az Uniótól kértek segítséget, hogy valamilyen formában oldják meg az ukrajnai gabona beáramlását. Mi történt?
Ahhoz, hogy a jelenleg kialakult helyzetet megértsük, vissza kell időben ugorjunk 2020 nyarára. Akkor szembesült a világ azzal, hogy az ASP mekkora károkat okozott, és Kína úgy határozott, hogy sertésállományait újra felépíti, ám az USA nem adott gabonát. A takarmányigényeit így Kína Európából oldotta meg. A keresleti oldal növekedésével azonban mind a takarmány, mind pedig a malmi búza 2020 őszére először 62 000 Ft/tonna árra ugrott, amelyet egyik pillanatról a másikra egy 72 000 Ft/tonna ár követett. Ettől érthető módon a legnagyobb baromfitartók megrettentek, ahogy mindenki más is az ágazatban, aki a búzára, mint alapanyagra tekintetett. Félve attól, hogy kiürül a piac, vásárolni kezdtek a nagy felhasználók. Mire felocsúdtunk ez már 80 000 Ft/tonna árat jelentett.
Kína ilyen hatással lehet egy magyar piacra?
Méghozzá annyira, hogy 2021. decemberére elérte a 95 000 Ft/tonna árat a búza. Soha nem látott áron cserélt gazdát már akkor. Ez az ár aztán magával húzta a kukorica, a napraforgó és a repce árát is. Közben kitört az orosz-ukrán válság, amely tovább generálta a világpiaci árakat. Láthattuk, hogy a gabonaárak egyre jobban emelkedtek, különösen Magyarországon. A háború hozadékaként a Fekete-tengeri blokád miatt pedig végül egyetlen egy uszály sem hagyhatta el Ukrajnát, ami azt jelentette, hogy az addig heti egy millió tonna gabona bennragadt az országban.
Megemelkedtek a világpiaci árak, erre nem lehet befolyásunk, de mitől lett a magyar gabona 130-140 000 Ft/tonna?
Volt olyan pillanat, amely ezt is meghaladta, de akkor még nem jöhetett be az ukrán gabona. Viszont a magyar termelők olyan egységesen tartották vissza a gabonájukat, hogy gyakorlatilag ezzel felverték az árakat. Olyan magas lokális ár alakult ki, amely példátlan a magyar gabona történetében. A 2022-es aszály, amely az elmúlt 100 év második legszárazabb nyarát okozta, még így is adott annyi gabonát, hogy biztosított volt Magyarország gabonaigénye. A 2,8 millió tonnás országos kukoricatermés azonban, a megközelítőleg 8 millió tonnás terméssel szemben, óriási hiányt okozott. A takarmánykeverékek felét a búza, másik felét a kukorica adja. Ahhoz, hogy működjön az ország, látható, hogy kellett az import kukorica, amit persze Ukrajnából sikerült pótolni. Ez tény.
Érthető, hogy ez jó üzlet volt mindenkinek, de mi történt a búza árával?
A búzából, ahhoz, hogy magyar lisztből kerüljön kenyér az asztalokra, éves szinten 1,2-1,3 millió tonnát kell adjanak a földek. Ez nem is kérdés. Ezt mindig, még a lehető legrosszabb években is, megtermi a magyar föld. A takarmányfelhasználás az ipar igényeivel együtt, továbbá a vetőmag előállítással bezáróan, még 1,3 millió tonnát követel meg. Ez összesen, évente 2,5 millió tonna. A legrosszabb esztendőben is bőven 3 millió tonna felett termelünk. Azonban 2022-ben nem akarta eladni senki a búzáját, pedig aki akkor eladta, a 130 000 Ft/tonna árral olyan jelentős bevételhez jutott, hogy bőven fedezte a költségeit. Ez rekord magas árnak számít. Csakhogy Ukrajna felé megnyitotta az Unió a határokat. Erre senki sem számított.
Tranzitról és nem Uniós értékesítésről volt szó, vagy tévedek?
Pontosan. Erről szólt ez a segítség, hogy próbáljuk Ukrajnát megsegíteni azzal, hogy átgördítik „rajtunk” a bennragadt gabonát, ami így mehet azokra a célpiacokra, amit tengeren nem tudott elérni. Ezzel szemben az történt, hogy azonnal bekerült az Uniós piacra az ukrán búza, főleg a keleti országokba. Először a legnagyobb cégek hozták át, majd megjelentek kisebb gabonakereskedők. Nyilvánvaló, hogy a termelési költség kisebb Ukrajnában, és a válságállapot miatt áron alul tudtak felvásárolni. Tudjuk, hiszen mindenki mindenkit ismer ebben a szektorban. Ezek után az Unióba került gabona végül keréken megjelent a magyar piacon, amelynek természetesen nem itt lett volna az eredeti célállomása. Az akkor már közel 140 000 Ft/tonnás ár vákuumként szívta ide a gabonát, és úgy esett össze a magyar gabonapiac, hogy egyelőre mindenki levegő után kapkod. De ennél sokkal összetettebb a probléma…
Ezt hogyan érti?
Az agrárolló kinyílt. Elképesztően magas inputárak alakultak ki. A gázolaj ára az egekbe szökött miközben mindenki túlárazta a termékeit. A kereskedelem úgy tervezett, ha a gazda többet kap a terményéért, akkor többet is tud fizetni. Az elmúlt évben megtermelt termény, végül egy relatíve magas költségoldallal került a magtárakba. Most, hogy összeesett az ár, kérdőjelek sora nyomja az ágazat szereplőinek vállát: hogyan tovább? A másik probléma pedig a minőség…
A magyar vagy az import búzára gondol?
A magyar minőségre visszatérünk, de előbb nézzük meg az ukrán minőséget. Becslések szerint csak Szlovákia irányából 200 000 tonna ukrán eredetű gabona érkezett Magyarországra. Aki a szakmában egy kis időt is eltöltött, már akkor tudja, hogy milyen a gabona minősége, amikor billentenek a kamionok. Olyan gabonát hoztak az első szállítmányokkal, amelyek sikértartalma a 21-et alig érte el. Az euro búza alatti minőséggel egyszerűen nem lehet mit kezdeni. A másik: nem bántva az ukrán gazdákat, hiszen mindenki olyan növényvédő szerekkel dolgozik, amelyeket a saját országa engedélyez, de látni kell, hogy az ukrán gazdatársak olyan, ma már nemhogy Magyarország, de az Európai Unió területéről is betiltott vegyszerekkel dolgoznak, mint a növényvédő berkekben igazán jól ismert, valamikor I.-es forgalmi kategóriában megvásárolható Bi58. Nemrég kaptunk információt egy akkreditált laboreredményről, ahol nem a búzából, hanem már az ukrán lisztből is a kimutatási határérték felett találtak szermaradványt. Harmadrészt újra probléma lett a toxinkérdés, amivel gyakorlatilag már nem is kellett foglalkoznunk, erre most újra napirenden szerepel.
Ha itt marad „nálunk”, az Unió keleti államaiban a gabona, akkor mit jósol az ipar?
Az a helyzet, hogy ma már nem jósolunk, mert forintra váltva, vagy euróra értve, veszteségeket könyvelünk el napról napra. A magyar export dandárját hagyományosan a román, a lengyel, az olasz és a spanyol piac adta. Most ezt telítették ukrán áruval, és nem kérik a magyar búzát, a magyar lisztet. Különösen úgy, hogy kiengedtek annyi gabonát a Fekete-tengerre, hogy az olasz piacainkat elvették az ukrán gabonával a kereskedők, mivel olcsóbb hajón szállítani, mint innen kamionnal. Telítettek mindent. Olyannyira, hogy még az osztrákoknak sem kell a dunántúli malmok terméke, van helyette ukrán importból őrölt liszt.
Mi a megoldás?
Ágazati szinten segítséget kértünk a kormánytól. Két irányban indultak el. Egyrészt az Unió felé azzal a kéréssel, hogy mihamarabb kezdje el kezelni ezt a helyzetet, mert jelenleg a háborút a keleti régió országaival, Magyarországot nézve a magyar termelővel és a magyar gabonaiparral fizettetik meg. Hiszen úgy lépett be a világ egyik legjelentősebb gabonatermelő országa az Uniós piacra, hogy az áruvolumennel gyakorlatilag megfojtja a keleti tagországokat, köztük Magyarországot is.
Szerencsére az Agrárminisztérium a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szakembereivel növényegészségügyi vizsgálatokat rendelt el. A határellenőrzések után a mélységi ellenőrzésekkel sikerült megfogni a további importot, de akkora mennyiségű beáramlás mutatkozott az országban, hogy hazai raktáraiban magyar gabonából becslések szerint 1 millió tonna maradt a termelőknél. A vészjelzést komolyan vette az Agrárminisztérium, a foganatosított intézkedések elérték a céljukat. A tetemes bírságok visszatartják a magyar piacoktól az ukrán eredetű gabonát – egyelőre.
Hogyan tovább?
Azzal számolnunk kell, hogy bizonyos mennyiségű ukrán gabona most is itt van az országban és a környező tagállamokban is. Közeleg az aratás. Zuhannak az árak, mindenki szabadulni szeretne az ókészlettől. Közben a malomiparban egyes szereplők a rossz minőségű gabonákból különféle adalékanyagokkal, mint például az aszkorbinsavval, javítanak a liszt minőségen. Ez azonban már hatósági kérdés és a fogyasztóvédelem területe is, hiszen azokból a rossz minőségű, feljavított, sokszor szermaradékokkal, toxinokkal terhelt gabonából, nem lehet olyan minőségű pékárut sütni, amit megszokott a magyar fogyasztó, vagy éppen a szlovák, a román, a lengyel. Ezt megoldani a kormányzat tudná a szakhatóságok és azok jogkörei segítségével.
Beszéljünk egy kicsit az idei évről. Hogyan értékeli a 2022/2023-as gazdasági évet?
Sokkal több a gabona vetésterülete, mint az ezt megelőző évben, amikor a 900 000 hektárt sem érte el. Most egymillió hektárt is meghaladja a búza vetésterülete. Teljesen érthető is. Olcsóbb volt a vetőmag. A gabona az aszályos évben is képes teremni, s aki tavaly kukoricát termelt, a szó szoros értelmében megégette magát. A búza alá nem kell szántani. Mindenki átélte, hogy milyen nehezen lehetett gázolajat vásárolni. A műtrágya ára az őszön még elképesztő magas áron cserélt gazdát, így tartott mindenki attól, hogy a kapások alá esetleg nem tud annyi tápanyagot kijuttatni, hogy rentábilis lehessen a termelés. A sok nehezítő körülmény végül együttesen azt eredményezte, hogy a magyar gazdák nem kockáztattak, és amennyi területet csak lehetett, beműveltek. Most úgy állunk, hogy országszerte jó képet mutatnak a búzák. Hideg, csapadékos tavaszunk van, ami a kalászosoknak kedvez. Szépen bokrosodnak, jó termést várunk, amely elérheti az 5,2-5,5 millió tonnát is – persze ez országos viszonylatra, a magyar relációra értem.
Ön közgazdaságtudományokból diplomázott. Több, mint 40 éve dolgozik a Hajdú Gabona Zrt.-nél és a jogelődjénél. Hogyan ítéli meg, mi fog történni? Mennyit költsünk a gabonára?
Az interjú megjelenéséig, leginkább az Agrárminisztérium segített az ágazatnak. A NÉBIH szakemberei azt gondolom, hogy mindent megtettek, hogy megállítsák a rossz minőségű gabona forgalmát. Azonban, ha nem zárják le a határokat, látni kell, hogy Ukrajna gabonatermő területei, amelyből ugyan 15% már az Oroszországi Föderáció fennhatósága alatt van, még továbbra is jelentős mennyiségű gabonát szállíthatnak be. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a magyar gabona exportpiacait egyelőre elveszítette. Az ukránok az Európai Unióba viszik most a búzát. Ha itt Magyarországon komoly ellenőrzéseket vezetnek be, akkor biztos, hogy megjelenik egy olyan minőségű ukrán búza, amelyet már forgalmazni lehet, és biztosak lehetünk benne, hogy az meg fog felelni az uniós és így a magyar előírásoknak. Ebben a helyzetben nem tanácsolhatok mást, mint, hogy arra kell készülni, hogy idén jó termés várható jó minőségű gabonával, és ahogy nekünk magyaroknak, az az ukránoknak is eladó lesz. Ne legyünk naívak, ott is tudnak termelni. Egyre több és magas színvonalú gazdaságuk van jó fajtákkal és technológiával kiegészítve, az ukrán csernozjomon termelt gabona nem véletlenül világhírű. Senkit nem szeretnék arra bíztatni, hogy majd lesz, ami lesz alapon extenzív technológiák felé kacsintgasson. Most csakis jó minőséggel lehet talpon maradni, hiszen az Unió beengedett egy olyan szereplőt a piacainkra, amelyre egyáltalán nem voltunk felkészülve.
Milyen lehetőségeket lát még?
Idén? Inkább a jövőt illetően tudnék egy hasznos tanácsot adni és talán segítséget is, hiszen nekünk is érdekünk, hogy a magyar gabonából készülő termékeknek, köztük a magyar liszteknek lehessen is jövője. Ez pedig az, hogy össze kell állítani egy maximum három fajtából álló vetőmag kínálatot, amivel labdába tudunk rúgni a nemzetközi piacon. Ma mintegy 150 fajtával dolgoznak a termelők. Ez hosszú távon fenntarthatatlan. Kanada egyes növények vonatkozásában világelső és alig néhány fajtával dolgoznak. Persze azt a fajtát kell a termelés kezébe adni, ami a mellett, hogy jó, az ipar, többek közt mi malmosok is megveszünk. Ezzel nem szabad várni. Számítani, tervezni kell ezzel, hiszen a klíma változását már most magunkon érezzük. Az aszályos évek, a nyári forró periódusok miatt a kukorica termelése instabillá válhat, s helyébe, érthető módon, kalászosat fognak vetni. Gazdasági szempontból is parancsoló ez az elhatározás, hiszen ezt a kultúrát, ha még melegszik is a klíma, akkor sem kell öntözni. Véleményem szerint az ágazatnak a termeléstől az iparig össze kell ülnie, és olyan ágazati stratégiát kell kialakítania, amely képes ilyen elhamarkodott és megalapozatlan külsős gazdasági döntések után is életben tartani a magyar agráriumot.
Dr. Szilágyi Bay Péter LL.M.
Kiemelt cikk
Megerősítették: szabad az út Románia és Magyarország között
A Tanács határozatot fogadott el, amelynek értelmében 2025. január 1-jével megszűnik a személyellenőrzés a Bulgáriával és Romániával közös, valamint a két ország közötti belső szárazföldi határokon.
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
A Tanács határozatot fogadott el, amelynek értelmében 2025. január 1-jével megszűnik a személyellenőrzés a Bulgáriával és Romániával közös, valamint a két ország közötti belső szárazföldi határokon.
Schengeni térség
Pintér Sándor, Magyarország belügyminisztere: A mai határozatunkkal megszüntettük a személyellenőrzést a Bulgáriával és Romániával közös belső szárazföldi határokon, ami mérföldkövet jelent a schengeni térség szempontjából. Köszöntjük Bulgáriát és Romániát a schengeni családban!
Bulgária és Románia az EU-hoz való csatlakozása óta alkalmazza a schengeni jogi keret (a schengeni vívmányok) egyes részeit, köztük a külső határok ellenőrzésével, a rendőrségi együttműködéssel és a Schengeni Információs Rendszer használatával kapcsolatosakat.
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
A Tanács 2023. december 30-án határozatot fogadott a schengeni vívmányok fennmaradó részeinek 2024. március 31-től történő alkalmazásáról, valamint a belső légi és tengeri határokon történő személyellenőrzés megszüntetéséről.
A miniszterek megvitatták a schengeni térség helyzetét, és véleményt cseréltek a Schengen Tanács éves ciklusához kapcsolódó prioritások végrehajtásáról. Ennek során elsősorban az általános biztonságnak a digitalizáció révén történő fokozására összpontosítottak.
Határregisztrációs rendszer (EES) és átjárhatóság az uniós bűnüldöző hatóságok által használt informatikai rendszerek között
A Bizottság és az eu-LISA (a szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térség IT-rendszereit felügyelő uniós ügynökség) ismertette a miniszterekkel az EES működésének megkezdésével kapcsolatban megteendő lépéseket. A Bizottság tájékoztatást nyújtott a 2024. december 4-én kiadott, a határregisztrációs rendszer fokozatos elindításáról szóló javaslatáról.
A tagállamok támogatták az elnökség javaslatát, amely szerint új ütemtervre van szükség annak érdekében, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a várható következményeket.
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
Az EES a rövid távú tartózkodás céljából az EU-ba utazó harmadik országbeli állampolgárok regisztrálására szolgáló automatizált informatikai rendszer. Az új rendszerben a határőrök az első határátlépésnél leveszik a belépők ujjnyomatát, vagy fényképet készítenek róluk, és ezeket az adatokat egy digitális fájlban tárolják.
Az EES az egyike azon számos informatikai rendszernek, amelyet az EU a következő néhány évben be fog vezetni a bűnözés elleni küzdelem, illetve a határbiztonság megerősítése céljából. Idetartozik az ETIAS utasinformációs és engedélyezési rendszer is, amely a schengeni térségbe vízummentesen beutazó harmadik országbeli állampolgárok által jelentett biztonsági, migrációs és egészségügyi kockázatokat fogja ellenőrizni.
Magyar Elnökség
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Kiemelt cikk
Meghatározó döntés: Románia és Bulgária egy lépéssel közelebb a schengeni csatlakozáshoz
Magyarország uniós elnöksége továbbra is mozgatórugója az európai integrációnak. A múlt heti sikeres budapesti találkozót követően, ahol Magyarország, Bulgária, Románia és Ausztria miniszterei határvédelmi csomagról állapodtak meg, november 27-én a két utóbbi ország újabb fontos lépés tett az európai integráció és a schengeni térség irányába. Az Állandó Képviselők Bizottsága ugyanis véglegesítette a Tanács határozatának előkészítését, amelynek értelmében 2025. január 1-től megszűnnek a belső szárazföldi határellenőrzések Bulgáriával és Romániával. A döntés hivatalos elfogadása a Bel- és Igazságügyi Tanács december 12-i ülésén várható.
Középen Dr. Pintér Sándor, Magyarország belügyminisztere. Fotó: Magyar Elnökség
Ódor Bálint nagykövet, az Állandó Képviselők Bizottságának elnöke kiemelte ennek jelentőségét Magyarország számára, így fogalmazott:
„A Coreperen most meghozott döntés olyan mérföldkőnek számít, amely különös jelentőséggel bír Magyarország számára. Első elnökségünk alatt, 2011-ben kulcsszerepet játszottunk Bulgária és Románia schengeni csatlakozásának előmozdításában. Most, a második elnökségünk alatt pedig különös megtiszteltetés számunkra, hogy le is zárhatjuk e folyamatot. A magyar elnökség számára kiemelt prioritás, hogy a belső, illetve két tagállam közötti szárazföldi határokon az ellenőrzések megszűnjenek. A mai döntéssel megtettük az utolsó előkészítő lépést annak érdekében, hogy ez valósággá váljon, s hogy az az egységet, a szabad mozgást és az EU ellenálló képességét is megerősítse.”
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
“Ez győzelem nemcsak Bulgária és Románia, hanem egész Európa számára!”
– Ódor Bálint nagykövet, az Állandó Képviselők Bizottságának elnöke –
A mai döntéssel megerősítésre kerül Magyarország elkötelezettsége az európai egység előmozdítása és a schengeni térség zavartalan működésének biztosítása mellett, jelentős lépést téve az Európai Unió összetartozásának megerősítése felé.
Forrás: Magyar Elnökség
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
Kiemelt cikk
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
A nagyvárosok mellett egyre többen választják a vidéki, a faluhoz közel eső területeket lakhatásra és befektetésre, ezért az alföldi kisvárosokat, kistérségi központokat folyamatosan fejlesztik. Iskolákat építenek, egészségügyi intézményeket fejlesztenek, ahogy teszik ezt a Hajdú-Bihar vármegyei Komádiban is – meséli Tóth Ferenc a város polgármestere. Érkezik az M47-es, az M4-es autópálya és ezzel nemcsak Debrecen, hanem közelebb kerül Békéscsaba, Szeged és Kecskemét is. S ha valóban megépül az új közlekedési folyosó, az M47 is, akkor Komádi hirtelen a Baltikumot a Balkánnal összekötő folyosó mellett találja magát. Sok lehetőség előtt áll a kisváros és nagy várakozással tekintünk a jövőnk elé, ezért közel 32 hektáron készítettük elő ipari területet, amely nagyságában, elhelyezkedésében no és ár/érték arányában jelenleg verhetetlen a Tiszántúlon. Nagy összefogással sikerült ezt kialakítani, amely az egyik pillére lehet a városnak – tájékoztatta az Agro Jagert Tóth Ferenc, Komádi város polgármestere.
A Komádi Ipari Park műszaki leírása itt érhető el!
Angol nyelvű ajánlója itt érhető el!
Román nyelvű ajánlója itt érhető el!
Magyar nyelvű ajánlója itt érhető el!
Kérdése van?
Keresse Tóth Ferenc polgármestert telefonon: + 36/30 970 10 31 vagy érdeklődjön e-mailben: phkomadi@t-online.hu
A Bihari-síkon járunk. Vadászni már jártunk erre az Agro Jagerrel, most azonban egy ipari területet nézünk meg a városban. Komádi „lába” alatt folyik a Sebes-Körös és a városban található egy TV torony, amely 180,5 méter magasságával Magyarország egyik legnagyobb TV-tornya, amelyet mind nappal, mind éjjel is igen messziről lehet látni, s amely Kelet-Magyarország digitális TV adásáért is felel.
A város reményteljes várakozással tekint a jövő elé – vág bele Tóth Ferenc – egyetértek azzal, ahogy Bulcsu László, a Hajdú-Bihar vármegyei közgyűlés alelnöke fogalmazott: itt a komádiaknak nemcsak a városért kell tenni, hanem a környező településeket is támogatni kell, hiszen kormányablak, bankfiókok, három háziorvos, egy gyermek- és egy fogorvos, továbbá két védőnő is dolgozik a városban.
Mentőállomással, rendőrőrssel, szociális intézményekkel és minden olyan lehetőséggel bír, amely más kisvárosokra jellemző. Mindez itt a Kis-Sárréten, a Bihari-síkon elérhető, ami kicsit szokatlan egy ilyen kicsi, de városi rangú településtől.
Több mint 12 000 ember, ennyien vagyunk itt, – folytatja a polgármester – a környező településekkel és Komádival együtt, ehhez a földrajzi térséghez ennyien tartozunk s ha itt is húzódik Békés és Hajdú-Bihar vármegye határa szinte nem jelent semmit az itt élőknek, mert ha más miatt nem is, de a szolgáltatások és a kereskedelem, a nagypiac miatt biztosan megfordulnak várasunkban a környékbeliek.
Ezért is döntöttünk úgy, hogy a város belterületi részén kialakítunk egy ipari parkot. Sok buktatója volt a pályázatnak– teszi hozzá Tóth Ferenc- de sikerült kialakítani, rendbe tenni és így ma már rendelkezésünkre áll egy hat+hat hektáros terület, amely további 20 hektárral bővíthető. A területen infrastruktúrafejlesztés is folyt.
Ez azt jelenti, hogy jelenleg 350 m3/óra gázt tud vételezni aki itt befektet. Az elektromos áram kapacitása 550 kW. Ivóvizet 432 m3/nap mennyiségben tudunk jelenleg biztosítani, a csatornázás jelenleg 400 m3/nap szennyvizet képes elvezetni, miközben a tűzivízből percenként 4000 litert lehet lekötni – mutatja be Tóth Ferenc polgármester a területet.
Bár városunk Budapesttől 250 km-re található, de például a romániai Nagyvárad csupán 47 km-re van tőlünk. Az ott kiépült fejlett infrastruktúra, a repülőtér, a körgyűrű, az autópályák közelsége és Románia schengeni egyezményhez való csatlakozása lerövidíti a településeink közötti menetidőt. A bővülő nagyváradi lakosságszám mellett Komádi számára további előny lehet az is, hogy az ottani egyetemek jól képzett szakembereket bocsájtanak a munkaerőpiacra. Nagyvárad a Partium – az egyik legdinamikusabban fejlődő régió – fővárosa, amihez mi is csatlakozhatunk.
Miközben Nagyvárad 47 kilométerre fekszik Komáditól, addig Berettyóújfalu 30 kilométerre található, ahol a nemzetközi vasútvonal az egyik legforgalmasabb kereskedelmi ütőerét adja a térségnek, mely kelet-nyugati irányban, Erdély felől bonyolít le jelentős forgalmat.
Debrecen, az épülő berettyóújfalui nyugati elkerülővel már 30-35 perc alatt elérhető lesz, de így is 45 perc alatt megközelíthetjük Magyarország legnagyobb vidéki városát, amelybe Berettyóújfalutól már most is az M35-ös autópályán juthatunk be.
Érkezik Szolnok felől az M4-es autópálya s mi több az M47-es is valahol a közelben fut majd. Információnk szerint hamarosan napirendre kerülhet az építkezés indítása is, amely már Kelet-Európa észak-déli folyosójaként nemcsak a magyar lakosságnak, de a Baltikumtól a Balkánig a legjelentősebb gazdasági közútja lesz. A tervezés részéről érthető is, hogy a Szegednél, az M5-ös autópályába csatlakozva, egyben Európa leghosszabb főútvonalát elérve, az E75-ös főúttal köti majd össze az unió keleti régióit. Kétségtelen, hogy meghatározó úttá fog válni, amelyet nem lehet egyszerűen csak egy szélesített, kibővített úttá alakítani.
Tóth Ferenc kiemelte, hogy a város az ipari területtel kapcsolatban első sorban hosszútávú bérletben gondolkodik, de nem zárkózik el a Komádiban található ipari területek értékesítésétől sem. A terület értékét első sorban az adja, hogy régészeti érintettsége nem releváns, nincs sem természetvédelmi, sem NATURA 2000-es területek közelségében, továbbá ökológiai hálózat és erdők övezete által sem érintett. Nem kell mezőgazdasági ágazatból kivonni és mivel teljesen új minősítésű ipari terület, ezért kármentesíteni sem kell. Vízfolyás sem nehezíti a beruházást és a helyben és a környező településeken lakó munkaerő mellett Nagyvárad közelsége biztosíthatja a munkaerőt is.
A Komádi Ipari Park műszaki leírása itt érhető el!
Angol nyelvű ajánlója itt érhető el!
Román nyelvű ajánlója itt érhető el!
Magyar nyelvű ajánlója itt érhető el!
Kérdése van?
Keresse Tóth Ferenc polgármestert telefonon: + 36/30 970 10 31 vagy érdeklődjön e-mailben: phkomadi@t-online.hu