Mezőgazdaság
Tudnivalók az osztatlan közös tulajdon rendezéséről
2021. január elsején léptek hatályba a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény szabályai. Jelen tájékoztatónkban a januárban induló eljárásokkal kapcsolatosan tudnivalókat foglaltuk össze.
A törvény alapján első lépcsőben januárban indulhatnak el azok az eljárások, melyek esetében az osztatlan közös tulajdon megszüntetése úgy történik, hogy az ingatlant egyetlen tulajdonostárs szerzi meg (bekebelezés jogintézménye). Ezen kívül a földhivatalok is januártól kezdik meg az ingatlan-nyilvántartásban szereplő adatok rendezését.
Az osztatlan közös tulajdon megszüntetése az ingatlan egyetlen tulajdonostárs tulajdonába vétele útján
Az osztatlan közös tulajdon megszüntetését célzó törvény elő kívánja segíteni a versenyképes méretű birtokok kialakítását. Ennek érdekében a megosztással létrejövő új ingatlanoknak alkalmasnak kell lennie mező- és erdőgazdasági művelésre. A törvény meghatározza, hogy az egyes művelési ágak tekintetében mely területnagyságokat minősít művelésre alkalmasnak, így mik azok a minimum területméretek, amiknek a megosztás eredményeképpen létre kell jönniük. Ezek a következők:
– szőlő, kert, gyümölcsös, nádas művelési ág: 3000 négyzetméter
– szántó, rét, legelő, erdő és fásított terület művelés ág: 10000 négyzetméter
– zártkerti földnek minősülő ingatlan: 1500 négyzetméter
Erdőnek minősülő ingatlan esetén az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvénynek az erdő megosztására irányadó további előírásait is figyelembe kell venni. Vegyes művelési ágú ingatlan esetén a kisebb területi minimummal rendelkező művelési ágra vonatkozó mérték irányadó.
Alapesetben az osztatlan közös tulajdon megosztását a tulajdonostársak egyezségén alapulva kell megtenni. Azonban előfordulhat, hogy a megosztással nem alakítható ki legalább két, a területi minimumnak megfelelő földrészlet, így az egyezségen alapuló megosztás eleve nem jöhet szóba. Ilyen esetekben az osztatlan közös tulajdont kizárólag úgy lehet megosztani, ha az ingatlan teljes egészében egy tulajdonos tulajdonába kerül. Ezzel biztosítható a művelésre alkalmas nagyságú egybefüggő területek létrehozása.
A tulajdonba vételt kezdeményező tulajdonostársnak az ingatlanban tulajdoni hányaddal rendelkező valamennyi további tulajdonostársat írásban kell tájékoztatnia a bekebelezési szándékáról. Az értesítés tartalmi elemeit a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásának részletes szabályairól szóló 647/2020. (XII. 23.) Korm. rendelet határozza meg. Eszerint annak tartalmaznia kell a kezdeményező tulajdonostárs nyilatkozatát, hogy az ingatlanrész tulajdonjogának megszerzésére jogosult, az értékbecslési ajánlat szerinti értéket és a kezdeményező tulajdonostárs által ajánlott ellenértéket, a figyelemfelhívást arra, hogy amennyiben az értesített tulajdonostárs a részére ajánlott ellenértékkel nem ért egyet, úgy értékbecslési szakvéleményt készíttethet. Tartalmaznia kell azt is, hogy az értesített tulajdonostárs 30 napon belül adja meg a kezdeményező tulajdonostárs számára az ellenérték megfizetésére vonatkozó teljesítéssel kapcsolatos feltételeit, valamint, ha az ingatlanon az értesített tulajdonostárs tulajdonában álló, a földtől elválaszthatatlan vagyontárgy található, az értesített tulajdonostársnak nyilatkoznia kell annak tulajdonba adása és értékének megtérítése vagy további használata tekintetében.
Fontos, hogy amennyiben a bekebelezést a legnagyobb mértékben használó tulajdonostárs kezdeményezi, úgy neki az előzőekben felsoroltakon túl nyilatkoznia kell arról, hogy a tulajdonostársak közül a földrészletet ő használja a legnagyobb mértékben, emiatt a bekebelezésre más nem jogosult.
A törvény egy sorrendet is megállapít arra az esetre, ha több tulajdonostárs is igényli a földrészlet tulajdonjogát. Ez a következők szerint alakul:
1. a földet a legnagyobb mértékben használó tulajdonostárs (alátámasztva azt a birtokpolitikai célkitűzést is, hogy a föld tulajdonát elsősorban az azt használó személy szerezhesse meg);
2. legnagyobb tulajdoni hányaddal rendelkező tulajdonostárs;
3. a tulajdoni hányad egyenlősége esetén a fiatalabb tulajdonostárs.
Az értesített tulajdonostárs 30 napon belül nyilatkozhat arról, hogy az értesítésben foglalt ellenértéket elfogadja, vagy igazolnia kell, hogy értékbecslési szakvélemény készítését kérte. Ha a kezdeményező tulajdonostárs nem a földrészletet legnagyobb mértékben használó tulajdonostárs, az értesített tulajdonostárs azt is köteles jelezni, hogy a bekebelezési sorrend alapján a kezdeményezőt megelőzően jogosult bekebelezésre, amennyiben ezen jogával élni kíván.
Amennyiben a földrészlet tulajdonjogát a tulajdonba vételt kezdeményező tulajdonostárs nem szerezheti meg, akkor köteles valamennyi okiratot (különösen a többi tulajdonostárs igazolt értesítését, a többi tulajdonostárs által adott visszajelzést, valamint amennyiben készült, úgy az értékbecslési szakvéleményt) a bekebelező részére átadni.
A szabályok alapján megváltott tulajdoni hányadok ellenértékét a felek szabadon határozhatják meg, amelyhez kiindulási támpontot ad az értékbecslési ajánlat, mint minimum ár. Ezen megosztási mód esetén is lehetőség van értékbecslési szakvélemény készíttetésére igazságügyi szakértő által, amennyiben a felek nem értenek egyet az értékbecslési ajánlatban szereplő összeggel. Amennyiben új értékbecslési szakvélemény kerül elkészítésre, annak költségét a bekebelező viseli, amennyiben ő kezdeményezte az elkészítést, vagy ha az új értékbecslési szakvéleményben foglalt összeg legalább 20%-kal meghaladja az értékbecslési ajánlatban foglalt összeget.
Ha az új értékbecslési szakvéleményben foglalt összeg meghaladja az értékbecslési ajánlatban foglalt összeget, a bekebelező tulajdonostársnak ellenértékként legalább az új értékbecslési szakvéleményben meghatározott összeget kell megfizetnie. Ha az új értékbecslési szakvéleményben foglalt összeg kevesebb, mint az értékbecslési ajánlatban foglalt összeg, a bekebelező tulajdonostársnak ellenértékként legalább az új értékbecslési szakvéleményben meghatározott összeget kell megfizetnie.
A nem elérhető tulajdonostársak irányába történő fizetés bírósági letétbe helyezéssel történik. Azonban, ha ezt az összeget aztán a jogosult 15 éven belül nem igényli, úgy az állam azt földvásárlásra használhatja fel. Amennyiben a bekebelezéssel érintett földrészletben az állam is rendelkezik tulajdoni hányaddal, a Nemzeti Földügyi Központ köteles nyilatkozni arról, ha a földrészleten sírhely található. Ebben az esetben ugyanis kizárólag az állam jogosult a bekebelezésre.
A bekebelezésről értesíteni kell a földrészletre bejegyzett egyéb jogok és tények jogosultjait, amennyiben pedig a tulajdonjog átruházásához a jogosult, vagy valamely hatóság hozzájárulása szükséges, úgy azt a tulajdonszerzést megelőzően be kell szerezni.
A bekebelezés tényének ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséhez az összes tulajdonostárs által aláírt, szerződés, vagy ennek hiányában a bekebelező tulajdonostárs által tett egyoldalú nyilatkozat szükséges. A bekebelezés nem szünteti meg a bekebelezéskor fennálló, földhasználati szerződésen alapuló földhasználatot, azonban a területet a földhasználati, illetve erdőgazdálkodó nyilvántartás szerinti használó harmadik személyeket a bekebelező a változásról köteles tájékoztatni.
Az ingatlan-nyilvántartásban szereplő adatok rendezése
Adatrendezés
A birtokszerkezet rendezése érdekében égetővé vált az ingatlan- nyilvántartásban szereplő adatok rendezése. Az adatok ismerete ugyanis jelentős mértékben elősegíti az átlátható birtokszerkezet kialakítását, és az osztatlan közös tulajdonban álló területek megosztását. Mivel a mindennapi tapasztalatok azt mutatják, hogy a termőföldek esetén viszonylag magas azon tulajdonosként bejegyzett személyek száma, akiknek az adatai hiányosak, a birtokviszonyok rendezése érdekében elengedhetetlenné vált az ilyen jellegű hiányzó adatok felderítése.
A törvény alapján beazonosítatlan személynek minősül az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként bejegyzett természetes személy, akinek a természetes személyazonosító adatai hiányosak, illetve személyi azonosító jele hiányzik vagy tévesen került feltüntetésre, ide nem értve a nem beazonosítható személyt. Nem beazonosítható személy: az az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként bejegyzett olyan természetes személy, akinek a természetes személyazonosító adatainak a feltárása eredménytelen volt és ennek eredményeképpen személye egyértelműen nem határozható meg.
A földhivatal a beazonosíthatatlan személy adatainak kijavítása céljából összeveti a tulajdoni lapon szereplő adatokat a hivatalosan elérhető okiratok adataival, valamint a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő adatokkal. Amennyiben ez eredménnyel zárul, úgy az ingatlan-nyilvántartásban szereplő bejegyzés adatait a földhivatal kijavítja.
Amennyiben a hivatali adategyeztetés nem vezet eredményre, úgy a földhivatal a saját honlapján, az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzat, a fővárosban a fővárosi kerületi önkormányzat honlapján és hirdetőtábláján, továbbá a kormányzati portálon 90 napra hirdetményt tesz közzé. A hirdetmény közzétételéről értesítést küld továbbá az érintett ingatlan közigazgatási címére, illetve amennyiben róla rendelkezésre áll adat, a bejegyzett tulajdonos ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett lakcímére is. A hirdetménynek tartalmaznia kell az ingatlan helyrajzi számát és a tulajdonosként bejegyzett személy adatait, valamint az arra vonatkozó felhívást, hogy akinek tudomása van a tulajdonosként bejegyzett személy hiányzó adatairól, úgy azokat a hirdetmény közzétételétől számított 90 napon belül jelentse be a földhivatalnál.
Amennyiben a hirdetmény kibocsátását követően eredményes az adategyeztetés, a földhivatal hivatalból elvégzi az adatkiigazítást. Amennyiben azonban a hirdetmény kibocsátása eredménytelenül zárul, a földhivatal azt állapítja meg, hogy az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett személy nem beazonosítható, ennek következtében pedig az ingatlan tulajdoni helyzete is rendezetlen. Utóbbi tény a tulajdoni lapra is feljegyzésre kerül. Több tulajdonos esetén a bejegyzés során utalni kell arra a tulajdoni hányadra is, melynek tulajdonosa nem beazonosítható.
Adatrendezés elhunyt személyek esetén („holt lelkek”)
Számos olyan tulajdonos is feltüntetésre került az ingatlan-nyilvántartásban, akikről feltételezhető, hogy már elhunytak. A törvény ezért arról is rendelkezik, hogy a földhivatal évente egy alkalommal feltárja a termőföldek esetében azon személyek körét is – az ingatlan jogi helyzetének rendezése céljából – akik születési évétől számított 120 év az adatfeltárás megindulásakor már eltelt. Az ilyen személyek esetén amennyiben az érintett személyek halálának időpontjára vonatkozóan nem áll rendelkezésre hiteles adat, a földhivatal szintén hirdetményt bocsát ki a hiányzó adatok tisztázása céljából.
Az ingatlan tulajdonjogában érdekelt személy a hirdetmény közzétételétől számított 1 éven belül igazolhatja, hogy az ingatlannak tulajdonjogot keletkeztető okirat szerint ő a tulajdonosa, vagy a tulajdonjogának megállapítására irányuló eljárást megindította, és az folyamatban van. Utóbbi esetben az ingatlanügyi hatóság az adatfeltárást megszünteti.
Amennyiben azonban 1 éven belül nem érkezik jelzés nem vezetett eredményre, az ingatlanügyi hatóság hivatalból megállapítja, hogy az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett személy nem beazonosítható, ezáltal az ingatlan tulajdoni helyzete rendezetlen. Amennyiben a földhivatal az ingatlan-nyilvántartásba tulajdonosként bejegyzett személy haláláról tudomást szerez, úgy hivatalból értesíti a jegyzőt a hagyatéki, vagy póthagyatéki eljárás megindítása céljából.
Ha az ingatlan tulajdoni helyzetét nem sikerül a fenti eljárások során rendezni, úgy a rendezetlenséget megállapító földhivatali döntés véglegessé válását követő 60. napon a nem beazonosítható személynek a tulajdonában álló ingatlan a törvény erejénél fogva az állam tulajdonába kerül. Fontos kiemelni, hogy az állam tulajdonszerzése az ingatlant terhető, illetve az ingatlanra vonatkozó, és az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogokat nem érinti.
Az a személy, aki az ingatlan tulajdonjogát az ingatlan-nyilvántartáson kívül az állam tulajdonszerzését megelőzően megszerezte, pert indíthat az állammal szemben a tulajdonjog megállapítása iránt. Az állam tulajdonszerzését megelőző tulajdonos az állammal szemben kártalanításra jogosult. Az erre vonatkozó igényt az állam tulajdonszerzését követően lehet érvényesíteni akkor, ha tulajdonjoga megállapításra került, de annak helyreállítását nem kívánja, vagy az állammal szemben erre már nincs lehetősége. A kártalanítás összege az ingatlanra vonatkozó értékbecslés eredményeképpen megállapított összeg.
Forrás: NAK
Mezőgazdaság
Az Ügyfélkapu megszűnése a Nébih szakrendszereire is hatással lesz
A NÉBIH közleményt adott ki:
A Nébih felhívja ügyfelei figyelmét, hogy január 16-tól a hivatal szakrendszereibe is kizárólag DÁP mobilalkalmazással vagy az Ügyfélkapu+ szolgáltatással tudnak majd bejelentkezni.
A változás olyan alapvető és nagyforgalmú rendszereket érint, mint az eGN, az ENAR, az EUTR vagy a LABOR. A gördülékeny elektronikus ügyintézés érdekében fontos, hogy minden érintett mielőbb aktiválja a két megmaradó azonosítási lehetőség valamelyikét.
Az aktiváláshoz részletes tájékoztató olvasható az alábbi felületeken:
- Digitális Állampolgár eAzonosítás (DÁP mobilalkalmazás) útmutató: https://kau.gov.hu/dap/sugo/dap-mobilalkalmazas
- Ügyfélkapu+ útmutató: https://kau.gov.hu/dap/sugo/ugyfelkapu-plusz
Az átállásról a magyarorszag.hu honlapon további információkat is olvashatnak az érdeklődők.
Forrás: NÉBIH
Mezőgazdaság
Változtak a Földforgalmi törvény rendelkezései
2025. január 1-jén változtak a Földforgalmi törvény rendelkezései, amely módosítások egy része a már meglévő szabályokat pontosítja, másik része pedig a „pályakezdő gazdálkodó” fogalmának és az ahhoz kapcsolódó rendelkezések kivezetésére vonatkozik. A módosításhoz fűzött indokolás szerint „a jogalkalmazói gyakorlat tapasztalatai alapján” lettek hatályon kívül helyezve a pályakezdő gazdálkodóra vonatkozó szabályok.
Az „életvitelszerű lakáshasználat helye” fogalmában az „ellenkező bizonyításáig” kifejezés a mondat elejére került, tehát főszabály szerint a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett tartózkodási hely, ennek hiányában a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett lakóhely tekinthető az életvitelszerű lakáshasználat helyének, amely vélelem mind a tartózkodási hely, mind pedig a lakóhely esetében is megdönthető.
A föld tulajdonának megszerzésekor mindig nyilatkozni kell a szerző félnek arról, hogy a föld használatát másnak nem engedi át, azt maga használja, amely szabály alól a Földforgalmi törvény eddig is tartalmazott kivételeket.
KIADÓ egy 32 hektáros ipari terület Komádiban >>>
Részletekért kattintson!
Az egyik ilyen eset, amikor a tulajdonjogot szerző fél a föld használatát valamely érvényes jogcímen a legalább 25%-ban tulajdonában vagy a közeli hozzátartozójának legalább 25%-ban tulajdonában álló mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át. Ez a szabály most annyiban szigorodott, hogy a mezőgazdasági termelőszervezet számára történő földhasználat átengedése csak akkor jogszerű, ha a legalább 25%-os tulajdoni részesedés legalább egy éve fennáll.
A földhasználat jogszerű átengedésének másik esete, amikor a tulajdonjogot szerző fél a vetőmagtermeléshez szükséges terület biztosítása céljából valamely érvényes jogcímen engedi át a használatot más személy részére. A módosításhoz fűzött indokolás szerint „a visszaélésszerű joggyakorlás kizárása érdekében” került rögzítésre a Földforgalmi törvényben, hogy ilyen esetben a földhasználati szerződésnek tartalmaznia kell ezt a szerződéskötési indokot, a földhasználónak igazolnia kell, hogy szaporítóanyag-előállítóként nyilvántartásba vették, és vállalnia kell, hogy a földhasználat időtartama alatt a Földforgalmi törvény szerinti területen a saját nevében szaporítóanyag-előállítási tevékenységet fog folytatni.
A 2014. május 1-jén meglévő földön fennálló közös tulajdon megszüntetése során a tulajdonostárs tulajdoni hányadának megfelelő mértékű föld kimérése esetén a földszerzési maximum (nem földműves esetén 1 hektár, földműves esetén pedig 300 hektár) túlléphető. Ezzel a módosítással a jogalkotó arra kívánt tekintettel lenni, hogy előfordulhat, hogy a földkimérési eljárás során valamelyik tulajdonostárs kevésbé jó minőségű földhöz juthat.
Nemcsak akkor nem kell kifüggeszteni az adott földben legalább három éve tulajdonrésszel rendelkező vevő által kötött adásvételi szerződést, ha az a közös tulajdon megszüntetését eredményezi, hanem akkor sem, ha azáltal csak a tulajdonostársak száma csökken. Nem alkalmazható ez a szabály, ha az adásvételi szerződés megkötését megelőző három évben a földet telekegyesítési eljárás érintette.
2023. július 1-jétől bizonyos művelési ágú földek földműves általi megszerzése esetén 10 hektárig nem kell kifüggeszteni az adásvételi szerződést. Több föld egybefoglalt vételáron történő eladása esetén ezen szabály alkalmazására csak abban az esetben kerülhet sor, ha az ügyletben szereplő valamennyi föld megfelel a Földforgalmi törvényben meghatározott feltételnek.
2024. július 1-jén vezették be azt a szabályt, hogy amennyiben a vevő foglalót fizetett, akkor az elfogadó jognyilatkozatot tevő elővásárlásra jogosult köteles a foglaló összegét az eladó javára ügyvédi letétbe vagy közjegyzői okiratba foglalt szerződés esetén közjegyzői bizalmi őrzésbe helyezni, és ennek igazolását az elfogadó jognyilatkozathoz csatolni. Ezt a rendelkezést előleg fizetése esetén is alkalmazni kell.
Bővült azon kivételek köre, amikor nem kell a haszonbérleti szerződést kifüggeszteni, ugyanis előhaszonbérleti jog nem áll fenn családi mezőgazdasági társaság, mint földhasználó és annak tagja, mint használatba adó közötti haszonbérlet esetén.
A haszonbérleti szerződést érintő hatósági jóváhagyási eljárás ügyintézési határideje 60 napról 30 napra csökkent.
A haszonbérleti szerződés időtartama nem hosszabbítható meg abban az esetben, ha az adott földrészlet tulajdoni lapjára a föld tulajdonjogának átruházására irányuló szerződés ténye van feljegyezve.
Dr. Mészáros-Kincses Annamária LL.M.
Egyéni ügyvéd
https://www.facebook.com/meszaroskincses
Telefon: +36-30-922-2817
E-mail: info@meszaros-kincses.hu
Hirdessen az Agro Jageren, Magyarország legnagyobb és legrégebbi vadászati portálján!
marketing@agrojager.hu
+36703309131
Mezőgazdaság
Csökkent a FAO globális élelmiszerár indexe decemberben
A FAO legújabb közleménye a globális élelmiszerár-indexéről.
A FAO legújabb közleménye a globális élelmiszerár-indexéről.
Róma, 2025. január 4. – Az élelmiszer-alapanyagok árának globális mutatója csökkent decemberben, köszönhetően cukor alacsonyabb nemzetközi jegyzésének – adta hírül az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) ma.
A FAO élelmiszerár-index, ami a világkereskedelem legfontosabb élelmiszer-alapanyagainak havi árváltozását követi, alig 0,5%-kal maradt el novemberi szintjétől, ám így is 6,7%-kal meghaladta az egy évvel ezelőtti értékét.
Az évet vizsgálva az index 122,0 pontos átlaggal zárt, ami 2,1%-kal alacsonyabb a 2023-as évi átlagnál. A trend mögött a gabonafélék és a cukor jelentősen alacsonyabb jegyzése áll, amit az indexen belül a növényi olajok, tejtermékek és húsok óvatos drágulása nem tudott ellensúlyozni.
Decemberben a gabonafélék globális árindexe lényegében változatlan maradt, egy évvel korábbi értékét azonban 9,3%-kal múlta alul még úgyis, hogy a kukorica valamelyest drágult (a búza azonban olcsóbb lett). 2024-et nézve az alindex 13,3%-kal zuhant a 2023-as átlaghoz képest, amely folyamat, már 2022 óta tart. A rizsfélékre vonatkozó mutató 0,8%-os éves növekedéssel zárt, 16 éves csúcsot döntve nominális értékben.
A növényi olajok árindexe 0,5%-kal zsugorodott november óta, azonban ezzel is 33,5%-kal szárnyalta túl az egy évvel korábbi szintjét. A szűkösebb globális készletek okán a tavalyi év átlaga 9,4%-kal haladta meg a 2023-as átlagot.
Megtörve egy háromhónapos csökkenő trendet, a húsfélék árindexe mindezekkel szemben 0,4%-os havi emelkedést produkált, amivel 7,1%-kal zárt magasabban az egy évvel korábbhoz képest. Az éves átlagokat vizsgálva a húsfélék árindexe átlagosan 2,7%-kal haladta meg a 2023-asat, mivel a marha-, birka- és baromfihús áremelkedése dominált az olcsóbbá vált disznóhússal szemben.
A tejtermékek árindexe hét hónapnyi folyamatos emelkedés után végre 0,7%-kal csökkent decemberben, ám így is 17,0%-kal volt fölötte az előző év azonos időszakában regisztrált értéknél. A tejtermékek mutatója átlagosan 4,7%-kal haladta meg a 2023-as átlagot, főként a vaj áremelkedése miatt.
A cukor árindexe állt a havi árcsökkenés élén, és a javuló termelési kilátásoknak köszönhetően a főbb termelő országokban 5,1%-os havi, illetve 10,6%-os éves csökkenéssel zárt. 2024-ben a cukor globális ára 13,2%-kal volt alacsonyabban a korábbi évet tekintve.
További részletek itt olvashatók.
Forrás: FAO