Keressen minket

A Som-hegyi kan

Közzétéve:

Feltöltő:

Zsivány átugrott a hátsó ülésre. Gergő, a kísérőm csak egy pillantást vetett a foxira, de ő már tudta, hogy mögöttünk a helye. A két hátsó oldalüvegen kémlelt kifelé, kereste tekintetével a vadat, amihez hozzászokhatott a fehérvárcsurgói vadaskertben.

Zötykölődtünk az isztiméri borospincék között, majd leparkoltuk az autót a Som-hegy lábánál elterülő réten. Mindketten kinyitottuk az ajtót, de Zsivány jól nevelten az autóban maradt, kizárólag akkor hagyja el a járművet, ha erre utasítást kap. Ezt személyesen is megfigyeltem, amikor a nyitott ajtó mellett beszélgettünk, és egy macska óvatlanul osont el mellettünk. Jelezte remegésével a jószágot, de nem rohant eszementen utána.

A réten komótosan átballagva indultunk leshelyünk felé. A mezei virágok sokasága ezernyi színben pompázott, az orbáncfű és a boglárka élénksárga szirmai tükrözték a napot, a fehér cickafark bársonyossága, a lilás mezei aszat bolyhos virága, és az elterülő pipitér mező, egy-egy szál pipaccsal díszítve felettébb gyönyörű látványt nyújtott.

Óvatosan leültünk a les deszkájára, a nap még egészen magasról melegítette az alattunk elnyúló zabot, és a mellette sorakozó tritikálé szálait. Hatalmas területet beláttunk; látszódtak a móri templomtornyok, előttük a Vértes vonulata húzódott, ami hullámként tűnt el néha a szemközti domb mögött, majd ismét emelkedve nyújtózott tovább, és távolabb a látóhatárban belefolyt a messzi horizontba. A hullámok hátán lovagolt a Csókakői vár, aminek északi szikláin rendszeresen mászunk szabadidőnkben.

A Tábla direkt nevű mászóútban, amely a sziklafal hátsó részén található, egy hollópár lakik, szinte hallom rekedt hangjukat, ahogy szelik a levegőt, és bele-bele korrognak az erdő csendjébe. Néhány éve sikerült is lencsevégre kapnom a fészekben lapuló fiókákat. Eszembe is jutott Andrásfalvi-Faragó Zoltán Krója, a holló, akinek életén keresztül megismerhettem a felvidéki tájat, a hegyeket és ezek szépségeit. Próbálok visszarepülni a lesre, mert órákat tudnék még kalandozni az emlékeimben.

Az alkonyat közeledtével két róka játszadozott a zab soraiban, cikáztak, rohantak fel s alá a glédák között. A hold fénye átvette a világító szerepet, néha elékúszott egy-egy kisebb felhőfoszlány. Ilyenkor világossága kialudt, mint a körülöttem apró pontként cikázó szentjánosbogarak csillogása, amikor abbahagyják az oxigénfelvételt. Ugyanis világítószervük fénye, egy kémiai reakció eredménye.

Távcsövemmel gyakran kémleltem a gabonát, amiben már fél órája legelészett három gímszarvas, két fiatal bika, és egy tehén. A disznók aznap nem a zabban akarták csillapítani éhségüket, ezért másnap az erdőben kerestük a vadat. Gergő, a terület vadőre délelőtt több helyre is etetett, így lehetőségünk bőven akadt a válogatásra, mivel ezen a területen csak mi vadászunk.

A Som-hegy északi részén megbúvó szórónál kezdtük a cserkelést. A dombtetőről látszódtak a nagyvelegi és szápári szélkerekek kecses alakjai. A technika csodáinak tartom ezeket az építményeket. Don Quijote legyen a javából, aki ezek lapátjain kapaszkodva akár egy félkört is fent tudna maradni. Nem tudom, miért vonz annyira, hogy egyszer felcsimpaszkodjak egyre; valamelyik magazinban láttam egy olyan képet, amin ipari alpinisták lógtak a lapátokon, persze nem forgott a szerkezet.

Innen látszik igazán, hogy a Som-hegy az utolsó jelentősebb kiemelkedés, ami a Bakony végső keleti nyúlványait választja el a Vértestől. Egy virágos legelőn keresztül közelítettük meg az erdőt, és az azt követő lejtősebb részen át juthattunk el cserkelő ösvényünkhöz. Ez az út közvetlenül a lesünkhöz vezetett.

A fából épített magaslest az elmúlt hónapok viharai által kidöntött hatalmas fa majdnem végérvényesen a földbe döngölte, de szerencsére pár méterre csapódott be az öreg matuzsálem. Így nem kellett újat készíteni. Kísérőm próbálta megtisztítani a környéket, de láncfűrésze is beszorult a minden irányba feszülő juharfába. Meglepetésünkre, a szóróra hintett, közel egy mázsa kukoricának hűlt helyét találtuk, pedig még hét ágra sütött a nap.
–– Na, megálljatok csak éhes cocák! Utánatok nézek én másnap korábban! –– gondoltam magamban.

A következő napon fotógépemmel ki is ültem a lesre, úgy tíz perc várakozás után megjöttek a disznók; tizennégyet számoltam. Malacok, kocák és egy kan is lakmározott a kondában. – Jól van barátaim! Legközelebb puskát is hozok, de most ügyes fotóalanyként viselkedjetek nekem, mert csak homályos képeket tudok készíteni rólatok, ha rohangáltok! Fél órát nézegettem őket, és hangtalanul elhagytam a helyet. Míg visszaértem az autóhoz, legalább tíz disznót láttam.

Barátommal elhagytuk a leshelyet, és rövid idő alatt átértünk egy másik szóróra. Itt is már dézsmáltak a disznók, ezért a lesig nem akartunk elmenni, nehogy elugorjanak tőlünk. Akadt köztük nagy testű kan is, és hamarosan ráhelyeztem a Schmidt Bender PM II szálkeresztjét. Ezt amolyan tesztlövésnek szántam, mivel pár napja cseréltem céltávcsövet, és eddig a lőtéren próbálgattam képességeit. Gergő vállára támasztottam a puskát, tisztán láttam a világító szálkeresztet a kan oldalán. A következő pillanatban éreztem tarkómon az enyhe fuvallatot, és disznóm szempillantás alatt elugrott, pedig már görbült az ujjam az elsütőn. A vadászszerencse ilyen, így kicsit sem panaszkodtam az eseten. Helyettem nem lövi meg senki, majd megtaláljuk legközelebb. Majdnem éjjel tizenegy felé járt az idő. Reggel dolgozni kell, ezért azonnal haza is indultam.

Pár nap elteltével a Som-hegy fiatal, ritkásabb tölgyesét választottuk a vadászatra, mivel itt kedvezően alakult a széljárás. A szúnyogok hada támadott, csak a riasztószer csökkentette vérszomjas harci kedvüket. Láttam eszegetni néhány őzet, majd a fejem fölé leszállt seregélyt távcsöveztem. A madár megfigyeléséből a közeledő konda zaja zökkentett ki; hét malac közeledett anyjukkal a háttérben. A koca nyugtató, hívogató hangjával kísérte népét, hamarosan el is érték a kiszórt szemeket. Egy társuk lemaradt tőlük, biztos belőle lesz később az óvatos remete kan, aki szellemként járja majd az erdőket. Anyja utána ment, és a bokrok takarásában együtt megvárták, míg a többiek jóllakva térnek vissza a menedékbe. A kicsik elhagyták csíkos szőrzetüket, már biztos nyomtak tíz-tizenkét kilót. A napokban azok a malacok, amelyeket fotózgattam, még csíkosak voltak, talán későbbi ellésből származtak. A fiatalokból nem akartam elejteni, mivel a tapasztalatom és az írások szerint is később várhatók az öregek. Így is történt!

A lakmározók nagy nehezen anyjuk hívó dörmögésére visszahúzódtak az erdőbe, ismét őzek vették birtokba a terített asztalt. Fél óra elteltével ágroppanások kíséretében érkezett egy magányos disznó; hamar megtaláltam keresőtávcsövemben. Nyugodtan, nem kapkodva feltámasztottam fegyveremet a deszkára és követtem a Schmidt Bender szálkeresztjével. A hold még nem bukkant elő a fák koronájából, de tökéletes láthatóságot biztosított a távcső.

Elmosolyodtam magamban: egy hónapja jártam Tolna megyében Faddon, vendégvadászatra hívott Szűcs Gábor barátom. Száz méterről nem találtam az előttem turkáló feketeségeket, pedig a keresőben tisztán látszódtak. Na, nem ezért cseréltem le a távcsövet, és nem is ezért csináltattam meg utána a lézeres szemjavító műtétet, ami szintén egy hónapon belül történt. Gábor lánya dolgozik azon a szemklinikán, ahol az egyik legnagyobb fizikai találmánnyal és orvosi csodával új látást kaptam. Amikor végeztek a beavatkozással üzent nekem Gábor: ez a gyerek nem látja a disznókat, jó legyen ám a műtét!

Jól is sikerült, mert látásom százhúsz százalékos lett, most már örülhettem a tiszta képnek, nem kell többet szemüveget viselnem!

Jó irányból éreztem arcomon a szelet, ezért kiengedtem a kant a szóróra, addigra már láttam a pamacsot a hasa alatt. Ropogtatta a szemeket, és a következő pillanatban már csapódott is lövedékem az oldalába. Hetven métert tehetett meg halálvágtája során, majd elnyúlt az avarban. Hallottuk kapálózását, de végül teljesen elcsendesedett. Rövid ideig várakoztunk a lesen, majd kisvártatva odasétáltunk hozzá. Közepes agyar lógott ki a szájából, nagyon örültem elejtésének. Gergővel beszállítottuk a vadászházba, majd másnap a bevizsgálás után visszamentem a húsáért.

A hétvégére ígértem barátaimnak a sziklamászó találkozóra egy vaddisznópörköltet, és az emlékek kíséretével fenséges vacsorát főztem belőle. A tábortűz mellett a teljes tisztelet megadása miatt, Vica, kedves barátunk és mászótársunk felolvasta a disznó történetét. Mindenki érdeklődve hallgatta a beszámolót. Kifejezetten örülök, hogy történeteimmel barátaim, a nem vadászok, teljesen közel kerültek a vadászathoz, és elfogadják e nemes szenvedélyemet.

A csókakői találkozón lehettem együtt utoljára kedves barátommal, Tiborral, mászótársammal, aki a következő hétvégén az Olasz Dolomitokban tragikus körülmények között életét vesztette. A mászás befejezése után jégesőbe kerültek, és a lejöveteli úton a vihar első villáma elragadta Őt az élők sorából. Angyali jóságodat örökre megőrzöm, köszönöm azt az időt, amit veled tölthettem. Lelkedet kísérje fényesség, feléd áradó végtelen szeretetünk mutasson neked utat!

„Ha meghalok – a csönd az én hazám,
– Akkor fogok én élni, győzni majd Igazán.”

(Juhász Gyula)

Panoráma a Som-hegyről

Teríték

Disznók a szórón

Aranyérmes trófeák Sárosfőn

Sárosfőn tartotta hagyományosnak mondható trófeaszemléjét a Bakonyerdő Zrt.

on

Sárosfőn tartotta hagyományosnak mondható trófeaszemléjét a Bakonyerdő Zrt. A trófeamustra állományában a szeptemberben elejtett bikák közül 118-nak az agancsát láthatták a résztvevők – adta hírül a vármegyei hírportál.

Fotó: Haraszti Gábor – VEOL – OMVK

A veol.hu beszámolója szerint a kiállított trófeák jól tükrözték a Bakonyerdő Zrt. gímbikaállományának minőségét. A látványos méretű, érmes trófeák mellett, számos érdekes, torz agancs és nem kívánatos, úgynevezett selejt is helyet kapott a trófeamustra állományában.

A hagyományos szezonértékelő találkozón Varga László vezérigazgató és Pölöskei Balázs vadgazdálkodási osztályvezető köszöntötte az esős idő ellenére szép számban összegyűlt kollégákat és vendégeket.

Varga László vezérigazgató örömét fejezte ki, hogy a kollégákon kívül számos visszatérő vendég érkezett a rendezvényre. Elmondta, hogy a pandémiás időszakban elindult szakmai munka eredményei egyre markánsabban látszanak, ami a szakszemélyzet munkáját dicsérik. Az erdőgazdaság szeptemberi vadászati teljesítményéről úgy fogalmazott, a tervet kissé túlteljesítve zárták a hónapot, a gímbika szezon száz millió forintot meghaladó bevételt hozott a társaságnak.

Ha karácsonyi ajándékot keresel, akkor itt az Agro Jager Shopja! Kattints a képre!

Pölöskei Balázs osztályvezető elmondta, a szeptember szokatlan módon indult a nagy hőséggel, majd a csapadékos, viharos szeles időjárás nehezítette a körülményeket, ennek ellenére a tervezett mennyiségű és minőségű vadat sikerült terítékre hozni. Mindez számokban azt jelenti, hogy 130 vendégvadászt fogadtak az erdészetek, zömében német ajkúakat, köztük 43 hazai vendéget is. A bérvadászok 150 bikát hoztak terítékre a bőgésben. Ezek közül három aranyérmes, 21 ezüstérmes és 61 bronzérmes bika került bírálatra eddig.

Pölöske Balázs arról is szólt, komoly kihívás előtt állnak az erdőgazdaságok, hiszen a társadalmi és gazdasági nyomás miatt előírás a vadlétszám jelentős csökkentése, így a gímszarvasoké is. Ezért a következő időszakban folytatódik a szarvasvadászat immár a szakszemélyzet által. Hangsúlyozta, a vadbiológia és a vadgazdálkodás kéz a kézben jár. A kevesebb vad, egymásra és a környezetére is kisebb hatással van.

A trófeamustra jó hangulatban telt és kiváló lehetőséget nyújtott a baráti beszélgetésekre, a szakmai tapasztalatok és élmények megosztására is.

Forrás: Haraszti Gábor – VEOL – OMVK

Három a magyar igazság!

Bozsolik Dániel élménybeszámolója:

A kánikulát követő hidegfront okozta lehűlés meghozta az idei bőgés kezdetét vadászterületünkön. Először szeptember 10-én találkoztunk, ezen a napon 8 bika hallatta hangját környékemen. Naplemente után négy fiatal bika (egy bőgve) jelent meg a dombélen, ahol a legények egymásnak feszülve tesztelték fejdíszüket. Egyikőjük jobb szára érdekes képet mutatott, osztott középágúnak vélelmeztem, azonban a folyamatos harc miatt nem tudtam egyértelműen elbírálni.

Fotó: Bozsolik Dániel – AJN

Fordult a szelem, úgy döntöttem nagyot kerülve alulról rájuk cserkelek. Félúton járva egy elhagyatott szőlőből kilépett egy harmadik agancsú bika, melynek bal szárát látván a keresőtávcsövet gondolkodás nélkül puskára váltva terítékre hoztam.

Másodjára, szeptember 25-én, ismét a lucernatáblára esett a választásom, ez alkalommal a szarvasok várt kiváltó helyétől nem messze, egy diófán helyezkedtem el. Az erdőből 200 m-re öt bika váltott ki, köztük a rendellenes agancsot viselő.

Folyamatosan mozgásban volt, míg a legnagyobb bika visszazavarta őt az erdőbe. Pár perccel később néhány reccsenés hallatszott az erdőből: hátha, visszajön. Szív kalapál, majd .. megjelenik két süldő a keresőtávcső túloldalán, túrkáltak, mintha tudták volna, ma szabadon garázdálkodhatnak.

Fotó: Bozsolik Dániel – AJN

Harmadjára: elmélyedve figyeltem a disznók munkáját, mikor megpillantottam szemem sarkában a kiszemeltet, miközben kb. 70 m-re nyugodtan legelt. Az egyre erősödő szürkület miatt már csak az alkalmas pillanatra vártam, majd keresztbe fordult..

Írta és fényképezte: Bozsolik Dániel

Van egy jó vadásztörténete, egy szép vadászélménye?
Küldje el az info@agrojager.hu címre

III. Takács Tibor Emlékverseny

Jótékonysági Koronglövő Versenyt szerveztek Takács Tibor emlékére

on

Jótékonysági Koronglövő Verseny Takács Tibor emlékére. A verseny üzenete: Lám, jó jónak lenni! Harmadik alkalommal rendezte meg a Fejér Megyei Hivatásos Vadászokért Alapítvány az Országos Magyar Vadászkamara (OMVK) Fejér Vármegyei Területi Szervezetével karöltve, a Takács Tibor Koronglövő Versenyt. A nevezési díjak az alapítvány számlájára folynak be.

Takács Tibor (1964 – 2021) a VADEX Zrt. fővadásza 2021. április 12. napján, életének 57. évében hunyt el. (Fotó: VADEX Zrt.)

A Soponya és Aba közötti Sportlőtér október 11-én adott helyet az előre meghirdetett gyorsított korongvadászatnak. Szép számmal jelentkeztek a megmérettetésre, összesen 21-en indultak a dobogós helyezésekért, vadász- és sportlövő kategóriában. A kiírásban a szervezők a verseny céljaként fogalmazták meg a vadászati kultúra ápolását, a szakmai sport- és baráti kapcsolatok erősítését, a versenyzési lehetőség biztosítását.

Fotó: OMVK

Tarró István, a Fejér Megyei Hivatásos Vadászokért Alapítvány elnöke nyitotta meg a rendezvényt, majd a Soponyai Sportlőtér vezetője, Szolga József elmondta, hogy a verseny lebonyolítása a FITASC és a MVE szabályai szerint történik.

Alapítvány a hivatásos vadászok megsegítésére

A vármegyei vadászkamara jótékonysági céllal hozta létre a Fejér Megyei Hivatásos Vadászokért Alapítványt: – Az idei esztendőben is több, arra rászoruló hivatásos vadászt támogattunk gyerekeik beiskolázásakor, vagy éppen egy életpálya lezárásaként, nyugdíjba vonulásakor. Jövőre, a közhasznú jogállás megteremtésével, lehetővé válik a személyi jövedelemadó 1 %-os felajánlása az alapítványunk számlájára.

Fotó: OMVK

Reméljük, hogy a rendezvények, egyéb felajánlások bevétele fedezetül szolgál a jelenleginél is több, arra érdemes hivatásos vadász megsegítésére. Minden fórumot megragadunk ahhoz, hogy tudatosítsuk, milyen támogatásban részesülhetnek a hivatásos vadászok munkavégzés közben elszenvedett baleset, tartós betegség esetén. Céljaink között szerepel elhunyt hivatásos vadászok gyermekeinek pártfogásában, esélyegyenlőségük megteremtésében, anyagi helyzetük javításában való részvétel. További célunk hivatásos vadászok lakhatásának elősegítése, nyugdíjas, illetve idős hivatásos vadászok gondozása, támogatása. A mai, Takács Tibor személye előtt tisztelgő, rá emlékező, alapítványi koronglövő verseny üzenete: Lám, jó jónak lenni! Megemelni a kalapot annak is, aki elesett, annak is, aki kopott és fáradt, mert mindent, de mindent visszakap az ember, az ütést is, meg a simogatást is – fogalmazott Tarró István, az alapítvány kuratóriumi elnöke.

Takács Tibor emlékezete

Takács Tibor (1964 – 2021) a VADEX Zrt. fővadásza 2021. április 12.-én, életének 57. évében hunyt el. Az életerős vadászembert legyőzte a koronavírus. Évtizedes munkájának eredménye, hogy a cég legjobb gímbikái ma már a fehérvárcsurgói kertből kerülnek ki, ugyanígy a szikaszarvas-gazdálkodás és a pisztrángtelepítés kidolgozása, a Gaja-völgy megújulása is Tibor érdeme.

Fotó: OMVK

A gyorsított korongvadászat dobogós helyezettjei:

Vadász kategóriában (országos versenyen nem indulók): I. Zángó Zoltán II. Szekeres Gábor III. Szabó Máté

Sportlövő kategóriában (országos versenyen indulók): I. Házi Gergely II. Csákány Csaba III. Komáromi Ferenc (pályasúlyozással)