Megszűnik az Ügyfélkapu
Vadászat
ÁFA nyilatkozatok a pályázatokban
Az OMVK cikket közölt a pályázatok ÁFA szabályairól:
Az Országos Vadgazdálkodási Alap 2025/26-os vadászati évre kiírt pályázatában nem egyforma önrészt kell vállalniuk az ÁFA-körbe tartozó és nem tartozó vadászatra jogosultaknak. Ezen új szabály helyes alkalmazásához adjuk közre az alábbi tájékoztatót.
Az egyesületek soha nem választhatják azt, hogy ők nem alanyai az ÁFÁ-nak. A nyilvántartásba vételkor válnak az ÁFA alanyaivá, majd működésük során az ÁFA kötelezettségek kérdéseivel a pályázatok nyilatkozatai kapcsán találkoznak ismét.
A nonprofit szervezetek, mint jogképes szervezetek akkor alanyai az általános forgalmi adónak, ha saját nevük alatt gazdasági tevékenységet folytatnak, tekintet nélkül annak helyére, céljára és eredményére. Abból a szempontból, hogy az adott nonprofit szervezet gazdasági tevékenységet végez-e, az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (ÁFA törvény) 6. § (1) bekezdésében meghatározott gazdasági tevékenység fogalma az irányadó: üzletszerűen, illetőleg tartós vagy rendszeres jelleggel folytatott tevékenység, amennyiben az ellenérték elérésére irányul, vagy azt eredményezi, és azt a nonprofit szervezet a saját nevében, illetve neve alatt végzi. Ez a meghatározás sokkal tágabb értelemben határozza meg a gazdasági tevékenységet, mint a civil törvény.
Adóköteles tevékenységet főszabály szerint csak a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) bejelentkezett, adószámmal rendelkező adózó folytathat. A civil szervezeteket, így az egyesületi formában működő vadásztársaságokat is a bíróság (törvényszék) tartja nyilván. Nyilvántartásba vételük az úgynevezett egyablakos bejelentkezési rendszerben történik, azaz a civil szervezet a nyilvántartásba vételét végző bíróság útján kap adószámot a NAV-tól. Az ÁFA alanyok adatbázisa naponta frissül a NAV oldalán: az adózót terhelő adókötelezettség jogszerű teljesítéséhez, a költségvetési támogatás jogszerű igénybevételéhez az állami adó- és vámhatóság honlapján közzéteszi az általa nyilvántartott, adószámmal rendelkező, ÁFA alanynak minősülő adózók nevét (elnevezését), adószámát.
A nyilvántartásba vételt követően az egyesület akkor találkozik az ÁFA kötelezettség kérdéskörével, ha pályázatához, támogatási kérelméhez nyilatkozatot kell tennie az ÁFA szerinti besorolásáról, illetve arról, hogy az elnyert támogatást miként (bruttóban vagy arányosítva vagy nettóban) fogja felhasználni. Lényegében a 11 karakterből álló adószám már utal arra, hogy az ÁFA nyilatkozatok közül melyiket választhatja az egyesület elnöke, gazdasági vezetője vagy a pályázat írója. Az adószám 1-8. karaktere a törzsszám, a 9. számjegy az ÁFA kód, utolsó két számjegye az illetékes adóhatóságot jelzi. Az egyesületek esetén a 9. számjegy lehet:
- 1-es kód: ÁFA körbe nem tartozó (adómentes tevékenységet végző vagy alanyi adómentes ÁFA alany), vagy
- 2-es kód: ÁFA körbe tartozó (általános szabályok szerint adózó ÁFA alany civil szervezet).
Az egyesületi formában működő vadásztársaság nem adómentes tevékenységet végez, ugyanakkor alanyi adómentességet választhat, ha megfelel két feltételnek: székhelye belföldön van, továbbá a termékértékesítéseinek és szolgáltatásnyújtásainak összesített ellenértéke (árbevétele) sem az előző évben ténylegesen, sem a tárgyévben várhatóan nem haladja meg az alanyi adómentesség választására jogosító összeghatárt, ami jelenleg 12 millió forint. Amennyiben az egyesület alanyi adómentességre jogosult és azt választotta (ez választási lehetőség, tehát nem kötelező ezzel élnie), akkor 1-es kód szerepel az adószámában, ÁFA körbe nem tartozó adóalany lesz: nem kötelezett ÁFA bevallásra, nem kötelezett ÁFA fizetésére, az általa kiállított számla nem tartalmazhat áthárított ÁFÁ-t, a költségei után nem jogosult ÁFA levonásra, visszatérítésre (azt is bruttó módon számolja el), a támogatást szintén bruttó összegként kapja és használhatja fel.
Amennyiben az egyesület nem választotta vagy nem választhatta az alanyi adómentességet, akkor 2-es kóddal rendelkezik, tehát ÁFA körbe tartozik. Azt feltételezzük, hogy ellenérték fejében végzi tevékenységét, amelyet ÁFA szempontjából megbontunk:
- tárgyi mentes tevékenységet végez: az ÁFA törvény 85. § alapján a tevékenység közérdekű jellegére tekintettel (pl. egyesület tagjainak tagdíj ellenében nyújtott szolgáltatás, termékértékesítés) adómentes, vagy az ÁFA törvény 86. § alapján egyéb sajátos jellegére tekintettel (pl. ingatlan, ingatlanrész bérbeadása) adómentes tevékenység;
- adólevonásra (adóvisszatérítésre) jogosító tevékenységet végez: ÁFA fizetési kötelezettsége keletkezik, az általa kibocsátott számla tartalmazza az áthárított ÁFÁ-t, kapcsolódó költségei után (bejövő számlák alapján) jogosult lehet az ÁFA levonására, visszatérítésre.
Ha kizárólag tárgyi mentes tevékenységet végez a 2-es ÁFA kódú vadásztársaság, akkor az általa kiállított számla mentes, tehát nem tartalmaz áthárított ÁFÁ-t, a kapcsolódó költsége után sem jogosult adó levonásra (visszatérítésre), így a támogatást is bruttó összegben kapja meg és használja fel. Ha kizárólag adólevonásra jogosító tevékenységet végez a 2-es ÁFA kódú vadásztársaság, és a tétel ÁFA része visszaigényelhető, akkor a támogatást nettóban kapja; ha a tétel ÁFA része nem visszaigényelhető (pl. hivatásos vadász szolgálati lakásának felújítása), akkor a támogatást bruttóban kapja. A vadásztársaságok esetében a 2-es ÁFA kód esetén tárgyi mentes és adólevonásra jogosító tevékenységet is végeznek, ezért bizonyos esetekben (pl. az Országos Vadgazdálkodási Alapból finanszírozható tevékenységek támogatása) a könyvelő segítheti a pályázati adatlap és a nyilatkozatok kitöltését a tekintetben, hogy bruttó vagy nettó támogatást igényelnek, le tudják-e vonni részben vagy egészben a beszerzésük után az ÁFÁ-t? Amennyiben bruttó támogatást kérnek, akkor az adott tétel kapcsán nem élhetnek az ÁFA levonás jogával, ha nettó támogatást kérnek, akkor levonhatják a tétel beszerzésekor az ÁFÁ-t.
A vadászkamara 2025/2026-os vadászati évre szóló pályázati felhívásában az Országos Vadgazdálkodási Alapból finanszírozható tevékenységek támogatása továbbra is egyszeri, vissza nem térítendő támogatás, melynek mértéke az ÁFA nyilatkozattólfüggően legfeljebb
- az összes elszámolható nettó költség 60%-a lehet, amennyiben a pályázó jogosult az ÁFA levonására,
- az összes elszámolható költség 70%-a lehet, amennyiben a pályázó nem jogosult az ÁFA levonására, vagy nem kíván élni az ÁFA levonás jogával.
Forrás: Kiss Erzsébet gazdasági vezető – Országos Magyar Vadászkamara
Vadászat
Vadászjegyváltás 2025/2025 évre
A digitális állampolgárság szerepe a vadászjegy érvényesítésében:
Az Országgyűlés a 2023. évi CIII törvény keretében elfogadta a digitális állampolgársági programot, amelynek elsődleges törekvése az állami szolgáltatások digitális térbe való költöztetése. A Vadászkamara online térben intézhető hatósági ügyeit is közvetlen befolyásolja a kormányzati rendszereket érintő változás.
Megszűnik az Ügyfélkapu, amely jelenleg az online vadászjegy érvényesítést és a vadászati engedély igényléséhez szükséges bejelentkezési felületet is biztosítja. A rendszert pont a vadászjegy érvényesítési dömping kezdetével, 2025. január 16-án vezetik ki, és ideiglenesen az Ügyfélkapu+ lesz használható helyette, de az is csak 2025. december 31-ig. Az Ügyfélkapu+ lényegében a kétlépcsős azonosítás bevezetése, ami a felületekre történő bejelentkezéshez egy megerősítést (QR-kód beolvasását vagy egy generált 6 jegyű kódot) kér az általunk választott háromféle hitelesítő alkalmazáson keresztül. Ennek beállítása csupán pár percet vesz igénybe, a felhasználó egy videóból is segítséget kaphat, amely elérhető ide kattintva.
A másik azonosítási lehetőség a Digitális Állampolgárság (DÁP) mobilalkalmazás, a jövőben kizárólag ezt az azonosítási módot tudjuk majd igénybe venni. Ez egy jóval összetettebb szolgáltatáscsomagot kínál, amelynek csupán egy eleme az e-azonosítás.
Az eSzemélyi igazolvánnyal rendelkezők kényelmesen, az applikáción keresztül is tudnak regisztrálni abban az esetben, ha az igazolványuk a személyigazolvány PIN kódjával aktiválásra került. Azok, akik 2021. június 23-a előtt kiállított okmánnyal rendelkeznek, a regisztrációt Kormányablakon keresztül tudják megtenni. Az ügyintézéshez külön ügymenetet biztosítanak: ha előzetesen letöltöttük az alkalmazást, az ügyintéző által kinyomtatott QR-kódot beolvasva tudjuk azonosítani magunkat a rendszerben, tehát maga az ügyintézés csak néhány percet vesz igénybe.
Az állami alkalmazás segítségével történő bejelentkezés során csupán QR-kód beolvasására van szükség, vagyis nem kell minden alkalommal megadnunk a felhasználónevünket és a jelszavunkat, majd pedig a külön applikációban generált hitelesítő kódot, mint az Ügyfélkapu+ esetében.
Jó tudni: egy mobileszköz csak egy profilt tud kezelni, és a DÁP mobilalkalmazást sem tudja az összes mobiltelefon használni (technikai feltételeknek megfelelő okos készülék kell hozzá). Érdemes tehát elsősorban a DÁP mobilapplikációt preferálni, hiszen hosszútávon az azonosítás ezen keresztül fog történni, és a bejelentkezés folyamata is egyszerűbb, mint az ideiglenes Ügyfélkapu+ esetében.
Az egyéb igénybe vehető szolgáltatásokról érdemes bővebben tájékozódni, azonban kiemelten fontos, hogy az új azonosítást a vadászoknak minél hamarabb célszerű megtenni annak érdekében, hogy a Vadászkamara által biztosított ügymenetek gördülékenységét – így elsősorban január 17-étől a vadászjegy érvényesítését – a kormányzati azonosítási szolgáltatások változása ne akassza meg.
Forrás: OMVK
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye?
Küldje el az info@agrojager.hu címre
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Kedves Vadásztársak! Tájékoztatjuk Önöket, hogy a 2025/2026-os év vadászjegy kiadásának rendje az elmúlt évek tapasztalatai alapján módosul. Nem írunk ki időpontot a társaságoknak, hanem előre egyeztetett időpontban fogadjuk képviselőiket. Időpontot egyeztetni a kamara elérhetőségein: veszprem@omvk.hu, 88/422-298 lehet.
Kérjük, hogy az aláírt, kitöltött biztosítási nyilatkozattal, adatlappal jöjjenek vadászjegyet érvényesíteni:
Sportvadász adategyeztetési lap
Hivatásos vadász adategyeztetési lap
Biztosítási nyilatkozat
A plasztik kártyát nem kell elhozni, de érdemes ellenőrizni, hogy megvan-e, pótlásra kamaránknál van lehetőség 12.500 Ft ellenében.
A vadászjegy ára nem változik: Vadászjegy: 25.000 Ft
Kamarai tagdíj: 4.000 Ft (a 70. életévet betöltött kamarai tagok mentesülnek)
Biztosítás 3.000 Ft
összesen: 32.000 Ft / 28.000 Ft
A Vadászjegy érvényesítése online is lehetséges, ennek menete: a https://ugyfelszolgalat.omvk.hu/ weboldal
A Belügyminisztérium igényeinek megfelelően Ügyfélkapu használata (ezt a fenti weblap automatikusan lehetővé teszi, csupán az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó megadása szükséges. Fontos, hogy fizetés csak online – bankkártyával – történhet.
2025. január 16-ától megszűnik az ügyfélkapu, és ez az online vadászjegyérvényesítést is érinti! további segítség:
https://omvk.hu/hir/vadaszjegyvaltas-megszunik-az-ugyfelkapu
2025. január 01-tól 2025. február 28-ig egyénileg lehet a vadászjegyet érvényesíttetni a 2025/2026 vadászati évre.
Ügyfélfogadás ezen időszakban:
Hétfő-Csütörtök 8-15 óra,
Péntek 8-12 óra között
Kamarai honlapunkon naprakész információkat talál ügyfélfogadásunkról, rendezvényeinkről.
Üdvözlettel: A Veszprém Vármegyei Vadászkamara dolgozói
Forrás: Veszprém Vármegyei Vadászkamara
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban
Részletekért kattintson!
Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye?
Küldje el az info@agrojager.hu címre
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Az Encsi Járási Ügyészség természetkárosítás bűntette és más bűncselekmények miatt emelt vádat két férfival szemben. Az elkövetők 2023 áprilisában részt vettek a Svájcból hazánkba vándorolt, M237 -es jeladóval ellátott farkas elpusztításában és tetemének eltüntetésében.
A vádirat szerint 2023. április 1-én, délután, a egyik férfi az akkor 10 éves fia felügyeletét a másik vádlottra bízta azért, hogy vadászni menjenek Hidasnémeti település környékére. A vadászat megkezdése előtt a férfi ideiglenes használatra átadta a gyermekének a vadászlőfegyverét. Tette mindezt annak ellenére, hogy tudomása volt arról, hogy a másik férfi – csakúgy, mint a gyermek – lőfegyvertartási engedéllyel nem rendelkezik.
A gyermek Hidasnémeti külterületén – miután a vádlott átengedte részére a lövés lehetőségét – lelőtte a 250.000 forint természetvédelmi értéket képviselő, fokozottan védett állatot, amit a kilövés helyszínén hagytak.
Miután az apa értesült a történtekről, részt vett az állat tetemének felkutatásában, majd az elpusztult farkasról a 1.337.600 forint értékű jeladót levágta, és azt a tetemmel együtt az általa használt gépkocsi csomagterébe helyezte. Röviddel ezután a férfi a jeladót a Hernád folyóba dobta, majd az elpusztult állatot ismeretlen helyre szállította, amely azóta sem került elő.
A vádlott azzal, hogy a lőfegyverét használat céljából átadta részére, míg a másik férfi azzal, hogy a rábízott gyermek felügyeletére vonatkozó kötelességét súlyosan megszegte a kiskorú testi és erkölcsi fejlődését veszélyezette.
Az ügyészség a férfit természetkárosítás, lőfegyverrel visszaélés, kiskorú veszélyeztetése, valamint rongálás bűntettével, míg társát természetkárosítás és kiskorú veszélyeztetése bűntettével vádolja.
A gyermek életkorára tekintettel nem vonható felelősségre, az általa elkövetett cselekményért a vadászó vádlott közvetett tettesként felelhet.
Az ügyészség a jelenleg is bűnügyi felügyelet hatálya alatt álló vádlottakkal szemben börtönbüntetés és közügyektől eltiltás kiszabását indítványozta. Indítványt tett továbbá arra is, hogy a bíróság a vádlottakat határozott időre tiltsa el bármely olyan foglalkozástól, melynek keretében tizennyolcadik életévét be nem töltött személlyel kerülnének kapcsolatba, továbbá az apát vágleges hatállyal tiltsa el a vadászati foglalkozás gyakorlásától.
Forrás: Ügyészség