Keressen minket

Mezőgazdaság

A zöldség, gyümölcs drágasága miatt ideje lenne a kereskedők felelősségét firtatni

Közzétéve:

Nagyon méltatlanok azok az ellenzéki támadások, amelyek a magyar gazdatársadalmat teszik felelőssé azért, mert egyes élelmiszerek megdrágultak, holott a túlárazás miatti kritikákkal a nagykereskedők, multicégek ajtaján kellene kopogtatni – fejtette ki év eleji interjújában Nagy István.

Dr. Nagy István agrárminiszter (Kép: Horváth Péter Gyula)

A koronavírus-járványnak lehet éppen olyan hozadéka, hogy a megerősödő digitalizáció révén közvetlen kapcsolatot talál a termelő és a vásárló, kiiktatva az indokolatlan kereskedelmi árrést, árfelhajtó körülményt. Kiemelte: az online kereskedelem megerősítése nemcsak az Agrárminisztérum célja, de még az Európai Unió is támogatja a rövid ellátású láncok létrehozását, amelyekre fontos szerep hárul a környezetvédelmi célok megvalósításában. Nagy István hangsúlyozta: az a minisztérium célja, hogy a klímavédelmi célokat reálisan megvalósítható lépésekre bontsák, és megtalálják az egyensúlyt a környezet, a termelők és a fogyasztók védelmében is. Honnan kell talpra állnia az agráriumnak a koronavírus-járvány idején? Ki a felelős a megdrágult élelmiszerek miatt? Milyen (reális) célkitűzések viszik közelebb egy zöldebb mezőgazdasághoz Magyarországot és az Európai Uniót? – év eleji interjúnkban Nagy István agrárminisztert kérdeztük.

Talán a legfontosabb, mindenit érdeklő és érintő kérdés: mennyire térdepeltette le az agráriumot a koronavírus-járvány?

Ahogy mondani szoktam, nemcsak a koronavírussal kellett küzdenünk idén, összesen négy vírus nehezítette az életünket: a korona, a madárinfluenza, a sertéspestis és a pánik vírusa. Emellett a tavaszi fagyok, a tavaszi és a nyári aszály is kihívást jelentett a gazdálkodóknak. A szántóföldi növénytermesztés azért az időjárási szélsőségek ellenére elfogadható évet zárt, gyümölcsből viszont sokkal kevesebb termett, mint 2019-ben. Almából például az előző évi, szintén csekély mennyiséghez képest is közel 40 százalékkal kevesebbet lehetett csak szüretelni. Összességében ugyanakkor elmondható, hogy Magyarország a gazdáknak köszönhetően a legtöbb élelmiszerből nagyjából annyit vagy többet termel, mint amennyit az emberek elfogyasztanak, ezért jelentős mértékű kivitele révén más országok élelmezéséhez is hozzájárul. Különösen jelentős ez a mostani válsághelyzetben, amikor felértékelődik az élelmezésbiztonság.

Kép: Horváth Péter Gyula

Nagyon méltatlanok azok az ellenzéki támadások, amelyek a magyar gazdatársadalmat teszik felelőssé azért, mert egyes élelmiszerek megdrágultak, holott a túlárazás miatti kritikákkal a nagykereskedők, multicégek ajtaján kellene kopogtatni – fejtette ki év eleji interjújában Nagy István. Az agrárminiszter portálunknak arról beszélt: a koronavírus-járványnak lehet éppen olyan hozadéka, hogy a megerősödő digitalizáció révén közvetlen kapcsolatot talál a termelő és a vásárló, kiiktatva az indokolatlan kereskedelmi árrést, árfelhajtó körülményt. Kiemelte: az online kereskedelem megerősítése nemcsak az Agrárminisztérum célja, de még az Európai Unió is támogatja a rövid ellátású láncok létrehozását, amelyekre fontos szerep hárul a környezetvédelmi célok megvalósításában. Nagy István hangsúlyozta: az a minisztérium célja, hogy a klímavédelmi célokat reálisan megvalósítható lépésekre bontsák, és megtalálják az egyensúlyt a környezet, a termelők és a fogyasztók védelmében is. Honnan kell talpra állnia az agráriumnak a koronavírus-járvány idején? Ki a felelős a megdrágult élelmiszerek miatt? Milyen (reális) célkitűzések viszik közelebb egy zöldebb mezőgazdasághoz Magyarországot és az Európai Uniót? – év eleji interjúnkban Nagy István agrárminisztert kérdeztük.

Talán a legfontosabb, mindenit érdeklő és érintő kérdés: mennyire térdepeltette le az agráriumot a koronavírus-járvány?

Ahogy mondani szoktam, nemcsak a koronavírussal kellett küzdenünk idén, összesen négy vírus nehezítette az életünket: a korona, a madárinfluenza, a sertéspestis és a pánik vírusa. Emellett a tavaszi fagyok, a tavaszi és a nyári aszály is kihívást jelentett a gazdálkodóknak. A szántóföldi növénytermesztés azért az időjárási szélsőségek ellenére elfogadható évet zárt, gyümölcsből viszont sokkal kevesebb termett, mint 2019-ben. Almából például az előző évi, szintén csekély mennyiséghez képest is közel 40 százalékkal kevesebbet lehetett csak szüretelni. Összességében ugyanakkor elmondható, hogy Magyarország a gazdáknak köszönhetően a legtöbb élelmiszerből nagyjából annyit vagy többet termel, mint amennyit az emberek elfogyasztanak, ezért jelentős mértékű kivitele révén más országok élelmezéséhez is hozzájárul. Különösen jelentős ez a mostani válsághelyzetben, amikor felértékelődik az élelmezésbiztonság.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Baloldali politikusok ugyanakkor sokszor hivatkoznak arra, mennyire megdrágultak egyes élelmiszerek…

Öntsünk tiszta vizet a pohárba. Nagyon méltatlanok azok a támadások, amikor a magyar gazdatársadalmat teszik felelőssé azért, mert drága a krumpli, vagy mert 800 forint az alma kilója, miközben ennek a jelenségnek még a vírusjárványhoz sincs köze. Természetesen figyelembe kell venni a tavaszi fagyokat; ha valamiből kevesebb termett, nyilván az ára is magasabb. Érdemes megnézni ilyenkor azt is, hogy a gazdáktól mennyiért vásárolják fel ezeket a terményeket. A fagyok miatt idén az almáért kilónként a gazdák nem 50, hanem 130, 150 forintot kértek. Joggal tesszük fel a kérdést: miért kerül ugyanez az alma a boltokban 800 forintba? Arra kérek minden kritikát megfogalmazó baloldali politikust, hogy annak címezze a vádakat, akire ez valóban tartozik, mert nem a gazdák generálják ezt a problémát.

Akkor mondjuk ki: a kritikákkal a nagykereskedők ajtaján kellene kopogtatni…

Sokszor tapasztaljuk, hogy a kereskedelem gyakran teljességgel elszakad a realitástól, hiába van alacsony felvásárlási ár, az olcsó termést az üzletek éppúgy magas áron tartják. Volt év, hogy nagyon sok volt a meggy, a boltok mégis kilónként 3-400 forintért árulták, pedig egyszerűbb lett volna olcsóbban adni, így az emberek nagyobb mennyiséget vehettek volna.

Miért nem ellenőrzik a kereskedők árképzését?

Az emberek vannak kész helyzet elé állítva, hogy az adott árért megveszik-e a gyümölcsöt, zöldséget, ezt pedig ki is használják a kereskedők, mert úgy vannak vele, sokkal egyszerűbb kevesebbet eladniuk nagyobb árréssel, nem kell hozzá annyi munkaerő, raktárkapacitás. Az állam ebbe nem szólhat bele, a megoldást pedig az jelentheti, hogy elmegyünk vidékre, vagy közvetlenül egy termelőtől várásolunk.

Valóban életszerű, hogy az átlagember elruccan Szabolcsba almát venni?

Ha lesz pozitív hozadéka a vírusjárványnak, akkor az online kereskedelmi platformok megerősödése. Az lehet hosszú távon a megoldás, hogy minél több olyan jól működő értékesítési csatornát hoznak létre a termelők, ahol interneten meg lehet rendelni a terményt, meg lehet szervezni a szállítást, így mindenki friss zöldséghez, gyümölcshöz juthat.

Kép: Horváth Péter Gyula

Élelmiszerbiztonság tekintetében valahogy megbízhatóbbnak tűnik egy áruházlánc polcairól válogatni, mint egy ismeretlen termelő árujából…

Ha a zöldséget és gyümölcsöt frissen, gyakorlatilag a gyümölcsöskert széléről tudjuk megvásárolni, az mindig a legbiztonságosabb és a legjobb. Itt ráadásul megjelenik a bizalmi faktor, ami termelő és vásárló között idővel kialakulhat, és ami egy személytelen áruházlánc esetében sosem valósul meg.

Akkor ezt takarja az oly gyakran emlegetett digitális átállás az agráriumban?

Részben igen. Az online piacterek fejlesztése nagyon ráfér a magyar gazdatársadalomra is, és a digitalizációs programunk keretében mi magunk is támogatunk olyan projektet, amely digitális termelői piactér fejlesztésére irányul. Ez a jövő, kiiktatni az indokolatlan kereskedelmi árrést, árfelhajtó körülményt.

Az EU nem fog rögtön tiltakozni, hogy a magyar állam beavatkozik a szabad versenybe?

Nem. Az unió konkrétan támogatja is ezt a célkitűzést, amelyet rövid ellátású láncnak nevezünk, és fontos környezetvédelmi szempontból is. A cél a minél kisebb ökológiai lábnyom elérése. Ne utaztassuk sok ezer kilométert a terméket, hanem találja meg a szomszédban, a szomszéd településen a maga vásárlóját. Mégiscsak nonszensz, hogy vidékről egy budapesti elosztóraktárba szállítják fel a multik a terményeket, aztán esetleg ugyanoda vissza is szállítják a boltjaikba.

Sok vásárlónak is szúrja a szemét, hogy nincsenek régiós központok, így alapvető élelmiszereket is messziről hoznak a kisboltba…

Én is reménykedem a szemléletváltásban e téren. Számomra is problémás, hogy olyan alapvető élelmiszercikk esetén, mint például a tej, miért kell, hogy az ország minden tejfeldolgozójának terméke a polcokon egymás mellett sorakozzon. Ezt azonban valójában a fogyasztói oldalról lehetne megfogni, ebbe az állam nem tud közvetlenül beleszólni, nekünk kell megtanulnunk lemondani arról a felesleges luxusról, hogy tíz, tizenöt folyadéktej között választhassunk, amelyek minősége nem is tér el lényegesen egymástól. Az Agrárminisztériumnak az a feladata, hogy ezen az úton elindítsa a közös gondolkodást a fogyasztók és a termelők között, hogy a fogyasztókat ráébresszük arra: a tudatossághoz az is hozzátartozik, hogy nem kell Baranyában nógrádi tejet vásárolni, Nógrádban meg baranyai tejet, pláne nem külföldről hozottat. Nagyon sokat számítana, hogy egy élhetőbb világban élhessünk.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Nagy viták voltak az EU-s költségvetés elfogadása előtt, Ön szerint milyen víziók visznek közelebb egy zöldebb mezőgazdasághoz?

Győzött a józan ész, jó kompromisszummal sikerült megteremteni az egyensúlyt teremtett világunk és a magyar gazdák érdekei között. Magától értetődik, hogy egyetértünk a határozott környezetvédelmi szándékokkal; a vita nem ezen, hanem az egyértelműen teljesíthetetlennek tekinthető célokon és a végrehajtás mikéntjén folyt. Nem várhatunk el ugyanolyan intézkedéseket azon tagállamoktól, amelyek már jelenleg is kevesebb növényvédő szert és műtrágyát használnak. Hazánkban a rendelkezésre álló legutolsó szerforgalmi adatok alapján az 1 hektárra kijuttatott hatóanyag mennyisége 1,7 kilogramm alatt van, ez nem éri el az EU-átlagot. Hollandiában ez az adat 5,1 kiló, Franciaországban 2,9 kiló, Németországban 2,7 kiló, de még a szomszédos Szlovéniában is 2,5 kiló. Mégis számtalan hazai kritikát kapunk, hogy engedjük agyonvegyszerezni a magyar termőföldet, holott ez egyáltalán nem igaz. Dolgozunk azokon a konkrét szabályozási és támogatáspolitikai eszközökön, amelyek úgy ösztönöznék a még fenntarthatóbb mezőgazdasági termelést, hogy szövetségessé teszik és nem büntetik a gazdálkodókat.

A költségvetés számait nézve biztosított az agrárium jövője?

Igen, összességében sikerült egy jobb költségvetési pozíciót elérni az európai uniós költségvetésben, mint azt az Európai Bizottság eredetileg gondolta. Az Európai Tanács például támogatta azt, hogy a mezőgazdasági ágazatban a koronavírus okozta károk enyhítésére az Európai Helyreállítási Alapból Magyarország számára biztosított mintegy 107 milliárd forint többletforrás felhasználása már idén megkezdhető legyen. Kiemelt siker, hogy magyar kezdeményezésre a főként az állattartó ágazatok számára segítséget nyújtó átmeneti nemzeti támogatások is tovább adhatók. Ez ügyben különösen erős és eredményes volt a V4-ek szövetsége.

A halogatás a klímavédelmi célok elérésében különösen erős szitokszó a zöld oldalon…

Csak a szélsőséges zöldek merészkednek odáig, hogy például a klímaváltozást szinte teljesen a mezőgazdasági tevékenység rovására írják, holott például a mezőgazdaság mindössze 10 százalékáért felel az unió üvegházhatásúgáz-kibocsátásának. Ezek az irányzatok felszámolnák például a szarvasmarha-állományokat. A hamisan beállított, ideológiai alapú állatvédelmi, állatjóléti jelmondatokkal házaló NGO-k pedig az iparszerű állattartást lehetetlenítenék el, például a ketreces tojástermelést, a nyúltartást, az üzemi sertéshizlalást. Ezek a szélsőséges szervezetek azt az illúziót keltik az emberekben, hogy a tanyán kapirgáló tyúkok tojásával kielégíthetők a fogyasztói igények. Márpedig ez nem igaz. Ahogy említettem, a kereskedelem is hajlamos a valóságtól, a valós vásárlói és termelői érdekektől elrugaszkodott üzletpolitikát folytatni, gazdasági érdekekből. Az irrealitás ugyanakkor egyes túlságosan ambíciózus zöld elvárásokban is tetten érhető. Az a feladatunk, hogy a klímavédelmi célokat reálisan megvalósítható lépésekre bontsuk, és megtaláljuk az egyensúlyt a környezet, a termelők és a fogyasztók védelmében is.

Forrás: pestisracok.hu

Mezőgazdaság

Az Ügyfélkapu megszűnése a Nébih szakrendszereire is hatással lesz

A NÉBIH közleményt adott ki:

Published

on

A Nébih felhívja ügyfelei figyelmét, hogy január 16-tól a hivatal szakrendszereibe is kizárólag DÁP mobilalkalmazással vagy az Ügyfélkapu+ szolgáltatással tudnak majd bejelentkezni.

A változás olyan alapvető és nagyforgalmú rendszereket érint, mint az eGN, az ENAR, az EUTR vagy a LABOR. A gördülékeny elektronikus ügyintézés érdekében fontos, hogy minden érintett mielőbb aktiválja a két megmaradó azonosítási lehetőség valamelyikét.

Az aktiváláshoz részletes tájékoztató olvasható az alábbi felületeken:

Az átállásról a magyarorszag.hu honlapon további információkat is olvashatnak az érdeklődők.

Forrás: NÉBIH

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Változtak a Földforgalmi törvény rendelkezései

Published

on

Termőföld adás-vételi ügyek2025. január 1-jén változtak a Földforgalmi törvény rendelkezései, amely módosítások egy része a már meglévő szabályokat pontosítja, másik része pedig a „pályakezdő gazdálkodó” fogalmának és az ahhoz kapcsolódó rendelkezések kivezetésére vonatkozik. A módosításhoz fűzött indokolás szerint „a jogalkalmazói gyakorlat tapasztalatai alapján” lettek hatályon kívül helyezve a pályakezdő gazdálkodóra vonatkozó szabályok.

Szénát készít Békés vármegyében a Turbucz család. Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter / Agro Jager

Az „életvitelszerű lakáshasználat helye” fogalmában az „ellenkező bizonyításáig” kifejezés a mondat elejére került, tehát főszabály szerint a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett tartózkodási hely, ennek hiányában a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett lakóhely tekinthető az életvitelszerű lakáshasználat helyének, amely vélelem mind a tartózkodási hely, mind pedig a lakóhely esetében is megdönthető.

A föld tulajdonának megszerzésekor mindig nyilatkozni kell a szerző félnek arról, hogy a föld használatát másnak nem engedi át, azt maga használja, amely szabály alól a Földforgalmi törvény eddig is tartalmazott kivételeket.

KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban >>>
Részletekért kattintson!

Kattintson a képre és nézze meg, hogyan juthat el Komádiba! Forrás: Google Maps

Az egyik ilyen eset, amikor a tulajdonjogot szerző fél a föld használatát valamely érvényes jogcímen a legalább 25%-ban tulajdonában vagy a közeli hozzátartozójának legalább 25%-ban tulajdonában álló mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át. Ez a szabály most annyiban szigorodott, hogy a mezőgazdasági termelőszervezet számára történő földhasználat átengedése csak akkor jogszerű, ha a legalább 25%-os tulajdoni részesedés legalább egy éve fennáll.

A földhasználat jogszerű átengedésének másik esete, amikor a tulajdonjogot szerző fél a vetőmagtermeléshez szükséges terület biztosítása céljából valamely érvényes jogcímen engedi át a használatot más személy részére. A módosításhoz fűzött indokolás szerint „a visszaélésszerű joggyakorlás kizárása érdekében” került rögzítésre a Földforgalmi törvényben, hogy ilyen esetben a földhasználati szerződésnek tartalmaznia kell ezt a szerződéskötési indokot, a földhasználónak igazolnia kell, hogy szaporítóanyag-előállítóként nyilvántartásba vették, és vállalnia kell, hogy a földhasználat időtartama alatt a Földforgalmi törvény szerinti területen a saját nevében szaporítóanyag-előállítási tevékenységet fog folytatni.

A 2014. május 1-jén meglévő földön fennálló közös tulajdon megszüntetése során a tulajdonostárs tulajdoni hányadának megfelelő mértékű föld kimérése esetén a földszerzési maximum (nem földműves esetén 1 hektár, földműves esetén pedig 300 hektár) túlléphető. Ezzel a módosítással a jogalkotó arra kívánt tekintettel lenni, hogy előfordulhat, hogy a földkimérési eljárás során valamelyik tulajdonostárs kevésbé jó minőségű földhöz juthat.

Nemcsak akkor nem kell kifüggeszteni az adott földben legalább három éve tulajdonrésszel rendelkező vevő által kötött adásvételi szerződést, ha az a közös tulajdon megszüntetését eredményezi, hanem akkor sem, ha azáltal csak a tulajdonostársak száma csökken. Nem alkalmazható ez a szabály, ha az adásvételi szerződés megkötését megelőző három évben a földet telekegyesítési eljárás érintette.

Agro Jager News

2023. július 1-jétől bizonyos művelési ágú földek földműves általi megszerzése esetén 10 hektárig nem kell kifüggeszteni az adásvételi szerződést. Több föld egybefoglalt vételáron történő eladása esetén ezen szabály alkalmazására csak abban az esetben kerülhet sor, ha az ügyletben szereplő valamennyi föld megfelel a Földforgalmi törvényben meghatározott feltételnek.

2024. július 1-jén vezették be azt a szabályt, hogy amennyiben a vevő foglalót fizetett, akkor az elfogadó jognyilatkozatot tevő elővásárlásra jogosult köteles a foglaló összegét az eladó javára ügyvédi letétbe vagy közjegyzői okiratba foglalt szerződés esetén közjegyzői bizalmi őrzésbe helyezni, és ennek igazolását az elfogadó jognyilatkozathoz csatolni. Ezt a rendelkezést előleg fizetése esetén is alkalmazni kell.

Sokakat érint a Földforgalmi törvény módosítása. Fotó: Dr. Szilágyi Bay Péter / Agro Jager

Bővült azon kivételek köre, amikor nem kell a haszonbérleti szerződést kifüggeszteni, ugyanis előhaszonbérleti jog nem áll fenn családi mezőgazdasági társaság, mint földhasználó és annak tagja, mint használatba adó közötti haszonbérlet esetén.

A haszonbérleti szerződést érintő hatósági jóváhagyási eljárás ügyintézési határideje 60 napról 30 napra csökkent.

A haszonbérleti szerződés időtartama nem hosszabbítható meg abban az esetben, ha az adott földrészlet tulajdoni lapjára a föld tulajdonjogának átruházására irányuló szerződés ténye van feljegyezve.

Dr. Mészáros-Kincses Annamária LL.M.
Egyéni ügyvéd

https://www.facebook.com/meszaroskincses

Telefon: +36-30-922-2817
E-mail: info@meszaros-kincses.hu

Címlap

Termőföld adás-vételi ügyek

 

Agro Jager News

Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131

Tovább olvasom

Mezőgazdaság

Csökkent a FAO globális élelmiszerár indexe decemberben

A FAO legújabb közleménye a globális élelmiszerár-indexéről.

A FAO legújabb közleménye a globális élelmiszerár-indexéről.

Published

on

Róma, 2025. január 4. – Az élelmiszer-alapanyagok árának globális mutatója csökkent decemberben, köszönhetően cukor alacsonyabb nemzetközi jegyzésének – adta hírül az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) ma.

© FAO/ Victor Sokolowicz

FAO élelmiszerár-index, ami a világkereskedelem legfontosabb élelmiszer-alapanyagainak havi árváltozását követi, alig 0,5%-kal maradt el novemberi szintjétől, ám így is 6,7%-kal meghaladta az egy évvel ezelőtti értékét.

Az évet vizsgálva az index 122,0 pontos átlaggal zárt, ami 2,1%-kal alacsonyabb a 2023-as évi átlagnál. A trend mögött a gabonafélék és a cukor jelentősen alacsonyabb jegyzése áll, amit az indexen belül a növényi olajok, tejtermékek és húsok óvatos drágulása nem tudott ellensúlyozni.

Decemberben a gabonafélék globális árindexe lényegében változatlan maradt, egy évvel korábbi értékét azonban 9,3%-kal múlta alul még úgyis, hogy a kukorica valamelyest drágult (a búza azonban olcsóbb lett). 2024-et nézve az alindex 13,3%-kal zuhant a 2023-as átlaghoz képest, amely folyamat, már 2022 óta tart. A rizsfélékre vonatkozó mutató 0,8%-os éves növekedéssel zárt, 16 éves csúcsot döntve nominális értékben.

A növényi olajok árindexe 0,5%-kal zsugorodott november óta, azonban ezzel is 33,5%-kal szárnyalta túl az egy évvel korábbi szintjét. A szűkösebb globális készletek okán a tavalyi év átlaga 9,4%-kal haladta meg a 2023-as átlagot.

Megtörve egy háromhónapos csökkenő trendet, a húsfélék árindexe mindezekkel szemben 0,4%-os havi emelkedést produkált, amivel 7,1%-kal zárt magasabban az egy évvel korábbhoz képest. Az éves átlagokat vizsgálva a húsfélék árindexe átlagosan 2,7%-kal haladta meg a 2023-asat, mivel a marha-, birka- és baromfihús áremelkedése dominált az olcsóbbá vált disznóhússal szemben.

A tejtermékek árindexe hét hónapnyi folyamatos emelkedés után végre 0,7%-kal csökkent decemberben, ám így is 17,0%-kal volt fölötte az előző év azonos időszakában regisztrált értéknél. A tejtermékek mutatója átlagosan 4,7%-kal haladta meg a 2023-as átlagot, főként a vaj áremelkedése miatt.

A cukor árindexe állt a havi árcsökkenés élén, és a javuló termelési kilátásoknak köszönhetően a főbb termelő országokban 5,1%-os havi, illetve 10,6%-os éves csökkenéssel zárt. 2024-ben a cukor globális ára 13,2%-kal volt alacsonyabban a korábbi évet tekintve.

 További részletek itt olvashatók.

Forrás: FAO

Tovább olvasom