További információk e témában Agrárpiaci jelentések – Gabona és ipari növények című kiadványunkban olvashatók, mely innen érhető el: 1. szám.
Forrás: AKI
2025. január 1-jén változtak a Földforgalmi törvény rendelkezései, amely módosítások egy része a már meglévő szabályokat pontosítja, másik része pedig a „pályakezdő gazdálkodó” fogalmának és az ahhoz kapcsolódó rendelkezések kivezetésére vonatkozik. A módosításhoz fűzött indokolás szerint „a jogalkalmazói gyakorlat tapasztalatai alapján” lettek hatályon kívül helyezve a pályakezdő gazdálkodóra vonatkozó szabályok.
Az „életvitelszerű lakáshasználat helye” fogalmában az „ellenkező bizonyításáig” kifejezés a mondat elejére került, tehát főszabály szerint a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett tartózkodási hely, ennek hiányában a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett lakóhely tekinthető az életvitelszerű lakáshasználat helyének, amely vélelem mind a tartózkodási hely, mind pedig a lakóhely esetében is megdönthető.
A föld tulajdonának megszerzésekor mindig nyilatkozni kell a szerző félnek arról, hogy a föld használatát másnak nem engedi át, azt maga használja, amely szabály alól a Földforgalmi törvény eddig is tartalmazott kivételeket.
Az egyik ilyen eset, amikor a tulajdonjogot szerző fél a föld használatát valamely érvényes jogcímen a legalább 25%-ban tulajdonában vagy a közeli hozzátartozójának legalább 25%-ban tulajdonában álló mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át. Ez a szabály most annyiban szigorodott, hogy a mezőgazdasági termelőszervezet számára történő földhasználat átengedése csak akkor jogszerű, ha a legalább 25%-os tulajdoni részesedés legalább egy éve fennáll.
A földhasználat jogszerű átengedésének másik esete, amikor a tulajdonjogot szerző fél a vetőmagtermeléshez szükséges terület biztosítása céljából valamely érvényes jogcímen engedi át a használatot más személy részére. A módosításhoz fűzött indokolás szerint „a visszaélésszerű joggyakorlás kizárása érdekében” került rögzítésre a Földforgalmi törvényben, hogy ilyen esetben a földhasználati szerződésnek tartalmaznia kell ezt a szerződéskötési indokot, a földhasználónak igazolnia kell, hogy szaporítóanyag-előállítóként nyilvántartásba vették, és vállalnia kell, hogy a földhasználat időtartama alatt a Földforgalmi törvény szerinti területen a saját nevében szaporítóanyag-előállítási tevékenységet fog folytatni.
A 2014. május 1-jén meglévő földön fennálló közös tulajdon megszüntetése során a tulajdonostárs tulajdoni hányadának megfelelő mértékű föld kimérése esetén a földszerzési maximum (nem földműves esetén 1 hektár, földműves esetén pedig 300 hektár) túlléphető. Ezzel a módosítással a jogalkotó arra kívánt tekintettel lenni, hogy előfordulhat, hogy a földkimérési eljárás során valamelyik tulajdonostárs kevésbé jó minőségű földhöz juthat.
Nemcsak akkor nem kell kifüggeszteni az adott földben legalább három éve tulajdonrésszel rendelkező vevő által kötött adásvételi szerződést, ha az a közös tulajdon megszüntetését eredményezi, hanem akkor sem, ha azáltal csak a tulajdonostársak száma csökken. Nem alkalmazható ez a szabály, ha az adásvételi szerződés megkötését megelőző három évben a földet telekegyesítési eljárás érintette.
2023. július 1-jétől bizonyos művelési ágú földek földműves általi megszerzése esetén 10 hektárig nem kell kifüggeszteni az adásvételi szerződést. Több föld egybefoglalt vételáron történő eladása esetén ezen szabály alkalmazására csak abban az esetben kerülhet sor, ha az ügyletben szereplő valamennyi föld megfelel a Földforgalmi törvényben meghatározott feltételnek.
2024. július 1-jén vezették be azt a szabályt, hogy amennyiben a vevő foglalót fizetett, akkor az elfogadó jognyilatkozatot tevő elővásárlásra jogosult köteles a foglaló összegét az eladó javára ügyvédi letétbe vagy közjegyzői okiratba foglalt szerződés esetén közjegyzői bizalmi őrzésbe helyezni, és ennek igazolását az elfogadó jognyilatkozathoz csatolni. Ezt a rendelkezést előleg fizetése esetén is alkalmazni kell.
Bővült azon kivételek köre, amikor nem kell a haszonbérleti szerződést kifüggeszteni, ugyanis előhaszonbérleti jog nem áll fenn családi mezőgazdasági társaság, mint földhasználó és annak tagja, mint használatba adó közötti haszonbérlet esetén.
A haszonbérleti szerződést érintő hatósági jóváhagyási eljárás ügyintézési határideje 60 napról 30 napra csökkent.
A haszonbérleti szerződés időtartama nem hosszabbítható meg abban az esetben, ha az adott földrészlet tulajdoni lapjára a föld tulajdonjogának átruházására irányuló szerződés ténye van feljegyezve.
Dr. Mészáros-Kincses Annamária LL.M.
Egyéni ügyvéd
https://www.facebook.com/meszaroskincses
Telefon: +36-30-922-2817
E-mail: info@meszaros-kincses.hu
Január 15-től hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete
Január 15-től hatályba lépett az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény végrehajtási rendelete, amely fontos lépés a mezőgazdaság generációs megújulásának elősegítésében, a generációk együttműködésének ösztönzésében, és a gazdatársadalom fiatalításában. Ezt a folyamatot a kormány a már működő gazdaságok fiatalok számára történő könnyített átadási lehetőségének biztosításával és a kapcsolódó szabályozás folyamatos fejlesztésével is támogatja. A teljes gazdaság (termőföld, egyéb ingatlanok, ingóságok, vagyoni értékű jogok, társasági részesedések stb.) átadása egyetlen szerződés aláírásával megvalósulhat.
A gazdák jelzéseit meghallgatva, a kormány egyszerűsítéssel támogatja a családi gazdaságok zökkenőmentes átadását a generációk között. A fiatalítás, családon belüli átadás maguknak a gazdáknak az igénye, hiszen az egyéni gazdálkodók majdnem kétharmada 55 év feletti, többségük 65 évnél idősebb.
Az agrárgazdaságok átadásáról szóló 2021. évi CXLIII. törvény a korábbi gyakorlathoz képest lehetőséget biztosít egy gazdaság, illetve a gazdasághoz kapcsolódó összes vagyonelem (termőföld, egyéb ingatlanok, ingó dolgok, vagyon értékű jogok, társasági részesedések, stb.) fiatalabb generáció számára történő egységes és egyszerűbb átadására, a gazdaságot átadó és a gazdaságot átvevő közötti gazdaságátadási szerződés révén.
A törvényi szabályozás mostani módosításának központi eleme a gazdaságátadás időpontjának szabályozása és ennek révén annak biztosítása, hogy a gazdaság valamennyi vagyoneleme egyszerre, egy időpontban szálljon át a gazdaságátvevőre.
Az Agrárminisztérium a törvényt az eddigi tapasztalatok és társadalmi egyeztetések alapján finomhangolta, ezzel biztosítva a zökkenőmentes végrehajtást. Az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvény most hatályba lépő végrehajtási rendelete, a 480/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet pedig fontos részletszabályokat tartalmaz a gazdaságátadási szerződés tartalmi elemei, a gazdaságátadási szerződés hatósági jóváhagyása iránti eljárás, a gazdaságátadási szerződés jóváhagyását követő eljárások, valamint a vármegyei kormányhivatal által vezetett nyilvántartás tekintetében.
A módosult és új szabályozási elemek tartalmi összefoglalója innen tölthető le.
Forrás: AM
Tavaly közel 585 milliárd forint forráshoz jutottak a gazdálkodók, a vidéki vállalkozások és az önkormányzatok.
Tavaly közel 585 milliárd forint forráshoz jutottak a gazdálkodók, a vidéki vállalkozások és az önkormányzatok, amely összeget európai uniós támogatások és az ezekhez kapcsolódó, kiemelkedően magas, 80 százalékos hazai társfinanszírozás biztosított. Ezen támogatások az agrárium versenyképességének növelését, a fenntartható gazdálkodás elősegítését és a vidék fejlesztését szolgálják.
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára ismertette, hogy a támogatási területek közül a legnagyobb kifizetett összeg a záruló Vidékfejlesztési Program agrárberuházási felhívásaihoz kapcsolódott, összesen 264 milliárd forintot meghaladóan. A legnagyobb mértékű forráslehívás állattartó telepek megújításához, élelmiszeripari üzemek fejlesztéséhez, precíziós gazdálkodáshoz és vízgazdálkodási projektekhez történt.
Az államtitkár kiemelte, hogy a kifizetések második legnagyobb tétele olyan, a zöld fenntarthatóságot segítő mezőgazdasági programokhoz kapcsolódott, mint az agrár-környezetgazdálkodás, az ökológiai gazdálkodás támogatása vagy éppen a Natura 2000 gyepterületek utáni kompenzáció. 2024-ben ezek együttes összege több mint 214 milliárd forintot tett ki. 30 milliárd forint értékben jutottak forráshoz a vidékfejlesztési intézkedések kedvezményezettjei, elsősorban a vidéki önkormányzatok kisléptékű infrastruktúra fejlesztéseit támogatva.
Az erdőgazdálkodók az erdészeti programoknak köszönhetően közel 28 milliárd forintot, míg az állattartók az egyes állatjóléti intézkedésekre 11,6 milliárd forintot igényeltek sikeresen. A vidéki közösségeket támogató LEADER programban pedig összesen 16,7 milliárd forint kifizetése történt meg. A fentiek mellett jelentős források jutottak tudásátadásra, együttműködésekre vagy éppen kockázatkezelési intézkedésekre – sorolta.
Magyarország kormánya stratégiai ágazatként tekint az agráriumra, a legkisebb gazdálkodóktól egészen a nemzetközi piacokon is eredményes vállalkozásokig. Bizalmat jelez a pályázók részéről az, hogy a tavalyi felhívásokra többszörös volt a túljelentkezés. Idén is folyamatosan nyílnak meg a támogatási lehetőségek, amelyek segítségével az agrárvállalkozások eredményesen alkalmazkodhatnak a megváltozott klimatikus és piaci környezethez, ezzel pedig nő hazánk élelmiszerszuverenitása – hívta fel a figyelmet az államtitkár.
Fotó: AM
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal kisebb, 53,9 millió tonna napraforgómag-termésre számítanak világszinten a 2024/2025. gazdasági évben. Oroszországban 9 százalékkal (16,9 millió tonna), Ukrajnában 16 százalékkal (12,5 millió tonna) kisebb termést arattak. Az Európai Unióban 12 százalékkal 8,7 millió tonnára csökkent a kibocsátás. Argentínában 9 százalékkal nagyobb termést (4,1 millió tonna) várnak. A globális felhasználás 55,6 millió tonna, a termény zárókészlete pedig 2,8 millió tonna lehet.
Az AKI PÁIR adatai szerint a magas olajsavtartalmú napraforgómagot (HO) 244,7 ezer forint/tonna (+77 százalék), a nagy olajtartalmút (LO) 210,6 ezer forint/tonna (+69 százalék) áron vásárolták a feldolgozók és a kereskedők decemberben. Az ipari napraforgómag (magas olajsavas napraforgómaggal együtt) áfa és szállítási költség nélküli termelői ára átlagosan 215,5 ezer forint/tonna (+65 százalék) volt.