További információk e témában a Vetőmag-forgalmazás 2023.07.01. – 2024.06.30. című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
Október 21-22-én tartotta újabb, a magyar elnökség alatti immáron harmadik formális ülését az Európai Unió Mezőgazdasági és Halászati Tanácsa Luxembourgban, melynek alkalmával 26 tagállam támogatásával, elnökségi következtetések formájában kerültek elfogadásra azok az iránymutatások, melyek a 2027 utáni Közös Agrárpolitika útját a gazdaközpontúság, versenyképesség, válságállóság, fenntarthatóság és tudásalapú megközelítés mentén jelölik ki. A kétnapos ülés további sikere a Balti-tengerre vonatkozó halászati kvótákról egyhangúsággal elért megállapodás. A tagállami miniszterek megvitatták ezeken felül a mezőgazdasági termékek piacának aktuális trendjeit, az európai élelmiszerláncot érő kihívásokat, illetve a magyar elnökség beszámolt a közelmúltban, Budapesten megvalósult fontosabb szakmai eseményekről.
A Luxembourgban ülésező Mezőgazdasági és Halászati Tanács alkalmával 26 tagállam biztosította támogatásáról a jövőbeli Közös Agrárpolitikáról (KAP) szóló magyar elnökségi következtetéseket. A magyar elnökség célkitűzéseivel összhangban az EU mezőgazdasági miniszterei rámutattak a KAP fontosságára, kiemelve az élelmezésbiztonság biztosításának elengedhetetlen voltát együtt a gazdák megfelelő életszínvonalának garantálásával, illetve a fogyasztók számára elfogadható árakkal.
Nagyon remélem, hogy egy olyan új irányt tudunk szabni az európai Közös Agrárpolitikának, amelyben érvényesül a gazdaközpontú, versenyképes, válságálló, fenntartható és tudásalapú megközelítés.
A miniszterek hangsúlyozták, hogy a KAP-nak a gazdálkodóknak nyújtott közvetlen kifizetéseken és egyéb támogatási formákon keresztül hozzá kell járulnia a gazdálkodók stabil jövedelméhez, és ösztönöznie kell őket a zöld átálláshoz való hozzájárulásra. A Tanács egyetértett abban is, hogy a vidékfejlesztésnek továbbra is jelentős szerepet kell játszania a KAP felépítésében.
A kétnapos ülés másik fontos eredménye, hogy a Tanács a fenntartható állományok és a jövő életképes ágazatának biztosítása érdekében egyhangú politikai megállapodásra jutott a Balti-tenger kulcsfontosságú halállományaira – köztük a heringre, a tőkehalra, a sima lepényhalra, a sprotnira és a lazacra – vonatkozó új halfogási korlátozásokról. A 2025-re szóló, teljes kifogható mennyiségről és a nemzeti kvótákról szóló megállapodás összhangban van a Nemzetközi Tengerkutatási Tanács (ICES) tudományos szakvéleményével. A megállapodás meghatározza azt a maximális mennyiséget, amelyet az egyes tagállamok halállományonként kifoghatnak. Az EU halászati miniszterei mind a környezetvédelmi, mind a társadalmi-gazdasági szempontokat figyelembe vették, törekedve a fenntartható halászati gyakorlatok biztosítására, támogatva egyúttal a halászati ágazatban dolgozók megélhetését. Nagy István miniszter az egyhangúsággal elért megállapodás kapcsán kiemelte:
A halászok megélhetése halászati állományaink hosszú távú fenntarthatóságától függ. A mai megállapodásunkkal egyensúlyt kívánunk teremteni a halállományok helyreállításának elősegítése, a tengeri ökoszisztémák védelme és az ágazat jövőbeli életképességének biztosítása között.
A Tanács megvitatta azokat a fő kihívásokat, amelyekkel az EU élelmiszerlánca jelenleg szembesül. Az EU élelmiszerlánca, amely magában foglalja a mezőgazdaságot, az élelmiszer- és italfeldolgozást, a nagykereskedelmet, a kiskereskedelmet és a vendéglátást, 29 millió embert – az uniós munkaerő 14%-át – foglalkoztatja, és 800 milliárd EUR hozzáadott értéket termel. Ugyanakkor az EU élelmiszerlánc-üzemeltetőinek számos kihívással kell szembenézniük, beleértve az állatbetegségek és növényi kártevők terjedését, az antimikrobiális rezisztenciát, valamint az élelmiszer-címkézési kezdeményezések harmonizációjának hiányával kapcsolatos problémákat. Egy másik kihívás az uniós és nem-uniós termelési szabványok közötti egyenlőtlenségek olyan területeken, mint a fenntarthatóság, az állatjólét és a fogyasztók tájékoztatása. Eszmecseréjük alkalmával az uniós mezőgazdasági miniszterek megvizsgálták, hogyan lehet megbirkózni e kihívásokkal és fokozni az EU élelmiszerláncának versenyképességét, egyúttal biztosítva a biztonságos és tápláló élelmiszerek folyamatos ellátását az uniós polgárok számára.
A Tanács megvitatta az agrár-élelmiszer-kereskedelem legújabb trendjeit. Ennek keretében a miniszterek stratégiai megbeszélést folytattak arról, hogy közép- és hosszú távon miként profitálhatnak leginkább a mezőgazdasági termelők a kereskedelemből, tekintettel annak az EU gazdaságának egészére gyakorolt kedvező hatásaira. A Tanács különösen az agrár-élelmiszer-termékek jelenlegi kereskedelmi áramlását értékelte, valamint a kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodásokról folyó tárgyalásokat, a közelmúltbeli fejleményeket multilaterális területen, illetve az EU fő kereskedelmi partnereivel folytatott mezőgazdasági élelmiszer-kereskedelmet. A vita során a Tanács politikai iránymutatást adott az európai mezőgazdaság versenyképességének fokozására és az EU vezető pozíciójának megerősítésére a globális piacokon. A miniszterek üdvözölték, hogy az EU agrár-élelmiszer-kereskedelme továbbra is pozitív pályán halad, 2024 első felében 33,7 milliárd eurós kereskedelmi többlettel, ami 1,5 milliárd eurós növekedést jelent 2023. azonos időszakához képest. Megjegyezték azonban, hogy többet kell tenni az érzékeny ágazatok érintett gazdálkodóinak kompenzálása és támogatása érdekében, hogy megbirkózhassanak az Unión kívüli termelők fokozott versenyével, mely különösen felértékelődik az új kereskedelmi megállapodások kapcsán. Az EU mezőgazdasági miniszterei érintették Kína közelmúltbeli fellépését, és üdvözölték a Bizottság WTO-n belüli e tekintetben tett intézkedéseit.
A halászati miniszterek megbeszélést folytattak annak érdekében, hogy iránymutatást adjanak a Bizottság számára az EU nevében képviselendő álláspont vonatkozásában az Atlanti Tonhal Megőrzéséért felelős Nemzetközi Bizottság (ICCAT) idei éves ülésére. Az ICCAT ülésére 2024. november 11. és 18. között kerül sor, napirendjén számos fontos témával, így többek között a kékúszójú tonhalra, a cápákra és a trópusi tonhalakra vonatkozó állománygazdálkodási szabályokkal. Az ICCAT feladata olyan intézkedések elfogadása, amelyek biztosítják a fenntartható halászatot az Atlanti-óceánon és a szomszédos tengerekben, illetve a tengeri ökoszisztémák védelmét.
Magyar Elnökség
Kukoricahibridet 25 392 hektáron szaporítottak 2023-ban, ami 10 százalékos területcsökkenést mutatott az előző időszakhoz mérten. Fémzárolásra 116,4 ezer tonna került 354 fajta felhasználásával. A kukorica vetésterülete 2024-ben 795 ezer hektár volt, ehhez 21 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva 16,7 ezer tonna körüli fémzárolt vetőmag szükséges. A fémzárolt volumen közel egyhatoda fedezte a hazai kukoricavetőmag-szükségletet. 1 tonna hibrid kukoricáért átlagosan 2580 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2024 tavaszán, 6 százalékkal kevesebbet, mit egy évvel korábban 2024 tavaszán 19,7 ezer tonna hibrid vetőmag került a gazdákhoz árunövény-alapanyagként a jelentések alapján. Kukorica-vetőmagot a legnagyobb arányban Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében állítottak elő.
Napraforgóhibridet 2136 hektáron állítottak elő 2023-ban, 15,5 százalékkal kisebb területen, mint 2022-ben. A teljes terület kétharmada a dél-dunántúli régióban található. A szaporítások alkalmával 24 fajtát használtak fel az előállítók, ezen belül pedig a fajták legnagyobb arányban I. szaporítási fokkal rendelkeztek, nem érte el az 5 hektárt sem az elit, sem a szuperelit fokozat. Az alkalmazott fajták közül 5 államilag minősített volt. 2909 tonna vetőmag lett a szezonban előállítva, fémzárolásra pedig 6229 tonna került. 2024 tavaszán 680 ezer hektáron vetettek napraforgót, az egy évvel korábbi vetésterülethez viszonyítva 5 százalékkal csökkent a terület nagysága. A szezonban előállított vetőmag nagyjából a felét, míg a fémzárolt mennyiség teljes mértékben biztosította a 2024-es évi napraforgó-vetőmag igényt, amennyiben 8 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolunk. A beérkezett adatok alapján 2119 tonna hibrid napraforgót értékesítettek a termelők részére. Egy tonna napraforgóhibrid értékesítési átlagára 8659 ezer forint volt tonnánként 2024-ben, ami 12 százalékos növekedést jelentett az előző évi időszakhoz viszonyítva.
Őszi káposztarepce hibridet 2023-ban 220 hektár szaporítóterületen állítottak elő. Fémzárolásra 3451 tonna alapanyag került. 2023 őszén 137,6 ezer hektáron termesztettek őszi káposztarepcét, amelynek alapanyag-szükséglete megközelítőleg 415 tonna fémzárolt vetőmag (3 kilogramm/hektár vetőmagnormával számolva) volt. Az ezen felül maradó vetőmagtételek az export árualapját képezték. Az éves forgalmazott mennyiség 255 tonnát tett ki a beérkezett adatok alapján. Egy tonna őszi káposztarepce-hibridért átlagosan 12 590 ezer forintot fizettek a végfelhasználók 2023 őszén, nagyságrendileg ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása
Csaknem 30 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik a Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása – jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter. A tárcavezető hozzátette, pályázni a jövő év első felétől lehet majd, a fejlesztésekhez elnyerhető forrás pedig akár a 10 millió forintot is elérheti, a 85%-os támogatási intenzitás mellett.
Sok vidéki család folytat vagy kezdett bele az elmúlt években egyfajta jövedelem-kiegészítésként a mezőgazdasági termelésbe. Kiemelten számukra lehet hasznos segítség a mezőgazdasági kisüzemek megerősítését célzó, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló 29,4 milliárd forint keretösszegű új pályázati felhívás meghirdetése. A KAP Stratégiai Terv keretén belül megvalósuló kezdeményezés célja olyan kisléptékű fejlesztések támogatása, melyek megvalósulásával növekszik a legkisebb gazdaságok jövedelemtermő képessége, sőt akár a főállású árutermelő gazdálkodást is reális célként tűzhetik maguk elé. A felhívás lehetőséget biztosít az állattartáshoz, kertészethez, szántóföldi növények tárolásához és a mezőgazdasági termékek feldolgozásához kapcsolódó épületek, létesítmények építésére, bővítésére, fejlesztésére, vagy éppen az e tevékenységekhez kapcsolódó fontosabb gépek, eszközök beszerzésére. A gyakorlatból néhány példával illusztrálva, a jövőbeni nyertesek így támogatott módon építhetnek tojótyúk istállót, vásárolhatnak az állatok tartásához és takarmányozásához fontos eszközöket, szerezhetnek be a kertészeti tevékenységhez kapcsolódó kistraktort vagy munkagépet, de lehetőségük van ültetvényt telepíteni vagy éppen a zöldség-gyümölcs feldolgozásából származó élelmiszer előállításához szükséges eszközöket munkába állítani.
A felhívás keretében az nyújthat be támogatási kérelmet, akinek már van termelési tevékenysége, de még nem éri el a legkisebb mezőgazdasági termelői üzemméretet. Ez azt jelenti, hogy 5.000 EUR standard termelési értéknél nagyobb, de 10.000 EUR standard termelési értéknél kisebb üzemmel rendelkezik. Gyakorlati példákon keresztül megvilágítva, például egy 2 hektáros almaültetvény kb. 7.700, 0,6 hektár területen ültetett burgonya kb. 5.800, 2 darab tejhasznú tehén 5.500, 30 darab anyakecske 5.200, 60 méhcsalád pedig hozzávetőlegesen 5.700 EUR STÉ-nek felel meg. Növénytermesztéshez kapcsolódó üzemméret számításnál a tavaszi benyújtási szakaszokban a 2024. évi Egységes Kérelem adatai kerülnek figyelembe vételre, míg állattartás esetén a támogatási kérelem benyújtási hónapját megelőző 12 hónap állatállomány-nyilvántartása szerinti állatállomány az üzemméret számítás alapja. A gazdaság meglévő üzemméretének megállapításához segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján működő STÉ-kalkulátor.
A támogatási kérelem benyújtásának további feltétele, a mezőgazdasági tevékenységnek a kérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőző megkezdése. További fontos tudnivaló, hogy egy megvalósítási helyhez csak egy kérelem kapcsolódhat, illetve egy őstermelők családi gazdasága tekintetében csak egy tag lehet támogatott.
A támogatási kérelmek benyújtására 2025. március 5-től nyílik lehetőség. A felhívás részletei és minden kapcsolódó dokumentum a kap.gov.hu oldalon lesznek majd elérhetőek.
Forrás: AM
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak Bács-Kiskun vármegyében.
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei egy szlovák furgonban Bács-Kiskun vármegyében.
A pénzügyőrök egy szlovák furgont tereltek le az M5-ös sztrádáról, a kisteherautó puszta ránézésre is túlsúllyal közlekedett – ezért egyenesen a mérlegre kísérték. A vizuális kontroll gyanúját a mérőeszköz is igazolta: a jármű a megengedett hét tonna helyett több mint nyolc tonnát nyomott. Az is kiderült, hogy nem a pluszsúly az egyetlen probléma: a sofőr a raktérben lévő tizenkét raklapnyi tojáshoz semmilyen fuvarokmányt, de még EKÁER bejelentést sem tudott felmutatni. Az ismeretlen eredetű élelmiszerek miatt értesítették a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szakembereit, akik megállapították, hogy a tojások jelöletlenek, így nem kerülhettek volna forgalomba, ezért azonnal elrendelték azok megsemmisítését.
Az egyenruhások a túlsúly miatt közigazgatási hatósági eljárást indítottak, és 260 ezer forint bírságot szabtak ki. Az EKÁER bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a magyarországi feladónak kell majd felelnie.
Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.
Fontos! Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével összefüggésben az 51/ 2014. (XII.31) NGM rendelet határozza meg a bejelentéskötelezett élelmiszerek körét, amellyel kapcsolatban érdemes folyamatosan tájékozódni. Ha az adózó egy termékegységbe tartozó fuvarozott termék tekintetében nem tett eleget EKÁER bejelentési kötelezettségének, az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a be nem jelentett áru adó nélküli értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Forrás: NAV